Przeglądaj wg Słowo kluczowe "administracja"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Budowa instytucji Państwa Irackiego w czasie interwencji amerykańskiej (2003-2011)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Łukasiewicz, PiotrArtykuł podsumowuje działania koalicji międzynarodowej pod przewodnictwem USA w Iraku w latach 2003–2011 w zakresie wsparcia budowy instytucji państwa. Opisane zostały działania wspierające budowanie nowej administracji irackiej oraz irackich sił zbrojnych i policji. Wyróżnione zostały trzy fazy interwencji, determinujące jej efekty: przedstawiono przebieg i skutki inwazji oraz rozwiązania administracji i sił zbrojnych, fiasko porozumienia o stacjonowaniu wojsk USA w Iraku po 2011 r. oraz inwazję ISIS i zajęcie Mosulu w 2014. Przez pryzmat tych wydarzeń opisana jest zarówno działalność koalicji, jak i władz irackich, które pod parasolem koalicji międzynarodowej podsycały rebelię sunnicką swoją sekciarską polityką oraz stosowały taktykę zagarniania zasobów państwowych. Budowanie instytucji państwa przez koalicję zakończyło się porażką. Po zakończeniu kampanii przeciwko ISIS Irak ma szansę na samodzielne zbudowanie własnych instytucji, pod warunkiem szerokiego wsparcia międzynarodowego. Słowa kluczowe: budowanie państwa, irackie siły bezpieczeństwa, administracja, wojna domowa w IrakuPozycja Gospodarka wodno-ściekowa gminy LiszkiDymek, Aldona; Chmielowski, Wojciech; Ochrona ŚrodowiskaZ wprowadzenia: "Woda jest podstawą życia. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkim żywym organizmom. Woda jest powszechnym rozpuszczalnikiem związków ustrojowych i niezbędnym uzupełnieniem pokarmu. Uczestniczy w przebiegu większości reakcji metabolicznych, stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego, np. produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów, enzymów. Reguluje temperaturę. Woda stanowi średnio 65% masy dorosłego człowieka. Woda odgrywa szczególną rolę w procesach zachodzących w ekosystemach. Jest niezbędnym abiotycznym składnikiem środowiska. Inaczej mówiąc stanowi jeden z podstawowych zasobów środowiska. Warunkuje rozwój i charakter siedlisk roślin oraz ekosystemów. Stanowi składnik kształtujący krajobraz. Wpływa na klimat na danym terenie. Spełnia wiele funkcji w gospodarce narodowej. Jest „paliwem” niezbędnym do rozwoju rolnictwa, przemysłu. Jest wykorzystywana jako odnawialne źródło energii. Stała się nieodzowna w codziennym życiu , choćby w utrzymaniu higieny. Te funkcje sprawiają, że konieczna jest nie tylko ochrona jej przed zanieczyszczeniami, ale również racjonalne, oszczędne gospodarowanie jej zasobami. "(...)Pozycja „Junzi" i „wuwei". Chińska propozycja uzdrowienia administracji państwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Banek, Kazimierz"Przytoczone w tytule terminy należą do starej chińskiej tradycji filozoficzno-politycznej, w tym przypadku konfucjańskiej i taoistycznej. Ich imponujący wiek nie jest jednak wcale powodem, by wrzucić je do lamusa. Wprost przeciwnie, myśli w nich zawarte - dzięki dogłębnemu zrozumieniu człowieka, jego cech i potrzeb - są wciąż aktualne. Przez ponad 2 tys. lat konfucjanizm stanowił oparcie dla chińskiego systemu ustrojowego oraz wpływał na kształtowanie ludzkich poglądów i postaw, a od 1959 r. taką samą funkcję pełni w Singapurze."