Przeglądaj wg Słowo kluczowe "rodzimowierstwo"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Autoportret polskich (neo)pogan. Prezentacja wyników badań ankietowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Barcikowska, AlicjaZ wprowadzenia: "Środowisko pogańskie w Polsce jest mocno zróżnicowane i rozdrobnione, podzielone na zwolenników przynajmniej kilku różnych tradycji, jak rodzimowierstwo, wicca czy druidyzm. Trudność sprawia nawet oszacowanie, ilu jest w Polsce neopogan. Scott Simpson pisze, że ich liczba jest w naszym kraju relatywnie mała: mniej niż 1000 aktywnych członków lub około 0,000025% Polaków1. Można zaobserwować, że liczba ta z każdym rokiem nieznacznie wzrasta. Wraz z przybywaniem osób uważających się za pogan czy neopogan oraz ścieraniem się wpływów różnych, związanych z pogaństwem osób oraz grup formalnych i nieformalnych, ewoluuje tożsamość środowiska."(...)Pozycja O etnografię rodzimowierstwa. Wpsorwadzenie do etnografii zakonu zadrugi "północny wilk"(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Filip, Mariusz"Dostrzeżenie problemu subiektywności opisu humanistyka zawdzięcza szeroko pojętej myśli postmodernistycznej. Do początku drugiej połowy XX w. naukę traktowano jako narzędzie dostarczające obiektywnej wiedzy o świecie, dopiero dzięki recepcji pism Martina Heideggera (hermeneutyka ontologiczna), Willarda Van Orman Quine'a (teza o niezdeterminowaniu przekładu) czy Ludwiga Wittgensteina (zwrot językowy i komunikacyjny) podważono ideał opisu jako wiernej reprezentacji rzeczywistości. Tym samym uwagę zwrócono na osobę badacza i tekst, stanowiące odpowiednio źródło i efekt poznania."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Pilch, Andrzej; Prendecki, Krzysztof; Skawińska, Mirosława; Mikołajczyk, Jolanta; Gajda, Agnieszka; Grott, Olgierd; Polaczek, Marta; Malczyk-Herdzina, Małgorzata; Bierówka, Joanna; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Maślanka, Tomasz; Walas-Trębacz, Jolanta; Galata, Stanisław; Litwin, Tomasz; Malec, Jerzy; Kotowska, Agata; Biernat, Tadeusz; Balicki, Marek; Kilian, Stanisław; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2008 : Neopogaństwo w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Słowiński, Zdzisław; Pełka, Leonard J.; Barcikowska, Alicja; Grott, Bogumił; Biliński, Krzysztof; Strutyński, Maciej; Szczepański, Tomasz; Danka, Ignacy R.; Ziętek, Dorota; Filip, Mariusz; Antosik, Grzegorz; Górewicz, Igor D.; Gajda, Agnieszka; Papla, Miłosz; Pasek, Zbigniew; Simpson, Scott; Zaczkowska, Anna; Gajda, Agnieszka; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekNiniejszy numer „Państwa i Społeczeństwa” podsumowuje dorobek konferencji „Neopogaństwo w Polsce”. Miała ona być próbą naukowego oglądu zjawiska, wobec którego jest wiele przeinaczeń, by nie powiedzieć przekłamań, a które winniśmy poznać, choćby tylko z uwagi na kwestię, tak modną i tak politycznie poprawną w zjednoczonej Europie, jak zapoznawanie się i badanie różnego rodzaju mniejszości. Jest to dobry pierwszy krok. Do tej pory koncentrowano się wyłącznie na mniejszościach narodowych i seksualnych. Teraz nadszedł czas na religijne, tym bardziej, że bardzo wielu chciałoby łączyć je z nacjonalizmem czy nawet faszyzmem i antysemityzmem.Pozycja Rodzimowiercy a media na przykładzie polskiej prasy w 2008 roku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Antosik, Grzegorz"Media oraz środowiska rodzimowierców nie funkcjonują w zupełnej niezależności od siebie. Dziennikarze, którzy podejmują temat rodzimowierstwa, przynajmniej teoretycznie powinni nawiązać kontakt z tym środowiskiem. Z kolei rodzimowiercy sami inicjują ten kontakt bądź starają się wpływać na to, jak zostaną w mediach przedstawieni. Artykuły prasowe, które są przedmiotem niniejszego opracowania, powstają więc nie tylko w samym środowisku medialnym, ale też w pewnym obszarze na styku środowisk medialnych i rodzimowierczych."(...)Pozycja Rodzimowiercza tożsamość i jej źródła(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Potrzebowski, Stanisław"Zagadnienie tożsamości wyszło już poza wąskie ramy logiki i stało się obiegowym pojęciem w wielu krajach. Pytanie o narodową lub wyznaniową tożsamość jest częstym tematem wśród rozważań nad tym, kim jesteśmy. W Polsce rozpatruje się narodową tożsamość zazwyczaj odrębnie od religijnej. Takie stanowisko wynika z historycznej zaszłości, gdy panująca stała się religia obcego pochodzenia. To nie dotyczy Rodzimej Wiary. Z czym zatem może ona się utożsamiać?"(...)Pozycja Rodzimowierstwo polskie a życie publiczne po 1989 r. Próba szkicu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Szczepański, Tomasz"Tekst jest próbą przedstawienia stosunku polskich ruchów rodzimowierczych (neopogańskich) do polityki i uczestnictwa w życiu publicznym. Nie jest to obraz całościowy, autor starał się nakreślić zasadnicze linie podziału, licząc, że materiał ten będzie przyczynkiem do dokładnej prezentacji tego zagadnienia."(...)Pozycja Ruch zadrużny i rodzimowierczy w PRL w latach 1956–1989(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Szczepański, Tomasz"Tekst ten poświęcony jest polskim środowiskom rodzimowierczym (neopogańskim – autor używa tych określeń jako synonimów) i zadrużnym. Oznacza to, że pominięte zostały analogiczne środowiska niepolskie, działające w omawianym okresie w granicach PRL. Nie zostaną więc omówieni np. istniejący w Polsce po 1945 r. zwolennicy RUNWiry itp. Pominięte zostało środowisko Obozu Federacji Bałto-Słowian (OFBS) w literaturze niekiedy przedstawiane jako kontynuacja międzywojennego „Demiurga”. Byli oni częściowo tym samym środowiskiem, ale nie kontynuacją w sensie ideowym."(...)