Przeglądaj wg Słowo kluczowe "dzieci"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza częstości występowania prób samobójczych wśród nastolatków zgłaszających się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w czasie pandemii COVID-19(2023) Bielec, Ewa; Tomaszek, Lucyna; PielęgniarstwoWstęp: Z roku na rok systematycznie wzrasta liczba zamachów samobójczych wśród nastolatków, a także obniża się próg wiekowy osób podejmujących próby samobójcze. W Polsce samobójstwa są drugą po wypadkach przyczyną zgonów wśród dzieci i młodzieży. Wyraźnie negatywny wpływ na zdrowie psychiczne ludności na całym świecie wywarła pandemia COVID-19. Dzieci i młodzież odczuwają najwięcej psychospołecznych skutków z nią związanych. Cel pracy: Celem pracy było: (1) poznanie częstości hospitalizacji nastoletnich pacjentów z powodu prób samobójczych w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR) Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie w czasie pandemii COVID-19, (2) określenie profilu nastoletniego pacjenta podejmującego próbę samobójczą. Materiał i metoda: Analizą retrospektywną objęto, na podstawie elektronicznej dokumentacji medycznej w systemie CliniNet, dane socjodemograficzne i kliniczne pacjentów w wieku 10-18 lat z rozpoznaniem próby samobójczej. Okres obserwacji: od 20 marca 2020 roku do 16 maja 2023 roku. Wyniki: W czasie pandemii COVID-19 odnotowano 425 hospitalizacji pacjentów w wieku 11-17 lat z powodu próby samobójczej (0,7%), najwięcej (69%) w przedziale wiekowym 15-17 lat. 80% badanej grupy stanowiły dziewczynki, a 75,3% to mieszkańcy miast. Samozatrucie było najczęstszą przyczyną zamachów samobójczych (52,4%), następnie samookaleczenia (41%), powieszenie (3,2%) i skok z wysokości (2,1%). Najczęstszą substancją toksyczną w samozatruciach były leki przeciwdepresyjne i przeciwpsychotyczne oraz paracetamol. Około 70% hospitalizacji powiązanych było z występowaniem zaburzeń psychicznych u nastolatków, spośród których najczęstsza była depresja. Co dziewiętnasty hospitalizowany pacjent wymagał leczenia na Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Śmiertelność w całej badanej grupie wynosiła 0,2%. Wnioski: W czasie pandemii COVID-19 przyczyną 0,7% hospitalizacji na SOR-ze były próby samobójcze. Hospitalizowane były najczęściej: osoby płci żeńskiej, w przedziale wiekowym 15-17 lat, będące mieszkańcami miast, leczone psychiatrycznie głównie z powodu depresji.Pozycja Balneoterapia w pediatrii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Krusiec-Świdergoł, Beata; Kamińska, MagdalenaBalneologia jest jedną z najstarszych gałęzi medycyny. W balneoterapii do leczenia, rehabilitacji i profilaktyki stosuje się naturalne surowce lecznicze, takie jak wody mineralne, gazy lecznicze, peloidy, oraz walory klimatyczne. Wpływ naturalnych bodźców klimatycznych i środowiskowych powoduje w organizmie rozwój korzystnych zmian i poprawę zdrowia. Najważniejsze zabiegi balneologiczne u dzieci to: kąpiele lecznicze, kuracja pitna i inhalacje. W artykule dokonano przeglądu piśmiennictwa z zakresu stosowania balneoterapii w leczeniu chorób dzieci oraz omówiono zasady korzystania z leczenia uzdrowiskowego. Obecnie dostępna jest zbyt mała liczba badań klinicznych potwierdzających skuteczność terapeutyczną balneoterapii u dzieci. Należy jednak pamiętać, że zabiegi balneologiczne charakteryzują się brakiem działań niepożądanych i dobrą tolerancją, a pojawiające się stopniowo efekty lecznicze są trwalsze niż w przypadku leczenia konwencjonalnego.Pozycja Dobra rodzina jako wspólnota miłości, zaufania i odpowiedzialności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kuźma, JózefPozycja Dojrzałość szkolna dziecka w świadomości rodziców i nauczycieli(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Huget, Patrycja"Sukcesy dziecka w szkole w dużej mierze zależą od stanu, w jakim przystępuje ono do systematycznego kształcenia. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego w bardzo ogólny sposób określa zadania przedszkoli w zakresie problematyki dojrzałości szkolnej, zobowiązując je wyłącznie do tworzenia warunków umożliwiających osiągnięcie gotowości szkolnej. Brakuje natomiast rozporządzeń określających jednoznacznie, kto (psycholog, pedagog, nauczyciel przedszkolny lub nauczyciel w szkole), kiedy (przed rozpoczęciem nauki w szkole czy w klasie pierwszej) oraz jakimi narzędziami powinien badać dojrzałość szkolną dziecka."