(...)Pozycja Między wykluczeniem a aktywizacją społeczną: studia socjologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Śliz, Anna; Szczepański, Marek S.; Strużyna, Janusz; Rojek-Adamek, Paulina; Gawron, Grzegorz; Szafrańska, Anida; Muster, Rafał; Szczepański, Marek S.; Rojek-Adamek, PaulinaPrezentowana publikacja stanowi zbiór testów poświęconych wykluczeniu i aktywizacji społecznej ujmowanych w szerokiej perspektywie poznawczej. Mimo iż najczęściej problematyka ta poruszana jest na gruncie socjologii, złożoność zjawiska, jego przejawy, formy i sposoby zapobiegania sprowokowały grono badaczy do podjęcia interdyscyplinarnej dyskusji. Stąd też prezentowany tom jest zbiorem tekstów przygotowanych przez specjalistów i badaczy reprezentujących różne dziedziny nauki – socjologów, pedagogów oraz specjalistów z zakresu zarządzania. O tym, jak ten dynamiczny proces wielowymiarowego pękania „więzi społecznych” na poziomie indywidualnym i zbiorowym definiować, jak zapobiegać wykluczeniu z uczestnictwa w systemie normatywnym danego społeczeństwa, dostępie do informacji i zasobów społecznych rozmawiano podczas spotkania konferencyjnego zorganizowanego w czerwcu 2015 roku przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w ramach panelu Państwo, Gospodarka, Społeczeństwo. Zapoczątkowana w trakcie obrad dyskusja sprowokowała do podjęcia starań o wydanie tomu, w którym udałoby się utrwalić ważność podjętych tematów i zachęcić do otwarcia szerszej interdyscyplinarnej dyskusji.Pozycja Pochówek w Galicji. Wybrane zagadnienia administracyjno-prawne. Część I(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Kotliński, Tomasz J.Druga połowa XVIII w. to okres odchodzenia w wielu państwach europejskich od dotychczasowych zasad pochówku, opartych na grzebaniu zwłok w kościołach i na cmentarzach zlokalizowanych w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Dokonywane zmiany motywowane były przede wszystkim względami zdrowotnymi, ale również ograniczonymi możliwościami pochówków w obrębie samych miast. W przypadku Austrii decyzja o przeniesieniu cmentarzy poza obręb miejscowości podjęta została przez cesarza Józefa II końcem 1783 r. Jej konsekwencją było niemal powszechne zakładanie na terenie państwa, w tym także w Galicji, nowych cmentarzy, z których część funkcjonuje do dziś. Jednocześnie w Austrii z biegiem kolejnych lat wydawano szereg aktów prawnych, które szczegółowo regulowały kwestie związane z organizacją cmentarzy i pogrzebów. W opracowaniu przedstawiono wybrane rozwiązania prawne i administracyjne, które na przestrzeni lat obowiązywały w monarchii habsburskiej w zakresie szeroko rozumianego prawa cmentarnego. Uwzględniono przy tym również te akty prawne, które bezpośrednio dotyczyły Galicji i tylko w niej były stosowane. Tym samym w kolejnych rozdziałach przedstawiono w szczególności zagadnienia związane z zakładaniem nowych cmentarzy poza obrębem miejscowości, poszerzania ich terenu, likwidowania oraz ich statusu prawnego. Opracowanie przedstawia także regulacje prawne w zakresie przewożenia zwłok, zasad, na jakich organizowano pogrzeby, i pobieranych od tego obrzędu opłat. Przy okazji zwrócona została uwaga na szczególne formy pochówku, które obowiązywały choćby w przypadku pojawiających się w Galicji epidemii cholery. Warto przy tym nadmienić, że wiele z przyjętych w okresie galicyjskim rozwiązań z zakresu prawa cmentarnego obowiązywało jeszcze w odrodzonej Polsce i miało bezpośredni wpływ nie tylko na współczesny wygląd cmentarzy założonych w tamtym okresie, ale też na pewne zwyczaje pogrzebowe.Pozycja Pochówek w Galicji. Wybrane zagadnienia administracyjno-prawne. Część II(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Kotliński, Tomasz J.Druga połowa XVIII w. to okres odchodzenia w wielu państwach europejskich od dotychczasowych zasad pochówku, opartych na grzebaniu zwłok w kościołach i na cmentarzach zlokalizowanych w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Dokonywane zmiany motywowane były przede wszystkim względami zdrowotnymi, ale również ograniczonymi możliwościami pochówków w obrębie samych miast. W przypadku