3.1 Książki
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 3.1 Książki wg Temat "Historia"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 112
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Arabia w opisach europejskich podróżników i badaczy XVIII - XX w.(Semper, 1993) Zdanowski, JerzyZe wstępu: "Pierwsza europejska ekspedycja naukowa do Arabii wyruszyła z Danii w 1761 r. Po czterech latach z pięciu jej uczestników do Europy powrócił tylko jeden. Losy tej wyprawy były nie mniej dramatyczne niż historia wyprawy Livingstone’a do Afryki, ale przez długi czas pozostawała ona w cieniu europejskich ekspedycji do Afryki i Ameryki Południowej. Tymczasem początek odkrywania Półwyspu Arabskiego, leżącego na skrzyżowaniu dróg między światem śródziemnomorskim a Afryką Wschodnią, Indiami i Chinami, sięga czasów starożytnych Egipcjan, Fenicjan oraz Aleksandra Wielkiego. Wiadomo, że Sumerowie podróżowali wokół wybrzeży Maskatu w poszukiwaniu złota. Ówczesnych żeglarzy i kupców przyciągały najbardziej wonności Arabii oraz skupiska ludności na południowych i południowo-zachodnich krańcach Półwyspu Arabskiego. Sprzyjające warunki naturalne określiły powstanie w tej części Arabii ośrodków kultury i cywilizacji nie ustępujących pod względem rozwoju krajom basenu Morza Śródziemnego. Wzmianki 0 Arabii znajdujemy w dziełach autorów starożytnych, m.in. Strabona. Jednak generalnie Półwysep Arabski był zbyt ubogi i zbyt trudno dostępny, aby przyciągnąć zdobywców. Toteż najazdy na Arabię były rzadkie. W czasach Oktawiana Augusta do Arabii południowej wyprawiło się 11 tysięcy żołnierzy rzymskich pod wodzą Aeliusa Gallusa. Po 6 miesiącach marszu dotarli oni do Nadżranu, gdzie rozbili w 24 r. przed naszą erą miejscowe plemiona, ale mimo zwycięstwa zawrócili ze względu na ogromne trudności. W czasach nowożytnych wyprawę do Arabii podjął pasza Egiptu Muhammad Ali. Wojska egipskie dotarły przez piaski aż do Arabii centralnej i okupowały ten teren przez kilkanaście lat. Jednak w końcu Egipcjanie wycofali się, gdyż wobec ubóstwa kraju koszty okupacji okazały się bardzo wysokie."(...)Pozycja Architektura Miasto Piękno tom 1(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Zachariasz, Agata; Zieliński, Miłosz; Białkiewicz, Andrzej; Zuziak, Zbigniew K.; Seruga, Wacław; Kosiński, Jan; Kronowski, Dariusz; Czekiel-Świtalska, Elżbieta; Partyka, Józef; Czubiński, Jacek; Hajdamowicz, Ryszard; Ingarden, Krzysztof; Jasiński, Artur; Kowalski, Przemysław; Kucza-Kuczyński, Konrad; Kuryłowicz, Ewa; Popławska, Marzena Zofia; Stec, Barbara; Węcławowicz-Gyurkovich, Ewa; Gyurkovich, Jacek; Wowczak, Jerzy; Wroński, Józef Szymon; Gyurkovich, Mateusz; Fortuna-Antoszkiewicz, Beata; Łukaszkiewicz, Jan; Krasnowolski, Bogusław; Niedźwiecka-Filipiak, Irena; Borcz, Zuzanna; Serafin, Liliana; Przesmycka, Elżbieta; Wrana, Jan; Wróbel, PiotrSłowo wstępne: "Politechnika Krakowska jest uczelnią, która charakteryzuje się mocną pozycją w środowisku akademickim Polski i świata. Z nowoczesną edukacją odpowiadającą potrzebom gospodarki łączy się to, że jej pracownicy w wielu dyscyplinach naukowych są wybitnymi ekspertami i specjalistami oraz uczestniczą w pracach prestiżowych międzynarodowych zespołów badawczych. Ich wiedza i kompetencje wpływają na pozycję uczelni w międzynarodowym środowisku naukowym. W Politechnice Krakowskiej oraz w środowisku akademickim szczególną pozycję zajmuje Wydział Architektury. Jego historię od 1945 roku, a więc od czasu utworzenia uczelni, tworzą wybitni naukowcy i twórcy. Uczestniczą oni aktywnie w rozwoju dyscypliny architektura i urbanistyka, a jednocześnie są zarówno uznanymi teoretykami, jak i twórcami cenionych dzieł w zakresie architektury, urbanistyki oraz założeń krajobrazowych. Do grona tych osób niewątpliwie należał prof. Wojciech Kosiński. Z Wydziałem Architektury był związany prawie 60 lat. Tu ukończył studia, w 1967 roku pod promotorstwem prof. Włodzimierza Gruszczyńskiego obronił dyplom i rozpoczął pracę. Cała Jego kariera naukowa związana była z Wydziałem Architektury – tu w 1976 roku uzyskał stopień doktora (promotor – prof. Witold Cęckiewicz), w roku 2001 doktora habilitowanego, a w 2012 roku tytuł naukowy profesora. Był znakomitą postacią, dydaktykiem lubianym przez studentów i uznanym w kraju i za granicą, autorem wielu publikacji naukowych. Był autorem lub współautorem licznych realizacji architektonicznych, laureatem wielu prestiżowych konkursów architektonicznych, znakomitym rysownikiem."