Przeglądaj wg Słowo kluczowe "sekularyzm"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Idea sekularyzmu w kontekście cywilizacji islamu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Mendel, MilošZ wprowadzenia: "Sekularyzm to istotne pojęcie w historiozofii, naukach politycznych i religioznawstwie. Wydaje się jednak, że w badaniach nad współczesnymi cywilizacjami i systemami religijnymi nie poświęca się mu wystarczającej uwagi. Przegląd wybranych publikacji pozwala stwierdzić, że debata o sekularyzmie może łatwo zostać obciążona dziedzictwem cywilizacyjnym lub ideologiczną orientacją uczestników. Tendencja ta ujawnia się zwłaszcza przy porównywaniu procesów sekularyzacyjnych oraz samego pojęcia sekularyzmu w różnych kręgach cywilizacyjnych i wyznaniach religijnych. Z perspektywy historycznej sekularyzm jest zjawiskiem rdzennie europejskim, odnoszącym się przy tym nie do całej Europy, a jedynie jej części zachodniej, środkowej i północnej, inaczej mówiąc – do strefy wpływów przede wszystkim protestantyzmu, a dopiero potem katolicyzmu."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2010 (Idee i ideologie w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Zdanowski, Jerzy; Szymański, Adam; Dziedzic, Katarzyna; Kosowski, Łukasz; Bahlawan, Natalia; Pycińska, Magdalena; Mendel, Miloš; Vater, Roman; Sławiński, Roman; Gacek, Łukasz; Wardęga, Joanna; Jelonek, Adam W.; Pletnia, Maciej; Zajączkowski, Jakub; Trzciński, Krzysztof; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaTematem przewodnim tegorocznego numeru są ideologie i idee. Poglądy elit politycznych i społecznych krajów Azji i Afryki o rozwoju i przyszłości swoich państw i społeczeństw są ciągle mało znane w naszym świecie, mimo że w naszych czasach nabierają one kluczowego znaczenia dla przyszłości nie tylko tych krajów, ale i całego świata. Twórcy ideologii w Azji i Afryce czerpią z myśli politycznej i ekonomicznej Europy, ale w coraz większym zakresie odwołują się do dziedzictwa kulturowego własnych krajów. Dzieje się tak z kilku powodów. Z jednej strony chodzi o emancypację polityczną i chęć uwolnienia się od zachodniej zależności – również w kwestiach modeli rozwojowych. Z drugiej strony – wiele planów rozwojowych opartych na europejskich wzorcach zakończyło się niepowodzeniem ze względu zarówno na odmienność pozaeuropejskiej rzeczywistości, jak i przeszkody obiektywne, np. gwałtowny przyrost naturalny. Poszukiwanie własnych dróg rozwoju i podkreślanie swojej tożsamości kulturowej oznacza wzrost napięć na tle ideologicznym oraz nowe konflikty o podłożu rywalizacji między cywilizacjami. Jak pokazują materiały przedstawione w proponowanym numerze, myśl polityczna w Chinach czy w świecie islamu staje się przy tym coraz bardziej konserwatywna w sferze rozwiązań społecznych, co należy wiązać z dążeniem do zachowania swojej tożsamości kulturowej, zagrożonej przez globalizację.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 specjalny, 2004 (Polska - świat arabski)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Mrozek-Dumanowska, Anna; Zdanowski, Jerzy; Bojko, Krzysztof; Kapiszewski, Andrzej; Bakalarz, Agnieszka; Walczuk, Tomasz; Pikulski, Andrzej; Barska, Anna; Jarecka-Stępień, Katarzyna; El-Cheikh, Ibrahim; Puchnarewicz, Elżbieta; Góra, Magdalena; Brataniec, Katarzyna; Dziewanowska, Anna; Sienkiewicz, Juliusz; Kielan-Glińska, Ilona; Kapiszewski, Andrzej