(...)Pozycja Działalność ośrodka wspierania rodzin(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Lumer, Agnieszka"W większości krajów całego świata obserwuje się dzisiaj ostry kryzys więzi społecznej. W krajach rozwiniętych i rozwijających się wciąż powiększają się nierówności związane ze zjawiskami ubóstwa i wykluczenia, powodując głębokie podziały między grupami społecznymi. Zanik tradycyjnej solidarności sąsiedzkiej, rozbicie rodzin oraz wzrost liczby konfliktów etnicznych przyczyniają się do izolacji i marginalizacji wielu grup i jednostek. Kryzysowi temu towarzyszy rozwój przemocy i przestępczości. Mnożące się niepowodzenia szkolne, takie jak: drugoroczność, odrzucenie, skazywanie na kierunki nie dające realnych perspektyw, kończenie nauki bez uznawanych kwalifikacji i kompetencji, dotykają wszystkich kategorii społecznych, a zwłaszcza młodzież ze środowisk defaworyzowanych."(...)Pozycja Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych - "w" i "pomimo" czasów ponowoczesnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szewczyk-Zakrzewska, Agnieszka; Olearczyk, Teresa; Ziółkowska, Anna; Wnęk-Gozdek, Joanna; Juruś, Dariusz; Spychalska, Jolanta; Mikołajski, Bartosz; Kołacz, Marcin; Aksman, Joanna; Januszko-Szakiel, Aneta; Misiuk, Agnieszka; Pułka, Jolanta; Michel, Małgorzata; Ruszkowska, Małgorzata; Biel, Krzysztof; Aksman, JoannaPozycja Dzieci w rodzinie alkoholowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Ławska, Wioletta; Dębska, Grażyna; Kadučáková, HelenaAlcoholism as a serious social problem is not a product of recent times, however the intensity of this phenomenon in the most European countries is very disturbing, also in Poland. Drinking alcohol is a commonly accepted element of cultural rituals associated with important life situations. Alcohol (changing the mental state) is very attractive because it creates and maintains hope that a man may directly control and regulate one’s emotional life. The whole current civilisation focuses on developing the conviction that people can control their personal life satisfaction. Every moment of pleasure experienced after drinking alcohol reinforces the need to repeat this experience. An alcoholic causes all kinds of problems i.e. living, financial, and emotional. As a result his/ her whole family has to cope with a broadly understood alcohol/drinking problem. According to Woronowicz, between 4 and 5 millions of Polish citizens abuse alcohol, and 15 millions of Poles have to manage the consequences of drinking habit directly or indirectly. There are between 1.5 and 2 millions of children in this group of people and 500 000 of these children experience dramatic situations threatening their health and lives, responsible for significant damage in various functioning domains and their development. The objective of this study was to draw attention to the difficult situation of children from alcoholic families in various functioning domains. This work is a review of literature concerning alcoholism and drinking problems in families with respect to children’s situation.Pozycja Integracja wsparcia społeczno-pedagogicznego dziecka i rodziny w środowisku wiejskim(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Jordan, Maria"Pomyślne wychowanie i rozwój dzieci i młodzieży nie są możliwe bez zintegrowanych działań wspierających ze strony układów społecznych i środowisk lokalnych. Budując i rozwijając sieć wsparcia społeczno-wychowawczego, tworzy się spójne i komplementarne układy wychowawcze, w których najważniejsze miejsce zajmuje rodzina i wspomagające ją: szkoła, placówki kulturalno-oświatowe, opieka zdrowotna, socjalna i pedagogiczna, instytucje wyznaniowe, stowarzyszenia, organizacje, otoczenie przyrodnicze oraz więzi społeczne."