3.2 Fragmenty książek
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 3.2 Fragmenty książek wg Temat "Ekologia"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo ekologiczne, kompetencje a zaufanie międzyorganizacyjne. Aspekty strategiczne.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Chodyński, AndrzejW pracy zaprezentowano wpływ zaufania i posiadanych kompetencji na bezpieczeństwo ekologiczne. Problematykę tę rozważono również na poziomie lokalnym. Przedstawiono także wpływ czynnika ekologicznego na tworzenie modeli biznesowych w kontekście przyjętych strategii rozwojuPozycja Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2006) Gałkowski, StanisławArtykuł prezentuje wartości, których nośnikiem jest przyroda (biologiczne, kulturowe, ekonomiczne). Ochrona środowiska musi odbywać się nie tylko ze względu na człowieka, ale również ze względu na samoistność wartości jaką jest ona sama, inne podejście wycinkowo odnoszące się do pewnych wybranych aspektów bardzo szybko obróci się przeciw człowiekowi. Twierdzenie to jest szczególnie ważne dla etyki przedsiębiorczości, gdyż pozwala na podejmowanie rozsądnej eksploatacji zasobów naturalnych i wykorzystanie ich dla potrzeb człowieka, a jednocześnie pokazuje granice, których człowiek w swojej działalności nie powinien przekraczać.Pozycja Proaktywne zarządzanie aspektami ekologicznymi w przedsiębiorstwie – perspektywa strategiczna.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Chodyński, AndrzejAspekty ekologiczne działalności przedsiębiorstw rozpatrywane są coraz częściej w perspektywie strategicznej. Takie podejście wymaga jednak, by problematyka ekologiczna znalazła należne jej miejsce w przygotowywanych strategiach rozwoju, a także w budowanych i realizowanych modelach biznesu.Pozycja Proaktywność strategii przedsiębiorstw a bezpieczeństwo ekologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Chodyński, AndrzejProblematyka bezpieczeństwa ekologicznego związanego z działalnością podmiotów gospodarczych ma swoje wyraźne odniesienie do przyjmowanych przez te organizacje założeń rozwojowych. Strategie rozwoju powinny brać pod uwagę wyniki analiz podejmowanego ryzyka biznesowego, z uwzględnieniem rosnącej roli bezpieczeństwa ekologicznego. Szansę na realizację tego postulatu stwarzają oświadczenia w stosowaniu podejścia procesowego w organizacjach, wyraźny postęp technologiczny oraz nacisk interesariuszy organizacji związany z rosnącą świadomością ekologiczną.Pozycja Proekologiczne regionalne powiązania przedsiębiorstwa.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Chodyński, AndrzejWiele uwagi w rozwoju przedsiębiorstw poświęca się lokalizacji ich działalności. Dotychczasowy wymiar „przestrzeń” w ekonomii miał charakter bierny, statyczny, neutralny. „Przestrzeń” jest jedynie miejscem występowania mechanizmów rynkowych. Pojęcie „terytorium” jest dynamiczne, aktywne i czynne względem przedsiębiorstw na nim działających. Terytorium wpływa na integrację podmiotów i jest warunkiem ich zakorzenienia. Rozwój przedsiębiorstwa odbywać się może z wykorzystaniem zasobów występujących na poziomie regionalnym. Mogą to być zasoby materialne i niematerialne, w tym związane ze środowiskiem naturalnym. Coraz powszechniej sprzyjają takiemu rozwojowi powiązania sieciowe przedsiębiorstw – w tym klastry. Po zaprezentowaniu współczesnych poglądów na klastry, odniesiono się do metod badań klastrów, ze zwróceniem uwagi na znaczenie studium przypadku (case study). Omówiono rozwój klastrów ekologicznych. Podano ich przykłady. Wskazano na możliwości wykorzystanie koncepcji sustainability na kształtowanie powiązań w obrębie klastrów na poziomie regionalnym. Realizacja założeń sustainability wymaga budowy i integracji przez przedsiębiorstwo kompetencji w obszarach: ekonomicznym, społecznym i ekologicznym. Kompetencje te tworzone są z wykorzystaniem interakcji z różnymi podmiotami, funkcjonującymi na poziomie regionalnym. Założenia sustainability mogą dotyczyć funkcjonowania podmiotów gospodarczych w sytuacjach o różnym ryzyku, uwzględniając także ryzyko pozaekonomiczne. Jest ono związane m.in. z katastrofami naturalnymi i ekologicznymi. Podano niektóre możliwości wykorzystania działań zarządczych związanych z sytuacjami kryzysowymi.Pozycja Rola placów targowych w strukturze przestrzenno-społecznej i ekonomicznej Nowej Huty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Płaziak, Monika; Szymańska, AnnaPlace targowe w ciągu ponad 60-letniej historii Nowej Huty, powstałej jako odrębne miasto, a od 1951 r. będącej dzielnicą Krakowa, pełniły istotną rolę w życiu