Austrii decyzja o przeniesieniu cmentarzy poza obręb miejscowości podjęta została przez cesarza Józefa II końcem 1783 r. Jej konsekwencją było niemal powszechne zakładanie na terenie państwa, w tym także w Galicji, nowych cmentarzy, z których część funkcjonuje do dziś. Jednocześnie w Austrii z biegiem kolejnych lat wydawano szereg aktów prawnych, które szczegółowo regulowały kwestie związane z organizacją cmentarzy i pogrzebów. W drugiej części opracowania przedstawiono wybrane zagadnienia prawne w zakresie administracji cmentarzami, m.in. dotyczące opłat oraz infrastruktury cmentarnej. Jako przykład posłużyły rozwiązania prawne przyjęte w drugiej połowie XIX w. przez miasto Kraków dla zarządu Cmentarza Rakowickiego.Pozycja Początki ewolucji podstawowych pojęć i definicji europejskiej nauce administracji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Smyk, GrzegorzRozwój nowożytnych nauk prawno-administracyjnych w XIX w. pociągnął za sobą konieczność określenia ich przedmiotu badawczego oraz zdefiniowania podstawowych pojęć. Wśród tych ostatnich centralnymi zagadnieniami formującej się nauki administracji stało się zdefiniowanie pojęcia „administracja” i „organ administracyjny” wraz z wyeksponowaniem ich podstawowych cech i funkcji, a w konsekwencji także określenie statusu prawnego urzędników administracji i sądowej kontroli jej działalności. Pionierskie koncepcje w tej dziedzinie pojawiły się w drugiej połowie XIX stulecia w nauce francuskiej i niemieckiej, różniąc się między sobą zarówno metodą, jak i celem podejmowanych na tym polu wysiłków badawczych. Naukę francuską charakteryzowało - tradycyjne w tym kraju - dążenie do praktycznego usystematyzowania wiedzy, a następnie tworzenia na jej podstawie konstrukcji teoretycznych, zaś nauka niemiecka za punkt wyjścia stawiała sobie sformułowanie odpowiednich definicji i pojęć w powiązaniu z ideą państwa prawnego. Prowadziło to do odmiennego podejścia w definiowaniu tych samych pojęć z zakresu nauki administracji, ujmowanych przez doktrynę francuską przede wszystkim od strony podmiotowej, gdy doktryna niemiecka akcentowała w tym względzie podejście przedmiotowe i funkcjonalne. Na tym tle przedstawiciele polskich nauk administracyjnych tej doby prezentowali własne oryginalne koncepcje, pozostające w głównym nurcie rozwoju europejskiej nauki administracji.Pozycja Polska myśl administracyjna XVIII wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Malec, JerzyPozycja Pozycja ustrojowa dozorcy w administracji Rzeczypospolitej szlacheckiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Cichoń, Paweł"Niniejszy artykuł poświęcony został polskim regulacjom prawnym z drugiej połowy XVIII w. dotyczącym powoływania i działalności, najniższego urzędnika administracji publicznej, tj. dozorcy. W okresie I Rzeczypospolitej z instytucją dozorcy spotykamy się w administracji lokalnej zarówno miejskiej, jak i wiejskiej."(...)Pozycja Regnare Gubernare Administrare: Z dziejów administracji, sądownictwa i nauki prawa (t. 2)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Ptak, Marian J.; Mikołajczyk, Marian; Naworski, Zbigniew; Organiściak, Wojciech; Cichoń, Paweł; Dąbrowski, Przemysław; Janicka, Danuta; Korobowicz, Artur; Smyk, Grzegorz; Zarzycki, Zdzisław; Wrzyszcz, Andrzej; Bereza, Arkadiusz; Nowakowski, Michał; Lewandowska-Malec, Izabela; Szlachta, Bogdan; Palmirski, Tomasz; Reszczyński, Jarosław; Święcicka, Paulina; Jaskólski, Michał; Chojnicka, Krystyna; Koredczuk, Józef; Przygodzki, Jacek; Witkowski, Wojciech; Redzik, Adam; Lubelski, Marek; Olszewski, Henryk; Sondel, Janusz; Kurczewska, Kamila; Pomianek, Tadeusz; Dyduch, Jan; Grodziski, Stanisław; Dziadzio, AndrzejPozycja Rozważania o nauce i dogmatyce