(...)Pozycja Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zaborowska, Anna; Pasek, Małgorzata; Przywarta, Małgorzata; Szambelan, Anna; Tylińska, Anna; Dębska, Grażyna; Ciurka, Anna; Cepuch, Grażyna; Michalska, Gabriela; Szymańska, Anita; Szeremiota, Anna; Gronostaj, Iwona; Błoch, Jolanta; Gawlik, Małgorzata; Kubiak, Wioletta; Krajewski, Maciej; Borowiec-Trybulec, Katarzyna; Wolak, Zdzisław; Kulbaka, Ewa; Samardakiewicz, Marzena; Perek, Mieczysława; Krzeczowska, Bożena; Połaska, Krystyna; Lesiak, Aneta; Pyk, Marzena; Zdziebło, Kazimiera; Toporek, Wanda; Łon, Paulina; Lizak, Dorota; Jaśkiewicz, Jerzy; Gołkowski, Filip; Sokołowski, Grzegorz; Zyznawska, Joanna; Wojciechowska, Małgorzata; Antos, Elżbieta; Kopański, Zbigniew; Goździalska, Anna; Drąg, Jagoda; Gawędzka, Anna; Brzewski, Paweł; Wojas-Pelc, Anna; Dębska, Grażyna; Pasek, MałgorzataZ przyjemnością przekazujemy Państwu kolejny tom monografii Interdyscyplinarna opieka nad pacjentem z chorobą nowotworową, która powstała przy współpracy Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych z Wydziałem Zdrowia i Nauk Medycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Problematyka przedstawiona w publikacji dotyczy wieloaspektowej opieki nad chorym na nowotwór. Opracowania są doniesieniami z badań naukowych, w których autorzy przedstawiają wnioski i kierunki działań dla praktyków. Równie dużą wartość mają rozdziały, w których praktycy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z pracy z chorymi i ich rodzinami. Tematyka monografi i dotyczy m.in.: edukacji zdrowotnej, komunikowania się, opieki nad chorym poddawanym chemioterapii, leczeniu chirurgicznemu, radioterapii i rehabilitacji. Pragniemy, aby ta książka swoją merytoryczną zawartością stała się istotnym wkładem w uczczenie tak ważnych dla pielęgniarstwa rocznic, obchodzonych w 2011 r.Pozycja Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach T. 2(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Morbitzer, Janusz; Bierówka, Joanna; Sajdak, Anna; Musiał, Emilia; Darasz-Szuba, Marta; Boczarowa, Ołena; Giza, Teresa; Pułka, Jolanta; Dobijański, Mariusz; Brańka, Zofia; Zinkiewicz, Beata; Jagodziński, Waldemar; Kuc, Maria; Szwarc, Alina; Adamowicz, Michał; Piekarski, Marian; Hejmej, Angelika; Perończyk, Kamil; Rusnak, Zbigniew; Gajęcka, Jolanta; Kuźma, Józef; Pułka, JolantaPozycja Opieka hospicyjna nad dzieckiem w domu. Proces pielęgnowania dziecka z dystrofią mięśniową pod opieką hospicjum domowegoSzczęsna, Jadwiga; Cepuch, Grażyna; PielęgniarstwoZe wstępu: "W Polsce od 1994r. rozwija się pediatryczna domowa opieka paliatywna, polega ona na zapewnieniu całościowej opieki dzieciom z nieuleczalnymi chorobami prowadzącymi do przedwczesnej śmierci w miejscu ich zamieszkania. Taka forma opieki ma na celu ochronę godności dziecka, poprawę jakości jego życia oraz ochronę przed uporczywą terapia. Pediatryczna opieka paliatywna realizowana jest przez hospicja domowe. Hospicjum stwarza możliwość powrotu nieuleczalnie choremu dziecku do domu, gdzie pod opieka najbliższych i zespołu specjalistów może spędzić najtrudniejszy okres swojego często krótkiego życia. Pomocą zostaje otoczona cała rodzina w czasie trwania choroby, śmierci i okresie żałoby. Opieka hospicyjna jest alternatywa dla stresującego i długotrwałego pobytu dziecka w szpitalu w sytuacji kiedy leczenie przyczynowe zostało zakończone. "(...)Pozycja Powikłania ostre cukrzycy u dzieciPalacz, Anna; Grażyna DębskaPraca, którą opracowałam dotyczy powikłań ostrych cukrzycy u dzieci. W badaniach epidemiologicznych z ostatnich lat ukazano, że jest coraz więcej przypadków zachorowań na cukrzycę w grupie najmłodszych dzieci . Najczęściej rozpoznawana jest cukrzyca typu 1, lecz z rozwojem badań immunologicznych i genetycznych pojawia się oraz więcej przypadków cukrzycy typu 2. Bardzo ważna jest prawidłowa diagnostyka tej choroby, ponieważ wpływa ona na sposób dalszego leczenia, a także na jakość życia pacjenta. Do najczęstszych objawów choroby zaliczamy: wzmożone pragnienie, częste oddawanie moczu, utrata wagi, senność, osłabienie. Rodzaj prowadzonego leczenia, zależy od typu cukrzycy, wieku pacjenta, jak również jego możliwości i potrzeb. Najczęstszą metodą leczenie jest, stosowanie substancji insuliny, bądź doustnych leków przeciwcukrzycowych . Ważne jest również monitorowanie