Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Andrzej Frycz Modrzewski"
Teraz wyświetlane 1 - 13 z 13
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Andrzej Frycz Modrzewski a współczesne wyzwania edukacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Szmyd, Jan"1. Edukacja współczesna staje wobec poważnych, bodaj najpoważniejszych w całej historii wychowania wyzwań. Wyzwań tym bardziej niepokojących, że przy ich podejmowaniu i rozwiązywaniu nie może ona w gruncie rzeczy odwołać się z większą ufnością do zastanych teorii i instytucji edukacyjnych, bo te, według dość zgodnej opinii znawców tego zagadnienia, znajdują się w poważnym i szybko pogłębiającym się kryzysie."(...)Pozycja Andrzej Frycz Modrzewski dzisiaj. Rozważania o godności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Wantuła, HalinaZe wstępu: "Chcę przypomnieć niektóre idee, poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego, przywołać wartości mu bliskie. Skupię się jednak na problematyce godności, w szczególności zaś na dyrektywie szacunku dla godności osoby. Jest to zasada etyczna o ogromnym znaczeniu praktycznym. Wyrażał ją w swych pismach Modrzewski; pozostaje ona w ścisłym związku z jego ideałami sprawiedliwości i równości. Zaś w wykładni tej normy wyrażam - takie jest moje przekonanie - ducha i myśl patrona Krakowskiej Szkoły Wyższej."(...)Pozycja Andrzej Frycz Modrzewski Współczesne odczytanie myśli społeczno-pedagogicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Aleksander, Tadeusz; Pauli, Jadwiga; Orbik, Zbigniew; Panek, Anna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Kaczanowska, Aniela; Olearczyk, TeresaZ przemowy: "W 2003 roku mija 500 lat od urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego (1503-1572), jednego z najznakomitszych myślicieli społecznych doby renesansu, znakomitego publicysty, chluby polskiego i europejskiego odrodzenia. Z tej okazji Wydział Nauk o Rodzinie Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego podjął badania nad aktualnością myśli uczonego w czasach współczesnych. Przedstawiana publikacja jest efektem pracy badawczej wykładowców Wydziału Nauk o Rodzinie, podjętych w ramach planów badawczych katedr."(...)Pozycja Andrzeja Frycza Modrzewskiego koncepcja reformy prawa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Stoczewska, Barbara"Przypadająca w 2003 roku rocznica pięćsetlecia urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego przeszła w zasadzie bez większego rozgłosu. Zupełnie inaczej było na początku lat pięćdziesiątych, kiedy to obchodom 450-lecia urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego nadano rangę państwową. W 1951 roku z okazji rocznicy pierwszego wydania De republica emendanda rząd powołał specjalny komitet złożony ze znawców polskiego Odrodzenia. Zespół ten zajął się przygotowaniem pełnej edycji dzieł Frycza. Efektem tej trwającej ponad 10 lat pracy była publikacja dziesięciu tomów dzieł wszystkich Andrzeja Frycza Modrzewskiego zarówno w oryginale jak i w języku polskim. Ogromne zainteresowanie postacią oraz spuścizną pisarską Frycza było bez wątpienia swojego rodzaju pokłosiem ogłoszonego w 1953 roku tzw. Roku Odrodzenia. W tym bowiem czasie ukazało się ponad sto pozycji poświęconych autorowi dzieła O poprawie Rzeczpospolitej. Zrodziła się także myśl opracowania bibliografii Modrzewskiego. Ostatecznie dzieło to ukazało się w 1962 roku zestawione przez Pracownię Bibliografii Staropolskiej IBL."