Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Poland"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 133
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja A Comparison of Polygraph Examination Accuracy Rates Obtained Using the Seven-position Numerical Analysis Scale and the Objective Scoring System (A Study on the Polish Population)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Leśniak, Marek; Zubańska, Magdalena"Different sorts of polygraph examinations have been conducted in Poland over the last sixty years (Krzyścin, 226, 227). It is curious that there are few empirical studies which concern the accuracy of such examinations in relation to the population of Poland. Hundreds of well-documented scientific studies on the accuracy of polygraph examination have been published all over the world. However, most concentrate on the American or Israeli population, so the problem of national differences should be taken into consideration, too. "(...)Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne Polski a swoboda wyboru źródeł energii w kontekście unijnej polityki klimatyczno-energetycznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Młynarski, TomaszUnia Europejska, jako promotor polityki klimatycznej mającej na uwadze ochronę środowiska, stawia państwom członkowskim coraz wyższe i ambitniejsze wymagania ekologiczno-energetyczne. Dla Polski oznacza to wyzwanie głębokiej transformacji sektora energetycznego, obejmującej konieczność redukcji emisji GHG w wytwórstwie energii. Artykuł przedstawia uwarunkowania i założenia polityki energetycznej Polski, w tym dylemat swobody wyboru źródeł energii w świetle oczekiwań polityki klimatycznej UE, opartej na paradygmacie dekarbonizacji. W praktyce prowadzi to do drastycznego ograniczenia ilości węgla w bilansie energetycznym państwa i de facto ogranicza wolność wyboru własnego miksu energetycznego.Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne Polski a sytuacja ekonomiczna Kompanii Węglowej SA po 2014 roku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Kamola-Cieślik, MałgorzataIstotnym elementem bezpieczeństwa energetycznego Polski jest węgiel kamienny, którego znaczne złoża są dostępne bezpośrednio w kraju. Prowadzona od 26 lat przez polski rząd restrukturyzacja górnictwa węgla kamiennego nie została zakończona. Od 2012 r. kopalnie Kompanii Węglowej SA działają nieefektywnie, a koszty wydobycia surowca przewyższają możliwe do osiągnięcia ceny rynkowe. Celem artykułu jest analiza polityki polskiego rządu w zakresie restrukturyzacji KW SA po 2014 r. Problematykę tę ukazano w kontekście górniczych protestów wobec skutków restrukturyzacji kopalń, cen węgla na światowym rynku oraz pozyskania inwestorów zainteresowanych nabyciem kopalń. Przeprowadzając analizę decyzji rządu Ewy Kopacz, zwrócono uwagę na czynniki, które wpłynęły na kryzys gospodarczy kopalń należących do KW SA, oraz założenia i realizację programu naprawczego. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, iż rząd E. Kopacz nie rozwiązał problemów KW SA i w tej sytuacji zadaniem gabinetu Beaty Szydło będzie opracowanie strategii rozwoju górnictwa węgla kamiennego w Polsce oraz ocena obecnej sytuacji i przyszłości kopalń.Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne Polski na przykładzie zaopatrzenia w gaz ziemny, ropę naftową i energię elektryczną(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Golarz, MaciejBezpieczeństwo energetyczne jest współcześnie powiązane ze sprawnym działaniem administracji publicznej, staje się fundamentem funkcjonowania gospodarki oraz wpływa na jakość życia społeczeństwa. Uzależnienie od energii wciąż wzrasta, dlatego aspekty związane z zaopatrzeniem w gaz ziemny, szczególnie istotny dla przemysłu oraz coraz ważniejszy dla gospodarstw domowych i sektora energetycznego, ropę naftową, warunkującą sprawny transport, oraz w energię elektryczną niezbędną dla funkcjonowania wszelkich podmiotów są podstawą bezpieczeństwa współczesnego państwa. Celem artykułu jest analiza bezpieczeństwa energetycznego Polski pod kątem kluczowych składowych oraz wskazanie głównych wyzwań i problemów wraz z sygnalizacją podejmowanych działań.Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne Rumunii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Piziak-Rapacz, AnnaPopyt na energię stale rośnie. Niezaprzeczalność tego faktu generuje szereg problemów dla wszystkich państw świata. Rozwój gospodarczy państw powoduje wzmożony zapotrzebowanie na energię. Autorka niniejszej publikacji w pierwszej części ukazuje strukturę rynku energetycznego Rumunii. W drugiej części następuje porównanie rynku energetycznego w Polsce i Rumunii u progu II dekady XXI wieku. Rumunii brakuje nowej strategii dla sektora energetycznego. Rozwiązaniem ma być gaz łupkowy (zmiana stanowiska od 2013 r.), energetyka odnawialna, energia jądrowa, węgiel oraz angażowanie się państwa w międzynarodowe projekty energetyczne. W przypadku Polski strategię dyktuje dokument Polityka energetyczna Polski do 2030 roku. Proponowane rozwiązania to budowa elektrowni jądrowej, gaz niekonwencjonalny, terminal LNG w Świnoujściu, energetyka odnawialna, oraz energia z węgla. Głównym problemem wynikającym z wykorzystania węgla, jest zbyt wysoka emisja, CO2, co jest niezgodne ze strategią UE (niskoemisyjność). Rozwiązaniem mają być czyste technologie węglowe. Całość pracy została zakończona krótkim podsumowaniem bogatym we wnioski końcowe.Pozycja Bezpieczeństwo energetyczne w polityce rządu koalicji PiS, LPR i Samoobrony (2005–2007) oraz rządu Beaty Szydło – analiza porównawcza(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Piziak-Rapacz, AnnaNiniejsze opracowanie składa się z dwóch części. Pierwsza opisuje strategię rządu koalicji Prawa i Sprawiedliwości (PiS), Ligii Polskich Rodzin (LPR) i Samoobrony w latach 2005– 2007 wobec sektora energetycznego. Program wyborczy PiS jako główny cel względem sektora energetycznego wskazał kwestię dywersyfikacji kierunków dostaw surowców energetycznych do Polski, m.in.: dostawy gazu z Norwegii, projekt terminalu gazu skroplonego LNG oraz projekt gazociągu Sarmackiego. Zrezygnowano natomiast z pomysłu gazociągu Aleksandra Gudzowatego Bernau–Szczecin. Druga część tekstu analizuje perspektywy rynku energetycznego w Polsce po wyborach w październiku 2015 r., które wygrała partia Prawo i Sprawiedliwość. Uzyskana większość głosów pozwala jej samodzielne sprawować rządy w państwie. Celem publikacji jest wskazanie głównych założeń jej strategii bezpieczeństwa energetycznego Polski.Pozycja Bezpieczeństwo Teoria i Praktyka nr 4, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Choromańska, Agnieszka; Porwisz, Monika; Budzowski, Artur; Raźniak, Piotr; Czermińska, Małgorzata; Kozaczyński, Waldemar; Rotter, Tadeusz; Láczay, Magdolna; Stańczyk, Jerzy; Domin-Kuźma, Agnieszka; Budzowski, KlemensPozycja Bezpieczeństwo w hotelarstwie polskim(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Kapera, Izabela; Kapera, JacekCelem opracowania było przedstawienie zagrożeń występujących w hotelarstwie i wybranych aspektów związanych z bezpieczeństwem w hotelu oraz prezentacja przykładów rozwiązań wpływających na poprawę bezpieczeństwa. Analiza materiałów źródłowych, w tym aktów prawnych i statystyk policyjnych, miała jednocześnie na celu uzupełnienie, usystematyzowanie i aktualizację zagadnień związanych z bezpieczeństwem w hotelarstwie. W pierwszej części artykułu przedstawiono terminologię usług hotelarskich, warunki i miejsce ich świadczenia oraz informacje na temat liczby obiektów noclegowych w Polsce na przestrzeni dziesięciu lat. Część druga porusza kwestie odpowiedzialności hotelarza. Zagrożenia występujące w hotelu zostały przybliżone w kolejnej, trzeciej części. Następnie przedstawiono wybrane aspekty związane z bezpieczeństwem w hotelu. Przykłady rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo w obiekcie noclegowym były przedmiotem rozważań w ramach ostatniej części. W 2011 roku było w Polsce ponad 7 tys. turystycznych obiektów noclegowych. Rodzaje i kategorie obiektów hotelarskich zostały określone w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych. Wymagania co do wyposażenia i świadczonych usług dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich określa minister właściwy do spraw turystyki w drodze rozporządzenia. Poza tym z omawianym zagadnieniem koresponduje szereg innych przepisów, w tym odnoszące się do odpowiedzialności hotelarza. Zakres owej odpowiedzialności jest szeroki i wiąże