glikemii, dieta oraz prowadzenie aktywnego tryby życia. Do częsty powikłań cukrzycy zaliczamy hipoglikemie oraz hiperglikemie. Dziecko chore na cukrzycę wraz z rodzicami powinno być objęte zespołem specjalistów, którzy mają doświadczenie i rozumieją jego potrzeby.Pozycja Problemy rodzin dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Dębska, Grażyna; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; Cepuch, GrażynaCerebral palsy is a syndrome of many symptoms resulting from damage to the central nervous system. In children with this disorder occurs in addition to movement disorders such as mental retardation also other problems. The primary goal of treatment of children with cerebral palsy is to alleviate the symptoms, taking into account the damage to the brain and the individual child’s potential. Parents behave differently with respect to their disabled child. You can extract the different stages of parenting: shock, emotional crisis, virtual and constructive adaptation to the situation. Parents can show negative or positive attitudes towards their disabled children. A positive attitude is the meaning of the child’s needs, acceptance of his physical and mental capabilities. However, a negative attitude is characterized by avoidance or rejection of the child, which is most common in families pathological or disturbed in families with emotional ties. The family as a basic unit of society, is of great importance in the process of raising a child, which may affect the subsequent relationship with the environment and the possibility of a child with disabilities to overcome their weaknesses, and thus success in improving. Understanding the nature of parental attitudes towards the disabled child is, therefore, particularly important for the development of the child being with cerebral palsy.Pozycja Reakcje dzieci i ich rodziców na spotkanie dr. Clownów (terapia śmiechem)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Moszner, Katarzyna"Mój referat składa się z dwóch części. W pierwszej części definiuję terapię śmiechem oraz jej zakres; w części drugiej przedstawiam wnioski z badań przeprowadzanych w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym. Jedną z wielu sytuacji życiowych, w których może znaleźć się rodzina jest hospitalizacja dziecka. W ostatnich latach coraz częściej można spotkać się z opinią, że równie ważne jak dbałość o zdrowie fizyczne, jest dbanie o zdrowie psychiczne małego pacjenta i jego rodziców. Zgodnie z tą myślą zmienia się wygląd dziecięcych sal szpitalnych. Stają się one coraz bardziej kolorowe, jest w nich mniej pacjentów. Równocześnie coraz częściej na oddziałach znajdują się sale, w których rodzice mogą przebywać ze swoimi dziećmi przez całą dobę."(...)Pozycja Reasons for alienation leading to anti-social and delinquent behaviour among juveniles, according to the juveniles themselves(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Burdek, Anna; Ławska, WiolettaIntroduction: The problem of alienation and delinquency among juveniles still exists. This is not only a social problem, but also a health problem. Through participation in antisocial behaviour, juveniles may experience various diffi culties later in adult life. The aim of this paper is to investigate reasons for alienation and delinquency among juveniles and their infl uence on said health and functioning in society. Materials and methods: The research dealt with here was carried out in 2015 among children and teenagers from The Silesian Centre for Rehabilitation and Health in Rabka- Zdrój by means of a questionnaire designed by the author. Conclusions: The participants defi ned alienated anti-social behaviour, or alienation leading to anti-social and delinquent behaviour. Children aged 16–18 showed symptoms of anti-social alienation mostly by using bad language, drinking alcohol, smoking and vandalism. The respondents were aff ected by the antisocial behaviour of parents, family framework and the Internet.Pozycja Szkoła jako środowisko wspierające kształtowanie prozdrowotnych postaw - kontekst pedagogiczno-zdrowotny(Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 2014) Lizak, DorotaRodzina