Przeglądaj wg Słowo kluczowe "administrative law"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Działalność oświatowa w więzieniach Królestwa Polskiego 1815–1867(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Bieda, JustynaDziałalność oświatowa w więzieniach Królestwa Polskiego była konsekwencją XIX- -wiecznej zmiany poglądów na cele i warunki wykonywania kary pozbawienia wolności. Idea nauczania osadzonych przestępców na ziemiach Królestwa Polskiego zrodziła się w latach 30. XIX w. i nierozerwalnie wiąże się z osobą Fryderyka Skarbka, który powołał do życia pierwszą szkółkę więzienną dla nieletnich przestępców w warszawskim Domu Kary i Poprawy. Z tego samego okresu pochodzą pierwsze rozporządzenia Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych nakazujące władzom więziennym zakładanie szkółek niedzielnych, gdzie nauczani pisania i czytania mieli być dorośli więźniowie. Niestety zalecenia centralnych organów rządowych nie były entuzjastycznie przyjmowane na niższych szczeblach władz administracyjnych. Ostatecznie Komisja Rządowa Spraw Wewnętrznych i Duchownych, widząc małe zainteresowanie rządów gubernialnych tworzeniem placówek oświatowych dla nieletnich przestępców, w roku 1860 odgórnie powołała do życia szkółki w czterech więzieniach (Warszawie, Kielcach, Lublinie i Płocku), do których mieli być kierowani nieletni z terenu całego kraju. Niestety nie wiemy, jak w rzeczywistości wyglądało funkcjonowanie tych placówek. Podobnie przedstawiała się kwestia nauczania więźniów dorosłych. Mimo rozporządzenia Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych z 1833 r., zalecającego prowadzenie w więzieniach szkółek niedzielnych dla dorosłych, pierwsza taka placówka powstała w więzieniu kieleckim dopiero w 1853 r. Wiadomo, że takie ośrodki działały jeszcze w więzieniach w Sandomierzu i Radomiu.Pozycja Organizacja i funkcjonowanie ośrodków pozbawienia wolności w Królestwie Polskim (1815-1867) w świetle źródeł. Dotychczasowe ustalenia i perspektywy badawcze(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Bieda, JustynaW wieku XIX kara pozbawienia wolności stała się w wielu europejskich kodeksach karnych karą podstawową, co zrodziło szeroką dyskusję o reformie organizacji więziennictwa w całej Europie - również w Królestwie Polskim. Radykalnie odmienna od dotychczasowej polityka penitencjarna władz Królestwa Polskiego skupiała się głównie wokół reform organizacji więzień. W pracach naukowych stosunkowo mało miejsca poświęcono dotąd badaniom nad funkcjonowaniem ośrodków pozbawienia wolności w Królestwie Polskim. Uwaga badaczy koncentrowała się przede wszystkim na teoretycznych rozważaniach wokół ówczesnych doktryn penitencjarnych. Jedynie E. Kaczyńska i M. Senkowska prowadziły szersze, oparte na materiale archiwalnym badania naukowe dotyczące praktycznych aspektów funkcjonowania więzień w Królestwie Polskim, choć i te prace wykorzystują zaledwie fragmenty materiałów źródłowych. Organizacja i funkcjonowanie więzień w Królestwie Polskim pozostaje zatem nadal zagadnieniem w dużym stopniu niezbadanym. Przed nami analiza przepisów administracyjnych, w szczególności z II połowy X IX w., oraz obszernego materiału źródłowego zachowanego w aktach Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych, władz wojewódzkich, władz powiatowych oraz dokumentach miejskich (zgromadzonych w Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie i inne archiwach państwowych).Pozycja Rodzaje ośrodków pozbawienia wolności w Królestwie Polskim(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Bieda, JustynaW XIX w. w wielu europejskich kodeksach karnych, w tym także w Królestwie Polskim, kara więzienia stała się sankcją podstawową. W obliczu tych zmian w Królestwie Polskim rozpoczęła się szeroka dyskusja dotycząca reformy całego systemu organizacji więziennictwa. Pojawiają się liczne koncepcje polskich reformatorów penitencjarnych, jak choćby Juliana Ursyn Niemcewicza, Ksawerego Potockiego, Fryderyka Skarbka. W takich warunkach centralne organy administracji rządowej podjęły próbę stworzenia systemu jednostek penitencjarnych. Artykuł opisuje sześć różnych ośrodków pozbawienia wolności funkcjonujących w Królestwie Polskim: areszty policyjne, w których przetrzymywano osoby zatrzymane przez władze policyjne lub skazane przez sądy