Przeglądaj wg Temat "Religioznawstwo"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 158
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja A new order of religious freedom(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Neuhaus, Richard John"More than he wanted to be remembered for having been President, Mr. Jefferson wanted to be remembered as the author of the Virginia “Bill for Establishing Religious Freedom.” In his draft of that bill he wrote: “The opinions of men are not the object of civil government, nor under its jurisdiction.” In a republic of free citizens, every opinion, every prejudice, every aspiration, every moral discernment has access to the public square in which we deliberate the ordering of our life together."(...)Pozycja Afryka podzwrotnikowa: cywilizacja i kultura(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Zalewski, Wojciech"W poniższym szkicu próbuję zasygnalizować, przez pryzmat Afryki międzyzwrotnikowej, konsekwencje zderzenia cywilizacji i kultur różnych poziomów. Złożoność etniczna, kulturowa, historyczna i różnice geograficzne Afryki nie pozwalają na uogólnienia, a ich próba pozostaje dyskusyjna i niepełna. Mimo to, procesy cywilizacyjne i kulturowe zawierają pewien uniwersalizm oparty na wspólnej ludzkiej naturze i nim usprawiedliwiam podjęcie tego tematu. Opieram się zasadniczo na rozmowach, przemyśleniach i obserwacjach z podróży do Afryki. Zderzenia kultur i cywilizacji wobec współczesnej globalizacji są zagadnieniami aktualnymi. Afryka jest niczym laboratorium, w którym problem ten jest wyrazisty i może stanowić pole dla bardziej ogólnych refleksji. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że istnieją dwie Afryki: wewnętrzna Afryka Afrykanina i wizja Afryki człowieka z zewnątrz. Innymi słowy, „dusza” Afryki jest dla przyjezdnego, a nawet naukowca - niedostępna."(...)Pozycja Agroturystyka w gminie Czorsztyn(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Krauz, KrystynaAgrotourism is a form of alternative tourism which means that it is not being organized by specialized tourist offices, on a mass scale. It is frequently considered to be rural tourism but in fact it is not. Rural tourism is defined as temporary residence at private summer houses, boarding houses, small camp cities etc. Overwhelming majority of researchers investigating the problem lean towards opinion that agrotourism is strictly connected with a farm. Principal purpose of the paper was to discuss opportunities of practising agrotourism in Czorsztyn commune. The issue was presented in the context of existing in the commune agrotourist associations as well as the results of poll inquiries which were carried out at the commune among tourists resting on agrotourist farms.Pozycja Aksjologiczne i prawne aspekty funkcjonowania wolnomularstwa wedle kodeksu prawa kanonicznego i kongregacji nauki wiary(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Borkowski, Kamil"Wolnomularstwo jest organizacją, która od momentu swojego powstania, a ściślej ukształtowania się jako tzw. masoneria spekulatywna, budzi szereg kontrowersji i skrajnych emocji. Sytuacja ta znajduje odbicie w rozpowszechnionych w literaturze definicjach wolnomularstwa (masonerii), które wykluczając się wzajemnie odzwierciedlają antagonizmy wśród badaczy zajmujących się tym zagadnieniem."(...)Pozycja Artykuł 10 konkordatu z 1993 roku w fazach: ratyfikacji, implementacji do prawa polskiego i stosowania w praktyce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Mezglewski, Artur"Celem niniejszego wystąpienia będzie przedstawienie ewolucji, jaka dokonała się w doktrynie w odniesieniu do charakteru i zakresu obowiązywania art. 10 konkordatu. W ewolucji tej możemy wyróżnić trzy etapy: 1) etap przedratyfikacyjny, 2) etap implementacji art. 10 konkordatu do systemu polskiego prawa rodzinnego, 3) etap stosowania przepisów konkordatu."(...)Pozycja Autoportret polskich (neo)pogan. Prezentacja wyników badań ankietowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Barcikowska, AlicjaZ wprowadzenia: "Środowisko pogańskie w Polsce jest mocno zróżnicowane i rozdrobnione, podzielone na zwolenników przynajmniej kilku różnych tradycji, jak rodzimowierstwo, wicca czy druidyzm. Trudność sprawia nawet oszacowanie, ilu jest w Polsce neopogan. Scott Simpson pisze, że ich liczba jest w naszym kraju relatywnie mała: mniej niż 1000 aktywnych członków lub około 0,000025% Polaków1. Można zaobserwować, że liczba ta z każdym rokiem nieznacznie wzrasta. Wraz z przybywaniem osób uważających się za pogan czy neopogan oraz ścieraniem się wpływów różnych, związanych z pogaństwem osób oraz grup formalnych i nieformalnych, ewoluuje tożsamość środowiska."