Przeglądaj wg Słowo kluczowe "środek karny"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Granice wymiaru kary przewidziane przez ustawę i dolegliwość kary - kilka uwag w kontekście zakazu z arL: 18 k.s.h.(Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, 2019) Pawlik, Renata"W art. 53 k.k. zawarto tzw. ogólne dyrektywy wymiaru kary, wskazując, że sąd wymierza karę według własnego uznania, w granicach przewidzianych przez ustawę, bacząc na to, by jej dolegliwość nie przekraczała stopnia winy, uwzględniając stopień społecznej szkodliwości czynu oraz biorąc poci uwagę cele zapobiegawcze i wychowawcze, które kara ma osiągnąć w stosunku do skazanego, a także potrzeby w zakresie kształtowania świadomości prawnej społeczeństwa."(...)Pozycja Idee nowelizacji kodeksu karnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Lubelski, Marek; Golonka, Anna; Trybus, Małgorzata; Filipowska, Monika; Stopińska, Joanna Magdalena; Zawłocki, Robert; Hoc, Stanisław; Pawlik, Renata; Szwejkowska, Małgorzata; Romańczuk-Grącka, Marta; Mozgawa, Marek; Nazar-Gutowska, Katarzyna; Gutkowska, Agnieszka; Kulesza, Jan; Chodorowska, Anna; Strzelec, Adam; Gil, Damian; Habrat, Dorota; Lubelski, Marek; Pawlik, Renata; Strzelec, AdamPozycja Środek karny zakazu prowadzenia pojazdów w świetle projektu nowelizacji Kodeksu karnego(Wydawnictwo C. H. Beck, 2014) Pawlik, Renata"Reguły prawne tworzą zbiór, który stanowi względnie uporządkowaną całość określaną mianem „systemu” w szerokim tego słowa znaczeniu, pozostając miedzy sobą w określonych relacjach takich jak m.in. hierarchiczność, niesprzeczność oraz spójność aksjologiczna. Tworzenie prawa, jak wskazuje m.in./. Wróblewski, pojmować należy jako proces racjonalny, co oznacza, że będzie on zmierzał do kreowania norm które w określonej sytuacji są właściwym środkiem z punktu widzenia celów prawa, z uwzględnieniem posiadanych przez prawodawcę informacji i przyznawanych przezeń ocen, przy czym normy te wpisywać się winny w zakreślone wyżej typowe relacje systemowe. Podstawową wartością każdego systemu prawa jest jego stabilność, która wzmacnia poczucie bezpieczeństwa prawnego obywateli, budując także zaufanie do tworzonego prawa."(...)Pozycja Uwagi na temat środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezę masową(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Strzelec, AdamZakaz wstępu na imprezę masową jest jednym ze środków karnych, który został wprowadzony do kodeksu karnego 20 marca 2009 r. Dodanie tego przepisu było odpowiedzią ustawodawcy na rozwijające się zjawisko przestępczości popełnianej na imprezach masowych, w tym także podczas meczów piłki nożnej. Dodanie tego środka karnego do katalogu środków karnych z art. 39 k.k. było uwarunkowane w dużej mierze determinantami systemu społecznego. Imprezy masowe charakteryzują się skupiskiem dużej liczby osób w określonym miejscu. Imprezy te są zazwyczaj dostępne dla szerszej grupy osób, w tym także dla osób, które traktują te zgrupowania jako okazję do popełniania przestępstw. Aby zapobiegać sytuacjom, w których dochodzi do popełniania czynów zabronionych w trakcie imprez masowych, ustawodawca wprowadził możliwość orzekania przez sądy zakazów wstępu na imprezę masową, ograniczając tym samym ryzyko wystąpienia w trakcie tych imprez zdarzeń mogących mieć wpływ na ich bezpieczeństwo. Omawiany środek karny był przedmiotem dyskusji społecznej, przede wszystkim ze względu na skuteczność jego stosowania w praktyce. Przepisy dotyczące zakazu wstępu na imprezy masowe, ze względu na niedoskonałość wprowadzonych uregulowań oraz istniejące luki prawne (m.in. brak możliwości wyegzekwowania stosowania orzeczonego zakazu) zostały znowelizowane już w 2010 r. W związku ze zbliżającą się w naszym kraju dużą imprezą masową, jaką będą Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 r., przedmiotem wystąpienia będzie analiza przepisów de lege lata i de lege ferenda.