(...)Pozycja Architektura Miasto Piękno tom 2(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Kozień-Woźniak, Magdalena; Böhm, Aleksander; Wyżykowski, Andrzej; Pluta, Katarzyna; Wojnar, Leszek; Jagiełło-Kowalczyk, Magdalena; Baścik, Maria; Bigaj, Przemysław; Początko, Marek; Dost, Manezha; Gzell, Sławomir; Kadłuczka, Andrzej; Kozłowski, Tomasz; Kurek, Jan; Malinowska-Petelenz, Beata; Mielnik, Anna; Palej, Anna; Paszkowski, Zbigniew Władysław; Skaza, Maciej; Twardowski, Grzegorz; Twardowski, Mariusz; Wantuch-Matla, Dorota; Zachariasz, Agata; Zieliński, Miłosz; Zuziak, Zbigniew K.; Jasiński, Artur"Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej zawsze był miejscem pełnym osobowości, indywidualności, talentów. Gdy profesorowie i mistrzowie odchodzili z Wydziału, mieliśmy świadomość, że tu nigdy już nie będzie tak samo. Wydział jednak trwał i trwa jak piękno miasta, które jest przecież dziełem zbiorowym, o nakładających się warstwach, wzmacniających i tworzących jego tożsamość. Tak też kolejne pokolenia kontynuują i budują historię Wydziału. Wydział pełen jest wspomnień i anegdot. W fotografiach, księgach, obrazach, meblach kryją się opowieści."(...)Pozycja Architektura pasażerskich terminali lotniczych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Wróbel, PiotrPozycja Badania poligraficzne w byłym bloku wschodnim(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Widacki, Jan; Shapovalov, Vitaliy; Usikov, IgorPozycja Badania poligraficzne w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Widacki, JanPozycja Bezpieczeństwo międzynarodowe. Aspekty polityczne i ekonomiczno-społeczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Czermińska, Małgorzata; Budzowski, Klemens; Majchrowski, Jacek M.; Mania, Andrzej; Mickiewicz, Piotr; Gacek, Łukasz; Lasoń, Marcin; Młynarski, Tomasz; Molo, Beata; Bednarczyk, Bogusława; Garlińska-Bielawska, Joanna; Stawowy-Kawka, Irena; Brataniec, Katarzyna; Majchrowska, Elżbieta; Paterek, Anna; Świerczyńska, JowitaZe wstępu: "Bezpieczeństwo najogólniej można zdefiniować jako pewność, brak zagrożenia i zdolność ochrony przed niebezpieczeństwami – i jako takie jest warunkiem niezbędnym dla funkcjonowania ludzi, społeczeństw i państw. Należy przy tym pamiętać, że bezpieczeństwo nie jest stanem, lecz procesem, którego zmienność i dynamika wynikają ze zmieniającego się charakteru ludzkiej aktywności, otoczenia i zmieniających się zagrożeń. Współcześnie analiza koncepcji bezpieczeństwa stała się ważna jak nigdy wcześniej. W świecie, w którym konflikt militarny między głównymi państwami jest mało prawdopodobny, siła gospodarcza staje się coraz ważniejsza w określaniu prymatu lub podporządkowania państw. W przeszłości duże znaczenie miały zagrożenia o charakterze militarnym – obecnie i w przyszłości dużą rolę odgrywać będą zagrożenia innej natury – gospodarcze, ekologiczne, społeczne, przestępczość zorganizowana, cyberprzestępczość."(...)Pozycja Bliski Wschód 2011: bunt czy rewolucja?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, JerzyTimely, Middle East 2011: Rebellion or Revolution? looks at the roots of the historic uprisings sweeping the Middle East and offers a vision of how this upheaval will transform the Arab World and the world as a whole. Jerzy Zdanowski, Professor in Middle Eastern Studies, is asking what has taken place in the Middle East: a revolution or a rebellion? Answering this question, he refers to economy, society and culture of the Middle East, and stresses that the Arab Spring is a result of processes of long durée, namely erosion of patriarchalism, emancipation of women and sexual revolution, conflicts between generations, transformation of patterns of consumption, and emergence of new drama, poetry and music in the Arab world. Cultural anthropology indicates evidences of fundamental changes in cultural code of Middle Eastern societies. The author highlights the influence of global trends in economy and culture on the Middle Eastern society, and especially global financial crisis which in 2009 struck the Arab economies at the stage of their rapid growth on a wave of liberalisation and privatisation begun at the beginning of the 21st century. The transformation of their economies began, however, in the 1970s and produced fundamental