Przeglądaj wg Słowo kluczowe "European Neighbourhood Policy"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2006 (Nowa rola międzynarodowa Niemiec)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Cziomer, Erhard; Wagner, Helmut; Sieg, Hans Martin; Łakomska, Gracjana; Sokołowski, Adam; Głuszyńska, Irena; Pradetto, August; Koszel, Bogdan; Zięba, Ryszard; Paterek, Anna; Węc, Janusz Józef; Meier, Christian; Molo, Beata; Feduniak, Sergij; Priesmeyer-Tkocz, Weronika; Sawczuk, Janusz; Stolarczyk, Mieczysław; Leunig, Ragnar; Lang, Kai-Olaf; Bojenko-Izdebska, Ewa; Szklarczyk, Grzegorz; Galabova-Domaradzka, Diana; Kęsek, Rafał; Wojcieszak, Łukasz; Mazurek, Kamila; Lasoń, Marcin; Cziomer, ErhardPozycja Poland, Hungary, the World: selected aspects of contemporary economy, culture, and science(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Paterek, Anna; Szilágyi, Barnabás; Mydel, Rajmund; Juhász, Csilla; Gerda, István Zsolt; Kerülő, Judit; Láczay, Magdolna; Riczu, Zoltán; Csutkai, Réka; Budzowski, Klemens; Czermińska, Małgorzata; Zysk, Wojciech; Lasoń, Marcin; Balogh, Zoltán; Dancsi, Katalin; Molo, Beata; Egri, Imre; Nagy, Gergely; Bilanics, Ágnes; Galó, Miklós; Szabolcs, Pásztor; Szakál, Zoltán; Barabásné, Dóra Kárpáti; Budzowski, Klemens; Láczay, MagdolnaPozycja Umowa stowarzyszeniowa pomiędzy UE a Ukrainą elementem budowy bezpieczeństwa europejskiego. Wybrane aspekty swobodnego przepływu osób(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Bainczyk, MagdalenaNa podstawie art. 8 TUE Unia Europejska ma budować przestrzeń dobrobytu i dobrego sąsiedztwa. Instrumentem realizacji tego zamierzania jest umowa stowarzyszeniowa. Umowa tego rodzaju obowiązuje tymczasowo również w relacjach UE-Ukraina. Jej istotnym elementem jest budowa przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (Tytuł III umowy stowarzyszeniowej). Przestrzeń ta skonstruowana została, analogicznie do unijnej polityki PWBS (art. 67 TFUE), wokół swobody przepływu osób, uwarunkowanej współpracą Ukrainy w zakresie zarządzania granicami, migracji, azylu, a także zwalczania i zapobiegania przestępczości. Współpraca ta w grudniu 2015 r. została pozytywnie oceniona przez Komisję Europejską, a efektem tej pozytywnej oceny jest przedłożona w kwietniu 2016 r. inicjatywa prawodawcza Komisji w sprawie zniesienia wiz dla obywateli Ukrainy. Jeśli inicjatywa ta zostanie uchwalona przez Parlament Europejski, a na to wskazują pozytywne raporty komisji parlamentarnych, oraz przyjęta przez Radę, wówczas zniesiony zostanie obowiązek posiadania wiz, jeśli chodzi o pobyty krótkie, tj. do 90 dni. Należy jednak pamiętać, iż zmiana ta nie została powiązania w żaden sposób z prawem do podejmowania pracy przez obywateli Ukrainy w państwach członkowskich UE. Zgodnie z art. 18 umowy stowarzyszeniowej zagadnienie podejmowania pracy jest przedmiotem umów dwustronnych między państwem członkowskim a Ukrainą i prawa krajowego państw członkowskich. Zniesienie wiz dla obywateli Ukrainy stanowi jednocześnie, w świetle statystyk Komisji Europejskiej, największe wyzwanie organizacyjne dla polskich organów władzy państwowej odpowiedzialnych za kontrolę granic oraz imigrację – granica polsko-ukraińska jest najczęściej przekraczanym odcinkiem lądowej granicy wschodniej UE. Tylko w pierwszej połowie 2015 r. została przekroczona 4,7 mln razy.