Inspiracje intelektualne teorii kultury i społeczeństwa Herberta Marcusego
Ładowanie...
Data wydania
2009
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
"Podejmując próbę całościowej oceny czy też syntetycznego ujęcia teoretycznych
i praktycznych osiągnięć Instytutu Badań Społecznych, szerzej znanego jako Szkoła
Frankfurcka, historyk idei staje przed niebagatelnym problemem zarówno natury
metodologicznej, jak i merytorycznej. Z perspektywy początku XXI wieku (chociaż
– jak powiadał M. Foucault – ów moment czasowy przejścia epistem czy dyskursów,
ich wzajemne displacement jest niemal niemożliwe do precyzyjnego uchwycenia)
złożony i bogaty dorobek badaczy oraz myślicieli tej rangi, co Adorno, Horkheimer,
Benjamin, Fromm, Lowenthal i – oczywista – Marcuse, wydaje się czymś defi nitywnie
domkniętym, ale bynajmniej nie martwym, o czym zaświadcza chociażby utrzymywana
w tej aurze myślowej działalność Habermasa. Posługując się teoriomnogościowym
terminem „domknięty”, wskazujemy na określoną możliwość dokonania
wiążących ocen, ewaluacji zmierzających do uznania danego zjawiska za trwały,
niekwestionowalny wkład w dziedzictwo zachodnioeuropejskiej tradycji filozoficzno-
socjologicznej."(...)
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2009, nr 2, s. 244-260.