(...)Pozycja Koncepcja ustroju państwa Andrzeja Frycza Modrzewskiego (1503-1572): studium filozoficzno-prawne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Ziętek, WaldemarZe wstępu: „Postać Andrzeja Frycza Modrzewskiego jest dla jego komentatorów mniej kontrowersyjna dziś aniżeli kilkadziesiąt lat temu. W latach powojennych Frycz otoczony był kultem, o czym świadczyć mogą chociażby powieść Anny Kowalskiej pt. Wójt wolborski czy dramat historyczny Haliny Auderskiej Rzeczpospolita zapłaci. Poskąpiono mu tylko filmu. Największe osiągnięcia polskiego renesansu łączono głównie z trzema nazwiskami: Jana Kochanowskiego (literatura), Mikołaja Kopernika (nauka) i Andrzeja Frycza Modrzewskiego (myśl polityczno-społeczna). Jak twierdzi Janusz Tazbir, w latach 50. XX wieku Frycz awansował do rzędu świadków prawdy klasowej, a więc tych myślicieli, którzy w epoce ustroju feudalnego głosili postulaty sprawiedliwości społecznej, zapowiadając w ten sposób nadejście nowego, lepszego ustroju, gdy w stosunkach międzyludzkich zostanie położony kres uciskowi i nierówności społecznej.”(…)Pozycja "Księgi naszego Andrzeja Fricza nie potrzebują zalecenia". Andrzej Frycz Modrzewski (ok. 1503-1572)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Pietrzyk, Zdzisław"Szymon Budny, którego Stanisław Kot uznał za największego heretyka na Litwie w XVI wieku - we wstępie do polskiej edycji rozprawy O poprawie Rzeczypospolitej napisał: "A ponieważ tak wielcy a uczeni ludzie naszego Kricza i jego księgi wielce wychwalają, tedyć zaiste za jeden dziw może być policzono, źe my Polacy i owszem wszytcy Sarmatowie, aż do tego czasu małośmy o niem wiedzieli i jego chwalebnych ksiąg zaniedbali. Znaczy się wielce i owszem jawna jest ta nasza niedbalośe Bo gdybyśmy o nie dbali, dawnobyśmyje w swem własnem języku (jako postronni) mieli". W kilka lat po śmierci Andrzeja Frycza Modrzewskiego ów Szymon Budny wraz z Krzysztofem Monwidem Dorohostajskim chcieli przypomnieć społeczeństwu Rzeczypospolitej o Modrzewskim i jego dziele. Społeczeństwu polskiemu początku XXI wieku, ponad czterysta lat później, również godzi się przypomnieć dzieło wielkiego pisarza i myśliciela polskiego złotego wieku."(...)Pozycja Nauki Andrzeja Frycza Modrzewskiego jako wzór wychowania obywatelskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Olearczyk, Teresa"Analizując teksty napisane przez Andrzeja Frycza Modrzewskiego nie sposób nie zauważyć pewnej analogii pomiędzy czasami, w których przyszło żyć Andrzejowi Fryczowi i czasami postmodernizmu. Odrodzenie było okresem odkrywania na nowo przeszłości, przywróciło zachwyt starożytnością. Nastąpił powrót do antyku, uznawanych przez niego wartości, zainteresowań, a - jak wiemy - starożytni wiele uwagi poświęcali wychowaniu obywatela."(...)Pozycja Postać Andrzeja Frycza Modrzewskiego w podręcznikach prawa międzynarodowego publicznego. Przyczynek do recepcji poglądów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Banach, Marian"W dzisiejszych czasach, w jednoczącej się Europie warto przypomnieć sylwetkę „wielkiego pisarza walczącego niezachwianie przez całe życie o postęp nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie”'. Do szczególnej grupy osób zainteresowanych należą prawnicy, specjaliści z zakresu prawa międzynarodowego publicznego, przybliżający osobę Andrzeja Frycza Modrzewskiego kolejnym pokoleniom prawników."(...)Pozycja Szkice z dziejów prawa karnego i kryminologii w Krakowie : myśli i ludzie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Widacki, JanZe wstępu: Zamieszczone w tej książce szkice poświęcone są tylko niektórym, wybranym przedstawicielom krakowskiej myśli kryminologicznej od okresu odrodzenia, aż do początków XX wieku. W tych szkicach bardziej chodzi o ludzi, o warunki w jakich żyli i pracowali niż o szczegółową analizę ich dorobku. W tle zawsze gdzieś jest Uniwersytet. Alma Mater „Matka karmiąca”. Wspólny dom myśli i ludzi. Myśli wielkich i wzniosłych, ale czasem małych i podłych. Ludzi wielkich i wspaniałych, ale czasem po ludzku grzesznych i głupich. Bo taki jest świat i tacy są ludzie. I takie jest wszystko to, co człowiekowi udało się stworzyć. Nawet Uniwersytet.Pozycja Teoria polityczna Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Próba rekonstrukcji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Simlat, Marek"Rozpocząć