i szkoła to środowiska, które odgrywają kluczową rolę dla rozwoju i funkcjonowania człowieka. Socjalizacja pierwotna i edukacja nieformalna mogą stanowić i/lub stanowią wstęp do socjalizacji wtórnej i edukacji formalnej, dlatego też zwraca się szczególną uwagę na współpracę tych dwóch siedlisk. Artykuł nawiązuje do zadań i roli szkoły, jakie powinny być przez nią realizowane i jaką odgrywa w kształtowaniu prozdrowotnych postaw uczniów. Podkreśla również znaczenie szkoły jako instytucji, na której spoczywa największy ciężar, a zarazem odpowiedzialność za efekty edukacji zdrowotnej. Każda poprawnie zaplanowana edukacja nie może być pozbawiona ewaluacji, dzięki której uzyskuje się informację zwrotną na temat jakości zrealizowanej edukacji. Bez wątpienia edukacja zdrowotna prowadzona w szkole, może być wstępem do budowania świadomości zdrowotnej młodych ludzi, a zarazem całego społeczeństwa, gdyż to siedlisko z różnych względów sprzyja realizowaniu działań edukacyjnych. Zmniejszenie kontroli rodziców i osób znaczących dla dziecka jest pewnego rodzaju pułapką na zagrożenia współczesnego świata, gdyż umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów kształtuje się wraz z wiekiem, zatem w okresie dzieciństwa nie jest jeszcze wystarczająco utrwalona. W związku z powyższym, zarówno rodzina jak i szkoła powinny być siedliskami wspierającymi umacnianie zdrowia i realizowanie procesu edukacyjnego, bowiem tylko spójność i współpraca ww. środowisk może dziecko utwierdzić w przekonaniu co do słuszności podejmowanych działań prozdrowotnych. Wszelkie sprzeczności będą budziły niepokój i wątpliwości, co może stanowić zagrożenie i być punktem wyjścia do zachowań inicjacyjnych.Pozycja Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Kapera, Izabela; Kühn, Gabriela; Alejziak, Bożena; Prylińska, Monika; Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Tracz, Mariola; Uliszak, Radosław; Ostrowska, Barbara; Wójtowicz, Bożena; Gmyrek-Gołąb, Katarzyna; Krauz, Krystyna; Mroczka, Adam; Kapera, Izabela; Bajgier-Kowalska, MałgorzataPozycja Wgłobienie jelit, jako najczęstsza przyczyna niedrożności przewodu pokarmowego u dzieci, w grupie wiekowej od 3 miesięcy do 3 lat(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Drabik, Bogusława; Goździalska, AnnaWprowadzenie: Wgłobienie jelit polega na teleskopowym przemieszczeniu odcinka bliższego w część dalszą jelita, doprowadzając do uciśnięcia naczyń krezki bliższego odcinka. Następstwem tego procesu często jest martwica, która może stać się przyczyną perforacji jelita, wywołując zapalenie otrzewnej i wstrząs septyczny. Materiał i metody: Celem pracy było ustalenie płci i wieku dzieci, u których wystąpiło wgłobienie jelit, miesiąca w roku, w którym wgłobienie powstało, czasu wystąpienia pierwszych objawów oraz określenie częstości wdrożenia leczenia zachowawczego lub operacyjnego, mającego na celu odgłobienie. Badanie przeprowadzono na grupie 176 dzieci z wgłobieniem jelit, hospitalizowanych w Klinice Chirurgii Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie, w latach 2010–2014. Wyniki i wnioski: Z analizy dokumentów medycznych wynika, że częściej chorują chłopcy między pierwszym a trzecim rokiem życia, w okresie letnim i jesiennym. Najczęściej występującą postacią było wgłobienie krętniczo-kątnicze. Leczenie zachowawcze za pomocą wlewu odgłobiającego było częściej stosowane niż operacyjne.Pozycja Wspólnota i przyszli obywatele(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010) Gałkowski, StanisławPozycja Współpraca rodziców ze szkołą w dziele wychowania dzieci(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Kuziel, Katarzyna; Szarota, Zofia"Początki pedagogizacji rodziców w Polsce są sprzężone z pracami Komisji Edukacji Narodowej. Wiele zasług na tej niwie należy do Janusza Korczaka. Także Florian Znaniecki, Helena Radlińska, a kilka dziesięcioleci później - Aleksander Kamiński w swych dziełach podejmowali wątki włączania szkoły w nurt życia społecznego. Postulat podmiotowego, interakcyjnego stosunku łączącego członków trzech zbiorowości składających się na substancję szkoły doczekał się swej realizacji dopiero w latach 90. XX wieku."(...)