Przeglądaj wg Słowo kluczowe "religia"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Agresja i przemoc w przestrzeni sacrum(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Grzonka, Dariusz"Religijna legitymizacja przemocy nie jest bynajmniej czymś, co określić można mianem aberracji myślenia religijnego. Związek udziału w sferze sakralnej z samym aktem przemocy możliwy jest do uchwycenia w kilku wzajemnie przenikających się planach. Można wskazać na akt przemocy jako manifestację przynależności do określonej denominacji religijnej - przede wszystkim w sytuacji prowadzenia wojny uznawanej za świętą, bądź równie silnie waloryzowanego konfliktu międzywyznaniowego; na przemoc jako formę sprawowania kultu, kiedy uzyskuje ona uzasadnienie rytualne oraz przemoc jako drogę do wyższego stanu iluminacji, którego etapy opisywane będą alegorycznym językiem przemocy jako walka z samym sobą."(...)Pozycja Grupy etniczne i mniejszości religijne w Indiach. Jedność wielości w konflikcie i współpracy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Tokarski, StanisławZ wprowadzenia: "Oto Indie – pisał przed laty amerykański reporter Mark Twain – kraj marzeń i romantycznych wzruszeń, bajecznego bogactwa i niewiarygodnej nędzy, wspaniałości i bladych promyków nadziei, pałaców i lepianek, karłów i gigantów, lamp Aladyna, tygrysów i słoni, kóbr i dżungli, ziemia obiecana stu narodów i stu języków, tysiąca religii i dwu milionów bogów, jedyny kraj pod słońcem, który wszyscy ludzie pragną ujrzeć, a raz ujrzawszy, choćby tylko przelotnie, nie zechcą oddać jego obrazu strzeżonego w pamięci za wszystkie widoki świata razem wzięte1. Wizję dawnych Indii jako tygla kultur, ras i religii zawarł w nostalgicznym przekazie księgi The Wonder That Was India wielki erudyta Artur Basham, a orientalistka Jeanne Auboyer nawiązała do niej w rzetelnej, klasycznej już analizie, podkreślając trwałość dawnych wzorców w nowych Indiach i wiążąc to z koncepcją gąbki wchłaniającej wszelkie odmienności, z zachowaniem ich żywotności w nowych kontekstach."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2013 (Culture wars in the United States)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bryk, Andrzej; Barr, Stephen; Dadak, Christopher; Dadak, Kazimierz; Grossman, Lawrence; Kołakowska, Agnieszka; Kubiak, Hieronim; Lawler, Peter Augustine; Lazarski, Christopher; McClay, Wilfred M.; Rabkin, Jeremy; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2008 (Demokracja i prawa człowieka)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kolendowska, Marta; Bainczyk, Magdalena; Grawert, Rolf; Bednarczyk, Bogusława; Sądecka, Agnieszka; Ludwikowski, Rett R.; Yang, San-Yi; Gołaś-Podolec, Magda; Matyasik, Michał; Kajtoch, Roman; Brachowicz, Maciej; Domaradzki, Spasimir; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2011 (The United States and religion)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Bryk, Andrzej; Allitt, Patrick; Barr, Stephen; Blitz, Mark; Domaradzki, Spasimir; Hayes, John; Hayes, John; Izquierdo, David Lorenzo; Lazarski, Christopher; Leo, Leonard; Mansfield, Harvey C.; McClay, Wilfred M.; Mittleman, Alan; Młodzianowska, Marta; Uberman, Robert; Weigel, George; Zuckert, Catherine; Neuhaus, Richard; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2007 (Polityka i kultura na Bliskim i Dalekim Wschodzie)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Bakalarz, Agnieszka; Bojko, Krzysztof; Kownacki, Piotr; Obeidat, Hayssam; Pawlak, Katarzyna; Przybysławska, Katarzyna; Szyszlak, Tomasz; Tokarski, Stanisław; Trojnar, Ewa; Wójcik, Jerzy; Bakalarska, Malwina; Kraśniewski, Mariusz; Pawlak, Katarzyna; Trzciński, Łukasz; Zdanowski, JerzyPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu problematyką krajów Orientu. Poświęcony jest zagadnieniom polityki oraz kultury wybranych krajów Azji i Afryki. Zawiera m.in. artykuły na temat konfliktu bliskowschodniego, stosunków międzynarodowych w Azji Południowo-Wschodniej i stosunków międzykulturowych w związku z obecnością ludzi Wschodu w Polsce.Pozycja Kultura – media – społeczeństwo: symbiotyczne związki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Michalczyk, Tadeusz; Fiut, Ignacy S.; Loska, Krzysztof; Pletnia, Maciej; Raczek-Karcz, Marta Anna; Stawiński, Piotr; du Vall, Marta; Plebańczyk, Katarzyna; Pucek, Zbigniew; Bierówka, JoannaKultura – media – społeczeństwo. Symbiotyczne związki jest monograficznym zbiorem ośmiu rozpraw. Dwie z nich poświęcone są przede wszystkim problematyce wytwarzania rzeczywistości społecznej generalnie i w szczególnych odniesieniach do zjawisk medialnych. Problematyka ta przewija się w różnych konfiguracjach przez cały zbiór, tu jednak jest przede wszystkim przedmiotem refleksji teoretycznej. Pierwsza ze wspomnianych rozpraw, Teoretyczne aspekty stanowienia (tworzenia) rzeczywistości społecznej Tadeusza Michalczyka omawia trudności terminologiczne i teoretyczne koncepcji podmiotowego wytwarzania ludzkiego świata w toku sprawczej działalności człowieka. Autor poddaje analizie występujące w tym kontekście rozmaite terminy, takie jak stanowienie, tworzenie, stawanie się, rzeczywistość społeczna i społeczeństwo, poszukując ich teoretycznego zaplecza i tropiąc efekty poznawcze ich stosowania. Przy okazji zwraca uwagę na niejednoznaczność pojęć występujących w naukach o społeczeństwie w ogóle. Rozważania te dopełnia refleksja nad sposobami ujmowania rzeczywistości społecznej w kontekście mass mediów.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2005 : Wolność - Własność - Władza. Dylematy doktryny i praktyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Laidler, Paweł; Daniel, Krystyna; Szlachta, Bogdan; Kimla, Piotr; Sala-Szczypiński, Marcin; Balicki, Marek; Bombała, Bronisław; Chlipała, Monika; Laskowski, Piotr; Maliszewska-Nienartowicz, Justyna; Ryland, Diane; Marišová, Eleonóra; Citkowska-Kimla, Anna; Feczko, Piotr; Pulit, Anna; Biernat, Tadeusz; Zarzycki, Zdzisław; Nowak, Marek; Kapiszewski, AndrzejNiniejszy numer kwartalnika „Państwo i Społeczeństwo” tworzy zbiór artykułów poświęconych w całości tematowi „Wolność, własność, władza - dylematy doktryny i praktyki”1.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Borowiec, Piotr; Sajduk, Błażej; Orzeł, Kinga; Frątczak, Anna; Szopa, Bogumiła; Księżyk, Marianna; Szumpich, Stanisław; Biernat, Jakub; Dziadzio, Andrzej; Woźniczka, Zygmunt; Wiszniewski, Jan; Marek, Dominika; Grott, Olgierd; Janik, Krzysztof; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Sowa, Kazimierz; Pekaniec, Anna; Gałkowski, Stanisław; Gałkowska, Agnieszka; Majorek, Marta; Wojniak, Justyna; Baran, Dariusz; du Vall, Marta; Walecka-Rynduch, Agnieszka; Konik, Marcin; Gruca, Grzegorz; Mróz, Piotr; Szymańska, Beata; Kuźma, Józef; Karpińska-Ochałek, Małgorzata; Pucek, Zbigniew; Majchrowski, JacekBieżący numer „Państwa i Społeczeństwa” zagospodarowany został przez dyscypliny ściśle humanistyczne: socjologię, fiozofię, pedagogikę, politologię i kulturoznawstwo, we wzajemnie przenikających się myślowo tekstach, reprezentujących przy tym wielość tematyczną i metodologiczną.