poniższy tekst wypada tak, jak to czynił Andrzej Frycz Modrzewski, który rozdział I księgi pierwszej Commentariorum de Republica emendanda libri quinque zaczyna dyrektywą: [...] trzeba tedy, jak to ludzie wielce uczeni uważają w każdej rozprawie za rzecz konieczną, byśmy przede wszystkim określili istotę i naturę rzeczy, o której mamy mówić, i powołali się na określenie jej przez tych, którzy tę materię roztrząsali przed nami. Ową rzeczą wymagającą objaśnienia jest „teoria polityczna”. Zgodnie z proponowanym w polskiej literaturze przedmiotu rozumieniem, teoria polityczna to „usystematyzowana refleksja nad naturą i celem władzy, zawierająca - co znamienne - zarówno wiedzę dotyczącą istniejących instytucji politycznych, jak i pogląd na ich ewentualne zmiany”. Czy Pisarz tak rozumianą teorię polityczną stworzył? Treść definicji porównana z zawartością Commentariorum pozwala orzec, iż nie ma tam, tego, co stanowi jej istotę, a więc ogólnych pytań „o naturę władzy, suwerenności czy prawa, poszukiwania ideału sprawiedliwości, wolności równości, jak też wspólnoty politycznej, w której ideały te mogłyby współistnieć”, tak jak to jest w dziełach Platona, u Hobbesa, u Machiavellego czy, by podać nazwisko współczesne, Johna Rawlsa."(...)Pozycja Uczący się i działający człowiek a myśl społeczna Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Ziarko, JanuszZ wprowadzenia: "Wiekopomne, znakomite dzieło Andrzeja Frycza Modrzewskiego z Wolborza O poprawie Rzeczypospolitej, składające się z trzech ksiąg: O obyczajach, O prawach, O wojnie powstałych w latach 1554-1559 i dwóch ksiąg późniejszych 0 kościele i O szkołach, zrodziło się z wielkiego przekonania autora o potrzebie nieustannego poprawiania, doskonalenia i rozwijania wszystkich aspektów współczesnego życia człowieka i świata, w którym żyje. Koncepcje jego, wyprzedzające epokę niekiedy o kilkaset lat, wciąż są aktualne, a niektóre z nich - ponadczasowe. Nic nie straciły na swoim znaczeniu, ciągle inspirują do intelektualnych kontemplacji, twórczych poszukiwań, nowych interpretacji myśli społecznej wielkich myślicieli. Stanowią źródło impulsów do rozwijania i tworzenia nowych pomysłów 1 innowacyjnych rozwiązań w sferze społecznej, organizacyjnej, gospodarczej."(...)Pozycja Wołający na puszczy prekursor(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Kracik, Jan"Wśród książek, jakie opuściły prasy drukarskie w 1543 r., jedna dowodziła, że Ziemia krąży wokół Słońca, druga zaś wykazywała niegodziwość nierównego karania morderców, gardłem lub grzywną, zależnie od tego czy zabił plebejusz czy szlachcic. Pierwsza - Kopernikowe O obrotach ciał niebieskich - dokonywała przewrotu w astronomii. Druga - O karze za mężobójstwo Modrzewskiego, debiutującego tą broszurą - miała wesprzeć starania kancelarii królewskiej o jednakową sprawiedliwość wobec zabójców. Przewrót nie nastąpił, choć zależało od niego życie wielu ludzi (czyli bez porównania więcej niż od uznania heliocentryzmu). Sejm, już po raz trzeci, odrzucił królewski projekt."(...)Pozycja Wystawa Z okazji 500-lecia urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego; Uniwersytet Jagielloński - Biblioteka Jagiellońska, 2003) Pietrzyk, Zdzisław"Andrzej Frycz Modrzewski (ok. 1503-1572) był najwybitniejszym polskim pisarzem politycznym XVI wieku. Pochodził ze szlacheckiej rodziny herbu Jastrzębiec. Jego ojciec Jakub był wójtem Wolborza, miasteczka należącego do dóbr biskupa kujawskiego. Frycz od najmłodszych lat kształcił się zapewne w szkółce parafialnej. W 1514 r. pobierał nauki w szkole przy kościele pod wezwaniem Bożego Ciała na Kazimierzu koło Krakowa. W latach 1517-1519 studiował w Krakowie. Wiosną 1517 r. wpisał się do albumu studentów Wydziału Sztuk Wyzwolonych Uniwersytetu Krakowskiego, płacąc 2 grosze wpisowego, jako Andreas Jacobi de Wolborz. Mieszkał wówczas w Bursie Jerozolimskiej, przy ulicy Gołębiej."(...)