tutejszej społeczności, stanowiąc nie tylko miejsce zakupów, ale też umożliwiając kontakty sąsiedzkie. W czasach gospodarki centralnie sterowanej były one ważne dla mieszkańców, dając sposobność zakupu towarów niedostępnych w miejscowych sklepach, lokalizowanych w Nowej Hucie zgodnie z – jak się później okazało utopijną – zasadą „samowystarczalności osiedla robotniczego”. Znaczenie ich nie zmniejszyło się również po 1989 r., kiedy to w okresie transformacji ustrojowej i społeczno-gospodarczej, która przyczyniła się do przekształceń funkcji handlowo-usługowych, place targowe uległy przeobrażeniom, wraz z pojawiającymi się nowymi przedsiębiorcami i oferowanym przez nich nowym asortymentem. Kondycja placów targowych jest różna w zależności od miejsca lokalizacji. Wydaje się jednak, iż nawet sąsiedztwo pobliskich sklepów wielkopowierzchniowych im nie zaszkodziło, a nawet można zauważyć swoisty rodzaj koegzystencji tych dwóch form handlu. Place targowe na stałe wpisały się w fizjonomię tej części Krakowa i są rozpoznawalne przez wielu mieszkańców miasta, a zasięg ich oddziaływania na klientów, przedsiębiorców oraz handlujących rolników jest rozległy i daleko wykracza poza granice miasta. Aktualnie na stosunkowo niewielkiej powierzchni Nowej Huty, w obrębie 25 najstarszych osiedli i w ich najbliższym sąsiedztwie, na terenie zamieszkanym przez nieco ponad 50 tys. osób funkcjonują aż trzy place targowe. Autorki opracowania na podstawie przeprowadzonych kwestionariuszy wywiadu wśród wybranych grup respondentów dokonały analizy zasięgu oddziaływania tych miejsc oraz ich postrzegania przez klientów, przedsiębiorców i sprzedających tam rolników.Pozycja Sieciowość w koncepcjach biznesu – aspekty społeczne i ekologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Chodyński, AndrzejPozycja Strategiczne powiązania organizacji w budowie kompetencji ekologicznych.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Chodyński, AndrzejRozwój firm oparty o kompetencje ekologiczne przebiega w różny sposób, przy czym współczesne modele zarządzania eksponują znaczenie powiązań sieciowych – zarówno wewnątrz korporacji, jak i miedzy organizacjami. Również badania własne potwierdzają znaczenie ekologii w budowie powiązań sieciowych. Ekologia jest ważna zarówno w przypadku tworzenia rynkowych, ekologicznych standardów globalnych, jak też w przypadku rozwoju regionalnego. Kompetencje ekologiczne tworzone w trakcie uczenia się organizacji wpływają na budowę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw, stanowiąc istotny czynnik dokonywanych wyborów strategicznych.Pozycja Sustainable business – przydatność koncepcji w sytuacji kryzysu.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Chodyński, AndrzejW sytuacji kryzysu globalnego powstaje pytanie o możliwość realizacji założeń sustainable business, w tym – uwzględniania aspektów ekologicznych. Wydaje się, że dla przedsiębiorstw, dla których czynnikiem budowy przewagi konkurencyjnej jest np. wyróżnianie się i budowa wizerunku, z akcentowaniem roli odpowiedzialności ekologicznej, założenia te będą realizowane. Natomiast dla przedsiębiorstw, dla których odpowiedzialność ekologiczna nie była wyraźnie eksponowana, musi zostać zachowana co najmniej zasada przestrzegania norm prawnych. Otwarte pozostaje pytanie, czy firmy globalne nie obniżą swoich dotychczasowych zachowań proekologicznych, dostosowując się do standardów mniej wymagających krajów. Byłoby to jednak sprzeczne z zasadami ekologicznej odpowiedzialności biznesu. W każdym przypadku obniżenie stawianych sobie wymagań w zakresie ochrony środowiska naturalnego spowoduje, że jeśli przedsiębiorstwo nawet przetrwa kryzys, to straci część zaufania potrzebnego do funkcjonowania na rynku. Następstwa sytuacji kryzysowej dotyczą wszystkich interesariuszy: ich zakrespowinien być przedmiotem wzajemnych uzgodnień.Pozycja The Balanced Scorecard in achieving proecological business model(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Huszlak, Wojciech; Chodyński, AndrzejPozycja Współczesne uwarunkowania globalnej i regionalnej odpowiedzialności ekologicznej.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Chodyński, AndrzejAspekt ekologiczny staje się globalnym czynnikiem rozwoju. Może on mieć wpływ na sukces organizacji. Szanse na sukces zwiększają zjawiska na rynkach kapitałowych, coraz szerzej uwzględniające rolę czynnika ekologicznego. Aspekt ekologiczny wpływa na tworzenie strategii firm, które muszą uwzględniać rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów. Podstawą budowy tych strategii są kompetencje ekologiczne.