się z odpowiedzialnością za należyte wykonanie usługi, za rzeczy wniesione do obiektu, za stworzenie lub przyczynienie się do stworzenia zagrożenia życia bądź zdrowia gości, za szkodę na zdrowiu lub utratę życia. Zagrożenia w hotelarstwie mogą mieć swoje źródło w czynnikach zewnętrznych, do których należy zaliczyć występowanie zjawisk patologicznych lub mogą być związane z obiektem i jego lokalizacją. Jak wykazują dane w przypadku hoteli, zajazdów, hoteli pracowniczych oraz kempingów i pól namiotowych najczęściej dokonywane są przestępstwa związane z kradzieżą cudzego mienia. Niemniej jednak zwiększanie bezpieczeństwa nie sprowadza się do przeciwdziałania kradzieżom. Wśród środków neutralizacji zagrożeń znajdują się środki: prawne, organizacyjno- taktyczne, architektoniczno-budowlane, mechaniczne, elektroniczne, fizyczne. Ważna jest współpraca między hotelarzami, policją i innymi służbami związanymi z bezpieczeństwem na terenie, w którym znajduje się obiekt.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2020, nr 1 (XXXVIII) : Ewolucja wyzwań bezpieczeństwa jednostki ludzkiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Molo, Beata; Jäger, Thomas; Dośpiał-Borysiak, Katarzyna; de Andrade Gama, Isabela; Marczuk, Karina Paulina; Kowalczyk, Jan; Bałamut, Anna; Sakson-Boulet, Anna; Diawoł-Sitko, Anna; Siadkowski, Adrian; Kargol, Anna; Gniadek, Waldemar; Leunig, Ragnar; Havertz, Ralf; Paech, Norman; Erler, PetraFrom Introduction: "The concept of human security has become the next stage in the evolution of the concept of expanded recognition of security. Admittedly, human security refers to an expanded idea of security, which, in contrast to traditional security conceptualisations, does not focus merely on the protection of the state, but rather on the protection of an individual and his/her human dignity."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 1 (XLVI): Security Strategies in Times of Uncertainty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Molo, Beata; Kleinwächter, Lutz; Lapins, Wulf; Diec, Joachim; Jach, Anna; Pachucki-Włosek, Krystian; Kamola-Cieślik, Małgorzata; Paszkowski, Michał; Adamczyk, Natalia; Baziur, Grzegorz; Stępniewska-Szydłowska, Paulina; Tyborowska, Patrycja; Pradetto, August; Gärtner, Heinz; Kruk, Aleksandra; Grudzińska, Adrianna; Khmilevska, PolinaIntroduction: "We are pleased to present our readers with this recent issue of our journal “Security. Theory and Practice”. This time, it features a vast array of studies that look at issues related to security strategies. The Articles and Materials section opens with the article by Wulf Lapins, entitled EU-Strategien im Wandel von Zeit und Situation, which offers a synthetic approach to the developed and implemented strategies of the European Union. The paper by Joachim Diec Demography as a security strategy factor in Poland and the Russian Federation focuses on the perception of demographic security in Poland and Russia as a major facet of social and state security. The author concludes that the Polish political narrative and the declared set of state goals focus more on the social sphere, while the Russian rhetoric and politics are more state-oriented. The contemporary rebuilding of the sphere of influence of the Russian Federation, covering the area of the so-called “near abroad”, has been scrutinised by Anna Jach in her article A new “gathering of Russian lands”: Russia’s return to imperialism."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 2 (XLVII) Security management mechanisms in the face of contemporary threats(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Chodyński, Andrzej; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Waśniewski, Krzysztof; Bałamut, Anna; Ziarko, Janusz; Giszterowicz, Agnieszka; Leśniewski, Michał Adam; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Jabłoński, Marek; Krüger, Dirk-Ulrich; Kazimierski, Andrzej; Kwieciński, MirosławIntroduction: "The level of security of an organisation depends on a variety of factors, including the ability to identify risks and the implementation of security management, including governance mechanisms. The following criteria are considered in the typology of security threats: 1) objective – this includes political, military, and economic, as well as social and environmental security; 2) sources of threats – described as natural, technical, systemic, demographic, ideological, economic, educational, psychological, cultural, and other; 3) environmental – different environments are taken into account: natural, social, political, economic, scientific, and technological; 4) coverage – from global, through continental and regional, to local; and 5) scale of the threats – from the global level, through the international and state levels, to the administrative unit level."