Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Rzeczpospolita szlachecka"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Konstytucja 3 maja 1791 roku na tle koncepcji ustrojowych oświecenia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Dziadzio, AndrzejZ wprowadzenia: "Narodziny nowożytnego konstytucjonalizmu wiążą się z historią trzech rewolucji: amerykańskiej, francuskiej, polskiej. Genezę konstytucji amerykańskiej stanowiła wywalczona niepodległość. Konstytucja francuska była konsekwencją dokonanego przewrotu społecznego. U podstaw polskiej konstytucji legł zamach o charakterze głównie politycznym. Wszystkie trzy konstytucje wyrastały jednak z tych samych intelektualnych korzeni ideologii oświecenia."(...)Pozycja Main currents in views on the reorganisation of the apparatus of executive power in the eighteenth-century Polish-Lithuanian Commonwealth(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Malec, JerzyIn the eighteenth century, and particularly in its second half, concepts of rebuilding the state administration began to emerge in Poland, the basic structure of which dates back to the times of the estate monarchy and did not meet the needs of the modern state of the Age of Enlightenment, and at the same time differed substantially from the solutions functioning in the absolute monarchies neighbouring Poland, where it was based at that time on the principles of centralism and bureaucracy. Meanwhile, in the Republic of Nobles, all offices were filled for life, without any particular emphasis on the professionalism of the candidates. In the first half of the eighteenth century, along with penetration of the idea of the Enlightenment into Poland, the seeds of modern concepts emerged, postulating a complete reform of the system of the Commonwealth. The reform programme contained in the works of the precursors of the Polish Enlightenment covered a wide range of problems, postulating the reorganization and healing of the entire apparatus of state power, sometimes also touching upon social issues. The political writing of that time, when discussing the basics of the functioning of the administration, usually emphasized the primacy of the law passed by the Sejm over executive activity. The influence of Polish political writing on the reform of the administration seems indisputable. The structure of the central authorities clearly referred to the concepts of the political thought of the time, constantly evolving towards modern forms of internal administration of the state, at the same time drawing on the achievements of European cameralist and police thought.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2003 : Andrzej Frycz Modrzewski w 500. rocznicę urodzin(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Kracik, Jan; Rosicka, Janina; Borowski, Andrzej; Pietrzyk, Zdzisław; Wantuła, Halina; Olearczyk, Teresa; Szmyd, Jan; Simlat, Marek; Banach, Marian; Stoczewska, Barbara; Kapiszewski, AndrzejPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2006(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Blachnicki, Bogusław; Fałowski, Janusz; Cichoń, Paweł; Banasik, Katarzyna; Chlipała, Monika; Grygajtis, Krzysztof; Pondel, Gaweł; Kimla, Piotr; Dziadzio, Andrzej; Majchrowski, JacekPozycja Polska myśl administracyjna XVIII wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Malec, JerzyPozycja Pozycja ustrojowa dozorcy w administracji Rzeczypospolitej szlacheckiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Cichoń, Paweł"Niniejszy artykuł poświęcony został polskim regulacjom prawnym z drugiej połowy XVIII w. dotyczącym powoływania i działalności, najniższego urzędnika administracji publicznej, tj. dozorcy. W okresie I Rzeczypospolitej z instytucją dozorcy spotykamy się w administracji lokalnej zarówno miejskiej, jak i wiejskiej."(...)Pozycja Rzeczpospolita w dobie demokracji szlacheckiej, czyli tzw. polska anomalia?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Malec, JerzyPozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XIV(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego - Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Goźdź-Roszkowski, Krzysztof; Tęgowski, Jan; Szulc, Tadeusz; Filipczak-Kocur, Anna; Kitowski, Piotr; Moras, Małgorzata; Krzymkowski, Marek; Wiśniewska-Jóźwiak, Dorota; Mataniak, Mateusz; Kubicki, Tomasz; Machut-Kowalczyk, Joanna; Malec, Dorota; Smyk, Grzegorz; Mielcarek, Adam Janusz; Kozyra, Waldemar; Siemaszko, Karol; Malec, JerzyPozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XXIII 2020 Badania nad rozwojem instytucji politycznych i prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Głuszak, Marcin; Wrzyszcz, Andrzej; Święch, Wojciech; Mataniak, Mateusz; Malec, Jerzy; Кресин, Алексей; Matuszewski, Jacek; Kaleta, Przemysław; Kamińska, Paulina; Rymaszewski, Zygfryd; Kotliński, Tomasz J.; Wiśniewska, Ewa; Gałędek, Michał; Bieda, Justyna; Szczepaniak, DamianPozycja The Commonwealth of Poland-Lithuania at the time of the Noble Democracy – a Polish Anomaly?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Malec, JerzyThe article deals with the specificity of the noble democracy in the Polish-Lithuanian Commonwealth. Contrary to the absolutism dominant in Western Europe, where the fullness of power was concentrated in the hands of the monarch, in Poland, starting from the 16th century, power passed into the hands of the noble state, and republican forms were mixed with monarchist ones (the so-called republica mixta).The Sejm becomes the highest organ of power, bringing together the full legislative power, the power of the elected monarch gets limited, the administrative structure – based on lifetime offices – is anachronistic (until the middle of the 18th century), the judiciary retains its state character and from the 16th century becomes independent of the king, which is unique compared to most of the then existing countries. The system of democracy of the nobility created at that time clearly distinguishes the Polish political system from the solutions that were dominating during the modern era. In the first half of the 18th century, this form of government becomes deformed. During the magnate oligarchy, real power passes into the hands of a small group of the richest. Poland is in the state of decline. To counteract this, reforms are being gradually introduced during the reign of Stanisław August Poniatowski, the last Polish king. However, they prove to be long overdue. The constitution passed on May 3, 1791 – the second in the world – did not last long, and the third partition of Poland meant the loss of independence for 123 years. The reasons for the fall of the Republic of Poland can be found in the external factors, in the disintegration of state institutions and the growing anarchy, but also in a specific Polish systemic anomaly, which did not withstand the confrontation with the centralized absolute monarchy of the neighbouring countries.The attempt to build in Poland a democratic state based on law turned out to be premature.Pozycja Wprowadzenie kalendarza gregoriańskiego w Rzeczpospolitej szlacheckiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Szulc, Tadeusz"Jedną z wielu reform wprowadzonych za panowania Stefana Batorego jest gregoriańska reforma kalendarza usuwająca rozbieżności między rokiem kalendarzowym a astronomicznym."(...)