changes in the social structure. The new middle class emerged as a consequence of centralisation, bureaucratisation, liberalisation and privatisation, and at the same time, the old middle class, called effendiyya, faced pauperisation and marginalisation. Social mobility was enormously dynamic in the Arab societies in the 20th century and is considered by the author a key factor for the understanding of present developments in the region. In the consequence of the neo-liberal economic policy, some segments of Arab societies were moving up, but some of them were moving down in the social hierarchy, and they were the ones who rebelled and revolted. The new social media contributed to the Arab Spring enormously and its role is investigated in the book together with the roles of Islamism and the Muslim Brotherhood, Arab armies, and of external actors – the USA, the European Union, Iran, and Turkey. But the factor that determines the present developments in the Middle Easy to the greatest extent is demography. The book emphasizes it and its influence on employment, education, standard of living, and the opportunities that the Arab youth have for a better life. The final chapter contains the outlooks for the region’s future and points to certain dangers, especially to populism. The book combines bibliography and chronology of events in the region from December 2010 to September 2011. As a whole, the book offers a vivid portrait of history in the making.Pozycja Bogactwo i bieda: próba refleksji humanistycznej(Wydawnictwa AGH, 2004) Borkowski, Robert; Kasprzak, Dariusz; Stark, Katarzyna; Wojewoda, Mariusz; Kogutowska, Maria; Bielawka, Maria; Artymiak, Regina; Porębski, Leszek; Kaźnica, Anna; Stojkow, Maria; Śliwiński, Piotr; Regiewicz, Adam; Lisowski, Robert; Paterek, Włodzimierz; Jastrzębska-Szklarska, Joanna; Pawlak, Justyna; Perlińska, Ewa; Tobolewski, MarekZe wstępu: "Niniejsza książka jest efektem pracy zespołu realizującego program badań „Bogactwo i bieda - postawy, opinie, zachowania (badania w środowisku studentów Akademii Górniczo- Hutniczej)” w ramach grantu uczelnianego (G. U. Z. 10.430). Projekt ten nawiązuje do tradycji badań środowiska studenckiego AGH, które zapoczątkował przed laty profesor Julian Bugiel. Prezentowana praca tworzy pewną całość wraz z wątkami problemowymi realizowanych wcześniej badań: w latach 2000-2001 „Agresja i przemoc - postawy, opinie, zachowania (badania w środowisku studentów AGH)” (G. U. Z. 21.10.430.69), jak również z badaniami przeprowadzonymi w roku 2002 „Tolerancja i nietolerancja - postawy, opinie, zachowania (badania w środowisku studentów AGH)” (G. U. Z. 21.10.430.48)."(...)Pozycja Can Muslims be French Citizens? The North African Muslim Soldiers in the French Army during the Great War (1914–1918)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Zdanowski, Jerzy"North African Muslims gave their best sons to fighting for France and responded enthusiastically to France's call to join the fight against Germany. /... / They showed loyalty to the degree that amazed even the greatest Arabophobes. In this situation, we ask the French authorities: are the indigenous soldiers – conscripts and voluntary enlistments for the entire duration of the war – going to die as patriotic defenders, or are they cattle led to slaughter?" The author of these words was Lieutenant Rabah Boukabouya, an indigène from Algeria, a school teacher from Constantin, and a lieutenant in the Algerian units of the French Army. In 1915, he deserted along with 70 other soldiers and was sentenced by the French military to death as a traitor in absentia. During 1914–1918, the French Army deployed almost three hundred thousand Muslims from North Africa. The French authorities had to manage several challenges provoked by this fact. The first challenge was the cultural diversity of the newcomers. The Muslim soldiers had to eat, drink, to be healed and buried according to their tradition. The second challenge was the necessity of providing wages, enlistment bonuses, invalidity, and military pensions for soldiers and their families. At the center of the book's narrative is French authorities' third challenge, the naturalization of the indigènes. On November 20, 1914, Alexandre Millerand, Minister of War, proposed to create formal and legal possibilities for Algerian soldiers to choose between their current