Przeglądaj wg Słowo kluczowe "neopogaństwo"
Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Autoportret polskich (neo)pogan. Prezentacja wyników badań ankietowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Barcikowska, AlicjaZ wprowadzenia: "Środowisko pogańskie w Polsce jest mocno zróżnicowane i rozdrobnione, podzielone na zwolenników przynajmniej kilku różnych tradycji, jak rodzimowierstwo, wicca czy druidyzm. Trudność sprawia nawet oszacowanie, ilu jest w Polsce neopogan. Scott Simpson pisze, że ich liczba jest w naszym kraju relatywnie mała: mniej niż 1000 aktywnych członków lub około 0,000025% Polaków1. Można zaobserwować, że liczba ta z każdym rokiem nieznacznie wzrasta. Wraz z przybywaniem osób uważających się za pogan czy neopogan oraz ścieraniem się wpływów różnych, związanych z pogaństwem osób oraz grup formalnych i nieformalnych, ewoluuje tożsamość środowiska."(...)Pozycja Co zostało po Stachniuku? Przykład nacjonalistycznego stowarzyszenia „Zadruga”(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Gajda, Agnieszka"Po tysiącu lat niewoli duchowej garstka młodych Polaków odradza wiarę, którą zamordowali judeo-chrześcijańscy zbrodniarze. Oto ze snu budzi się Orzeł Biały. Wydostaje się spod ciężaru watykańskiego krzyża. Spogląda na marne szczątki, które pozostały z jego dumnej Ojczyzny – i żywi pogardę, do współczesnej rzeczywistości. Jednak wie, że to nie koniec, że walka trwa. Ten cytat z przemówienia wygłoszonego na Święcie Plonów w 2008 r. zawiera niemal wszystkie cechy, którymi charakteryzuje się NS „Zadruga”. Ta powstała w marcu 2006 r. we Wrocławiu organizacja polityczna, nawiązująca do przedwojennej Zadrugi, jest skrajnie nacjonalistyczna, antychrześcijańska, w swej estetyce i retoryce zmilitaryzowana i agresywna. Jest też rasistowska, antysemicka, nastawiona ksenofobicznie, ale i też bardzo prosłowiańska, na niwie międzynarodowej panslawistyczna, neopogańska, zadrużna.”(…)Pozycja Fenomen współczesnego pogaństwa - między nieświadomością a świadomością(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Barcikowska, Alicja"Europa nie została trwale schrystianizowana - taka opinia, którą powtarzam za Erichem Frommem - nie jest obca wielu innym autorom. Bynajmniej nie dotyczy ona jednak ruchów neopogańskich. Neopoganizmem zwany jest rzekomy powrót do wartości pogańskich przypisywany zlaicyzowanym i nastawionym na konsumpcję masom. Tak rozumiana „pogańskość" jest łączona z kulturą masową i występującymi w niej zjawiskami, jak: kult ciała i młodości, konsumpcyjny styl życia czy wiara w magię w jej jarmarcznym wydaniu: wszechobecnych horoskopów czy produkowanych fabrycznie amuletów."(...)Pozycja Idee neopogańskie w filozofii narodowej Bronisława Ferdynanda Trentowskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Pełka, Leonard J.Z wprowadzenia: "Od połowy XX w. obserwujemy proces rozwoju szczególnego odrodzenia religijnego. Znajduje ono wyraz konkretyzacji w rozlicznych formach nowych ruchów religijnych, względnie parareligijnych. Jednym z przejawów danego zjawiska jest odwoływanie się do dawnych wierzeń pogańskich nawiązujących w swoich rodowodach do rodzimych kultur etnicznych, a zwłaszcza do zdeponowanych w ich treściach wątków duchowości archaicznej. Zjawisko to jest określane również mianem rodzimowierstwa."(...)Pozycja Neopogański nacjonalizm jako praktyka. Tożsamość Zakonu Zadrugi „Północny Wilk”(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Filip, Mariusz"Analiza nacjonalizmu z perspektywy praktyk czy działań to przypadek rzadko spotykany, powszechne natomiast jest myślenie o nacjonalizmie w kategoriach wartości czy idei: jako przykład wystarczy podać zbiór artykułów, który ukazał się niedawno na polskim rynku wydawniczym. Nie jest zatem niczym dziwnym, że charakterystyczną cechą studiów nad rodzimowierstwem – z definicji zorientowanym narodowo – są badania ideologii grup tworzących ten nurt neopogaństwa."(...)Pozycja Neopogaństwo w Polsce a duchowość New Age(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Pasek, Zbigniew"Nowe ruchy religijne (dalej NRR) to wg Eileen Barker takie, które podzielają „religijny lub filozoficzny światopogląd albo twierdzą, że dysponują środkami, które pozwalają osiągnąć pewne wyższe cele, takie jak transcendentna wiedza, duchowe oświecenie, samorealizacja czy «prawdziwy» rozwój wewnętrzny"1 • Ta ogólna definicja obejmuje ruchy, które narodziły się w latach 60. XX w. (a przynajmniej po II wojnie światowej). W innych ujęciach tego zjawiska obejmuje ono wszelkie grupy, które po prostu są nowe, czyli obejmuje okres dwu pierwszych pokoleń wyznawców."