Neopogaństwo rosyjskie. Poszukiwanie tożsamości w postkomunistycznej Rosji
Ładowanie...
Data wydania
2008
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
"Głównym problemem, który poruszę, będzie charakterystyka rosyjskich grup neopogan.
W pracy posłużę się definicją zjawiska, sformułowaną przez W. Hannegrafa:
As a generał term, "neopaganism" covers all those modem movements which are, firstly,
based on the conviction that what Christianity has traditionally denounced as idolatry and
superstition actually represents/represented a profound and meaningful religious worldview
and, secondly, that a religious practise based on this worldview can and should be
revitalized in our modem world. The very use of term "neopaganism" as a self-designation
clearly contains a polemical thrust toward institutionalized Christianity, which is held responsible
for decline of western paganism and the subsequent blackening of its image.
Neopoganizm rosyjski narodził się w XIX w„ a korzeniami tkwi w romantycznej
fascynacji kulturą ludową. Ruchy neopogańskie podjęły z nową energią ożywioną
działalność po upadku komunizmu w Rosji. O wzroście liczby ,,rodzimowierców"
(tak sami określają się członkowie tych wspólnot) w Rosji, świadczy m.in.: bardzo
ostra walka Cerkwi z tym środowiskiem toczona w latach 90. XX w„ dokunlenty
i apele organizacji chrześcijańskich (prawosławnych) wzywające do potępienia neopoganizmu,
a także liczne dyskusje poświęcone tym ruchom w rosyjskiej prasie."(...)
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2008, nr 4, s. 225-229.