3.1 Książki
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 3.1 Książki by browse.metadata.keyword "Filologia"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Continuity in language: styles and registers in literary and non-literary discourse(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Bazarnik, Katarzyna; Bela, Teresa; Curyłło-Klag, Izabela; Pawlicki, Marek; Stamirowska, Krystyna; Chrzanowska-Kluczewska, Elżbieta; Szpila, Grzegorz; Hołobut, Agata; Freundlich, Jerzy; Misztal, Mariusz; Willim, Ewa; Willim, EwaIntroduction: "Linguistic diversity captured with the terms style and register is of interest to literary theory and to linguistic theory, as both are concerned with how individuals and the multiple social groups and networks that they can simultaneously be members of articulate themselves and how they distinguish themselves from others, the reasons that speakers/writers may have for their choice of linguistic forms, the ways in which these linguistic forms can be creatively exploited in particular contexts as well as with the effects that the choices and departures from norms or conventions of use may have on the hearers/readers. Among the issues of common interest to literary and linguistic theory are the formal, cultural, historical, axiological, moral, ideological, social, psychological, hermeneutic, and other aspects of the structure, production and perception of language. These aspects are traditionally studied in relation to general concepts of convention and creativity, literalness and fictionality, objectivity and subjectivity, politeness and power, consensus and conflict, class and stigma, affect, personal identity and allegiance, and many others."(...)Item Decyzje rynkowe w obliczu kryzysu: wybrane aspekty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Rybicki, Jacek; Pawłowska, Beata; Kreft, Zbigniew; Walas-Trębacz, Jolanta; Płonka, Maria; Surówka-Marszałek, Danuta; Śmigielska, Grażyna; Mikuš, Pavel; Łukasik, Paweł; Podolec, Barbara; Kochaniak, Katarzyna; Zborowska, Władysława; Trzaska, Barbara; Lysá, Ľudmila; Vukotić, Alenka; Fatuła, DariuszItem English Exam Practice. Próbne egzaminy z języka angielskiego dla studentów Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2016, 2016) Firek, Anna; Sosenko, Anna; Babińska, Renata; Kościńska, Agnieszka; Skalska-Nowak, KatarzynaDrodzy Studenci! Oddajemy w Wasze ręce zestaw arkuszy egzaminów próbnych z języka angielskiego przeznaczonych dla Studentów Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Mamy nadzieję, że materiał ten pozwoli Wam poczuć się pewniej w trakcie przygotowań do egzaminu oraz podczas samego egzaminu końcowego z lektoratu języka angielskiego. Zgodnie z przepisami osoba kończąca studia I stopnia powinna znać język obcy co najmniej na poziomie B2 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (patrz: str. 7). Absolwent studiów jednolitych magisterskich oraz studiów drugiego stopnia powinien posługiwać się językiem na poziomie B2+ lub wyższym. Ponadto, od absolwenta studiów wyższych wymaga się znajomości języka obcego w zakresie studiowanego kierunku, czyli tzw. języka specjalistycznego (English for Specific Purposes). Egzamin kończący lektorat w Krakowskiej Akademii spełnia wymogi wspomnianego przepisu. Zbudowany jest tak samo dla wszystkich kierunków oferowanych przez naszą Uczelnię. Składa się z czterech części sprawdzających umiejętność rozumienia tekstu czytanego, rozpoznawania i stosowania struktur gramatycznych, znajomość słownictwa oraz umiejętność użycia języka w kontekście (funkcje językowe). Wszyscy studenci podchodzą do egzaminu na wymaganym przez przepisy poziomie: na studiach pierwszego stopnia na poziomie B2 lub wyższym, a na studiach jednolitych magisterskich na poziomie B2+ lub wyższym. Ponadto wszyscy studenci zdają część specjalistyczną, która obejmuje słownictwo z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla wybranego kierunku studiów. Bardziej szczegółowy opis struktury egzaminu znajduje się na stronie 6. Na stronie 8 można zapoznać się ze strukturami gramatycznymi obowiązującymi na egzaminie (Grammar and Structures List). Znajduje się tam także informacja o tym, gdzie można znaleźć próbne zadania egzaminacyjne sprawdzające dane zagadnienie w dalszej części książki. Niniejsza publikacja zawiera pięć przykładowych arkuszy egzaminacyjnych z ogólnego języka angielskiego – 3 arkusze na poziomie B2 i dwa na poziomie B2+. Załączone są również przykładowe zadania z języka specjalistycznego (English for Specific Purposes exam tasks) dla większości kierunków studiów znajdujących się w ofercie dydaktycznej Krakowskiej Akademii. Do zadań dołączony jest klucz odpowiedzi (Key), który daje możliwość samodzielnej pracy z materiałem oraz samooceny. Do celów publikacji niektóre pokrewne kierunki zostały połączone (Architektura i Architektura Wnętrz, Pielęgniarstwo i Ratownictwo Medyczne, Bezpieczeństwo Narodowe i Bezpieczeństwo Wewnętrzne, Zarządzanie oraz Finanse i Rachunkowość). Nie znaczy to jednak, że w taki sam sposób będą one połączone na egzaminie końcowym. Treści sprawdzane w tej części egzaminu są ściśle związane z materiałem leksykalnym przerobionym na zajęciach dydaktycznych bądź zleconym przez Lektora prowadzącego do pracy własnej. Mamy nadzieję, że materiał, który oddajemy w Wasze ręce będzie przydatnym źródłem dodatkowych ćwiczeń językowych, które pomogą Wam jak najlepiej przygotować się do egzaminu i zdać go celująco! Good Luck!Item