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2023, nr 1 (L) Problemy bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w Europie Środkowo-Wschodniej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Molo, Beata; Bazhenova, Hanna; Baziur, Grzegorz; Portnyi, Yevhenii; Koszel, Bogdan; Lapins, Wulf; Trzcielińska-Polus, Aleksandra; Kruk, Aleksandra; Bielawska, Agnieszka; Śliwa, Zdzisław; Olech, Aleksander Ksawery; Dutkiewicz, Piotr; Barczak, Bogdan; Profant, Tomáš Imrich; Stępniewska-Szydłowska, Paulina; Grabowska, JuliaZ wprowadzenia: "Do rąk czytelników oddajemy kolejny numer periodyku „Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka”. Niniejszy tom zawiera w głównej mierze opracowania, których przedmiotem są różne aspekty bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dział „Artykuły” otwiera tekst Grzegorza Baziura, będący syntetycznym ujęciem kwestii wpływu tzw. kryzysu migracyjnego na granicy polsko-białoruskiej w II połowie 2021 r. na środowisko bezpieczeństwa międzynarodowego państw wschodniej flanki NATO i wschodniej części Unii Europejskiej – przede wszystkim na bezpieczeństwo Polski. Artykuł przedstawia postawę władz Polski wobec presji migracyjnej oraz białoruskie i rosyjskie działania dezinformacyjne. Rola i miejsce partii prorosyjskich w systemie politycznym Ukrainy w latach 2014–2022, tj. od Euromajdanu do rozpoczęcia przez Federację Rosyjską pełnoskalowej inwazji na Ukrainę, jest przedmiotem analizy Yevhenija Portnego."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2023, nr 3 (LII) The causes, course and possible consequences of the Russian-Ukrainian war from the perspective of Poland, France and New Zealand(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Lasoń, Marcin; Issa, Alex; Johanson, Terry; Pawłuszko, Tomasz; Jureńczyk, Łukasz; Mickiewicz, Piotr; Kasprzycki, Daniel D.; Czermińska, Małgorzata; Hlebowicz, Sylwia; Młynarski, Tomasz; Kalos, Aram; Welc, Henry; Kodalazian, Carene; El-Bazzal, Nathalie; Greener, Bethan K.; Wood, Aaron; Barney, Andrew R.; Sanders, TetyanaIntroduction: "This issue of Security: Theory and Practice represents unique international cooperation among the academics of Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, ESSEC Business School, and Massey University. Three editors Marcin Lasoń (editor in chief), Alex Issa (editor in France), and Lieutenant Colonel (retired) Terence Johanson (editor in New Zealand) gathered carefully selected authors to share their expertise and personal views on the Russian-Ukrainian war."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2024, nr 1 (LIV) Zarządzanie kryzysowe wobec zagrożeń ekologicznych – rola organizacji komercyjnych i niekomercyjnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Bałamut, Anna; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Damasiewicz, Agnieszka; Jabłoński, AdamZ wprowadzenia: "Zarządzanie kryzysowe odnoszone do działań organów administracji publicznej opiera się w aspekcie praktycznym na Ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Pojęcie zarządzania kryzysowego można odnosić także do podmiotów gospodarczych. W niniejszym numerze „Bezpieczeństwa. Teorii i Praktyki” (BTiP) zaprezentowano opracowania łączące oba te podejścia, w szczególności wobec zagrożeń ekologicznych. Ustawa o zarządzaniu kryzysowym odnosi się do infrastruktury krytycznej, obejmującej m.in. systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 1 (XXVI), 2017 (Regionalne i globalne uwarunkowania bezpieczeństwa