prawa. Materiały konferencji naukowej zorganizowanej przez Wydział Administracji Krakowskiej Szkoły Wyższej Im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2002) Bednarczyk, Bogusława; Daniel, Krystyna; Dziadzio, Andrzej; Franaszek, Helena; Lewandowska-Malec, Izabela; Malec, Jerzy; Reszczyński, Jarosław; Skrzydło- Niżnik, Iwona; Szlachta, BogdanSłowo wstępne: W Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego odbyła się 25 stycznia 2002 roku konferencja naukowa pt. „Rozważania o nauce i dogmatyce prawa” zorganizowana przez Wydział Administracji tej uczelni. Prezentowany zeszyt zawiera materiały stanowiące zbiór referatów zgłoszonych na tę sesję. Tematyka publikowanych niżej tekstów jest dość zróżnicowana. Wiąże się to z różnorodnymi zainteresowaniami naukowymi zatrudnionych, lub współpracujących z Wydziałem Administracji Krakowskiej Szkoły Wyższej pracowników naukowo-dydaktycznych. Chcieliśmy bowiem tę pierwszą prawniczą sesję zorganizować wyłącznie w oparciu o własną kadrę, dając tym samym przegląd prac badawczych prowadzonych w uczelni. Referaty koncentrowały się wokół problemów współczesnego prawa, po części sięgając także do niezbyt odległej przeszłości. Część pierwsza - „O nauce i stosowaniu prawa” - zawiera teksty poświęcone głównie szeroko rozumianej problematyce prawnoadministracyjnej, od nauki administracji i prawa administracyjnego po zagadnienia dogmatyki tego prawa. W części drugiej - zatytułowanej „W kręgu teorii, filozofii i kodyfikacji prawa” - znalazły się prace dotyczące prawa opartego na normach religijnych i moralnych, prawa natury, konstytucyjnej ochrony praw człowieka oraz prac nad kodyfikacją prawa rodzinnego. Oddając do rąk Czytelnika poniższy zeszyt pragnę wyrazić nadzieję, że rozbudzi on zainteresowanie nie tylko prezentowaną problematyką, ale także Szkołą, w której prace te powstały. Prof, dr hab. Jerzy Malec Dziekan Wydziału Administracji Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza ModrzewskiegoPozycja Studia z dziejów administracji nowożytnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Malec, Jerzy"Od autora Niniejsze Studia z dziejów administracji nowożytnej pomyślane są jako zbiór prac poświęconych kształtowaniu się myśli administracyjnej oraz rozwojowi instytucji administracji publicznej w Polsce i Europie na przestrzeni pięciu stuleci, od XVI do XX wieku. Teksty te powstawały w ciągu kilkunastu lat, od kiedy skierowałem swe zainteresowania badawcze ku historii administracji, będącej jeszcze wówczas dyscypliną w Polsce stosunkowo słabo uprawianą. Część z ogłaszanych w latach osiemdziesiątych prac jest obecnie trudno dostępna, wszystkie są bardzo rozproszone, ponieważ ukazały się w różnych wydawnictwach i czasopismach polskich oraz zagranicznych. Powyższe względy skłoniły mnie do zebrania większości z nich i opublikowania w jednym wydawnictwie w całości po polsku. Wpłynęły na tę decyzję także doświadczenia wyniesione z pracy nad podręcznikiem Historia administracji i myśli administracyjnej', napisanym wspólnie z Dorotą Malec, bowiem prezentowane w studium prace będą mogły stanowić cenną pomoc w procesie dydaktycznym jako lektura uzupełniająca."(...)Pozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XXII 2019 Badania nad rozwojem instytucji politycznych i prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Szulc, Tadeusz; Głuszak, Marcin; Dębicka, Malwina; Kubus, Radosław; Gałędek, Michał; Bieda, Justyna; Michoń, Marcin; Smyk, Grzegorz; Machut-Kowalczyk, Joanna; Janicka, Danuta; Maksimiuk, Diana; Mazurek-Płecha, Irmina; Wiśniewska, Dorota; Graczyk, Konrad; Szymański, Andrzej; Niewiński, Kamil; Szczygieł, Tomasz; Rakowski, MaciejPozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XXIII 2020 