Przeglądaj wg Autor "Freundlich, Jerzy"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Aspekty antypolonizmu w Wielkiej Brytanii w następstwie masowej emigracji Polaków w latach 2004–2008(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Freundlich, JerzyZe wstępu: "Fala emigracji z Polski do Wielkiej Brytanii po akcesji Polski do Unii Europejskiej (UE) stanowi jeden z największych ruchów migracyjnych ludności w historii UE. Według oficjalnej statystyki brytyjskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, w okresie od maja 2004 r. do grudnia 2008 r. w Programie Rejestracji Pracowników (Worker Registration Scheme) zapisało się ponad 600 000 Polaków, co stanowi 66% wszystkich zarejestrowanych pracowników z nowych krajów unijnych. Należy zwrócić uwagę na fakt, że nie wszyscy Polacy przeszli oficjalne procedury rejestracyjne – szacuje się, że w 2007 r. naszych rodaków w Wielkiej Brytanii było ponad milion. Stwierdzono również, że pracują oni we wszystkich głównych branżach gospodarki i w większości regionów Zjednoczonego Królestwa."(...)Pozycja Continuity in language: styles and registers in literary and non-literary discourse(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Bazarnik, Katarzyna; Bela, Teresa; Curyłło-Klag, Izabela; Pawlicki, Marek; Stamirowska, Krystyna; Chrzanowska-Kluczewska, Elżbieta; Szpila, Grzegorz; Hołobut, Agata; Freundlich, Jerzy; Misztal, Mariusz; Willim, Ewa; Willim, EwaIntroduction: "Linguistic diversity captured with the terms style and register is of interest to literary theory and to linguistic theory, as both are concerned with how individuals and the multiple social groups and networks that they can simultaneously be members of articulate themselves and how they distinguish themselves from others, the reasons that speakers/writers may have for their choice of linguistic forms, the ways in which these linguistic forms can be creatively exploited in particular contexts as well as with the effects that the choices and departures from norms or conventions of use may have on the hearers/readers. Among the issues of common interest to literary and linguistic theory are the formal, cultural, historical, axiological, moral, ideological, social, psychological, hermeneutic, and other aspects of the structure, production and perception of language. These aspects are traditionally studied in relation to general concepts of convention and creativity, literalness and fictionality, objectivity and subjectivity, politeness and power, consensus and conflict, class and stigma, affect, personal identity and allegiance, and many others."(...)Pozycja Cross-linguistic influence in third-language acquisition: Learning Mandarin Chinese (L3) through the medium of English (L2)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Freundlich, JerzyInterferencja (znana także jako transfer językowy) L1 to wpływ pierwszego języka na produkcję lub odbiór języka drugiego (L2). Większość badań dotyczących zjawiska interferencji koncentruje się na procesie przyswajania i produkcji zachodzącym pomiędzy językiem ojczystym a pierwszym nauczanym językiem obcym. Jednakże tego typu transfer językowy może również dotyczyć posługiwania się drugim językiem obcym (L3). Artykuł przedstawia głównie spostrzeżenia poczynione podczas prowadzenia zajęć z języka chińskiego (L3) dla mieszanej (Polacy/Ukraińcy) grupy początkujących. Zajęcia były prowadzone w języku angielskim (L2) (poziom angielskiego grupy: B2). W ostatnich latach coraz więcej badań prowadzonych jest nad tematem wpływu międzyjęzykowego w postaci transferu zarówno z L1, jak i z L2 w odbiorze L3, a niektóre badania pokazują, że wpływ L2 na opanowanie sprawności językowych w L3 może być bardziej istotny niż wpływ L1. Celem pracy było zatem stwierdzenie, jaki wpływ ma L1 i L2 na produkcję L3 oraz czy przewagę pod tym względem ma L1, czy L2. Stwierdzono, że na gramatykę najbardziej wpływał L2, a na fonetykę – L1. Przykłady transferu semantycznego były nieliczne.Pozycja English in action: language contact and language variation(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Dąbrowska, Marta; Freundlich, Jerzy; Krok, Iwona; Ozga, Krzysztof; Ruda, Marta; Willim, Ewa; Zabawa, MarcinPreface "The present monographic volume contains seven studies that deal with the ever-changing nature of language. Change and variation are so much at the heart of language tha t it could well be said that the story of language is the story of continuous invention and re-invention."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2009 : Szkice z socjologii, kulturoznawstwa i pedagogiki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Sowa, Kazimierz; Karnat-Napieracz, Anna; Michalczyk, Tadeusz; Rokicki, Jarosław; Stawiński, Piotr; Brataniec, Katarzyna; Hańderek, Joanna; Grzonka, Dariusz; Freundlich, Jerzy; Nóżka, Marcjanna; Smagacz-Poziemska, Marta; Mirski, Andrzej; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Bierówka, Joanna; Szymańska, Beata; Mróz, Piotr; Gruca, Grzegorz; Jantos, Małgorzata; Wiącek, Elżbieta; Marecki, Piotr; Kuźma, Józef; Kožuh, Anna; Kožuh, Boris; Nieciuński, Stanisław; Kliś, Maria; Boczarowa, Jelena; Шаталова, Людмила; Pucek, Zbigniew; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2016 : Foreign languages in education, science and culture(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Freundlich, Jerzy; Donesch-Jeżo, Ewa; Kusiak-Pisowacka, Monika; Niemiec, Joanna; Małocha, Joanna; Kościńska, Agnieszka; Kliś, Maria; Hołobut, Agata; Sorkowska-Cieślak, Kinga; Cieślak, Michał; Donesch-Jeżo, Ewa; Majchrowski, Jacek M.Pozycja Poland, Slovenia, the World : Challenges of present-day education(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Nieciuński, Stanisław; Aksman, Joanna; Freundlich, Jerzy; Guzik, Agnieszka; Kozłowska, Anna; Kožuh, Boris; Mirski, Andrzej; Pułka, Jolanta; Olearczyk, Teresa; Wysocka, Ewa; Govekar-Okoliš, Monika; Hočevar, Andreja; Mažgon, Jasna; Jelenc Krašovec, Sabina; Kovač Šebart, Mojca; Krek, Janez; Kump, Sonja; Ličen, Nives; Muršak, Janko; Štefanc, Damijan; Šteh, Barbara; Kalin, Jana; Vidmar, Tadej; Kozłowska, Anna; Muršak, JankoTransformations of education in changing Europe are multifaceted. One of the latter is the process of strengthening the cooperation among universities in this part of the world. This cooperation is carried out in many fields – from joint projects and researches – to joint analyses, discourses and publications. This monograph – a collection of reflections, thoughts and polemics deriving from theoretical and empirical researches, carried out as a part of a joint research project simultaneously undertaken at both these universities under the name “Problems and challenges of modern education” – constitutes one of the fruits of the cooperation between Andrzej Frycz Modrzewski Cracow University and the University of Ljubljana.