Przeglądaj wg Autor "Jelonek, Adam W."
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Autorytarna demokracja w Malezji. Ewolucja systemu politycznego w latach 1969-2004(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Jelonek, Adam W."Nie można bez zastrzeżeń zaakceptować pojawiających się często w literaturze przedmiotu opinii, według których malezyjski system polityczny to „łagodny autorytaryzm”. Pewnym usprawiedliwieniem dla takiego stanowiska może być wyjątkowa żywotność instytucji demokratycznych w tym kraju przy praktycznej nieobecności demokratycznych ideałów i praktyk."(...)Pozycja Granice okcydentalizacji. Różnice w systemie wartości politycznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Jelonek, Adam W."Dynamicznie rozwijająca się gospodarka państw Azji Południowo-Wschodniej skupia zainteresowanie niemal całego świata. Z równie baczną uwagą świat przygląda się azjatyckiej polityce. Urzędnicy z Waszyngtonu i Eurokraci z Brukseli starają się analizować sytuację polityczną w państwach regionu głównie przez pryzmat kwestii praw człowieka i demokracji. Dokonania gospodarcze czy względna stabilność regionu nie są, ich zdaniem, miarą prawdziwego sukcesu. Chcieliby oni, aby z rozwojem gospodarczym szedł w parze proces demokratyzacji i postępy w zakresie upowszechniania elementarnych praw człowieka. Dopiero to, zdaniem wielu polityków Zachodu, może świadczyć o istotnym postępie cywilizacyjnym ludzkości."(...)Pozycja Idea demokracji konsocjonalnej w regionie Azji I Pacyfiku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Jelonek, Adam W."Konsocjonalny typ demokracji stanowi, według typologii Lijpharta, jedną z trzech kategorii opisujących istniejące systemy demokratyczne. Obok niego znajdujemy w tej typologii tzw. systemy demokracji odśrodkowej (centrifugal democracy) oraz demokracji dośrodkowej (centripetal democracy), których stabilność opiera się na homogenicznej kulturze politycznej i nie jest zagrożona przez międzypartyjną rywalizację, będące w gruncie rzeczy odpowiednikami typu kontynentalnoeuropejskiego i anglo-amerykańskiego – według nomenklatury Almonda."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2006 (Azja wczoraj i dziś)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Barańska, Dorota; Shin-Ouyang, Cherng; Liu, Fu-Kuo; Jelonek, Adam W.; Man-Jung Chan, Mignonne; Mikołajec, Jarosław; Orbik, Zbigniew; Morawczyński, Rafał; Oziewicz, Ewa; Sławiński, Roman; Mydel, Rajmund; Gacek, Łukasz; Rybak, Dariusz; Zemanek, Bogdan; Sławiński, RomanPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2010 (Idee i ideologie w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Zdanowski, Jerzy; Szymański, Adam; Dziedzic, Katarzyna; Kosowski, Łukasz; Bahlawan, Natalia; Pycińska, Magdalena; Mendel, Miloš; Vater, Roman; Sławiński, Roman; Gacek, Łukasz; Wardęga, Joanna; Jelonek, Adam W.; Pletnia, Maciej; Zajączkowski, Jakub; Trzciński, Krzysztof; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaTematem przewodnim tegorocznego numeru są ideologie i idee. Poglądy elit politycznych i społecznych krajów Azji i Afryki o rozwoju i przyszłości swoich państw i społeczeństw są ciągle mało znane w naszym świecie, mimo że w naszych czasach nabierają one kluczowego znaczenia dla przyszłości nie tylko tych krajów, ale i całego świata. Twórcy ideologii w Azji i Afryce czerpią z myśli politycznej i ekonomicznej Europy, ale w coraz większym zakresie odwołują się do dziedzictwa kulturowego własnych krajów. Dzieje się tak z kilku powodów. Z jednej strony chodzi o emancypację polityczną i chęć uwolnienia się od zachodniej zależności – również w kwestiach modeli rozwojowych. Z drugiej strony – wiele planów rozwojowych opartych na europejskich wzorcach zakończyło się niepowodzeniem ze względu zarówno na odmienność pozaeuropejskiej rzeczywistości, jak i przeszkody obiektywne, np. gwałtowny przyrost naturalny. Poszukiwanie własnych dróg rozwoju i podkreślanie swojej tożsamości kulturowej oznacza wzrost napięć na tle ideologicznym oraz nowe konflikty o podłożu rywalizacji między cywilizacjami. Jak pokazują materiały przedstawione w proponowanym numerze, myśl polityczna w Chinach czy w świecie islamu staje się przy tym coraz bardziej konserwatywna w sferze rozwiązań społecznych, co należy wiązać z dążeniem do zachowania swojej tożsamości kulturowej, zagrożonej przez globalizację.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2011 (Mniejszości etniczno-religijne a modernizacja w krajach Azji i Afryki)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, Jerzy; Tokarski, Stanisław; Kubarek, Magdalena; Switat, Mustafa; Sławiński, Roman; Jelonek, Adam W.; Trojnar, Ewa; Wiciarz, Krystian; Wiciarz, Krystian; Wardęga, Joanna; Grüner, Zuzanna; Piętek, Robert; Bielecki, Krzysztof; Kościółek, Jakub; Wolańska, Diana; Lipa, Michał; Świtalski, Piotr; Bakalarska, Malwina; Tokarski, Ryszard; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaKolejny numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych”, poświęcony krajom Afryki i Azji, pokazuje relacje między wspólnotami etniczno-religijnymi a państwem oraz charakteryzuje zmiany społeczne i kulturowe, jakie następują w obrębie tych wspólnot pod wpływem przemian modernizacyjnych. Samego słowa „modernizacja” nie należy rozumieć w odniesieniu do teorii modernizacji, oznaczającej upodobnianie się społeczeństw azjatycko-afrykańskich do zachodnich, lecz jako zmianę społeczno-kulturowego status quo w ogóle. To, że społeczeństwa Azji i Afryki są wieloetniczne i wieloreligijne jest powszechnie znane po dziesiątkach lat badań; równie dobrze znany jest fakt, że w państwach Azji i Afryki zachodzą obecnie poważne przemiany.