Badania nad rozwojem instytucji politycznych i prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Głuszak, Marcin; Wrzyszcz, Andrzej; Święch, Wojciech; Mataniak, Mateusz; Malec, Jerzy; Кресин, Алексей; Matuszewski, Jacek; Kaleta, Przemysław; Kamińska, Paulina; Rymaszewski, Zygfryd; Kotliński, Tomasz J.; Wiśniewska, Ewa; Gałędek, Michał; Bieda, Justyna; Szczepaniak, DamianPozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XXIV 2021 Badania nad rozwojem instytucji politycznych i prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Widacki, Jan; Cichoń, Paweł; Kargol, Anna; Czaja, Jan; Kotliński, Tomasz J.; Kowalski, Grzegorz M.; Głuszak, Marcin; Bojarski, Adam; Malec, Jerzy; Иванников, Иван; Wiśniewska, Ewa; Bieda, Justyna; Gałędek, Michał; Małecki, MarianPozycja The scope and meaning of the term “police” in the political literature of the late Republic of Nobles(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Malec, JerzyThe term “police” (Polish: policja) derives from the Greek politeia, originally meaning the state system. Starting in the fifteenth century, and especially in the seventeenth and eighteenth centuries, it became synonymous with the word “administration” sensu largo. In Poland, from the eighteenth century onwards, despite the lack of reception of the principles of the Western European police science, it also began to be used in this sense. Attempts to defi ne “police” were made by Polish political writers, from Stanisław Leszczyński to the authors of the political reform of the state at the Four-Year Sejm. The term was understood broadly, in the case of most writers as meaning the internal order of the state, but also in the sense of the so-called service administration, thus the fi re police, building police, medical police, road police, etc., i.e. everything that contributed to the welfare of society. The administration of justice was oft en included in the scope of police responsibilities. Both supporters and opponents of state reform, admirers of the republican form of government and proponents of the idea of a strong state modelled on absolute monarchies wrote about the police. Most Polish authors, however, understood the police not as a means to strengthen state power, but as a way to ensure “proper order”, i.e., security, peace and the comfort of the public.Pozycja W przededniu pierwszego konfliktu ustrojowego. Debata w Radzie Administracyjnej Królestwa Polskiego o usamodzielnieniu radców stanu w komisjach rządowych na przełomie 1815 i 1816 r.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Gałędek, MichałU schyłku 1815 r. ukonstytuowały się władze konstytucyjne Królestwa Polskiego – Rada Administracyjna i Ogólne Zgromadzenie Rady Stanu – i przystąpiły do intensywnych prac nad rozwinięciem postanowień konstytucyjnych. Za sprawę priorytetową uznano organizację komisji rządowych. Minister spraw wewnętrznych i policji Tadeusz Mostowski już na drugim posiedzeniu Rady Administracyjnej 31 grudnia 1815 r. przedstawił projekt Zasad do organizacji władz ministerialnych. Podczas dyskusji nad tym projektem, który fi nalnie nie uzyskał sankcji namiestnika i nie został skierowany do dalszych prac, obradujący ministrowie skupili się na kwestii „usamodzielnienia” radców stanu „zawiadujących” poszczególnymi wydziałami w komisjach rządowych i „ustopniowania władz”. Analiza tejże debaty stanowi główny przedmiot artykułu. Podczas gdy namiestnik Józef Zajączek przeciwny był usamodzielnianiu radców stanu i dążył do koncentracji władzy administracyjnej w rękach ministrów, jego oponenci – w analizowanej debacie głównie Tadeusz Matuszewicz – opowiadali się za przyznaniem radcom stanu kierującym wydziałami większej samodzielności. Polaryzacja