Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Rodzina"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Międzypokoleniowa transmisja postaw macierzyńskichChromy, Beata; Wasilewska, Monika; Nauki o Rodzinie; Wiedza o Rodzinie i SpołeczeństwieZe wstępu: "Świat wokół nas podlega ustawicznym zmianom w coraz szybszym tempie. Współczesność dostarcza różnych wzorców, recept na szczęśliwe, udane życie, co niewątpliwie stanowi konsekwencje przemian społecznych jakie dokonały się w ostatnich czasach. Żyjemy w społeczeństwie pluralistycznym, które podlega dramatycznym zmianom w zakresie struktury rodziny, stylów życia i wzorów cyklu życia rodzinnego. Nie można dziś pominąć takich zjawisk jak: wysoki wskaźnik rozwodów, coraz częstsze występowanie rodzin rodziców samotnych i rodzin zrekonstruowanych, gwałtowny przyrost liczby pracujących kobiet, przesunięcie w czasie wchodzenia w związki małżeńskie i realizacji macierzyństwa przez kobiety, zwiększająca się liczba par niezwiązanych małżeństwem, związki gejów i lesbijek i innych konfiguracji rodzinnych. Jednakże związek małżeński i rodzina pozostają wciąż najbardziej powszechną, akceptowaną kulturowo formą życia współczesnego człowieka, pozwalającą na zaspokojenie podstawowej potrzeby człowieka – potrzeby bliskości i przywiązania. Kontekst życia rodzinnego towarzyszy człowiekowi praktycznie od kołyski aż do śmierci. Jest on szczególnie istotny w fazie naszego stawania się osobą dorosłą, ale także w późniejszym okresie, kiedy zakładamy własną rodzinę i pełnimy w niej różne role. "(...)Pozycja Postawy rodzicielskie a motywacja do nauki dzieci w młodszym wieku szkolnym - na podstawie badań w klasie III na terenie Szkoły Podstawowej nr 158 w ZSOI im. Juliana Aleksandrowicza w KrakowieArtemenko, Kateryna; Aksman, Joanna; Pedagogika; Pedagogika wczesnoszkolna z językiem angielskim – specjalność nauczycielskaZe wstępu: "Rodzina stanowi pierwszą grupę społeczną, częścią której jest dziecko, dlatego wpływ rodziców jest najbardziej trwały i dominuje przez wiele lat. Dotychczasowe badania ukazują rolę, jaką rodzina pełni w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i osobowościowym dziecka. Większość rodziców ma świadomość pełnienia tak opowiedzialnej roli, posiada określoną wiedzę na temat wychowania i podejmuje zamierzone działania wychowawcze, ale ważniejszą rolę odgrywają oddziaływania niezamierzone. Ujawniają się one głównie w stosunku emocjonalnym do dziecka, którym jest przesiąknięte każde słowo skierowane do dziecka, każda czynność związana z opieką nad nim. I ten ładunek emocjonalny wywołuje u dziecka specyficzne zachowania. "(...)Pozycja Rodzina i jej przemiany w krajach Maghrebu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Barska, AnnaZ wprowadzenia: "Obszar Afryki Północnej określany geograficznym terminem Maghreb zamieszkują Berberzy, rdzenni mieszkańcy Północnej Afryki, i Arabowie, którzy w VII wieku przybyli z Półwyspu Arabskiego. Inwazje i osadnictwo sprawiły, iż dokonywała się, w mniejszym lub większym stopniu, „wymiana kulturowa”, o czym świadczą zachowane do dzisiaj ślady obecności kultury fenickiej, kartagińskiej, rzymskiej, bizantyńskiej czy tureckiej, a także europejskiej. Mieszkańcy Maghrebu w ciągu dziejów ulegali wpływom różnych stylów życia, co znalazło odbicie w postrzeganiu rodziny i rozumieniu płci, kształtowanym przez tradycję śródziemnomorską, religię muzułmańską, kulturę arabską i kulturę europejską, głównie francuską i hiszpańską."(...)