Przeglądaj wg Słowo kluczowe "nauczyciel"
Teraz wyświetlane 1 - 14 z 14
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2024, nr 2 (LV) Tradycja Armii Krajowej jako fundament budowy etosu żołnierzy Wojska Polskiego(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Lasoń, Marcin; Grott, Olgierd; Chudzicka, Joanna; Kordas, Karol; Łydka, Andrzej P.; Kraj, Kazimierz; Wójcik, Zbigniew K.; Wywiał, Przemysław; Wronka, Paweł; Orłowski, Piotr; Polończyk-Sudoł, AgnieszkaPozycja Cichociemny i nauczyciel – Władysław Wiśniewski pseud. „Wróbel”, „Pasek”. Wspomnienie w związku z 40. rocznicą śmierci(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Kraj, KazimierzArtykuł poświęcony został postaci nauczyciela i cichociemnego Władysława Wiśniewskiego. Prezentowany cichociemny był związany z Krakowem przez rodzinę i pracę. Urodził się jako chłopski syn, a w dwudziestoleciu międzywojennym uzyskał maturę, stając się tym samym jednym z 250 tys. abiturientów tego okresu.Pozycja Cisza w edukacji szkolnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Olearczyk, TeresaZe wstępu: "Obecne we współczesnym dyskursie społeczno-kulturowym rozważania dotyczące ciszy mają przełożenie na praktykę życia codziennego. Problem ten wymaga refleksji nad wychowaniem również w kontekście teorii natury ludzkiej. Proponowane rozwiązania pokazują bowiem, że u ich podstaw leżą odmienne koncepcje człowieka. Problem ciszy leży nie tylko w kompetencji pedagogiki rodziny, ale także pedagogiki przedszkolnej, szkolnej oraz kultury zachowań. W dzieciństwie kształtują się zręby osobowości − dziecko czerpie wzorce z własnej rodziny i ze środowiska szkolnego. Jednak z różnych przyczyn te dwa podstawowe środowiska wychowawcze nie zawsze wypełniają swoje zadania. Ciszę pedagogiczną rozumiem jako umiar pomiędzy hałasem i brakiem absolutnej ciszy. Ciszy powinno być tyle, ile należy w określonej sytuacji i miejscu. Człowiek dojrzały wie, jak powinien zachować się w określonej sytuacji. Wadą jest zarówno niedostatek ciszy jak i jej nadmiar. Umiejętne korzystania z ciszy zwiększa efektywność kształcenia. Cisza sprzyja koncentracji, refleksji, rozwojowi myślenia, twórczości, ponadto jest elementem kultury zachowania. Cisza jako wydobywanie i wyzwalanie w człowieku\uczniu przez refleksje wszystkiego co najlepsze, jako pomoc w pracy nad sobą, w kształceniu własnej woli. W szkole sprzyja atmosferze spokoju, przyjaźni, zmniejsza napięcie emocjonalne, korzystnie wpływa na prace w grupie."(...)Pozycja Konteksty edukacji XXI wieku. Analiza psychopedagogiczna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Nieciuński, Stanisław"Procesowi edukacji towarzyszą dwa rodzaje kontekstów: (1) uniwersalne, niezmienne we wszystkich epokach i społeczeństwach, oraz (2) zależne od warunków życia, pochodne względem aktualnych ludzkich wyzwań. I jedne, i drugie mają służyć realizacji społecznej misji edukacji powierzanej instytucjom edukacyjnym oraz wychowawcom. Ich praca owocować powinna „wzrostem poziomu przygotowania wychowanków do samodzielnego, twórczego życia w zgodzie z samymi sobą, we współbrzmieniu z innymi ludźmi i grupami społecznymi oraz w harmonii z całym środowiskiem”. Słowo „przygotowanie”, obecne w podanym sformułowaniu, sygnalizuje: (1) potrzebę edukacyjnego oddziaływania na wychowanków oraz (2) wymóg ich podmiotowego traktowania."(...)Pozycja Kreowanie etosu nauczyciela i jego wychowawcze wartości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Olearczyk, Teresa"Fenomenem ponowoczesności jest dynamika przemian przynosząca równoległość procesów integracyjnych i dezintegracyjnych. Człowiek pozostaje w zawieszeniu, na rozdrożu i w swoistej międzyepoce. W tym aksjologicznym zamęcie wszystko jest uprawomocnione, możliwe; dzieje się dużo, szybko, brak jest zarówno chwili refleksji, zastanowienia, jak i odniesienia, bo nie ma do czego."