(...)Pozycja Obraz neopogaństwa słowiańskiego na łamach polskiej prasy na początku XXI w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Antosik, Grzegorz"Pod pojęciem neopogaństwa słowiańskiego mieści się wiele ruchów o różnym charakterze religijnym, politycznym, formalnym i o różnym składzie osobowym. Cechą łączącą je wszystkie jest nawiązywanie do przedchrześcijańskiego światopoglądu Słowian - czy to faktycznego, odkrywanego dzięki postępowi prac naukowych, czy też utopijnego, dopasowanego do założeń ideologii. Badania nad neopogaństwem słowiańskim były realizowane w różnym zakresie. Szczególniejszą uwagę zwracano na postacie, ugrupowania, idee, które pozostawiły po sobie wyraźny ślad w postaci publikacji książkowych (Jan Stachniuk i Zadruga), obrazów (Stanisław Szukalski i Szczep Rogate Serce) lub wpisów administracyjnych (rejestracja w MSWiA Rodzimego Kościoła Polskiego, Zrzeszenia Rodzimej Wiary i Polskiego Kościoła Słowiańskiego). Mniejszą uwagę skupiły jednak działania mniej formalne, a przez to trudniejsze do uchwycenia."(...)Pozycja Od indyferentyzmu do neopogaństwa. Oceny "warunków zastanych" w Polsce przez Romana Dmowskiego i Jana Stachniuka w świetle ich stosunku do religii katolickiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Górewicz, Igor D."Celem artykułu jest prześledzenie i porównanie poglądów Romana Dmowskiego i Jana Stachniuka na problem wad narodu polskiego - powodujących według nich niż cywilizacyjny - oraz pokazaniu tychże poglądów w świetle postaw religijnych obu myślicieli. Zasadniczym jest tutaj spór nie tyle o naturę przywar narodowych - których katalog w obu przypadkach jest bardzo podobny- co ich źródło oraz zasięg społeczny. Mówiąc krótko, Dmowski uważał je za wykwit szlachetczyzny (spowodowanej systemem pańszczyźnianym), który z racji dominacji politycznej tego stanu stał się udziałem innych warstw. Stachniuk natomiast te same przywary uznawał za z gruntu ogólnonarodowe, a ich źródła upatrywał w „polskiej ideologii grupy"."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2003(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Szlachta, Bogdan; Kilian, Stanisław; Łabędź, Krzysztof; Bednarczyk, Bogusława; Stoczewska, Barbara; Reszczyński, Jarosław; Kapiszewski, Andrzej; Hoffmann, Henryk; Łętocha, Rafał; Seniów, Jerzy; Rybska-Klapa, Jolanta; Lumer, Agnieszka; Szczepaniak-Wiecha, Izabela; Pucek, Zbigniew; Paleczny, Tadeusz; Banaś, Monika; Dziuba-Burczyk, Alicja; Korzeniowski, Leszek; Ziarko, Janusz; Grott, Bogumił; Kilian, Stanisław; Kapiszewski, AndrzejPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szwaja, Jacek Z.; Kościelniak, Grzegorz; Jaśkowiec, Dominik; Huras, Agnieszka; Rej, Anna; Słowik, Dominik; Polaczek-Bigaj, Marta; Kargol, Anna; Gajda, Agnieszka; Pindel, Kamil; Głuchowski, Jan; Kosikowski, Cezary; Litwińczuk, Hanna; Głuchowski, Jan; Gomułowicz, Andrzej; Małecki, Jerzy; Mastalski, Ryszard; Ofiarski, Zbigniew; Ruśkowski, Eugeniusz; Czaja-Hliniak, Irena; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2008 : Neopogaństwo w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Słowiński, Zdzisław; Pełka, Leonard J.; Barcikowska, Alicja; Grott, Bogumił; Biliński, Krzysztof; Strutyński, Maciej; Szczepański, Tomasz; Danka, Ignacy R.; Ziętek, Dorota; Filip, Mariusz; Antosik, Grzegorz; Górewicz, Igor D.; Gajda, Agnieszka; Papla, Miłosz; Pasek, Zbigniew; Simpson, Scott; Zaczkowska, Anna; Gajda, Agnieszka; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekNiniejszy numer „Państwa i Społeczeństwa” podsumowuje dorobek konferencji „Neopogaństwo w Polsce”. Miała ona być próbą naukowego oglądu zjawiska, wobec którego jest wiele przeinaczeń, by nie powiedzieć przekłamań, a które winniśmy poznać, choćby tylko z uwagi na kwestię, tak modną i tak politycznie poprawną w zjednoczonej Europie, jak zapoznawanie się i badanie różnego rodzaju mniejszości. Jest to dobry pierwszy krok. Do tej pory koncentrowano się wyłącznie na mniejszościach narodowych i seksualnych. Teraz nadszedł czas na religijne, tym bardziej, że bardzo wielu chciałoby łączyć je z nacjonalizmem czy nawet faszyzmem i antysemityzmem.