Przeglądaj wg Słowo kluczowe "stereotypes"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Akceptacja inności – spostrzeganie odmienności narodowej studentów z Ukrainy wśród studentów uczelni krakowskich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Wojtulewski, RomualdPhenomenon of migration is present in modern world among every society. People are relocating due to career goals, educational opportunities or to settle down in better place to live. It is caused by their country’s economic situation, military confl ict or individual reasons. In recent times number of Ukrainian students migrating to Poland has become arguable topic among media and academic societies. The purpose of the studies was to defi ne attitude of Polish students to Ukrainization of universities and to ascertain the most common stereotypes od Ukrainian students. In order to measure variables the authors self-designed questionnaire including 5 Likert scale and semantic differential scale was used. The study included 100 students of different Cracow universities. Results of study has shown that polish students attitude to students from Ukraine is mostly positive, but there are deeply ingrained stereotypes about this social group.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2021, nr 3 (XLIV): Wyzwania dla bezpieczeństwa w dwudziestą rocznicę zamachu na World Trade Center(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Lasoń, Marcin; Klisz, Maciej; Reczkowski, Robert; Lis, Andrzej; Lindahl, Sondre; Kraj, Kazimierz; Strzelecki, Michał; Gacek, Łukasz; Mydel, Rajmund; Partow, Negar; Buemberger, Raymond John; Johanson, Terry; Quero, Felipe; Issa, Alex; Białas, Tomasz; Wojcik, Ray; Suderio, Elmer; Wiśnicki, Jarosław; Kuśmirek, Karolina; Marcinkowski, Tomasz; Sikorski, JuliuszFrom Introduction: "This issue is different from all previous ones. Thus, an introduction to it needs to be different from earlier ones. There has to be a place for reflection, which used to be included in an interview preceding academic articles. Clever readers will find out soon why this is so if they only think about the professional path of one of the editors. However, it is not the only reason. A special character of this issue is also due to the anniversary, the 20th already, of the September 11, 2001 attacks which have changed the world around us. They led it onto a new path which became the global war on international terrorism, or rather with terrorists and organisations bringing them together. The fight was joined by many states whose governments reached for armed forces, regarding this as the best tool for winning the war. They forgot that this was a way to eliminate only one generation of terrorists, but not the sources of the phenomenon which would motivate a generation after generation. For example, according to the wave theory of terrorism, those who did not participate directly in the struggle watched it carefully, and everybody felt its consequences, both as ongoing wars and their aftermath, changes in internal legislature perceived as limiting civil liberties, and terrorist attacks happening in various places. Attacks which were tragic and spectacular, but not with as many casualties as on September 11."(...)Pozycja Młodzież ukraińska w Polsce. Problemy integracji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Malczewska-Błaszczyk, Agnieszka; Leśniak, MałgorzataAutorki w swoim artykule opisują sytuację młodzieży ukraińskiej, która po przyjeździe do Polski podejmuje naukę w polskich szkołach średnich. Jak wyglądają ich pierwsze dni w Polsce? Jak wypada konfrontacja wyobrażeń na temat Polski z rzeczywistością? Na co narzekają? Co im się w Polsce podoba? Na jakie problemy związane z obecnością młodych Ukraińców wskazują ich polscy opiekunowie – wychowawcy w jednej z krakowskich placówek edukacyjnych? Jak te problemy są rozwiązywane? Co należałoby zrobić, aby poprawić sytuację młodych Ukraińców w Polsce, którzy, kończąc tu szkoły średnie, za chwilę staną się studentami polskich uczelni? To tylko kilka z wielu pytań, na które starają się odpowiedzieć, analizując wyniki swoich badań zrealizowanych na terenie jednej z placówek opiekuńczych (internatu szkolnego) w Krakowie.Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2020, nr 1 Społeczeństwo i niepełnosprawność(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Konarska, Joanna; Leśniak, Joanna; Majewicz, Piotr; Borczykowska-Rzepka, Maria; Kryukovskaya, Natalya; Bizová, Nad’aZ wprowadzenia: "Niepełnosprawność to słowo, które działa jak hasło kojarzące się z cudzym (byle nie własnym) nieszczęściem, a także z: trudnościami, ograniczeniami w działaniu i pracy, leczeniem, bólem, cierpieniem, samotnością i wieloma innymi sytuacjami życiowymi, z których w żadnej przeciętny człowiek nie chciałby się znaleźć. Jednak dane statystyczne mówią, że procent osób z niepełnosprawnościami na całym świecie rośnie w coraz większym tempie. Niepełnosprawność i zagadnienia z nią związane stają się wobec tego problemem nie jednostki, ale całego społeczeństwa i w żadnym wypadku nie można go ignorować."