(...)Pozycja Beyond The Veil. Some Sociological Remarks on Muslim Feminism and The „Hijab"(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kowalska, Beata"The movement for women’s emancipation, fighting against their discrimination emerged in the Middle East at the tum of the 19th centuiy on the wave of social transformations and Western inspirations. From its very beginning, the movement has been connected with the nationalistic current and called for the fulfilment of women’s demands within the systems of independent countries. The demand for education was the most clearly expressed and freąiient pośtulate, but not less impórtant were calls for upgrading the status of the woman within the family, and the right to employment. Nationalism was the key to the legitimacy of women’s movement in the public eye as forpolitical elites."(...)Pozycja Ból i cierpienie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Najowicz, Maria; Pierożek, Otylia Olga; Kita, Marek; Gerc, Krzysztof; Domosławski, Zbigniew; Kuleta, Małgorzata; Wasilewska, Monika; Górecka, Agnieszka; Cempa, Monika; Weber, Teresa; Ortenburger, Dorota; Iwaszczyszyn, Jan; Kwiecińska, Agnieszka; Kliś-Kalinowska, Anna; Chmiel, Izabela; Charczuk, Edward; Wójcik-Pyrć, Katarzyna; Wójcik, Stanisław J.; Chodak, Małgorzata; Orbik, Zbigniew; Harzowska, Joanna; Marzec, Marta; Szerla, Małgorzata; Kosztołowicz, Michał; Klapa, Wojciech; Wilk, Iwona; Makiełło-Jarża, Grażyna; Gajda, ZdzisławPozycja Bolesław Weszczak i grupa „Leśni”. Przyczynek do dziejów antykomunistycznego oporu społecznego w Łodzi(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Szczepański, TomaszThe article discusses the life and work of Bolesław Weszczak (1910–1977), a labourer, a prisoner of the German concentration camp in Dachau (1940–1945) and an associate of the nationalistic and neopagan “Zadruga”. It also presents the activities of the conspiratorial group he was leading. The article defends the thesis that the arrest of Weszczak was what started the series of arrests of members of the “Zadruga” in 1949.Pozycja Budowa państwa w warunkach wieloetniczności. Przypadek Malezji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Trojnar, EwaZ wprowadzenia: "Malezja określana mianem „tygrysa azjatyckiego”, ze względu na osiągnięcia gospodarcze w latach 90., wkroczyła na ścieżki modernizacji znacznie wcześniej. Po zakończeniu II wojny światowej lokalne elity, przy wydatnym udziale Korony Brytyjskiej, doprowadziły do ogłoszenia w 1957 r. niepodległości Federacji Malajów, monarchii opartej na zasadach demokracji. Po czasach kolonialnych odziedziczyła ona jednak znacznie więcej, niż tylko ustrój państwa. Społeczeństwo Malezji utworzyli, nie bez wewnętrznych sporów i wzajemnych oskarżeń, nie tylko autochtoni, ale także pokolenia emigrantów przybyłych na tereny obecnego państwa jeszcze w czasach kolonialnych. Mowa tu o mozaice rasowej i etnicznej, z której trzy obecnie najbardziej jaskrawe grupy to: Malajowie (58 proc.), Chińczycy (26 proc.) oraz mieszkańcy o korzeniach indyjskich (7 proc.)"(...)Pozycja Budowanie jedności narodowej w praktyce – Letnie Igrzyska Olimpijskie w Pekinie w 2008 r.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Wardęga, Joanna"Fenomen współczesnego chińskiego nacjonalizmu może być postrzegany jako połączenie państwowej ideologii oraz ruchów społecznych, zarówno inicjowanych odgórnie, jak i oddolnie. Wśród elementów ideologicznych znajduje się koncept wspólnoty narodowej, obejmującej nie tylko Hanów, ale i ludy klasyfikowane jako mniejszości, oraz nie tylko w granicach Chińskiej Republiki Ludowej, ale także na obszarach, do których Pekin rości pretensje1. Do uzasadniania potrzeby jedności państwa chińskiego używa się zarówno pojęć wynikających z rozumienia narodu jako wspólnoty typu politycznego, jak i kulturowego. Ideologia i symbolika jest wykorzystywana do wzmacniania jedności narodowej, promowania wieloetnicznego, „wieloelementowego narodu chińskiego”, z naciskiem na poszukiwanie wspólnego mianownika dla wszystkich grup etnicznych Chin."(...)Pozycja Catholicism in The United States: Between liberalism and conservatism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Allitt, Patrick"Harvey Mansfield has always taken the long view. As he sees it, the way to approach an American topic is to ask first what the Founding Fathers said about it, then see what Tocqueville added. In the same way, his approach to any European issue starts out with a word from Plato and Aristotle, then moves along through Augustine and Aquinas to the opinions of Machiavelli and Edmund Burke. In this sense he’s just like the Catholic Church, which has always specialized in taking the long view, while trying to avoid being paralyzed by the weight of tradition. Taking the long view means being aware of oneself as part of an extended historical process, of being indebted to the insights of earlier generations, without being blind to those generations’ limitations. It usually guards against provincialism of time and place steers us away from utopianism, while helping us to see sensible ways forward."