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 (XIV), 2017 (Andrzeja Kapiszewskiego przekraczanie granic kulturowych)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Nałęcz, Tomasz; Korporowicz, Leszek; Jaskuła, Sylwia; Szlachta, Bogdan; Paleczny, Tadeusz; Stoczewska, Barbara; Kuźniar, Roman; Mania, Andrzej; Jelonek, Adam W.; al-Salimi, Abdulrahman; Trojnar, Ewa; Barbasiewicz, Olga; Jamsheer, Hassan A.; Kowalska, Beata; Hajdarowicz, Inga; Kościelniak, Krzysztof; Brataniec, Katarzyna; Michalak-Pikulska, Barbara; Kurpiewska-Korbut, Renata; Zdanowski, Jerzy; Zdanowski, Jerzy; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2004(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Czaja, Jan; Domaradzki, Spasimir; Biela, Tatiana; Pankowicz, Andrzej; Grygajtis, Krzysztof; Jelonek, Adam W.; Bojko, Krzysztof; Siwiec, Paweł; Bzdyl, Joanna; Sławiński, Roman; Zemanek, Bogdan; Kapiszewski, AndrzejPozycja Muzułmańskie prowincje Tajlandii jako przedmiot polityki rządu centralnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Jelonek, Adam W.Z wprowadzenia: "Południowa Tajlandia od blisko 200 lat stanowi klasyczny przypadek obszaru pogranicza kulturowego, językowego i etnicznego - podręcznikowy niemal przykład trudnych i napiętych stosunków lokalnej ludności muzułmańskiej z rządem centralnym. W niniejszym artykule poruszone zostaną niektóre problemy związane z kluczowymi dla tego regionu kwestiami."(...)Pozycja Naród i etnoregionalizmy w Tajlandii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Jelonek, Adam W."Jednym ze sposobów wyjaśniania procesów narodowotwórczych jest etnosymbolizm. Przyjmuje on za kluczowe dla powstawania narodów odwoływanie się do historycznego dziedzictwa, wspólnych mitów, zbiorowej pamięci oraz przestrzeni symbolicznej. Etnosymboliści za podstawę dla pojawiania się i trwałości narodów uznają występowanie silnych etnicznych związków, przejawiających się w funkcjonowaniu etnicznych wspólnot – etni. Etnię można zdefiniować jako grupę, której członkowie uznają wspólnotę pochodzenia przejawiającą się w kompleksie mitów etnicznych i genealogicznych, a także których łączy wspólna pamięć historyczna i historyczne terytorium, czego wyrazem staje się poczucie etnicznej solidarności. Definicja ta oddaje istotę myślenia etnosymbolistów. Nawiązuje ona więc z jednej strony do sfery mityczno-symbolicznej pozwalającej na utrwalenie tożsamości etni, z drugiej zaś sfery etnohistorii. Historyczna symbolika – pamięć o bohaterach narodowych czy utrwalona w pamięci zbiorowej mitologia „złotego wieku”, odgrywa kluczową rolę w budowie narodowych emocji i wyznaczaniu kulturowych granic wspólnoty." (...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2004(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Czaja, Jan; Pucek, Zbigniew; Blachnicki, Bogusław; Bromboszcz, Maja; Trzciński, Krzysztof; Grygajtis, Krzysztof; Zgórniak, Marian; Lewandowski, Henryk; Staszków, Jan; Jelonek, Adam W.; Księżyk, Marianna; Starzyk, Kazimierz; Galata, Stanisław; Kamiński, Włodzimierz; Majchrowski, Jacek M.; Kilian, Stanisław; Bujwid-Kurek, Ewa; ; Seniów, Jerzy; Kapiszewski, AndrzejPozycja „Spóźnieni przybysze” ery nacjonalizmów. Przyczynek do dyskursu na temat procesów narodowotwórczych w Azji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Jelonek, Adam W.Jak zauważa w swej klasycznej pracy poświęconej nacjonalizmom Anthony Smith, nowoczesny porządek światowy związany jest nierozłącznie z instytucją państwa narodowego. Jak jednak również wielokrotnie podkreślał, państwo narodowe nie zawsze i nie wszędzie stanowiło podstawowy byt polityczny. O ile według Gellnera era nacjonalizmów w Europie przypadła na wiek XIX, to wiek XX stanowił w historii Azji Wschodniej czas masowych narodzin narodów. System teoretycznie równych suwerennych państw, nazywany w niezbyt adekwatny sposób „systemem westfalskim”, kształtował się w Azji jednak znacznie dłużej. Zachodnie pojęcie suwerenności terytorialnej, traktującej państwo jako źródło autonomicznego prawa i przedmiot relacji z innymi suwerennymi państwami, przez wiele stuleci nie było tu wcale takie oczywiste. Oczywista dla nikogo nie wydawała się też zasada wewnętrznej suwerenności – która w lokalnych warunkach gubiła się w rozlicznych sieciach zależności feudalnych oraz złożonych relacjach patronażu i klientelizmu. Niniejszy tekst poświęcony jest zawiłościom procesów narodowotwórczych w Azji Wschodniej z perspektywy klasycznych (zachodnich) teorii nacjonalizmu.