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2006 : Konteksty społeczne i cywilizacyjne przemian współczesnej rodziny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Kawula, Stanisław; Kopytek, Elżbieta; Kopytek, Elżbieta; Kycia, Alicja; Oberuč, Jaroslav; Gizella, Jerzy; Gizella, Jerzy; Szmyd, Jan; Olearczyk, Teresa; Wasilewska, Monika; Kuleta, Małgorzata; Dobranowska, Barbara; Piątek, Jadwiga; Kania, Bożena; Młynek, Justyna; Dudek, Anna; Gardyła, Alina; Panek, Anna; Kubas, Małgorzata; Józefik, Barbara; Makiełło-Jarża, Grażyna; Majchrowski, JacekPozycja Polityczny wymiar dyskusji teologicznych we współczesnym Iranie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Zaborowska, Magdalena"Na Bliskim Wschodzie światopogląd i interesy polityczne wyrażane są w języku pojęć religijnych. Tak było w starożytności, w średniowieczu i tak jest do dziś. We współczesnym Iranie, gdzie wydawałoby się, że władza religijna narzuca wszystkim swój światopogląd, między szyickimi teologami i myślicielami występują różnice, które mają swoje odniesienia polityczne. Można wyróżnić grupę o poglądach fundamentalistycznych i tych, którzy skłonni są przystosowywać zasady religijne do wymogów współczesnego świata."(...)Pozycja Prawo w świetle przekonań moralnych i politycznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Daniel, Krystyna"Problematyka relacji zachodzących między prawem i normami moralnymi, a przede wszystkim religijno-moralnymi stanowiła zawsze ważny temat rozważań filozoficznych, teoretycznoprawnych i socjologicznych. Wystarczy wskazać przykład Antygony Sofoklesa, której tragedia, wynika z niemożliwości równoczesnego sprostania wymaganiom norm religijno-moralnych i sprzecznych z nimi norm prawnych."(...)Pozycja Problematyka historyczno-religijna i teoretyczno-metodologiczna w religioznawstwie katolickim (1873-1939)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Hoffmann, Henryk"Przedmiotem niniejszego szkicu jest ukazanie kształtowania się katolickiego religioznawstwa w Polsce, od czasów powstania naukowej refleksji nad religią do 11 wojny światowej. Nie mogąc omówić (choćby pokrótce) poglądów wszystkich katolickich badaczy religii, skoncentrujemy się na tych postaciach, które w zasadniczy sposób wpłynęły na rozwój tych badań, zarówno w aspekcie historyczno-religijnym, jak też metodologicznym, pozostawiając na uboczu kwestię rozwoju katolickich rozważań w zakresie innych dziedzin religioznawczych (socjologii religii psychologii religii itp.)."(...)Pozycja Psychomanipulacyjne oddziaływanie sekt na świadomość jednostki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Orzeł, Kinga"Charakteryzując gatunek ludzki, obok określenia homo sapiens można użyć sformułowania homo religiosus. Religia jest uniwersalnym i powszechnym elementem kultury każdej grupy oraz nieodłącznym składnikiem ludzkiej tożsamości. Ma wymiar społeczny, a także psychologiczny. Religia to niezwykle złożony zespół zjawisk, będący swoistym odzwierciedleniem, a także wyznacznikiem kultury, w której powstał i funkcjonuje, obejmując nie tylko sferę świadomości grupowej i jednostkowej, lecz również materialne i „zewnętrzne” aspekty kultu. Religia tworzy i kreuje wielkie i małe grupy społeczne, wyznacza hierarchie i wzory zależności, ustala normy oraz wartości."(...)Pozycja Religijny aspekt mobilizacji społecznej a funkcjonowanie afrykańskich ustrojów państwowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kownacki, Piotr"Aktualna faza funkcjonowania afrykańskich ustrojów państwowych, przejawiająca się w dekompozycji ukształtowanych i w miarę utrwalonych w następstwie dekolonizacji instytucji oraz stabilizacji niepodległego bytu politycznego, wiąże się z problemem społecznej mobilizacji na rzecz transformacji ustrojowej, wymuszanej postępującymi procesami globalizacyjnymi. Zagadnienia z tym związane obejmują zarówno sferę życia gospodarczego, społecznego, jak i politycznego. W literaturze przedmiotu znalazły one odbicie w stopniu znaczącym i względnie wyczerpującym. W mniejszym zakresie poruszony został natomiast aspekt religijny. Problemy związane z życiem religijnym społeczeństw krajów afrykańskich omawiane są w literaturze jako swoiste i autonomiczne wobec funkcjonowania ustrojów państwowych. Chodzi natomiast o to, by uchwycić związek aspektów życia religijnego w tych krajach z przeobrażeniami społecznymi."