personal status and the acceptance of French citizenship (la nationalité française) as "compensation for their loyalty to us." Finally, this idea was rejected. The answer to why this happened requires explaining the historical context of the events in question, particularly the political culture of France during the Third Republic.Pozycja Centra wielkich miast Japonii w procesie przemian 1955‒2005(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Mydel, RajmundPozycja Chronotopos monasticus : the medieval clock and the rhythm of monastic life at the Mogiła Abbey near Krakow = Średniowieczny zegar i rytm monastycznego życia w klasztorze w Mogile koło Krakowa(AFM Publishing House = Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Węcławowicz, Tomasz; Czajkowski, Michael J.Pozycja Chrześcijańska demokracja w Polsce: przyczyny słabości i szanse rozwoju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Sozańska, DominikaPozycja Cmentarze żołnierskie bitwy pod Limanową i Łapanowem (2–12 grudnia 1914). Analiza form i przestrzeni(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Schubert, JanNa całość pracy składają się trzy wątki. W pierwszym przedstawiam, w dużym skrócie, sytuację na froncie galicyjskim od sierpnia do grudnia 1914, a także szkicuję przebieg bitwy pod Limanową i Łapanowem w dniach 2–12 grudnia tego roku. Drugi, poświęcam opisowi organizacji służb cmentarniczych w armii austrowęgierskiej oraz powstaniu, w późnej jesieni 1915 roku, krakowskiego Oddziału ds. Grobów Żołnierskich (Kriegsgräberabteilung). Trzeci, główny i najbardziej rozbudowany wątek zawarty jest w rozdziałach 3 i 4. W rozdziale trzecim przedstawiam krótkie informacje o twórcach cmentarzy, przeprowadzam zestawienie projektów wykonanych przez krakowski Oddział ds. Grobów Żołnierskich, analizuję układy przestrzenne cmentarzy, opisuję, w dużym skrócie, dzieje ich budowy i ogólną charakterystykę. Rozdział czwarty poświęcam analizie oprawy architektonicznej i szaty roślinnej cmentarzy. Obejmuje ona zarówno małe formy architektoniczne (ogrodzenia, bramy, furtki, znaki nagrobne) jak też pomniki, krzyże centralne i ściany pomnikowe. Duży fragment tekstu poświęcam szacie roślinnej cmentarzy, kilka zdań drogowskazom i znakom informacyjnym. Krótki rozdział 5 to spojrzenie na cmentarz żołnierski w krajobrazie. W końcowym fragmencie pracy szkicuję losy cmentarzy w XX wieku i ostatnim dwudziestoleciu, a także oceniam ich stan zachowania. W słowie końcowym przedstawiam kilka uwag związanych z przyszłością cmentarzy żołnierskich na badanym obszarze.Pozycja Comparative perspectives on the Cold War : national and sub-national approaches(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Verhofstad, Rob; Domaradzki, Spasimir; Bessonova, Maryna; Stanke, Jaclyn; Trepanier, Lee; Trepanier, Lee; Domaradzki, Spasimir; Stanke, JaclynFrom foreword: This compilation of articles forms the basis from which we started. It is written by five scholars, each focusing on the Cold War from the perspective of their home country. Jaclyn Stanke, Lee Trepanier and Maryna Bessonova (Soviet Union/Ukraine) focus on the perceptions of the Cold War’s main participants, the Soviet Union and the United States (with Trepanier focusing on a Northern view with a study of Michigan and Stanke focusing on the Southern view). Spasimir Domaradzki and Rob Verhofstad take on the perspective of Cold War junior partners, with Domaradzki and Verhofstad focusing on Poland and the Netherlands respectively.Pozycja Continuity in language: styles and registers in literary and non-literary discourse(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Bazarnik, Katarzyna; Bela, Teresa; Curyłło-Klag, Izabela; Pawlicki, Marek; Stamirowska, Krystyna; Chrzanowska-Kluczewska, Elżbieta; Szpila, Grzegorz; Hołobut, Agata; Freundlich, Jerzy; Misztal, Mariusz; Willim, Ewa; Willim, EwaIntroduction: "Linguistic diversity captured with the terms style and register is of interest to literary theory and to linguistic theory, as both are concerned with how individuals and the multiple social groups and networks that they can simultaneously be members of articulate themselves and how they distinguish themselves from others, the reasons that speakers/writers may have for their choice of linguistic forms, the ways in which these linguistic forms can be creatively exploited in particular contexts