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2009 : Neopogaństwo w Polsce tom II(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Witulski, Maciej; Barcikowska, Alicja; Filip, Mariusz; Szczepański, Tomasz; Gajda, Agnieszka; Potrzebowski, Stanisław; Antosik, Grzegorz; Olszewska, Anna; Simpson, Scott; Beźnic, Szymon; Zaczkowska, Anna; Górewicz, Igor D.; Gajda, Agnieszka; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekNumer „Państwa i Społeczeństwa”, który oddajemy do rąk Czytelników, zawiera artykuły z drugiej konferencji poświęconej tematyce neopogaństwa w Polsce. Odbyła się ona w Krakowie, w dniach 19–21 marca 2009 r. Zebrane tu teksty w większości dotyczą zjawiska neopogaństwa w ostatnim dwudziestoleciu, mają jednak zróżnicowany charakter: od tekstów naukowych (Witulski, Barcikowska, Filip), poprzez historyczne (Szczepański, Gajda), teoretyczne (Olszewska, Simpson i Beźnic), aż do sprawozdań o zabarwieniu ideologicznym (Górewicz). W cytatach z dokumentów i tekstów źródłowych zachowujemy oryginalną pisownię nazw własnych oraz terminów, natomiast w pozostałych przypadkach dostosowujemy ją do norm grafii polskiej.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2013(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Pasek, Zbigniew; Kargol, Anna; Szczepański, Tomasz; Kasznik-Christian, Aleksandra; Tondera, Bogusław; Witkowski, Wojciech; Śliwa, Michał; du Vall, Marta; Majchrowski, Jacek M.; Gajda, Agnieszka; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Polscy indianiści a neopogaństwo(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Ziętek, Dorota"Szukając odpowiedzi na pytanie, czy polskich indianistów można zaliczyć do kręgu określanym terminem neopogaństwo, wydaje się najodpowiedniejsze rozpoczęcie od kwestii rozumienia obu pojęć. Rozpocznę od neopogaństwa, aby w dalszej części przedstawić środowisko indianistów, akcentując elementy istotne dla uwypuklenia podobieństw i różnic w odniesieniu do wcześniejszej definicji."(...)Pozycja Rodzimowierstwo polskie a życie publiczne po 1989 r. Próba szkicu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Szczepański, Tomasz"Tekst jest próbą przedstawienia stosunku polskich ruchów rodzimowierczych (neopogańskich) do polityki i uczestnictwa w życiu publicznym. Nie jest to obraz całościowy, autor starał się nakreślić zasadnicze linie podziału, licząc, że materiał ten będzie przyczynkiem do dokładnej prezentacji tego zagadnienia."(...)Pozycja Ruch zadrużny i rodzimowierczy w PRL w latach 1956–1989(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Szczepański, Tomasz"Tekst ten poświęcony jest polskim środowiskom rodzimowierczym (neopogańskim – autor używa tych określeń jako synonimów) i zadrużnym. Oznacza to, że pominięte zostały analogiczne środowiska niepolskie, działające w omawianym okresie w granicach PRL. Nie zostaną więc omówieni np. istniejący w Polsce po 1945 r. zwolennicy RUNWiry itp. Pominięte zostało środowisko Obozu Federacji Bałto-Słowian (OFBS) w literaturze niekiedy przedstawiane jako kontynuacja międzywojennego „Demiurga”. Byli oni częściowo tym samym środowiskiem, ale nie kontynuacją w sensie ideowym."(...)Pozycja Składnia neopogańskiego rytuału picia w kręgu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Simpson, Scott"Jednym z najbardziej zaskakujących i fascynujących aspektów rytuału jest nieskończona liczba „poprawnych" jego wykonań, które nie są jednak swymi dokładnymi kopiami. W tym wymiarze rytuał przypomina język, w którym można sformułować prawie nieskończoną liczbę poprawnych wypowiedzi, łącznie z omówieniem sytuacji i pojęć, z którymi wcześniej nie zetknęliśmy się nigdy (zatem nie można powiedzieć, że po prostu kopiujemy istniejący wzór), jeżeli jest to język ojczysty. Z drugiej strony, zdrowy rozsądek podpowiada, że nie każda wypowiedź będzie poprawna i że jeśli ktoś dopiero uczy się trudnego języka (takiego jak np. język polski) ma szansę zrobić błąd w każdej wypowiedzi, którą rodowity użytkownik sformułowałby poprawnie."(...)Pozycja Wizja życia politycznego współczesnych środowisk neopogańskich w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Strutyński, Maciej"Polityka jest jednym z wymiarów życia społecznego. Konstruowaniem pożądanego ładu politycznego kraju, krytyką panującego ustroju bądź jego elementów, zajmują się partie polityczne oraz inne podmioty życia społecznego. Taka sytuacja ma również miejsce w środowisku współczesnego polskiego ruchu neopogańskiego. Prócz partii politycznych opartych na światopoglądzie neopogańskim, tematy polityczne są poruszane przez związki wyznaniowe oraz niezależne periodyki. Leonard Pełka, opisując współczesny ruch neopogański, konstatuje, że:"(...)