(...)Pozycja Chrześcijaństwo, modernizacja i państwo w dawnym Kongu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Piętek, Robert"Dawne Kongo stanowi ciekawy przypadek afrykańskiego państwa, którego elity polityczne pod koniec XV w. były otwarte na przyjęcie chrześcijaństwa – wtedy to do wybrzeża kongijskiego przypłynęli Portugalczycy. Państwo to było jednym z nielicznych wyjątków w dziejach Afryki okresu przedkolonialnego. Chrześcijaństwo stało się religią większej części elity politycznej Konga i to mimo częstych napięć, a nawet konfliktów, do jakich dochodziło między Portugalczykami a Kongiem, szczególnie po 1575 r., kiedy powstała portugalska kolonia w Luandzie przy południowej granicy Konga. W 1491 r. władca Nzinga a Nkuwu1 (zm. 1506) przyjął dobrowolnie chrześcijaństwo, również i późniejsi władcy pozostawali chrześcijańscy z własnej woli, podobnie jak znaczna część elit politycznych. Portugalczycy nie dysponowali w okresie przedkolonialnym odpowiednimi środkami militarnymi, by móc siłą narzucić swoją religię, nie mieli nawet takich zamiarów. Dochodziło oczywiście czasami do konfliktów, jednak realne zagrożenie militarne ze strony portugalskiej nigdy nie było poważne."Pozycja Cmentarze wirtualne - przemiany chińskich tradycji pogrzebowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Zemanek, Adina"W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w chińskich tradycjach pogrzebowych nastąpiły radykalne zmiany. Dotyczyły one zarówno samych pogrzebów, jak i obchodzenia tradycyjnego święta zmarłych. W przypadku pogrzebów, dostępne są dziś coraz nowsze ich formy, które mają zastąpić chowanie zwłok do ziemi, a święto zmarłych wprowadzono niedawno również do Internetu. Zmiany te nastąpiły pod wpływem prowadzonej przez władze kampanii pt. „reforma pogrzebów” (binzang gaige). Jej uzasadnieniem jest rosnąca liczba ludności, niedostatek ziemi uprawnej, troska o ochronę środowiska. Podstawą ideologiczną reformy pogrzebów jest jednak walka przeciwko tradycji, określonej jako „zła”. Kampanię tą można odczytać jako potężne uderzenie w konfucjański kult zmarłych i jako wysiłek w kierunku zniszczenia wielkiej rodziny, która stanowiła podstawową jednostkę tradycyjnego, konfucjańskiego społeczeństwa."(...)Pozycja Co zostało po Stachniuku? Przykład nacjonalistycznego stowarzyszenia „Zadruga”(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Gajda, Agnieszka"Po tysiącu lat niewoli duchowej garstka młodych Polaków odradza wiarę, którą zamordowali judeo-chrześcijańscy zbrodniarze. Oto ze snu budzi się Orzeł Biały. Wydostaje się spod ciężaru watykańskiego krzyża. Spogląda na marne szczątki, które pozostały z jego dumnej Ojczyzny – i żywi pogardę, do współczesnej rzeczywistości. Jednak wie, że to nie koniec, że walka trwa. Ten cytat z przemówienia wygłoszonego na Święcie Plonów w 2008 r. zawiera niemal wszystkie cechy, którymi charakteryzuje się NS „Zadruga”. Ta powstała w marcu 2006 r. we Wrocławiu organizacja polityczna, nawiązująca do przedwojennej Zadrugi, jest skrajnie nacjonalistyczna, antychrześcijańska, w swej estetyce i retoryce zmilitaryzowana i agresywna. Jest też rasistowska, antysemicka, nastawiona ksenofobicznie, ale i też bardzo prosłowiańska, na niwie międzynarodowej panslawistyczna, neopogańska, zadrużna.”(…)Pozycja Constructive Diversity in Multicultural Australia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Smolicz, J. J."Under the impact of economic, political and cultural globalisation one could expect that the whole world would tend to become more and more culturally homogeneous until a convergence of cultures eventuated. Such homogenizing forces have impinged upon nation-states causing them to lose some of their traditional omnipotence and charisma. The rising significance of international organisations has eroded some of the states’ powers, as has the increasing acceptance of dual citizenship and the rising tide of migratory flows across the globe."(...)Pozycja Czy człowiek niepełnosprawny ma szansę być pełnoprawnym turystą?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Furmanek, MirosławTourism is an important part of life for all people, including those with disabilities. In the case of the latter, in addition to typical features such as – leisure, cognitive, educational, etc., tourism is also part of rehabilitation (physical rehabilitation, psychological and social), contributes to the openness to other people, facilitates acceptance of disability, make disabled people believe in their own value, and often break out of isolation - the same contributes to fi nding his place among “healthy” people. People with disabilities, taking a tourist activity, much more often than people without the restrictions, encounter in a variety of barriers. Some of these barriers are common to people with various disabilities, others are linked to the type of disability. Most