Półprzezroczystość jako forma tworzenia przestrzeni we współczesnej architekturze Japonii
Ładowanie...
Data wydania
2022
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
2451-0858
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Artykuł podejmuje temat półprzezroczystości w architekturze na przykładzie współczesnych obiektów
architektonicznych w kontekście kultury japońskiej. Na podstawie założenia teoretycznego Jun’ichirō
Tanizakiego, takiego jak kontrast pomiędzy wschodnią a zachodnią wrażliwością i estetyką, autorka podejmuje
próbę potwierdzenia teorii Tanizakiego we współczesnych realizacjach japońskich, w których
zastosowano półprzezroczystość.
The article deals with the topic of translucency in architecture on the example of contemporary architectural
objects in the context of Japanese culture. Based on Jun’ichirō Tanizaki’s theoretical assumptions,
such as the contrast between eastern and western sensibilities and aesthetics, the author attempts to
find confirmation of Tanizaki’s theory in contemporary Japanese projects in which translucency was used.
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
półprzezroczystość, przezroczystość, architektura, architektura japońska, Shigeru Ban, Kengo Kuma, SANAA, Toyo Itō, Jun’ichirō Tanizaki, translucency, transparency, architecture, Japanese architecture
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2022, nr 2, s. 131-158.