(...)Pozycja Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie II(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaPozycja Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie III(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaPozycja Miejsce technologii informacyjno-komunikacyjnych w rozwijaniu kompetencji pedagogicznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kozłowska, Anna"Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne wkroczyły do szkoły wraz z rozwojem techniki, stając się jednym z podstawowych elementów warsztatu współczesnego nauczyciela na wszystkich stopniach i poziomach kształcenia. Edukacja otrzymała w ten sposób zupełnie nowe narzędzia działania. Przede wszystkim uzyskała możliwości przeprowadzenia niemal rewolucyjnych zmian w sposobach prowadzenia zajęć."(...)Pozycja Orientacje w nowoczesnym kształceniu i doskonaleniu pedagogów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kožuh, Anna"Pedagogika składa się z szeregu dyscyplin naukowych, które poszukują swych źródeł w perspektywie filozoficzno-antropologicznej. Punkt wyjścia podstaw edukacji stanowią podejścia ontologiczne, antropologiczne, aksjologiczne, społeczne oraz analiza porównawcza teoretycznych wizji kształcenia i wychowania. W nowoczesnym systemie kształcenia oraz doskonalenia pedagogów koniecznością staje się też wytyczenie nowych szlaków edukacyjnych. Stanowią je odmienione koncepcje z przeszłości lub współczesne orientacje naukowe sięgające do filozofii, socjologii, psychologii i wszelkich odmian myślenia o nich."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2016 : Edukacja alternatywna a współczesna szkoła(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Giza, Teresa; Olearczyk, Teresa; Kožuh, Anna; Lepičnik Vodopivec, Jurka; Medved Udovič, Vida; Kusiak-Pisowacka, Monika; Grzesiak, Krystyna; Cotič, Mara; Felda, Darjo; Bocharova, Olena; Kohut, Svitlana; Palka, Oleksandra; Rokicki, Andrzej; Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, Sebastian; Aksman, Joanna; Gabzdyl, Jolanta; Kasáčová, Lenka; Pułka, Jolanta; Guzik, Marcin; Frączek, Magdalena; Misiuk, Agnieszka; Sorkowska-Cieślak, Kinga; Horváth, Péter; Misiuk, Agnieszka; Aksman, Joanna; Grzesiak, Krystyna; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Przemiany w pedagogicznym myśleniu o stosunkach między rodziną a szkołą(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Tabora-Marcjan, Ewa"Oparta na doświadczeniach amerykańskich idea Józefa Chałasińskiego – szkoły blisko związanej ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym, zaczęła się spełniać w latach 90. XX w. Reforma oświaty w 1991 r. przywróciła polskiej rodzinie pozycję równorzędnego partnera we wzajemnych relacjach ze szkołą. Było to także konsekwencją otwarcia Polski na światowe tendencje w nauce i oświacie. Przyjęto szereg własnych ustaw, dostosowano polskie prawo do unijnych standardów, wzorując się także na międzynarodowych regulacjach prawnych, dzięki czemu rodzice zyskali określone prawa przynależne im w stosunkach ze szkołą."(...)Pozycja Sześciolatek w szkole(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Jarosz, Ewa; Zajęcka, Beata; Pękala, Anna; Królica, Maria; Juszczyk-Rygałło, Joanna; Bobik, Bogumiła; Sochacka, Izabela; Moczia, Krystyna; Vargová, Mária; Krzywoń, Danuta; Łączyk, Małgorzata; Klasik, Adam; Burczyk, Irena; Jarzyńska, Irena; Piekaj-Stefańska, Dorota; Chanasová, Zuzana; Szafrańska, AnidaZe wstępu: "Prezentowana monografia jest efektem pracy autorów, którzy pochodzą z różnych ośrodków naukowych. Indywidualne zainteresowania badawcze, poglądy oraz doświadczenie przełożyły się na wielowątkowość poruszanych zagadnień. Publikacja zawiera zarówno artykuły o charakterze teoretycznym, Zgromadzony materiał, mimo