Legislacyjna transformacja krajowego rynku gazu ziemnego poprzez biogaz na przykładzie rynkowych platform współpracy
Ładowanie...
Data wydania
2021
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1689-8052
eISSN
2451-0807
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
In order to achieve the assumptions of the European Green Deal program by 2050, it
should be emphasized how important is the cooperation between market participants:
government, local governments, enterprises and citizens in order to fulfill the program
assumptions. The essence that shapes cooperation platforms is Art. 7, points 7a and 7b of
Directive 2012/27 / EU, which contains provisions on the involvement of energy service
providers, citizens, as well as accredited entities and public authorities. I based my content
on the implication of Directive 2018/2001 (Renewable Energy Directive II), on the
promotion of the use of energy from renewable sources on market participants and the
regulation (EU) 2019/941 on risk preparedness in the electricity sector and related to
ensuring security of renewable energy. The above regulations show the essence of energy
and climate decisions made at the national and neighboring countries level, and generally
on energy prices, security of supply, emissions and mutually. Within the framework
of a specific REE, as an example, agricultural biogas was analyzed, but also biogas from
a landfill on the example of a case study of the city of Tarnow and the energy cluster established
there.
Legislative and economic difficulties in the development of agricultural biogas plants in
Poland in relation to the German market were diagnosed, such as the lack of feed-in tariffs
or the issue of certificates of origin. The considerations show the paths of introducing
a system of incentives for market participants and identifying the key measure of renewable
energy sources (specificity of the region) to be used by market participants.
W celu osiągniecia założeń programu Europejskiego Zielonego Ładu do roku 2050 należy
podkreślić jak istotną rolą jest kooperacja pomiędzy uczestnikami rynku: rząd, samorządy,
przedsiębiorstwa i obywatele w celu wypełnienia założeń programowych. Istotą,
która kształtuje platformy współpracy jest art. 7 pkt 7a i 7b dyrektywy 2012/27/UE,
który zawiera zapisy dotyczące włączenia do kooperacji dostawców usług energetycznych,
obywateli, a także podmiotów akredytowanych i organów władzy publicznej. W treści
opierałem się o implikację Dyrektywy 2018/2001 (RED II), w sprawie promowania stosowania
energii ze źródeł odnawialnych na uczestników rynku oraz związanym z zapewnieniem
bezpieczeństwa energetycznego rozporządzeniem (UE) 2019/941 w sprawie
gotowości na wypadek zagrożeń w sektorze energii elektrycznej i odnawialnej. Powyższe
regulacje pokazują istotę podejmowanych decyzji energetyczno-klimatycznych na poziomie
krajowym oraz sąsiadów a ogólnie na ceny energii, bezpieczeństwa dostaw, emisje
i odwrotnie. W ramach konkretnego źródła OZE jako przykład został poddany analizie
biogaz rolniczy, ale również biogaz pochodzący ze składowiska odpadów na przykładzie
case study miasta Tarnowa i założonego tam klastra energii. Zdiagnozowano legislacyjne
i gospodarcze trudności w rozwoju biogazowni rolniczych w Polsce w stosunku do rynku
niemieckiego, takie jak brak taryf gwarantowanych czy kwestia świadectw pochodzenia.
Rozważania pokazują ścieżki wprowadzenia systemu zachęt dla uczestników rynku oraz
określenia kluczowego środka OZE (specyfiki regionu), do wykorzystania przez uczestników
rynku.
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
Europejski Zielony Ład, biogaz, biogazowania, platformy współpracy, European Green Deal, biogas, cooperation platforms
Źródło
Studia Prawnicze. Rozprawy i materiały 2021, nr 2, s. 65-80.