Przeglądaj wg Słowo kluczowe "szkolnictwo"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa na przykładzie kształcenia przyszłych kadr zawodowych – doświadczenia własne cz. I(Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2014) Lizak, DorotaPozycja Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa na przykładzie kształcenia przyszłych kadr zawodowych – doświadczenia własne cz. II(Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2014) Lizak, DorotaPozycja Media w kształceniu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2002) Tabora-Marcjan, Ewa"Na wstępie przytoczą wypowiedź profesora Jana Zborowskiego z publikacji wydanej ponad 30 lat temu; Ze środkami audiowizualnymi spotykamy się nic tyłko w szkole. Narzucają się one na każdym kroku. Rano budzi nas radio, które przynosi świeże wiadomości z różnych dziedzin, reklamy wysław urabiają naszą opinię, oglądamy i czytamy ilustrowane magazyny czasopism, wiele czasu pochłania kino, telewizja -- słowem na każdym kroku dociera do nas masowa informacja. Wszystkie te i wiele innych środków informacji dociera, rzecz zrozumiała, również do młodzieży. W tych warunkach nauczanie w szkole zajmuje na pewno ważną, ale chyba nie najważniejszą część dnia ucznia. [...] Większość nauczycieli zdaje sobie sprawę, że nikt i nic nie potrafi odsunąć młodzieży od atrakcyjnych i narzucających się w środowisku pozaszkolnym źródeł infomiacji, ale w praktyce szkolnej niewielu jest takich nauczycieli, którzy w sposób racjonalny wykorzystują te doświadczenia uczniów i włączają je w sposób systematyczny w proces zorganizowanego nauczania1. Problematyka poruszona w przytoczonym fragmencie opracowania prof. Zborowskiego nic straciła nic ze swej aktualności."(...)Pozycja Nauka o szkole najlepszą drogą ku nowej jakości edukacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kuźma, JózefZ wprowadzenia: "Studium monograficzne Nauka o szkole przedstawia zarys koncepcji scholiologii. Pojęcie to oznacza nową dziedzinę nauki, a zarazem wiedzy o teoretycznych i praktycznych zagadnieniach działalności szkoły. Proponowana w poprzedniej pracy monograficznej nazwa scholiologia powstała z połączenia dwóch greckich słów scholijo- szkoła i logos - nauka, pojęcie, słowo [Kuźma, 2001, s. 244]. Zgodnie ze wstępnym założeniem, przedmiotem scholiologii miały być „badania działalności szkoły jako instytucji społecznej, jej systemu organizacyjnego, funkcji i programów dydaktycznych, wychowawczych i kulturalnych w trzech wymiarach czasowych: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości" [Kuźma, 2005; idem 2006]. Niejako z założenia jest to kompleksowa dziedzina wiedzy i nauki, interdyscyplinarna, wielofunkcyjna i polimetodyczna. Jest to podejście skoncentrowane na szkole [Kuźma, 2005; idem, 2006]."(...)Pozycja Szkolnictwo ukraińskie w województwie lubelskim (1944-1946)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Pawlikowski, Grzegorz"W latach 1944-1947 obszar południowo-wschodniej Polski był miejscem konfliktu polsko-ukraińskiego. Dokonując przewrotu politycznego i przejmując władzę, komuniści próbowali rozwiązać ten antagonizm przez budowę Polski jednolitej pod względem etnicznym. Mimo ustanowienia nowej granicy wschodniej (26 lipca 1944 r.) w Polsce nadal pozostawało około 650-700 tys. Ukraińców, w tym 230-240 tys. w województwie lubelskim. W założeniu komunistów mieli oni zostać, na podstawie umowy z 9 września 1944 r., w krótkim czasie przesiedleni do USRR. Nieprzewidziane przedłużanie się akcji przesiedleńczej wymusiło jednak na centralnych i terenowych władzach podjęcie działań w zakresie polityki narodowościowej. Do jej najważniejszych elementów należy zaliczyć działania w sferze wyznaniowej, ekonomicznej, administracyjnej i szkolnej."(...)