stanowisk w tej kwestii stanowiła preludium późniejszego sporu o kolegialność w komisjach rządowych – pierwszej ustrojowej batalii o wykładnię konstytucji Królestwa Polskiego, którą na forum Rady Stanu toczył namiestnik z większością pozostałych jej członków.Pozycja Wydział Wojskowo-Policyjny Rządu Gubernialnego Lubelskiego w latach 1867–1915. Organizacja i obsada personalna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Smyk, GrzegorzW następstwie reform unifikacyjnych przeprowadzonych przez władze carskie w Królestwie Polskim po powstaniu styczniowym, reorganizacji uległa administracja terenowa. Ukazem z 19/31 grudnia 1866 r. została wprowadzona w Królestwie nowa, wzorowana na rosyjskiej, ustawa o zarządzie gubernialnym i powiatowym. Zniosła ona dotychczasowy podział terytorialny kraju oraz zmieniła organizację pośrednich władz cywilnych, dostosowując je do modelu administracji terenowej w Cesarstwie. Opracowanie przedstawia – na tle ogólnych zasad ustroju zarządu gubernialnego w Królestwie Polskim – ewolucję kompetencji, przekształcenia organizacji wewnętrznej oraz charakterystykę obsady personalnej Wydziału Wojskowo-Policyjnego Rządu Gubernialnego Lubelskiego, od chwili jego utworzenia w 1867 r. do ewakuacji do Moskwy w sierpniu 1915 r. Za wyborem guberni lubelskiej jako przedmiotu badań przemawiało to, że była ona drugą co do wielkości i liczby ludności – po warszawskiej – w Królestwie Polskim. W stosunku do innych guberni obsada personalna jej urzędów poddana była nasilonej rusyfikacji. Dążenie władz carskich do szybkiej i pełnej wymiany polskiej kadry urzędniczej na rosyjską – z założenia lojalną wobec zaborcy – było tu szczególnie wyraźne. Podstawę materiałową studium stanowią przede wszystkim źródła archiwalne zachowane w zespole akt Rządu Gubernialnego Lubelskiego w Archiwum Państwowym w Lublinie oraz akty prawne i literatura przedmiotu odnosząca się do omawianego zagadnienia. Główne źródło informacji o urzędnikach piastujących stanowiska radców i referentów w Wydziale Wojskowo-Policyjnym Rządu Gubernialnego Lubelskiego stanowiły ich akta personalne – „formularnyje spiski”. Z zespołu akt Rządu Gubernialnego Lubelskiego zachowało się 80–90% dokumentów, co umożliwiło dokonanie charakterystyki urzędników zatrudnionych na stanowiskach radców i referentów pod względem: ich narodowości (wyznania), pochodzenia społecznego, wykształcenia i kariery zawodowej. Ze względów politycznych najszybciej odsunięto Polaków od sprawowania stanowisk kierowniczych. Inaczej sytuacja przedstawiała się odnośnie do stanowisk wykonawczych, tj. referentów, buchalterów, dziennikarzy i ich pomocników. Polacy utrzymali je aż do początku lat 80. XIX w. Dopiero w następnych dziesięcioleciach ich liczebność w stosunku do Rosjan zaczęła gwałtownie spadać, tak że w drugiej dekadzie XX w. zostali bez wyjątku zastąpieni przez urzędników rosyjskich.Pozycja Zmiany prawnoustrojowe w „napoleońskim” Krakowie w latach 1809–1815(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Cichoń, PawełArtykuł prezentuje zmiany prawnoustrojowe, jakie wprowadzono w Krakowie w okresie jego przynależności do Księstwa Warszawskiego (1809–1815). W tym czasie Kraków należał do „napoleońskiej” Europy. W artykule opisano zmiany urzędowej nazwy, statusu i podziału administracyjnego Krakowa, zmiany w administracji i sądownictwie, które bezpośrednio dotyczyły też Krakowa, a wynikały z wprowadzania w nim rozwiązań prawnych obowiązujących w Księstwie Warszawskim, opartych na wzorcach francuskich. Przedstawiono też status prawny ludności żydowskiej zamieszkującej w tym okresie w Krakowie. W zakończeniu wskazano na konsekwencje prawne, polityczne i społeczne przynależności Krakowa do Księstwa Warszawskiego.