(...)Pozycja Samotność idei? : społeczeństwo obywatelskie we współczesnym świecie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Chluska, Anna; Pietrzyk-Reeves, Dorota; Majorek, Marta; Dzwończyk, Joanna; Stach, Łukasz; Sobolewska-Myślik, Katarzyna; Ścigaj, Paweł; Borowiec, Piotr; Kułakowska, Małgorzata; Giza, Dominika; Wojniak, Justyna; Musiał, Wojciech; Kloc, Tomasz; Głogowski, Aleksander; Frątczak, Anna; Karpiel, Łukasz; Krauz-Mozer, Barbara; Krauz-Mozer, Barbara; Borowiec, PiotrCelem niniejszej pracy jest próba przedstawienia kształtu obecnych relacji i stosunków między społeczeństwem obywatelskim a wspomnianymi ideami czy procesami społecznymi.Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest zbiorem prac studialnych o zróżnicowanym poziomie analizy. Dla części autorów jest to próba pierwszej, samodzielnej pracy naukowo-badawczej, dla innych - kolejna okazja do podzielenia się przemyśleniami, ugruntowanymi wieloletnim doświadczeniem badawczym i studiami.Wszystkich połączyło i skłoniło do współpracy zainteresowanie tym samym - losem społeczeństwa obywatelskiego w zderzeniu z problemami współczesności.Pozycja U źródeł współczesnego konformizmu — refleksje nad Psychologią, tłumu Le Bona(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Gizella, JerzyZ wprowadzenia: "Marian Zdziechowski, który poświęcił pracom Le Bona niejedną dłuższą refleksję, najbardziej cenił u tego agnostyka i wolnomyśliciela pesymistyczną wizję ewolucji zachodniej cywilizacji. Cywilizacji, która według francuskiego badacza dokonuje na samej sobie, od co najmniej 100-lecia, czyli od początku rewolucji francuskiej, operacji samozniszczenia i samozagłady." (...)Pozycja Wokół rekodyfikacji prawa cywilnego. Prace jubileuszowe(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Stec, Piotr; Załucki, Mariusz; Antoniuk, Jarosław R.; Curzydło, Anita; Moskała-Dudek, Alicja; Strugała, Radosław; Gil, Piotr; Głowacz, Jakub; Nowak, Filip; Jasińska, Katarzyna; Zoń, Katarzyna Maria; Górecka, Katarzyna; Górska, Katarzyna; Andrzejewski, Jan; Andrzejewski, Jan; Rzewuska, Magdalena; Sznajder, Agnieszka; Szpyt, Kamil; Marszałkowska-Krześ, Elwira; Gil, Izabella; Polańska, Karolina; Szejna, Sławomir; Zębala, Jacek; Wilczyńska, Małgorzata; Rogowska, Aleksandra; Juryk, Anna; Krekora-Zając, Dorota; Kübler, Paulina; Niemotko, Rafał; Nowak, Olga; Biernat, Jakub; Zawadzka, Zofia; Buchalska, Joanna; Ślęzak, Piotr; Bałos, Iga; Kłosowski, Karol; Stec, Piotr; Załucki, MariuszPrezentowana książka to głos w debacie nad stanem naszej kodyfikacji cywilnej. Jubileusz 50-lecia uchwalenia Kodeksu cywilnego, Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz Kodeksu postępowania cywilnego zbiega się z jubileuszem Profesora Janusza Szwai1. Profesor, wybitny cywilista, obchodzi swoje 80. urodziny, mija także 50 lat od obrony przez Niego doktoratu. Jest to doskonała okazja by przyjrzeć się propozycjom zmian prawa cywilnego płynących z różnych środowisk akademickich. Wszak dużą część swojego życia Profesor Szwaja poświęcił pracom legislacyjnym, ich komentowaniu czy krytykowaniu. Sam aktywnie w zmianach różnych kodyfikacji uczestniczył. Jego poglądy zawsze były wyważone. Dziś właśnie taki wyważony głos w dyskusji nad kształtem polskiego prawa cywilnego stał się niezbędny.