Przeglądaj wg Słowo kluczowe "przemoc symboliczna"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 (XIV), 2017 (Andrzeja Kapiszewskiego przekraczanie granic kulturowych)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Nałęcz, Tomasz; Korporowicz, Leszek; Jaskuła, Sylwia; Szlachta, Bogdan; Paleczny, Tadeusz; Stoczewska, Barbara; Kuźniar, Roman; Mania, Andrzej; Jelonek, Adam W.; al-Salimi, Abdulrahman; Trojnar, Ewa; Barbasiewicz, Olga; Jamsheer, Hassan A.; Kowalska, Beata; Hajdarowicz, Inga; Kościelniak, Krzysztof; Brataniec, Katarzyna; Michalak-Pikulska, Barbara; Kurpiewska-Korbut, Renata; Zdanowski, Jerzy; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja „Spóźnieni przybysze” ery nacjonalizmów. Przyczynek do dyskursu na temat procesów narodowotwórczych w Azji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Jelonek, Adam W.Jak zauważa w swej klasycznej pracy poświęconej nacjonalizmom Anthony Smith, nowoczesny porządek światowy związany jest nierozłącznie z instytucją państwa narodowego. Jak jednak również wielokrotnie podkreślał, państwo narodowe nie zawsze i nie wszędzie stanowiło podstawowy byt polityczny. O ile według Gellnera era nacjonalizmów w Europie przypadła na wiek XIX, to wiek XX stanowił w historii Azji Wschodniej czas masowych narodzin narodów. System teoretycznie równych suwerennych państw, nazywany w niezbyt adekwatny sposób „systemem westfalskim”, kształtował się w Azji jednak znacznie dłużej. Zachodnie pojęcie suwerenności terytorialnej, traktującej państwo jako źródło autonomicznego prawa i przedmiot relacji z innymi suwerennymi państwami, przez wiele stuleci nie było tu wcale takie oczywiste. Oczywista dla nikogo nie wydawała się też zasada wewnętrznej suwerenności – która w lokalnych warunkach gubiła się w rozlicznych sieciach zależności feudalnych oraz złożonych relacjach patronażu i klientelizmu. Niniejszy tekst poświęcony jest zawiłościom procesów narodowotwórczych w Azji Wschodniej z perspektywy klasycznych (zachodnich) teorii nacjonalizmu.