Przeglądaj wg Autor "Bryk, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 28
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Akcja Afirmatywna, doktryna różnorodności a plemienna koncepcja społeczeństwa liberalnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Bryk, Andrzej"Jednym z najbardziej kontrowersyjnych przykładów sporu w dziedzinie praw obywatelskich w Stanach Zjednoczonych są sprawy dotyczące tak zwanej Akcji Afirmatywnej (Affirmative Action). Rozmaicie rozumiana, będąca trwałą tendencją polityki państwowej również w innych krajach liberalnego Zachodu, np. Unii Europejskiej, stanowi ona obecnie także jeden z objawów tzw. „wojen o kulturę”. Akcja Afirmatywna generalnie związana jest z pytaniem o granice interwencjonizmu prawnego, czyli państwowego, wobec skutków historycznej dyskryminacji. Byłoby jednak błędem rozpatrywać jej światowy zasięg jako jedynie, mniej lub bardziej przemyślany, program rządowy w krajach Zachodu."(...)Pozycja Donald Trump and America Divided against Itself(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Bryk, AndrzejDonald Trump became the president of the United States because he was able to see the deep division of the American society into 80% of the population comprising the lower and middle classes and the caste-like oligarchic elite, which is made up of the richest 1% and 19% of the upper-middle class population. These 20% justifies its privileged social position by referring to meritocracy, the ideology of identity liberalism and to globalism, delegitimizing any opposition as a manifestation of ignorance, pathological aggression or social maladjustment (“the deplorables” of Hillary Clinton). Trump turned to the remaining 80% of society, angered not only by the effects of globalization implemented by the liberal elites as the only possible and rational economic policy, but also despised by the liberal upper middle class and forced by political elites to submit to the dictates of the ideology of emancipatory liberalism of personal autocreation, leading to the breakdown of social and family ties and the destruction of authorities. Trump won the support of angry voters because he raised issues that were very close to much of the electorate but were absent from the dominant discourse of political elites, both in the Democratic Party and the Republicans. This was his “populism”, which was in fact democratic and conservative patriotism or mild nationalism. Nevertheless, this provoked vehement opposition from both the liberal left, part of the federal administration (“deep state”) and cancel culture, and from some republicans (“Never Trumpers”). However, the “resistance movement” that emerged after Trump’s election was able to appeal only to ideological arguments, including the perception of America’s and the West’s civilizational heritage as a structure of immanent oppression that Trump wants to renew and strengthen. Thus, a narrative was born presenting Trump as a usurper in a metaphysical sense, an enemy of the only legitimate moral and social order, i.e., the order of identity liberalism with its axioms of emancipation and moral autocreation of individuals. The violation of this quasi-religious order is to cause an escalation of violence and oppression motivated by hatred, racism, xenophobia and religious fanaticism. Such a narrative, referring to the theory of the “end of history” by Francis Fukuyama, was not confirmed either in the politics or in the legislation of the Trump administration, demonstrating flaws in the liberal-left understanding of the so called “populism”.Pozycja Donald Trump as a Response to a Global Post-Cold War Liberal World(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Bryk, AndrzejWygrane przez Donalda Trumpa – dzięki odwołaniu do wartości i narracji konserwatywnej –wybory prezydenckie wywołały wstrząs w społeczeństwie amerykańskim. Nowy prezydent z powodzeniem ograniczył postępującą oligarchizację życia politycznego Stanów Zjednoczonych. Zdołał pokonać Hilary Clinton z jej wizją państwa – oligarchii wspieranej przez klienckie grupy tożsamościowe. Trump skoncentrował swoją retorykę i kierunki polityki na solidarności społecznej w ramach państwa narodowego opartego na wartościach republikańskich. Stanął w opozycji zarówno do liberałów, jak i do libertarian złączonych w walce przeciwko niemu. Widać tu konfl ikt dwóch modeli interesu wspólnotowego w ujęciu Vilfredo Pareto. Ponadto dostrzec można podobieństwa do prezydentury Ronalda Regana, jednakże trudno pominąć zasadnicze rozbieżności (Trump – człowiek wielkiego