Wstępna ocena wyznaczników własnej motywacji i zaangażowania w profilaktyczną aplikację mobilną – wyniki badań fokusowych
Ładowanie...
Data wydania
2022
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
2451-0858
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Wprowadzenie: W ostatnich latach, wraz z postępem technologicznym, można zaobserwować znaczny
wzrost zainteresowania wykorzystaniem nowoczesnych technologii do wzmacniania motywacji własnej
w zakresie edukacji. Refleksje na ten temat pojawiają się w takich dziedzinach nauki jak: psychologia,
pedagogika oraz medycyna. Szczególną uwagę poświęca się szeroko pojętemu zjawisku samokształcenia
i takim jego wyznacznikom jak motywacja wewnętrzna czy autodeterminacja. Rozważania te są
nie tylko teoretyczną odpowiedzią na zachodzące w świecie społeczno-technologicznym zmiany, ale
także są źródłem wskazówek do projektowania i implementacji praktycznych rozwiązań. Wykorzystanie nowoczesnych technologii jest współczesnym wyzwaniem również w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki
zdrowotnej. Artykuł stanowi refleksję na temat możliwości i ograniczeń aplikacji mobilnych
wspierających procesy automotywacyjne w zakresie zmiany zachowań zdrowotnych.
Materiał i metody: Artykuł zawiera przegląd podstawowych informacji na temat potencjału aplikacji
mobilnych w obszarze zdrowia, a także jakościowy opis badań fokusowych użytkowników testujących
aplikację Walk4Change.
Wyniki: Respondenci wskazali podstawowe elementy wspierające motywację do wprowadzania i utrzymywania
zmian w zachowaniach zdrowotnych w środowisku wirtualnym. Do podstawowych zmian należy
zaliczyć responsywność aplikacji, możliwość rywalizacji z innymi użytkownikami, różnorodność zadań
oraz kwestie związane ze stroną technologiczną (reklamy, działanie techniczne).
Wnioski: Aplikacje mobilne mogą stanowić narzędzie służące wzmacnianiu automotywacji w odniesieniu
do zmian zachowań zdrowotnych. Należy zwrócić uwagę na taką konstrukcję aplikacji i zawartych
w nich zadań, która będzie zapewniała różnorodność oraz responsywność dla ich użytkowników.
Introduction: In recent years, with technological progress, there has been a significant increase in
interest in using modern technologies in strengthening self-motivation in education. Reflections on
this topic appear in psychological, pedagogical and medical sciences. Particular attention has been
paid to the phenomenon of self-education in general and its determinants such as internal motivation
and self-determination. These considerations are not only a theoretical response to changes in the
socio-technological world, but also provide guidance for the design and implementation of practical
solutions. The use of modern technologies also poses a contemporary challenge in the area of health
promotion and prevention. This article reflects on the possibilities and limitations of mobile applications
that support the self-motivational processes that lead to a change in health behaviors. Material and methods: This article provides an overview of the basic information on the potential of
mobile applications in the area of health, as well as a qualitative description of studies of users who
tested the Walk4Change application.
Results: Respondents pointed to the basic elements that support the motivation to introduce and
maintain changes in health behaviors in a virtual environment. The basic ones include the responsiveness
of the application, the ability to compete with other users, as well as a variety of tasks and
issues related to the technological side (advertizing, technical action).
Conclusions: Mobile applications can be a tool for strengthening self-motivation in relation to
changes in health behaviors. Attention should be paid to the design of the application and the tasks
contained in them, which will ensure diversity and responsiveness for its users.
Opis
Słowa kluczowe
aplikacje mobilne, automotywacja, zachowania zdrowotne, mobile applications, self-motivation, health behaviors
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2022, nr 1, s. 9-21.