Niemiec)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Molo, Beata; Koszel, Bogdan; Cziomer, Erhard; Morozowski, Tomasz; Ciesielska-Klikowska, Joanna; Stolarczyk, Mieczysław; Paterek, Anna; Trzcielińska-Polus, Aleksandra; Kruk, Aleksandra; Schöll-Mazurek, Kamila; Tomala. Magdalena; Kargol, Anna; Sękowski, Paweł; Bałamut, Anna; Stępniewska, Paulina; Gawron, Dominika; Furgacz, Przemysław; Malinowski, Krzysztof; Molo, Beata; Budzowski, KlemensZe wstępu: Dynamika zjawisk i procesów zachodzących w środowisku międzynarodowym implikuje konieczność ciągłej modyfikacji, względnie transformacji, dotychczasowych strategii i polityki bezpieczeństwa przez poszczególne państwa, w tym także Niemcy, ze względu na ich znaczącą pozycję i rolę na arenie międzynarodowej. Pomijając kwestie szczegółowe, należy odnotować, że przyjęta w lipcu 2016 r. przez rząd federalny Biała Księga 2016 (która zastąpiła podobny dokument z 2006 r.) zdefiniowała zasadnicze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i międzynarodowego Niemiec, a także dla ich sojuszników. Katalog wymienionych w dokumencie zagrożeń obejmuje zarówno klasyczne zagrożenia dla suwerenności i integralności terytorialnej, jak i kwestię cyberbezpieczeństwa oraz terroryzmu, niekontrolowane migracje, proliferację broni masowego rażenia, nielegalny obrót bronią konwencjonalną i technologią wojskową, bezpieczeństwo energetyczne, państwa upadłe oraz zagrożenia dla zdrowia, a także życia w postaci epidemii i pandemii. W Białej Księdze 2016 podkreślono znaczenie NATO i Unii Europejskiej dla bezpieczeństwa Niemiec, wskazując przy tym na potrzebę współdziałania obu organizacji międzynarodowych. Ponadto zadeklarowano podjęcie działań przez Niemcy na rzecz wzmocnienia WPBiO. W dokumencie omówiono również kierunki rozwoju Bundeswehry. Uwzględniając powyższe, Autorzy niniejszego tomu podjęli w swoich opracowaniach zagadnienia związane z wybranymi aspektami bezpieczeństwa Niemiec w zmieniających się uwarunkowaniach regionalnych i globalnych.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 2 (XXVII), 2017 (Bezpieczeństwo antyterrorystyczne Rzeczypospolitej Polskiej)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Stelmach, Jarosław; Marszałek, Piotr Krzysztof; Borkowski, Robert; Kudzin-Borkowska, Małgorzata; Zwierzyna, Jarosław; Wróbel, Piotr; Tomasiewicz, Jarosław; Grudka, Piotr; Fałowski, Janusz; Sowińska, Julia; Piątkowski, Mateusz; Borkowski, RobertZe wstępu: W niniejszym numerze „Bezpieczeństwa. Teorii i Praktyki” po raz kolejny podejmujemy problematykę terroryzmu i bezpieczeństwa antyterrorystycznego RP. Wszechobecne, podsycane przez media i polityków poczucie zagrożenia terroryzmem może prowadzić do zaburzenia ładu społecznego i pojawienia się niepokojów społecznych, radykalizacji grup skrajnej prawicy czy rozchwiania preferencji wyborczych. Obiektywnie – czego dowodzą statystyki ostatniego półwiecza – liczba zamachów terrorystycznych w Unii Europejskiej oraz liczba ich ofiar spadają. W powojennej historii Europy najwięcej śmiertelnych ofiar zamachów terrorystycznych było w dekadzie lat 80. (łącznie ok. 2000 ofiar). W obecnym stuleciu liczba ofiar zamachów terrorystycznych według Global Terrorism Database 2016 waha się w całej UE na poziomie od kilku do kilkunastu rocznie (poza rokiem 2004 – ok. 200 ofiar, oraz rokiem 2015 – ok. 150 ofiar). Pomimo to w odczuciu społecznym obawa przed zagrożeniem terrorystycznym nie maleje.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 4 (XXV), 2016(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Bałamut, Anna; Huszlak, Wojciech; Woźniak-Zapór, Marta; Kalaman, Marek R.; Pecio, Mariusz; Orłowska, Małgorzata; Uhma, Piotr; Kwieciński, Mirosław; Kapera, Izabela; Waniek, Danuta; Chodyński, Andrzej; Budzowski, KlemensPozycja Bieda i wykluczenia społeczne. Prolegomena(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, HieronimFenomen biedy i jej skutków należy do kategorii zjawisk analizowanych od tysiącleci. A jednak nadal nie rozstrzygnięto sporu o status ontologiczny biedy i, w konsekwencji, o możliwość jej trwałej eliminacji z życia społeczności ludzkich, zarówno ze względów etycznych, jak i wywoływanego przez biedę zagrożenia dla stabilności systemów politycznych. W kwestii pierwszej w centrum uwagi znajdują się dwa pytania. Po pierwsze o to, czy bieda jest chorobą endemiczną wszystkich systemów społecznych, czy, przeciwnie, trwa tylko dlatego, że elity władzy godzą się na jej