burmistrzowskie; areszty detencyjne przy Sądach Policji Prostej, gdzie osadzano przede wszystkim przestępców zatrzymanych na mocy decyzji sądu w trakcie tzw. śledztwa pierwiastkowego, a także skazanych za defraudację czy kontrabandę; areszty cywilne dla dłużników w celu zmuszenia ich do wykonania ciążącego na nich zobowiązania; domy badań, w których przebywały osoby oczekujące na wyrok, a także więzienia karne dla osób już skazanych. Dla skazanych za najcięższe przestępstwa w roku 1834 wprowadzono tzw. roty aresztanckie.Pozycja Stabilność prawa w kontekście wartości, instytucji i funkcjonowania systemu prawnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Biernat, Tadeusz; Banasik, Katarzyna; Pawlik, Renata; Biernat, Jakub; Kumela-Romańska, Magdalena; Bednarczyk-Płachta, Agnieszka; Gryglik, Dariusz; Damasiewicz, Agnieszka; Kościelniak, Grzegorz; Poździoch, Stefan; Biernat, TadeuszW prezentowanym tomie znalazły się eseje, o których można powiedzieć, że są, w pewnym stopniu, reprezentatywne dla trzech nurtów rozważań. Dotyczy to kwestii wartości, instytucji prawnych i elementów systemu prawnego, analizowanych z punktu widzenia stabilności prawa. Znajduje to wyraz nie tylko w tytule, ale także w przyjętym układzie tekstów, składających się na całość opracowania.Pozycja Studia Prawnicze: rozprawy i materiały nr 2, 2013(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bochenek, Artur; Kościelniak, Grzegorz; Poździoch, Stefan; Ibek, Anna; Kolaszyński, Mateusz; Widacki, Jan; Staszel, Renata; Damasiewicz, Agnieszka; Huszcza, Martyna; Sala-Szczypiński, Marcin; Bałos, Iga; Koczur, Sebastian; Wojtarowicz, Małgorzata; Szuba-Boroń, Anna; Widacki, Jan; Maciąg, ZbigniewPozycja Zadania samorządu terytorialnego wobec kryzysu w rodzinie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szwaja, Jacek Z.The need to support the family by the state is considered as one of the fundamental principles, both by international standards, as well as national regulations. Article refers here both on the European Social Charter and the Constitution of the Republic of Poland, which occupies a prominent place art. 18 which states that the family is under the protection and care of the Polish Republic. In this article the author discusses the tasks of local government units and its administration in cases of family emergencies, administrative aspects of the position control, basically the limits set by the rules of bodily material and formal administrative law. The purpose of these tasks indicates that they are undertaken primarily in order to allow families to overcome diffi cult situations arising or resulting from the crisis in the family. Mark also be that these tasks are undertaken when the family alone, without the support given to her not being able to restore indicated above intrafamilial stability and balance. These tasks are undertaken within the social assistance as an instrument of social policy. Among the possible solutions I found it useful overview of the tasks to be performed legally entrusted to municipalities, counties and local government voivodship. This choice is justifi ed by the position, which in the exercise of public functions account for local self-government. Applies here, the constitutional principle of the presumption set of tasks and responsibilities of local government. Local government shall perform all public functions except those that have not been reserved by the Constitution or statutes to the organs of other public authorities. scope of the discussion has been limited to discussion of local government tasks undertaken in a crisis of relations and relations between parents and child. These tasks primarily linked with, that in emergency situations to help ensure proper care of the family and children. However, the State had expressed in these cases, especially in the judicial function of the courts in family matters and juvenile justice, law enforcement bodies actions and judicial probation service. The activities carried out in the fi eld of institutional support can be analyzed from different points of view. The items made here considerations, it seems reasonable to draw attention to three issues, namely: the nature and type of tasks assigned to local governments, form and operation of these units and their organizations and procedure.