Przeglądaj wg Słowo kluczowe "neopoganizm"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Czy istnieją pogańskie piksele? Współczesna ikona Światowida i wyznaczniki jej świętości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Olszewska, Anna; Simpson, Scott"Celem naszego studium jest przyjrzenie się Światowidowi jako ikonie neopogańskich ruchów religijnych we współczesnej Polsce. Obecny wizerunek bóstwa oparty jest przede wszystkim na pisemnych przekazach Saksa Gramatyka oraz znaleziskach archeologicznych arbitralnie połączonych z opisami w Gesta Danorum. Owe obiekty to: monument zbruczański odkryty w 1849 r. i figurka drewniana z Wolina odnaleziona w 1974 r."(...)Pozycja O etnografię rodzimowierstwa. Wpsorwadzenie do etnografii zakonu zadrugi "północny wilk"(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Filip, Mariusz"Dostrzeżenie problemu subiektywności opisu humanistyka zawdzięcza szeroko pojętej myśli postmodernistycznej. Do początku drugiej połowy XX w. naukę traktowano jako narzędzie dostarczające obiektywnej wiedzy o świecie, dopiero dzięki recepcji pism Martina Heideggera (hermeneutyka ontologiczna), Willarda Van Orman Quine'a (teza o niezdeterminowaniu przekładu) czy Ludwiga Wittgensteina (zwrot językowy i komunikacyjny) podważono ideał opisu jako wiernej reprezentacji rzeczywistości. Tym samym uwagę zwrócono na osobę badacza i tekst, stanowiące odpowiednio źródło i efekt poznania."(...)Pozycja Próba zdefiniowania i usystematyzowania ruchu wicca(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Witulski, Maciej"Religia wicca, według niektórych publicystów, jest obecnie najprężniej rozwijającą się religią neopogańską na świecie. Dynamizm ten dla badacza tego nurtu ma jednak pewne ujemne skutki, gdyż prowadzi do wielu utrudnień w warstwie faktograficznej, niepozwalających w pełni na rzetelne i całościowe sklasyfikowanie tego ruchu. Od połowy lat 50. XX w. wyznanie to rozwija się na całym świecie, skupiając olbrzymią liczbę wiernych w niezależnych grupach (rodziny, Sabaty) lub praktykujących indywidualnie. Do tej pory jednocześnie nie została wypracowana ani jedna definicja, która byłaby w pełni satysfakcjonująca z pozycji religioznawcy i w całości odzwierciedlała charakterystykę tego ruchu kultowego."(...)Pozycja Święta i obrzędy rodzimej wiary(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Gajda, AgnieszkaZ wprowadzenia: "Rodzima Wiara to neopogański związek wyznaniowy, nawiązujący do słowiańskiej wiary i kultury przedchrześcijańskiej dawnych Polaków. Wpisuje się w nurt nowych ruchów religijnych, w ramach których wyróżnia się neopogaństwo o charakterze etnicznym. Do najważniejszych wątków neopogaństwa etnicznego zaliczyć należy negatywny stosunek wobec religii dominujących (np. chrześcijaństwa, islamu), panteistyczną wizję świata oraz duchowość ekologiczną."(...)