biznesu z ogromnym majątkiem osobistym, niemający doświadczenia politycznego i niepełniący wcześniej funkcji publicznych). Sama wizja „wielkiej Ameryki” jest stworzonym przez Trumpa zjawiskiem społecznym, opartym na retoryce wielkości i władzy wykorzystywanej jednak przy wdrażaniu rzeczywistych zmian polityki państwa (np. nominacje sędziowskie). Oprócz tego nowy prezydent zapewnił Partii Republikańskiej wyjście z kryzysu, dając szansę na gruntowną i zasadniczą reorientację systemu politycznego USA. Intuicja polityczna i doświadczenie przedsiębiorcy pozwalają Trumpowi na obalenie monopolu retoryki politycznej poprawności wraz z moralnym dyktatem nowomowy i rozproszonymi formami cenzury. Brutalna retoryka i specyfi czne poczucie humoru towarzyszące autentycznemu optymizmowi self-made man, wraz z biznesową mentalnością, pozwoliły Donaldowi Trumpowi na przetrwanie ostracyzmu elit oraz zaciętych ataków mediów liberalnych. Nowy prezydent zajął miejsce trybuna „twardej Ameryki” (Michael Barone) stając w opozycji do liberalnej pogardy dla „godnych pożałowania”. Trump identyfi kuje się jako budowniczy, człowiek działania, doświadczony i ostry gracz świata wielkich interesów. Sama Ameryka dlań to naród budowniczych. Nowa prezydentura jest również symbolicznym zakończeniem porządku ustanowionego w USA i Europie Zachodniej po roku 1945.Pozycja Harvey Mansfield and virtue in the arid land of modern liberalism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Bryk, Andrzej"Harvey C. Mansfield is one of the most distinguished American political philosophers writing today, standing at the very center of a bitter debate over the ultimate meaning of political life in modernity, and here, arguably the most prominent conservative academic teaching in a major American university. Mansfield is usually described as a conservative, or in recent years as neoconservative, due to the prominence some of his alleged students achieved in the ranks of George W. Bush’s administration. But this is a very inadequate label, unless it is intended to mean, in general, that he is not a liberal in the contemporary use of the word in America, and that he has had many students who have achieved public prominence, also in the conservative ranks. Mansfield in a personal description of his thought concurs with being labeled as a conservative, using the equivocal understatement that “some people, with some reason, call [me] a conservative”. But whatever the merits and demerits of such a description, it seems too narrow, and thus woefully incomplete. Mansfield’s range of thought and writings is so wide, so versatile, and his presence as a public intellectual commenting on various aspects of contemporary cultural and political life so ubiquitous, that it would be difficult to compress his intellectual and public activities in such a way as to put on it a definite conservative identification. "(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2009 (Liberty and virtue in America)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Bryk, Andrzej; McClay, Wilfred M.; Delsol, Chantal; Kraynak, Robert; Bradley, Gerard; Smith, Rogers; Gamble, Richard; Zuckert, Michael; Lawler, Peter Augustine; Zuckert, Catherine; Blitz, Mark; Rabkin, Jeremy; Kubiak, Hieronim; Kristol, Irving; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2019, nr 3 (XVI) The Presidency of Donald Trump(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Bryk, Andrzej; Lewicki, Zbigniew; Kuź, Michał; Dadak, Kazimierz; Zarzycki-Siek, Jerzy; Majchrowska, Elżbieta; Rydliński, BartoszFrom introduction: "Donald Trump’s victory in 2016 shattered a complacency of the global liberal consensus, already shaking in Europe in the wake of the immigration crisis in 2015 and its political consequences. His victory was quickly defi ned by the liberal-left elites, because of the United States superpower status among modern democracies, as the most consequential and disruptive populist phenomenon among other already visible in Europe, subverting not only the post-Soviet liberal consensus of the “end of history” shaped after 1989, but more generally questioning the principles of the post-1945 model of social and political development of liberal democracy. We may also risk an opinion that Trump’s victory, together with other victories of the so called “populist movements” in such countries as Great Britain, Hungary, Poland or Italy with a corresponding breaking of the consensual politics in many European countries, including the most, so it seemed, stable Germany, are truly important milestones in western political history for reasons not necessarily connected with the immediate changes in so far unquestionable concrete liberal policies taken for granted. They are also important because they suddenly deepened political divisions and stirred passions inside of particular societies leveling them to a nearly quasi-religious dimension."