Przeglądaj wg Autor "Dziedzic, Katarzyna"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Ideologia Hezbollahu i jej ewolucja w latach 1982–2009(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Dziedzic, Katarzyna"Szyici w Libanie do połowy lat 70. XX w. nie byli aktywni społecznie i politycznie. W efekcie południe kraju i dolina Al-Bika, gdzie zamieszkuje ta grupa religijna, pozostawało słabo rozwinięte pod względem gospodarczym i infrastruktury. Szyici stali się grupą ubogą i drugorzędną. Kiedy w 1960 r. Musa al-Sadr został ich duchowym przywódcą, starał się poprzez organizacje samopomocy społecznej poprawić warunki życia swojej wspólnoty, a także zaktywizować i stworzyć reprezentację szyicką w parlamencie. Musa Sadr założył w 1974 r. Ruch Poniżonych (Harakat al-Mahrumin), który był pierwszą organizacją polityczną szyitów. W 1975 r., kiedy wybuchła wojna domowa w Libanie, rozpoczęła działalność także milicja szyicka Amal (akronim od arabskiego Afwadż al-Mukawama al-Lubnanijja, Libańskie Oddziału Oporu), której przewodniczącym został Nabih Birri. W chwili wybuchu rewolucji w Iranie w 1979 r. szyici libańscy byli już zaznajomieni przez swoich duchownych z pracami i ideami Ruhollaha Chomejniego. "(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2010 (Idee i ideologie w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Zdanowski, Jerzy; Szymański, Adam; Dziedzic, Katarzyna; Kosowski, Łukasz; Bahlawan, Natalia; Pycińska, Magdalena; Mendel, Miloš; Vater, Roman; Sławiński, Roman; Gacek, Łukasz; Wardęga, Joanna; Jelonek, Adam W.; Pletnia, Maciej; Zajączkowski, Jakub; Trzciński, Krzysztof; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaTematem przewodnim tegorocznego numeru są ideologie i idee. Poglądy elit politycznych i społecznych krajów Azji i Afryki o rozwoju i przyszłości swoich państw i społeczeństw są ciągle mało znane w naszym świecie, mimo że w naszych czasach nabierają one kluczowego znaczenia dla przyszłości nie tylko tych krajów, ale i całego świata. Twórcy ideologii w Azji i Afryce czerpią z myśli politycznej i ekonomicznej Europy, ale w coraz większym zakresie odwołują się do dziedzictwa kulturowego własnych krajów. Dzieje się tak z kilku powodów. Z jednej strony chodzi o emancypację polityczną i chęć uwolnienia się od zachodniej zależności – również w kwestiach modeli rozwojowych. Z drugiej strony – wiele planów rozwojowych opartych na europejskich wzorcach zakończyło się niepowodzeniem ze względu zarówno na odmienność pozaeuropejskiej rzeczywistości, jak i przeszkody obiektywne, np. gwałtowny przyrost naturalny. Poszukiwanie własnych dróg rozwoju i podkreślanie swojej tożsamości kulturowej oznacza wzrost napięć na tle ideologicznym oraz nowe konflikty o podłożu rywalizacji między cywilizacjami. Jak pokazują materiały przedstawione w proponowanym numerze, myśl polityczna w Chinach czy w świecie islamu staje się przy tym coraz bardziej konserwatywna w sferze rozwiązań społecznych, co należy wiązać z dążeniem do zachowania swojej tożsamości kulturowej, zagrożonej przez globalizację.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2014 (Bliski wschód na rozdrożu)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Rudnicka-Kassem, Dorota; Styszyński, Marcin; Tonta, Rachela; Pędziwiatr, Konrad; Milczanowski, Maciej; Lipa, Michał; Dziedzic, Katarzyna; Abudayeh, Saad; Guzowski, Andrzej; Sławek, Jakub; Grabowski, Wojciech; Szydzisz, Marcin; Mrozek-Dumanowska, Anna; Langowska, Justyna; Kurek, Bartosz; Woźniak, Paulina; Levi, Nicolas; Tokarski, Stanisław; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Wpływ zmian i napięć geopolitycznych na Bliskim Wschodzie na dezintegrację Libanu w XXI w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Dziedzic, KatarzynaThe article is an analysis of the impact of geopolitical changes and crises in the Middle East to the unity and stability of Lebanon in the XXI century. Disintegration of Lebanon is the result of the confrontation of conflicting interests of the Shiites and Sunnis after 2005, which overlap with the lines of divisions and regional tensions. The origin causes of the crisis in Lebanon are: weak consensus concluded in al-Ta’if in 1989 and the internationalization of ethnic conflict in Lebanon. The factors above and geopolitical conditions linked country with four regional crises, and from their solutions depends the unity and stability of the Lebanese state in the future. These are: civil war in Syria, struggle of domination between Saudi Arabia and Iran, the problem of jihadists of Islamic State, and the Arab-Israeli conflict.