różnorodności poruszanych problemów, pozwolił na wyodrębnienie pięciu grup tematycznych. Pierwsza grupa obejmuje prace podejmujące wieloperspektywiczną refleksję nad szkołą jako instytucją, do której trafi a dziecko sześcioletnie, w której dostrzegana powinna być i rozwijana podmiotowość ucznia. Druga grupa tematyczna obejmuje teksty, których autorzy skupili się na problematyce dojrzałości szkolnej. Kolejną grupę zagadnień reprezentuje pięć prac poświęconych tematyce specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Kolejną grupę zagadnień reprezentują opracowania poruszające problematykę rozwiązań metodycznych. Ostatnie dwa teksty wyróżnione zostały nie ze względu na wspólną problematykę, ale ze względu na specyfikę i wagę podejmowanych problemów. Tekst Zuzany Chanasowej porusza temat kształtowania chrześcijańskiej osobowości dziecka w wieku przedszkolnym. Monografię kończy interesująca praca Adama Klasika, Magdaleny Łączyk i Danuty Krzywoń, w którym Autorzy odnosząc się do wypowiedzi wielu rodziców na temat obniżenia wieku obowiązku szkolnego zadają śmiałe pytanie: Kto sobie nie poradzi – dziecko, czy może sami rodzice? Zainteresowany Czytelnik znajdzie odpowiedź na to pytanie w końcowej części tekstu"(...).Pozycja Wykrywanie kłamstwa przez nauczycieli(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Wrońska, Małgorzata; Huszcza, MartynaThe article presents studies in the diagnostic quality of teachers’ assessment of behavioural and verbal premises of deception chosen from literature. Participating in the studies were 100 teachers specialising in early education, whose main task was to assess the frequency of specific symptoms of deception. Later, a study whether the respondents believe that personality can have an influence on the symptoms of deception exhibited was conducted. If the respondents provided a positive answer to the question, they were asked to match individual symptoms to specific personality types. The results of the studies were compared to the results of other studies conducted among police officers. Representatives of both the professions were treated as competent judges, as in their daily work they deal with deception, and the respondents themselves believe that they are a very good in recognising deception.Pozycja Zjawisko stresu i wypalenia zawodowego wśród nauczycieli przedmiotu „Edukacja dla Bezpieczeństwa”(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Ostrowska, Monika; Mazur, ZofiaZ wprowadzenia: "Problematyka stresu i wypalenia zawodowego stanowi we współczesnych czasach wyodrębnioną dziedzinę badań na gruncie psychologii. Zagadnienia te doczekały się licznych modeli teoretycznych, wyjaśniających etiologię, dynamikę i mechanizmy wypalenia, a także umożliwiających planowanie działań na rzecz przeciwdziałania temu zjawisku. Władysław Łosiak twierdzi, że wpływ otoczenia społecznego nie zawsze jest korzystny, zwłaszcza w kontekście wsparcia społecznego. Często obecność i działania innych osób są źródłem stresu. Czynniki te występują przede wszystkim w miejscu pracy. Problematyka stresu w miejscu pracy jest bardzo istotna, biorąc pod uwagę znaczenie pracy zawodowej dla każdego dorosłego człowieka. Z oddziaływaniem otoczenia społecznego w pracy wiążą się takie podstawowe czynniki stresogenne, jak nadmierne wymagania, rywalizacja, zły styl zarządzania, niejednoznaczność roli czy mobbing. Innym, ważnym czynnikiem stresogennym jest występowanie problemów w relacji praca – dom, kiedy występuje konflikt interesów społecznych, rodzinnych i zawodowych, albo negatywne doświadczenia w jednym obszarze odbijają się negatywnie na funkcjonowaniu w drugim. Zaobserwowano również zjawisko transmisji stresu, które polega na tym, że stres doświadczany w pracy przez jednego z małżonków, może powodować stres u drugiego." (...)