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2021, nr 1 (XVIII), Donald Trump’s Presidency – the Unfinished Rebellion(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Bryk, Andrzej; Rabkin, Jeremy; Sadowski, Mirosław Michał; Dadak, Kazimierz; Domaradzki, Spasimir; Wolfe, ChristopherFrom introduction: "Donald Trump’s one term presidency is over. Its end coincided with the COVID-19 pandemic which shook not only the health but politics as well and forced everyone to ask a question how it warped perceptions of the American electorate as far as successes and failures of Trump’s presidency were concerned. One could also easily define the election of 2020 as a referendum over Trump himself, a man who had, as someone said “an exhausting penchant for saying the wrong things” at the wrong time, including the pandemic time, in much the same way as his rival Joe Biden had a life-long penchant for gaffes. But whatever Trump’s individual faults and merits, his victory was a consequence of a growing sense of destabilisation, breakdown of solidarity, growing ‘homelessness’ of millions of people in response to liberal globalism’s dysfunctions and a corresponding rise of the so-called “populist” rebellions. They caught global liberal establishment firmly entrenched both internationally and in their own countries by surprise provoking vitriolic attacks causing deep polarizations especially in America divided against itself as never before."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2004(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Smolicz, J. J.; Kapiszewski, Andrzej; Lin, Cheng-yi; Kapiszewski, Diana; Sławiński, Roman; Zemanek, Adina; Paleczny, Tadeusz; Bryk, Andrzej; Zalewski, Wojciech; Banaś, Monika; Kotas, Jarosław; Tomasiewicz, Jarosław; van Schalkwyk, Phil; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2008 (The United States, The European Union and Modernity)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Bryk, Andrzej; Minogue, Kenneth; lzquierdo, David Lorenzo; Mansfield, Harvey C.; Brachowicz, Maciej; Brachowicz, Maciej; Wolfe, Christopher; Sirico, Robert A.; du Vall, Marta; Dadak, Kazimierz; Grzeszczyk, Ewa; Skawińska, Katarzyna; Butrymowicz, Magdalena; Michalik, Piotr; Chlipała, Michał; Chlipała, Michał; Kirk, Russell; Zbrojewska, Monika; Bryk, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2013 (Culture wars in the United States)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bryk, Andrzej; Barr, Stephen; Dadak, Christopher; Dadak, Kazimierz; Grossman, Lawrence; Kołakowska, Agnieszka; Kubiak, Hieronim; Lawler, Peter Augustine; Lazarski, Christopher; McClay, Wilfred M.; Rabkin, Jeremy; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2 specjalny, 2004 (Stany Zjednoczone a świat współczesny)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Nagórski, Andrew; Mansfield, Harvey C.; Winthrop, Delba; Bryk, Andrzej; Bryk, Andrzej; Rokicki, Jarosław; Rokicki, Jarosław; Paleczny, Tadeusz; Zyblikiewicz, Lubomir; Banaś, Monika; Walaszek, Adam; Staszków, Jan; Kłosowicz, Robert; Bryk, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2006(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Bryk, Andrzej; Świrkowicz, Jacek; Wiśniewski, Grzegorz; Brachowicz, Maciej; Sabik, Aleksandra; Grygajtis, Krzysztof; Majchrowski, Wojciech; Fałowski, Janusz; Cziomer, Erhard; Kućmierczyk, Elżbieta; Kapiszewski, Andrzej; Kobza, Piotr; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2010 (Miscellanea Americana)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Dębska, Marta; Bryk, Andrzej; du Vall, Marta; Brachowicz, Maciej; Kaczor, Wojciech; Musiewicz, Piotr; Marek, Rafał; Majorek, Marta; Szyjka, Beata; Zuckert, Catherine; Neuhaus, Richard John; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaThe present volume of Krakowskie Studia Międzynarodowe [Krakow International Studies] is as diverse as America is. Many of the problems discussed here seem from the European perspective – or at least the Western European one – exotic, even parochial, but this is a misunderstanding of what the United States is. In America they are real since America is a baroque, extremely pluralistic country, with the citizens devoid of an apologizing