as well as with the effects that the choices and departures from norms or conventions of use may have on the hearers/readers. Among the issues of common interest to literary and linguistic theory are the formal, cultural, historical, axiological, moral, ideological, social, psychological, hermeneutic, and other aspects of the structure, production and perception of language. These aspects are traditionally studied in relation to general concepts of convention and creativity, literalness and fictionality, objectivity and subjectivity, politeness and power, consensus and conflict, class and stigma, affect, personal identity and allegiance, and many others."(...)Pozycja Decyzje inwestycyjne współczesnej korporacji: dylematy racjonalności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Waśniewski, KrzysztofPozycja Divided by a common language : English across national, social, and cultural boundaries(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Curyłło-Klag, Izabela; Piątek, Beata; Reeves, Christopher; Tereszkiewicz, Anna; Tkaczyk, Dorota; Hołobut, Agata; Jodłowiec, Maria; Kleban, Marcin; Kusiak, Monika; Pałka, Ewa; Willim, EwaZe wstępu: This monographic volume presents ten selected studies exploring the multiple interrelationships between language and the communities of speakers who sustain it, focusing on the various roles that language plays for its users, both native and non-native. On the empirical side of things, the studies included in this volume focus on the English language and its socio-cultural and educational contexts. The multifarious relationships between language and the communities of its users are addressed here from different perspectives and points of view. All the different threads fi nd their synthesis in the ways in which language, a carrier of culture and marker of national, social and cultural identity, refl ects the changes taking place in the communities using it as a tool for interpersonal communication, accumulation, storage and dissemination of information, social interactions, transmission of culture, and many other purposes, which are the focus of this volume. The diverse topics explored by the authors speak to the richness and complexity of the social and cultural meanings of language and the importance of questions of language ownership, language attitudes, and linguistic as well as cultural diversity.Pozycja Dylematy tożsamości: stare i nowe konteksty socjalizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Paleczny, Tadeusz; Pucek, Zbigniew; Karnat-Napieracz, Anna; Wantuła, Halina; Kovač Šebart, Mojca; Kozłowska, Anna; Ostafińska, Agnieszka; Wysocka, Ewa; Guzik, Agnieszka; Nieciuński, Stanisław; Olearczyk, Teresa; Stawiak-Ososińska, Małgorzata; Rokicki, Jarosław; Czapliński, Szymon; Porębski, Andrzej; Brzuska, Eugeniusz; Kociszewska-Panaszek, Małgorzata; Czech, Franciszek; Brataniec, Katarzyna; Siedlaczek, Karolina; Pawlica, Beata; Widawska, Edyta; Magoska, Maria; Bierówka, Joanna; Kožuh, Boris; Pucek, ZbigniewPozycja Dylematy współczesnego wychowania i edukacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Aksman, Joanna; Bocharova, Elena; Brzoza, Mariola; Burzyńska-Wentland, Lidia; Ciekot, Krystyna; Desedlova, Jaroslava; Gaweł, Anna; Gorloff, Elżbieta; Grzybowski, Romuald; Hitriuk, Wiera; Karapjetowa, Jelena; Kawula, Stanisław; Klasińska, Barbara; Kliś, Maria; Koczurko, Wasilij; Komorowska-Zielony, Alicja; Kowolik, Piotr; Kozłowska, Anna; Majsienia, Ludmiła; Oberuč, Jaroslav; Okraj, Zofia; Pabiańczyk, Anna; Ponomarjewa, Jelena; Rogalska-Marasińska, Aneta; Sikora, Justyna; Torowska, Joanna; Wantuła, Halina; Wroński, Ryszard; Wysocka, Ewa; Wysotjenko, Irina; Ziarko, Janusz; Kozłowska, AnnaZe wstępu: Tematyka tomu koncentruje się wokół kluczowych problemów współczesnej oświaty i efektywnych sposobów ich przezwyciężania. Autorzy podjęli problemy dotyczące zagadnień metodologicznych, kontekstów wychowania szkolnego, dydaktyki szkoły wyższej, pedagogiki rodziny, kształcenia nauczycieli oraz zagadnień związanych z tłem społecznym i politycznym edukacji, a także uwarunkowaniami współczesnej edukacji. Dyskutowano też kwestie teleologii edukacji, określania jej celów ogólnych, pośrednich, szczegółowych i operacyjnych. Wymiana poglądów objęła również problematykę trwających przemian merytorycznych i reform strukturalnych w niektórych systemach oświatowych.