Od jakości ekologicznej do odpowiedzialności biznesu
Ładowanie...
Data wydania
2013
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
0071-674X
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
The evolution of the term “ecological quality” has been presented, starting from the general concept
of quality to the place of ecological quality in the TQEM (Total Quality Environmental Management)
concept. Ecological quality has been emphasised as an important expression of ecological
competencies of a company. Ecological competencies are the basis for competition in the strategic
dimension, with modern views on building competitive edge based on social responsibility of
business entities and capacity of organisations to develop network connections. Network connections
built with the CSR (Corporate Social Responsibility) concept taken into account may use sustainability
competencies based on simultaneous use of economic, social and ecological competencies.
In this way, ecological quality constitutes a component of sustainability competencies, which
are the basis of a responsible business development and building responsible business models.
These models may use a new approach to effectiveness, perceiving it not only in economic categories,
but also in social and ecological ones. Responsible activities of business entities also lead to enhancement
of quality of life. Responsible development of these entities, however, requires making
responsible decisions which take into account social and ecological aspects as well.
Zaprezentowano rozwój pojęcia jakości ekologicznej poczynając od ogólnego pojęcia jakości do
miejsca jakości ekologicznej w koncepcji TQEM (Total Quality Environmental Management). Zwrócono
uwagę, że jakość ekologiczna stanowi ważny przejaw kompetencji ekologicznych przedsiębiorstwa.
Kompetencje ekologiczne, w wymiarze strategicznym są podstawą do konkurowania,
wykorzystując współczesne poglądy na budowę przewagi konkurencyjnej opartej o odpowiedzialność
społeczną podmiotów gospodarczych oraz zdolności organizacji do tworzenia powiązań
sieciowych. Powiązania sieciowe, budowane z uwzględnieniem koncepcji CSR (Corporate Social
Responsibility — społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, biznesu), mogą wykorzystywać
kompetencje sustainability, oparte o równoczesne wykorzystanie kompetencji ekonomicznych, społecznych i ekologicznych. W ten sposób jakość ekologiczna stanowi komponent kompetencji
sustainability, będących podstawą odpowiedzialnego rozwoju fi rm oraz budowy odpowiedzialnych
modeli biznesu. Modele te mogą wykorzystywać nowe podejście do efektywności, rozpatrując
ją nie tylko w kategoriach ekonomicznych ale także społecznych i ekologicznych. Odpowiedzialne
działania podmiotów gospodarczych prowadzą także do podniesienia jakości życia.
Odpowiedzialny rozwój tych podmiotów wymaga jednak podejmowania decyzji odpowiedzialnych,
uwzględniających również aspekty społeczne i ekologiczne.
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
ecological quality, ecological responsibility, sustainability competencies, CSR jakość ekologiczna, odpowiedzialność ekologiczna, kompetencje sustainability, społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstwa)
Źródło
Folia Oeconomica Cracoviensia 2013, Vol. LIV, s. 151-160.