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2016 : Stereotypy w procesie integracji akademickiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Czerniak, Anna; Frątczak, Anna; Grzonka, Dariusz; Brataniec, Katarzyna; Konieczna-Sałamatin, Joanna; Baran, Dariusz; Majorek, Marta; du Vall, Marta; Gawron, Mateusz; Wojtulewski, Romuald; Leśniak, Małgorzata; Bierówka, Joanna; Sprengel, Mieczysław; Wilczyńska, Agnieszka; Konik, Agnieszka; Leśniak, Małgorzata; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Społeczne postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Leśniak, JoannaOsoby pełnosprawne informacje dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością czerpią od rodziców, kolegów, rzadziej nauczycieli. Na pozostałą wiedzę składa się ich własne przekonanie oparte m.in. na obserwacjach, co buduje obraz człowieka z niepełnosprawnością jako nieporadnego, zależnego od innych. Z tego powodu niezbędna jest wczesna integracja dzieci pełnosprawnych, z niepełnosprawnością, przewlekle chorych i tych wszystkich, których wzajemne kontakty wynikają z naturalnych warunków społecznych. Artykuł pokazuje, że doświadczenie w kontaktach z wszelkiego rodzaju „innością”, rzetelna wiedza na temat niepełnosprawności i chorób oraz otwartość wobec ludzi, pozwalają łatwiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnością, a także pozbyć się na ich temat stereotypów, społecznego dystansu czy niezrozumienia. Wciąż konieczna jest praca nad podnoszeniem świadomości społecznej na temat przyczyn powstawania niepełnosprawności intelektualnej i funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, co przyczyni się do zmiany postrzegania tych osób, a przez to poprawi jakość ich życia.Pozycja Stereotypy w badaniach nad równością. Wstępne pytania metodologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Frątczak, AnnaEgalitarian perspective seems to be an integral part of the theory of stereotypes. The link between the two is so tide that, due to various factors, it appears to be transparent. Yet there are still some crucial methodological issues in question such as: what types of stereotypes research models are the most suitable ones within the egalitarian perspective? Does the egalitarian perspective requires specific ethical attitudes and imperatives? Does the egalitarian perspective applies to any kind of social stereotypes? The authoress touches the subjects referring to both traditional and modern research perspectives.Pozycja Why Should Poland Not Be Afraid of a War with Russia?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Kraj, KazimierzArtykuł został poświęcony rozważaniom nad możliwościami starcia wojskowego Rosji z Polską. Opierając się na przedstawionych kluczowych strategicznych dokumentach, na podstawie ich analizy oraz prowadzonych wcześniej badań, autor odpowiada na pytanie postawione w tytule. Odpowiedź brzmi: Polska nie powinna się obawiać wybuchu wojny z Rosją. Jako podstawowe w artykule wykorzystano metody chronologiczno-problemową oraz analizę i syntezę dokumentów związanych z polityką bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej oraz Polski. Opracowanie zostało podzielone na cztery części. Obrazy Polski i Rosji zostały przedstawione w cytowanych strategiach bezpieczeństwa obydwu państw. Artykuł otwiera wstęp, a kończy podsumowanie, będące wynikiem prac nad tematem artykułu oraz wynika z poprzednich badań autora związanych z ewentualnymi zagrożeniami dla Polski płynącymi z Rosji. Pierwszym celem artykułu jest próba odejścia od mitów, utartych wyobrażeń oraz stereotypów dotyczących stosunków pomiędzy Polską i Rosją. Drugim celem artykułu jest skłonienie do rozważań nad polsko-rosyjskimi stosunkami, pozostawiając bagaż historycznych uwarunkowań na boku.Pozycja Wizerunek Polski i Polaków w oczach studentów ukraińskich. Ukraińcy w oczach studentów polskich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Leśniak, MałgorzataFor a couple of years already Andrzej Frycz Modrzewski Cracow University has been hosting students from various parts of the world; and Ukrainian students are the most numerous . The growing number can bring, beside the undoubted benefits, not only of financial kind, conflicts on the grounds of culture differences, language, customs and traditions. This problem does not only apply to potential conflicts between Polish students and those coming from such exotic countries as African or Arabic ones but also con- flicts with students from more familiar cultures. This article presents close analysis of the study carried out among Polish and Ukrainian students of Cracow university by means of qualitative and quantitative methods. The study shows the mutual image and stereotypes of both groups which may have infl uence on the process of academic integration of the above mentioned respondents.