studies about disabled people tourism focuses on the discussion of barriers of tourist activity in this group. This article treats this issue in a different way - is an attempt to show that tourism is not only a privilege for people without disabilities. The author presents ways to increase tourist activity of people with disabilities and shows ways for making the tourism area of activity more accessible for them.Pozycja Czy istnieją pogańskie piksele? Współczesna ikona Światowida i wyznaczniki jej świętości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Olszewska, Anna; Simpson, Scott"Celem naszego studium jest przyjrzenie się Światowidowi jako ikonie neopogańskich ruchów religijnych we współczesnej Polsce. Obecny wizerunek bóstwa oparty jest przede wszystkim na pisemnych przekazach Saksa Gramatyka oraz znaleziskach archeologicznych arbitralnie połączonych z opisami w Gesta Danorum. Owe obiekty to: monument zbruczański odkryty w 1849 r. i figurka drewniana z Wolina odnaleziona w 1974 r."(...)Pozycja Decentralizacja i autonomia a mniejszości etniczne w Indonezji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Wiciarz, Krystian"Wewnętrzna polityka państw względem mniejszości etnicznych i narodowych może przyjmować rozmaite kształty. Z jednej strony istnieje silna tendencja dążąca do zagwarantowania mniejszościom równych praw i przywilejów, z drugiej zaś, zgodnie z koncepcjami liberalno-integracyjnymi, wyodrębnianie i wyróżnianie mniejszości już samo w sobie bywa problematyczne i może kłócić się z kategorią obywatelstwa. Status mniejszości etnicznych, narodowych i religijnych zależy więc w dużym stopniu od przyjmowanej w danym państwie polityki narodowościowej i zdefiniowanego w niej modelu narodu. Ważne są także instytucjonalne rozwiązania, jakie przyjmują dane państwa, by zarządzać swymi zróżnicowanymi społeczeństwami, zaś kluczowe znaczenie dla grup etnicznych ma struktura terytorialna i organizacyjna. Kiedy ludność zamieszkująca terytorium określonego kraju jest w wysokim stopniu etnicznie homogeniczna, państwo przyjmuje najczęściej formę unitarną. Natomiast zwykle sądzi się, że dla państw polietnicznych najbardziej pożądana jest forma złożona, najczęściej przybierająca kształt państw regionalnych – jak jest w Hiszpanii, albo federacji. Większość niezwykle różnorodnych pod względem struktury etnicznej państw, takich jak USA, Kanada, Brazylia, Indie czy Australia, przyjęła właśnie tę ostatnią postać autonomii."(...)Pozycja Dochodzenie roszczeń wynikających z umów o świadczenie usług turystycznych w aspekcie międzynarodowym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Wolski, DominikTourism is nowadays predominantly international. This trend was begun somewhere about the second half of 20th Century and there is not any indications towards change it at the moment. This is not only a consequence of integration of European Union states, including free fl ow of person, but also still progressive globalization process. Therefore, the majority of contracts within the scope of tourist services is cross-border or includes international component. On the background of this type of contracts can arise tourist’s claims against tourist services providers as well as the latter against their subcontractors (hotel owners, tourist guides, carriers, etc.). Taking into account practical aspects in case of coming to existence these kind of claims, there is usually necessary to considered two main points. It has to be determined both law applicable to the contract and competent court. Mentioned above point of view is practical, because in accordance with the views of doctrine, law applicable to the legal relationship shall be considered irrespectively, even if the relationship does not include any foreign components. To consideration both cases mentioned above normally will be appropriate European Union acts applicable directly. In relation to the applicable law it is Regulation (EC) 593/2008 of the European Parliament and Council of 17 June 2008 on the law applicable to contractual obligations (Rome I). Competent court shall be considered in accordance with Council Regulation (EC) No 44/2001 of 22 December 2000 on jurisdiction and the recognition and enforcement of judgments in civil and commercial matters (Brussels I). The majority of tourist services contracts is concluded by consumers, what was refl ected in mentioned regulations as well. From the application of those regulations as well as previous acts (especially Brussels Convention) aroused a lot of particular questions and interpretational issues. Both the views of doctrine and jurisprudence, especially judgments of the Court of Justice of the European Union are very useful to consideration mentioned issues. This article was dedicated questions arising from the consideration of applicable law and competent court with respect to contracts on tourist services.