attitude towards the democratic process and debating fiercely in public. The first essay, by Marta Dębska, “A Brief History of Americanization”, is a general, concise historical-comparative study which explains the meaning of this term, crucial for America. Andrzej Bryk takes up an issue which Dębska touches on in the conclusion of her essay. Marta du Vall analyzes the very interesting phenomenon of American compassionate conservatism as a new version of the welfare state, an issue which has been in the air for a long time. Maciej Brachowicz discusses the topic of abortion, which in the American context is especially contested. The subject of Tocqueville and slavery has always fascinated students of America, and Wojciech Kaczor is no exception. He analyzes the problem from the point of view of a French aristocrat. In turn Piotr Musiewicz analyzes the question of the 19th-century movement reforming the doctrine of the Anglican Church and the repercussions of this reform for the American Episcopal Church. Rafał Marek takes up another topic connected with this religious side of American life, the issue of the Orthodox Church in the United States in the context of American church-state relations. Marta Majorek takes up the work of one of the best-known scholars and thinkers of anarchism, Robert Paul Wolff, living proof of the robust presence of the anarchist streak in the American psyche full of mistrust of state power. Beata Szyjka addresses the topic of the visa lottery in the United States, placing it within the historical, legal and social context of American immigration law. The last article in the volume is an exception to the entirely Polish group of mainly young students of America publishing in this volume. It is written by one of the most distinguished American scholars of political philosophy, Catherine H. Zuckert of the University of Notre Dame. It is devoted to the work of Ralph Ellison. As usual the American volume of Krakowskie Studia Międzynarodowe contains its Archive section. This time we publish an excerpt from a work by Richard John Neuhaus.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2011 (The United States and religion)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Bryk, Andrzej; Allitt, Patrick; Barr, Stephen; Blitz, Mark; Domaradzki, Spasimir; Hayes, John; Hayes, John; Izquierdo, David Lorenzo; Lazarski, Christopher; Leo, Leonard; Mansfield, Harvey C.; McClay, Wilfred M.; Mittleman, Alan; Młodzianowska, Marta; Uberman, Robert; Weigel, George; Zuckert, Catherine; Neuhaus, Richard; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krytyka feminizmu i rewolucji seksualnej w amerykańskim neokonserwatyzmie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Bryk, Andrzej"Neokonserwatyzm amerykański narodził się w łatach 60. XX w. jako jeden z oryginalniejszych ruchów intelektualnych i politycznych, mających na celu zmierzenie się z konsekwencjami ewolucji liberalizmu progresywnego, od lat 30. mającego pozycję hegemona. O ile nowoczesny konserwatyzm amerykański zrodził się z buntu wobec polityki lat 30., Nowego Ładu i uznania - w jego mniemaniu - państwa za motor postępu ekonomicznego i społecznego przez liberalizm F. D. Roosevelta, to neokonserwatyzm, akceptujący początkowo politykę liberalizmu Nowego Ładu, zrodził się z gwałtownego sprzeciwu grupy byłych radykałów i liberałów zimnowojennych wobec polityki lat 60. Neokonserwatyzm, w sytuacji wzrastającej agresji komunizmu i uznania Stanów Zjednoczonych za głównego wroga postępu w świecie, walczył z nieodpowiedzialnym państwem opiekuńczym, narcystyczną kontrkulturą i polityką liberałów wspomaganych przez Nową Lewicę."(...)Pozycja Liberal monism and the culture war: Richard J. Neuhaus and the imperial moral self(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bryk, AndrzejAutor poruszył zagadnienie liberalnego monizmu jako doktryny o pretensjach totalitarnych – stojących w centrum wojny o kulturę. Podejmuje analizę liberalnego monizmu i antropologii stojącej u jego podstawy na przykładzie ich krytyki, dokonanej przez wybitnego amerykańskiego teologa i intelektualisty Richarda J. Neuhausa.Pozycja Myśl i polityka: księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Jackowi Marii Majchrowskiemu T. 3(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Brzoza, Czesław; Drabina, Jan; Dudek, Dobiesław; Fałowski, Janusz; Grzybowski, Marcin; Mazur, Grzegorz; Nowacki, Roman; Sowa, Andrzej L.; Stawowy-Kawka, Irena; Stepan, Kamil; Waniek, Danuta; Bryk, Andrzej; Chorośnicki, Michał; Czarny, Ryszard M.; Cziomer, Erhard; Węc, Janusz