trwanie, chroniąc w ten sposób interesy reprezentowanych przez siebie kategorii społecznych. Rzecz sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: czy podział na biednych i bogatych wynika przede wszystkim z nierównego wyposażenia genetycznego (nie tylko jednostek, lecz także całych ras ludzkich) czy z faktu, że choć rodzimy się równi, to jednak nie mamy tych samych szans spełnienia swego człowieczego losu. Jedni – jednostki i zbiorowości – zdobywają w procesie socjalizacji przewagę nad innymi ponieważ akt ich społecznych narodzin spełnia się nie w abstrakcyjnie pojętej przestrzeni równych szans, lecz w określonym segmencie historycznie wytworzonych i wzajemnie się warunkujących struktur (społecznych, politycznych, rynkowych, religijnych), o niejednakowych zasobach (dziedziczonych i/lub wytwarzanych synchronicznie), odmiennych systemach wartości i stylach życia. Inni nie mają takich możliwości i skazani są na podporządkowanie się silniejszym.Pozycja Broad Approach to Human Security in the Visegrad Group Countries(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Kowalczyk, JanZakończenie zimnej wojny i oddalenie się widma wybuchu konfliktu zbrojnego sprzyjało poszerzeniu analiz dotyczących bezpieczeństwa o inne niż państwo podmioty. Jedną z rodzących się w latach 90. XX w. alternatywnych koncepcji było human security (bezpieczeństwo jednostki ludzkiej) stawiające w centrum zainteresowania jednostkę ludzką. W ujęciu wąskim (zwanym szkołą kanadyjską), human security nawiązuje do zapewnienia człowiekowi podstawowych praw politycznych oraz wolności od strachu. W ujęciu szerokim (szkoła japońska), human security obejmuje również kwestie praw społecznych i ekonomicznych oraz możliwość przetrwania i rozwoju każdego człowieka. Założenia japońskiej szkoły human security zostały zawarte w haśle „wolności od niedostatku”. Szeroki zakres bezpieczeństwa jednostki ludzkiej pozostaje w ścisłym związku z koncepcją zrównoważonego rozwoju. W niniejszym artykule przedstawiono podejście państw Grupy Wyszehradzkiej: Polski, Czech, Słowacji i Węgier do szerokiego zakresu human security. Analizie poddano główne dokumenty strategiczne dotyczące: praw społecznych i ekonomicznych obywateli, systemu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz implementacji koncepcji zrównoważonego rozwoju.Pozycja Clusters: an example of a state strategy for creating energy security in Poland(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Bałamut, Anna„Klaster” nie jest pojęciem nowym. Wiadomo również, że wzajemne powiązanie przedsiębiorstw, dostawców, jednostek itp. daje szereg możliwości pod względem konkurencyjności i innowacyjności. Stąd też podmioty decydują się na tego rodzaju współpracę. Koncepcja klastrów energii pojawiła się wraz z ustawą o odnawialnych źródłach energii w 2016 r. W ustawie zdefiniowano, czym są klastry energetyczne i jaka jest ich rola. W ramach kreowania strategii bezpieczeństwa energetycznego postanowiono połączyć aspekt lokalnych zasobów energetycznych i doświadczenia podmiotów wraz z potencjałem i wsparciem ze strony państwa. Zaczęto podkreślać rolę bezpieczeństwa na różnych płaszczyznach, nawet tych najmniejszych, będących cząstką całego systemu. Celem artykułu jest ustalenie, w jakim stopniu rozwój klastrów może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa energetycznego. Artykuł został podzielony na trzy części. Pierwsza przedstawia rolę i kierunek polityki państwa na rzecz rozwoju klastrów. Druga analizuje stan faktyczny inwestycji, tj. jakie inwestycje zostały zrealizowane i w jakim stopniu wpływają one na poprawę bezpieczeństwa energetycznego. Trzecia część omawia wpływ zarządzania publicznego na przyszłość klastrów energetycznych w Polsce oraz pokazuje, w jakim stopniu decyzje administracji publicznej mogą kreować kierunek rozwoju lokalnych podmiotów. Na potrzeby analizy sformułowano hipotezę, że kreowanie polityki klastrowej w ramach zarządzania publicznego wpływa na poprawę bezpieczeństwa energetycznego w Polsce. Artykuł ma charakter mieszany: został uwzględniony zarówno aspekt zarządzania, jak i aspekt decyzji politycznych. Omawia problem istotny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, koncertując się na najnowszych informacjach i wydarzeniach.