Kraje konfucjańskie dzieje nowożytne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Sławiński, Roman; Gacek, Łukasz; Chen, Wei-fen; Halik, Teresa; Tomala, Karin; Ksarełło, LidiaZe wstępu: "Powodów przygotowania i wydania dziejów Krajów konfucjańskich ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia roli konfucjanizmu – jest kilka. Przede wszystkim skłania ku temu samo życie w czasach burzliwego rozwoju handlu zagranicznego i narastających kontaktów ze Wschodem, które niejako automatycznie stwarzają potrzebę poznawania i lepszego rozumienia Orientu. Ponadto jeśli wcześniej problematyka konfucjanizmu występowała głównie w dyskusjach sinologów, historyków, filozofów zachodnich, a następnie stała się jądrem dyskusji o tzw. „wartościach azjatyckich” we współczesnym świecie, to dzisiaj nie jest to już tylko domena zachodnich naukowców i polityków z Azji Południowo-Wschodniej. To już nie tylko Singapur się tym interesuje. Na forum pojawił się gigant w postaci Chin, który milcząco uznał, że idee Mao nie są już w stanie pełnić roli wiodącej idei filozoficznej i opowiedział się za adaptowaniem wybranych elementów konfucjanizmu do tej odpowiedzialnej roli."(...)Item Kształcenie w sieci – teoria i praktyka. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych i nie tylko(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Sendur, Agnieszka M.; Kościńska, AgnieszkaKsiążka kierowana jest do praktyków szukających podpowiedzi i inspiracji w zakresie metod i form nauczania zdalnego, studentów kierunków filologiczno-pedagogicznych, chcących zrozumieć, jakie wyzwania przed nimi stoją, i do badaczy zainteresowanych problematyką językowego kształcenia zdalnego z perspektywy nauczyciela. Przedstawione na jej łamach rozważania mają także na celu pomóc nauczycielom w opracowaniu zestawu dobrych praktyk służących umiejętnemu zastosowaniu wybranych metod i form charakterystycznych dla kształcenia zdalnego. Publikacja składa się z pięciu rozdziałów, z których cztery mają charakter teoretyczny. Autorki poruszają w nich zagadnienia takie jak: rozwój koncepcji edukacji zdalnej w perspektywie wybranych nurtów, przegląd terminologii związanej z e-kształceniem oraz formy organizacji procesu kształcenia zdalnego (rozdział I), modele wykorzystywania nowych technologii i multimediów w nauczaniu zdalnym, kompetencje, zadania i rola nauczyciela wykorzystującego w pracy narzędzia cyfrowe (rozdział II), problematyka oceniania i kontroli w nauczaniu na odległość (rozdział III), a także wybrane zdalne metody i techniki wykorzystywane w nauczaniu JO, które mogą zostać zastosowane także w przypadku innych przedmiotów (rozdział IV). Ostatni rozdział (V) przedstawia natomiast wyniki badania pt. Kształcenie zdalne oczami nauczycieli języków obcych.Item Odczytywanie współczesności: perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Szmyd, JanItem Rozwój świadomości religijnej u młodzieży: badania empiryczne osób w wieku od 12 do 24 lat(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Niemirowski, TomaszPraca niniejsza, zawierająca analizę mechanizmów kształtowania się świadomości religijnej, ma charakter raczej teoretyczny, oparta została co prawda na wynikach własnych badań (z wykorzystaniem własnych obserwacji i spostrzeżeń), lecz przede wszystkim na szeroko ujętej literaturze przedmiotu. Niektóre informacje zawarte w części teoretycznej nie będą wykorzystane do konstrukcji metody badań oraz wyjaśnienia i dyskusji ich wyników, mogą jednakże stanowić ważną część uzupełniającą dla przedstawienia całości analizowanego zjawiska. Zebranie ich w jednym miejscu ma na celu umieszczenie opisu rozwoju świadomości religijnej na szerokim tle opisu procesów poznawczych, zaangażowanych w konstruowanie dojrzałej reprezentacji rzeczywistości religijnej. Ponieważ badane problemy dotyczą sfery poznawczej (świadomości) człowieka, ujętej w aspekcie rozwojowym, dlatego prezentowana praca została napisana w konwencji psychologii poznawczo-rozwojowej, chociaż korzystam też z autorów reprezentujących inne kierunki psychologii – zwłaszcza przy omawianiu problematyki poczucia własnej wartości – ze względu na pokrewieństwo tematyki i przydatność wyników ich badań. Praca dotyczy zagadnień z pogranicza psychologii rozwojowej i psychologii religii. Wydaje się, że troska o jednoznaczność terminów oraz podawanie wyrazów bliskoznacznych, pozwoli zachować wewnętrzną spójność wywodu, pomimo odmienności szkół psychologicznych poszczególnych cytowanych autorów. Ta właśnie spójność, wskazująca na tożsamość opisywanych procesów, pomimo różnej nieraz terminologii, będzie głównym kryterium prawomocności wyprowadzanych teoretycznie wniosków. Jeżeli niezależni od siebie badacze dochodzą do podobnych konkluzji, to można uznać, że ich stwierdzenia są uzasadnione – tym bardziej, gdy tworzą one logiczny i spójny układ z innymi twierdzeniami.Item Testowanie i certyfikacja w glottodydaktyce języków ogólnych i specjalistycznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Sendur, Agnieszka M.Ze wstępu: "Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych i ocenianie są nieodzownymi elementami kształcenia. W przypadku kształcenia językowego bardzo istotna, zwłaszcza w ostatnich latach, jest również certyfikacja. Przez certyfikację biegłości językowej wg Jolanty Urbanikowej (2011: 118) należy rozumieć „potwierdzanie nabytych przez uczącego się kompetencji językowych w odniesieniu do uznanego, powszechnie rozpoznawalnego standardu”."(...)