Józef; Zyblikiewicz, Lubomir; Banach, Andrzej K.; Cisek, Janusz; Dziedzic, Stanisław; Krawczuk, Aleksander; Pastusiak, Longin; Purchla, Jacek; Włodarski, Bartosz; Zięba, Andrzej; Flis, Maria; Grzymała-Moszczyńska, Halina; Jachymek, Jan; Kubiak, Hieronim; Łagowski, Bronisław; Paleczny, Tadeusz; Skoczyński, Jan; Szymańska, Beata; Kapiszewska, Maria; Kozub-Ciembroniewicz, Wiesław; Palka, Stanisław; Tkaczyński, Jan Wiktor; Widacki, Jan; Kulig, Jan; Legutko, Janusz; Legutko, Jacek; Żmudka, Krzysztof; Dubiel, Jacek S.; Dudek, Dariusz; Reroń, Alfred; Ossowski, Piotr; Budzowski, Klemens; Włudyka, Tadeusz; Szlachta, BogdanPozycja National and international security in contemporary changing reality. Pt. 1(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Bieniek, Mieczysław; Bryk, Andrzej; Patalong, Piotr; Kręcikij, Janusz; Cziomer, Erhard; Skulimowski, Mariusz; Mazur, Sławomir; Ostrowska, Monika; Bieniek, Mieczysław; Mazur, Sławomir“National and International Security in Contemporary Changing Reality” is a compelling, must-read work for those who study and try to gain a better understanding of today’s national and international security environment. A collection of diverse views of Polish and international authors on military, security, international relations, new forms of warfare such as cyber-terrorism and challenges they bring about allows the reader not only to see the whole complexity and interdependencies of the current security network, but creates a solid foundation for any further studies, especially for those readers who wish to obtain a better understanding of the Polish and other former Warsaw Pact countries’ perspective on the current and future role of international organizations such as NATO and the EU. While discussing security and defense from many different angles, authors – whose backgrounds are diverse and who jointly represent a vast and profound experience in defense-related matters – invite the reader to embark on a fascinating journey through the modern world of multifaceted security relations, links among sometime remote areas of defence-related studies, and challenges that not only NATO and its members but all the nations of the modern world must face and live up to.Pozycja Regnare Gubernare Administrare: Prawo i władza na przestrzeni wieków (t. 1b)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Zabłocki, Jan; Wyrwińska, Karolina; Walachowicz, Jerzy; Małecki, Marian; Halberda, Jan; Uruszczak, Wacław; Widacki, Jan; Łaszewski, Ryszard; Szafrański, Wojciech; Kwiecień, Marcin; Malec, Dorota; Tarnowska, Anna; Stoczewska, Barbara; Szpoper, Dariusz; Łazuga, Waldemar; Kruszewski, Tomasz; Maciejewski, Tadeusz; Lityński, Adam; Bryk, Andrzej; Czajowski, Jacek; Grzybowski, Marian; Gnela, Bogusława; Czaja-Hliniak, Irena; Fiedorczyk, Piotr; Stus, Marek; Majchrowski, Jacek M.; Kallas, Marian; Biernat, Tadeusz; Filipek, Józef; Stolleis, Michael; Kostecki, Apoloniusz; Carby-Hall, Joseph R.; Grawert, Rolf; Kundoch, Harald G.; Pluciński, Eugeniusz M.; Grodziski, Stanisław; Dziadzio, AndrzejPozycja Romantic theopolitical testament – Richard J. Neuhaus and the american city of man(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Bryk, Andrzej"Richard J. Neuhaus was a fascinating phenomenon. A first-rate public intellectual, in the 1960s he was a civil rights Lutheran activist for the equality of black Americans within the circle of Martin Luther King. He was a socially active priestintellectual. Neuhaus’s life was a life of an incessant burning passion, a Christian acutely aware that the times in which he lived were not ordinary times. He was at ease with the world and with people of all walks of life because he knew where the anchor was, a living embodiment of a truth found in the old maps of Christian antiquity, where Jerusalem was always at the center, the axis mundi – a blatant cartographical error, but a theological truth. At a time of ubiquitous disenchantment, Neuhaus was one of the greatest apologists of Christendom of today, a spectacular feast when Christendom was consigned by the majority of modern Western cognoscenti either to the ash heap of history or, at best, to a psychotherapeutic spirituality. His apology for Christendom, and the Catholic Church in that, stemmed from his understanding that Christianity, with all its sins, created and has been a defender of human freedom in the most fundamental, anthropological, but also political sense. A possible demise of Christianity would thus constitute in his judgment a menace to freedom even for those who battled it."(...)