Przeglądaj wg Autor "Preizner, Joanna"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Film studies. An Introduction to Movie Narration(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz Grafpol, 2020) Preizner, JoannaPreface: "We have lived with movies since early childhood and their existence is so obvious to us that we cannot remember the moment of the first screening in which we participated. We treat cinema as something natural that has always existed, although it is a very young art, asit is less than 130 years old. Cinema is a narrative art - it tells us stories that we need, ones we are looking for; the stories that give us joy, pleasure and hope; or the stories that provide the emotions we need at this particular moment of our life. Narrative stories have always surrounded us, and we can find them everywhere. We live in a world of narration because narrative form is the closest to reality itself - it imitates it most accurately and that’s why we have no problem to understand the stories we watch and listen to. Even if magical characters or non-existent places appear in the story, the characters follow similar desires as we do and organize their lives in a similar way to ours. They care for their family, have relationships with the others, and defend values that are important to them in a similar way the common viewer does. We understand film characters feelings, emotions and motivations because we are guided by them as well."(...)Pozycja History of Polish Cinema. From the beginnings to Polish School(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz Grafpol, 2020) Preizner, Joanna"The tale of Polish cinema should start from its beginnings. These cannot be discussed without the context in which Poles watched the first films and created them themselves. The second half of the 19th century was a period when many inventions were made. Thanks to them, the distances began to seem smaller, and the possibilities opening for mankind, but also for the individual human beings - greater. This also applied to contemporary Poland, which was a poor and enslaved country - for over a hundred years it was under annexation; divided and administered by three countries: Russia, Austria and Prussia. However, exactly the same demographic, civilizational, cultural and social changes took place as in Western Europe and in the United States. The population was growing, emancipation movements appeared, more and more people was learning to read and write, and technical achievements were reaching them. Growing number of people also began to consciously seek contact with culture and entertainment, even if it was low culture. Earlier, access to culture was reserved only for a wellborn, wealthy and educated recipients - only such people had enough time, opportunities and money to do something more than only earning a living. At the end of the nineteenth century, however, a phenomenon called the “intelligent crowd” appeared (Bronisław Chrzanowski’s term)."(...)Pozycja Notatki z wygnania. Skibet. Hatikvah (1970/2010) i Return to Poland (1981) Mariana Marzyńskiego(Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, 2019) Preizner, JoannaMarian Marzyński jest znanym i cenionym twórcą filmów dokumentalnych, w których, bazując w dużej mierze na własnej biografii, opowiada o trudnych polsko- żydowskich relacjach oraz dwudziestowiecznej historii. Charakterystyczny styl reżysera – stała obecność w świecie przedstawionym, autorski komentarz, liczne nawiązania do własnego życiorysu, prowadzona z ręki kamera, wykorzystywanie materiałów z gromadzonego przez dziesięciolecia archiwum – pozwalają mu snuć narrację z perspektywy świadka i uczestnika wielkiej Historii. Istotnym wątkiem w twórczości reżysera jest emigracja. Zmuszony do niej w wyniku wydarzeń określanych wyrażeniem „Marzec ‘68”, jako pierwszy przekuł to doświadczenie na wypowiedzi artystyczne. Jego debiut zagraniczny – zrealizowane dla duńskiej telewizji „Skibet/Hatikvah” (1970/2010) – to pierwszy zapis filmowy sytuacji, w jakiej znaleźli się Polacy żydowskiego pochodzenia, którzy opuścili Polskę w wyniku antysemickiej nagonki. Obraz ludzi pozostających w zawieszeniu, niepewnych przyszłego losu i własnej tożsamości, jest przejmujący, mimo – a może właśnie dzięki niemu – surowości i skromności obrazu. Poświęcony mu tekst Joanny Preizner osadza filmy Marzyńskiego w historycznym, politycznym i obyczajowym kontekście, czyniąc ze wspomnień marcowych emigrantów osobną opowieść, niezbędną do zrozumienia wydarzeń i wypowiedzi pokazanych na ekranie.Pozycja Pozorny świat, prawdziwe problemy Dyskretny urok patologii w filmach Claude'a Chabrola(Instytut Sztuki Pan; Stowarzyszenie LIBER PRO ARTE, 2008) Preizner, Joanna"Czy można nazwać pesymistycznym twierdzenie, że ludzie żyją wśród pozorów, w świecie opartym na fałszywych zasadach, często wręcz absurdalnych, i że to właśnie prowadzi do alienacji?' Claude Chabrol nigdy się z tym nie zgodził - protestował przeciwko określaniu jego filmów przymiotnikiem „pesymistyczny”. Nie zmienia to jednak faktu, że znakomita większość jego filmów wystawia mieszczaństwu i burżuazji francuskiej bardzo ponure i właśnie głęboko pesymistyczne świadectwo. Chabrol nie delektuje się jednak patologiami społecznymi, choć już od debiutu stanowią one motyw przewodni jego filmów. "(...)Pozycja Świadkowie. Przy torze kolejowym Andrzeja Brzozowskiego(Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2010) Preizner, JoannaThe starting point is the explanation of how Zofia Nałkowska got the story idea for her most famous book Medallions while working on the Committee for Investigation of Nazi War Crimes in Poland. The author then proceeds to analyse Andrzej Brzozowski’s études. She focuses on “By the Railway Track” describing in detail the plot and the vicissitudes of the film before it was relased. The film holds a special place in Polish history as it was shelved in the archives for 28 years.Pozycja Wajdy portret podwójny(Instytut Sztuki Pan; Stowarzyszenie LIBER PRO ARTE, 2008) Preizner, Joanna"Historyk filmu, decydując się na napisanie książki poświęconej Andrzejowi Wajdzie, staje przed trudną decyzją. Może bowiem napisać biografię Mistrza, może napisać monografię jego dzieł, może skupić się tylko na jednej z wielu dziedzin działalności artystycznej Wajdy: teatrze, teatrze telewizji, filmie fabularnym i dokumentalnym, działalności politycznej i społecznej; może wreszcie odnieść się do niezrealizowanych projektów reżysera. Podjęta decyzja wyznaczy metodologię działań, ale ograniczy też obszar poszukiwań, każe zrezygnować z niektórych tropów i wątków w obawie przed utratą kontroli nad własną pracą, przed niemożnością jej opanowania i zakończenia. Wyjątkowo trudno więc podjąć taką decyzję, tym bardziej jeśli ma się do czynienia z twórcą tak wielu i tak różnorodnych dzieł, pozwalających na interpretowanie ich w zupełnie odmiennych kluczach, i jednocześnie z ciekawym i mądrym człowiekiem."(...)