1.1 Artykuły z Oficyny Wydawniczej AFM
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 1.1 Artykuły z Oficyny Wydawniczej AFM wg Temat "Filozofia"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 105
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja A brief history of americanization(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Dębska, MartaFrom introductoin: "The commonly used term “Americanization” is nowadays one of the most misinterpreted and burdened with negative connotations terms there are. It is usually identified by non-Americans with the globalization process, which is, in fact, much broader and older than Americanization. Significant here is the fact that both the expression “America” and the concept of Americanization consist of an inaccuracy themselves. They should be used to refer to two continents and all the countries situated there. In fact, though, they refer just to the United States of America. What is more, the original concept of Americanization, which is still essential for the internal affairs of the US, is commonly forgotten outside the country. This phenomenon therefore needs some explanation and attention."(...)Pozycja A new order of religious freedom(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Neuhaus, Richard John"More than he wanted to be remembered for having been President, Mr. Jefferson wanted to be remembered as the author of the Virginia “Bill for Establishing Religious Freedom.” In his draft of that bill he wrote: “The opinions of men are not the object of civil government, nor under its jurisdiction.” In a republic of free citizens, every opinion, every prejudice, every aspiration, every moral discernment has access to the public square in which we deliberate the ordering of our life together."(...)Pozycja Andrzej Frycz Modrzewski a współczesne wyzwania edukacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Szmyd, Jan"1. Edukacja współczesna staje wobec poważnych, bodaj najpoważniejszych w całej historii wychowania wyzwań. Wyzwań tym bardziej niepokojących, że przy ich podejmowaniu i rozwiązywaniu nie może ona w gruncie rzeczy odwołać się z większą ufnością do zastanych teorii i instytucji edukacyjnych, bo te, według dość zgodnej opinii znawców tego zagadnienia, znajdują się w poważnym i szybko pogłębiającym się kryzysie."(...)Pozycja Andrzej Frycz Modrzewski dzisiaj. Rozważania o godności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Wantuła, HalinaZe wstępu: "Chcę przypomnieć niektóre idee, poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego, przywołać wartości mu bliskie. Skupię się jednak na problematyce godności, w szczególności zaś na dyrektywie szacunku dla godności osoby. Jest to zasada etyczna o ogromnym znaczeniu praktycznym. Wyrażał ją w swych pismach Modrzewski; pozostaje ona w ścisłym związku z jego ideałami sprawiedliwości i równości. Zaś w wykładni tej normy wyrażam - takie jest moje przekonanie - ducha i myśl patrona Krakowskiej Szkoły Wyższej."(...)Pozycja Andrzeja Frycza Modrzewskiego koncepcja reformy prawa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Stoczewska, Barbara"Przypadająca w 2003 roku rocznica pięćsetlecia urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego przeszła w zasadzie bez większego rozgłosu. Zupełnie inaczej było na początku lat pięćdziesiątych, kiedy to obchodom 450-lecia urodzin Andrzeja Frycza Modrzewskiego nadano rangę państwową. W 1951 roku z okazji rocznicy pierwszego wydania De republica emendanda rząd powołał specjalny komitet złożony ze znawców polskiego Odrodzenia. Zespół ten zajął się przygotowaniem pełnej edycji dzieł Frycza. Efektem tej trwającej ponad 10 lat pracy była publikacja dziesięciu tomów dzieł wszystkich Andrzeja Frycza Modrzewskiego zarówno w oryginale jak i w języku polskim. Ogromne zainteresowanie postacią oraz spuścizną pisarską Frycza było bez wątpienia swojego rodzaju pokłosiem ogłoszonego w 1953 roku tzw. Roku Odrodzenia. W tym bowiem czasie ukazało się ponad sto pozycji poświęconych autorowi dzieła O poprawie Rzeczpospolitej. Zrodziła się także myśl opracowania bibliografii Modrzewskiego. Ostatecznie dzieło to ukazało się w 1962 roku zestawione przez Pracownię Bibliografii Staropolskiej IBL."(...)Pozycja Arnold Gehlen w obronie klasycznych zadań władzy i instytucji państwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Kimla, Piotr(...) "Arnold Gehlen (1904-1976) należy - obok Maxa Schelera i Helmutha Plessnera - do trójcy klasyków antropologii filozoficznej. Myśliciele ci, czerpiąc ze wspólnego źródła (dorobku Johanna Gottfrieda Herdera), stworzyli ową dziedzinę, kojarzoną nieodparcie z filozofią niemiecką. Nie znaczy to, że ich poglądy nie były zróżnicowane." (...)Pozycja Autobiografie w literaturoznawstwie i w socjologii. Rozbieżności i styczne (wstępne rozpoznanie teoretyczne)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pekaniec, AnnaThe essay is concerned with the relation between sociological and literary aspects of autobiographical writing. Personal documents analysis appears as a diverse space where tools taken from literary and sociological theory can coexist and create new, useful categories of interpretation – life of single person and societies. Theories of narrative identities, experience as category of reading, writing and interpreting autobiographies (written by professional and nonprofessional authors), indispensable contexts become more visible thanks to possibilities arised by using mixed socio-literary methods. The most important aim of this text is to show how connections between two humanistic branches emphasize the versatility of autobiographical pact.Pozycja Budując wspólnotę: o konfucjańskiej demokracji w Chinach(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Kościański, ArturIn this article the author points out that analyzing the role of Confucianism in Chinese society, and in particular the role of the Contemporary New Confucianism in relation to the possibility of establishing democracy in the ‘Middle Kingdom’, one should adopt the perspective of the widest possible openness to the values practiced there today. Adaptation of democracy to the circumstances of historical, cultural and political is evident. The values existing in Chinese society – those derived from tradition, and those created in the course of changes in the last century – will hardly shape democratic values. Confucian model of democratization can vary between conservative Confucian model of parliament and extreme political liberalism where “everyone is sovereign, all are subjects”. Democracy – or more precisely “Confucian democracy” – in China will be born with a moral conformity between the human individual and the state that reasonable public trust and turn them into co-government. It was then that the power of a “new contract” will arise new Chinese institutions of democracy, concludes the author.Pozycja „Bycie razem" w ponowoczesności. Cywilizacyjne konteksty życia indywidualnego i rodzinnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Szmyd, Jan"1. Rozwijana i dookreślana za Arystotelesem w filozofii i naukach społecznych teza, zgodnie z którą człowiek w swej istocie jest zoon politikon, staje się człowiekiem w procesie oddziaływań z innymi ludźmi, a pozbawiony ich traci na człowieczeństwie, innymi słowy „[...] nie rodzi się ludzkim, człowiekiem staje się w procesie społecznego życia”, wymaga co najmniej dwojakiego uściślenia i uzupełnienia. Po pierwsze, o twierdzenie orzekające o tym, że rozbudzane i kształtowane w procesie społecznym człowieczeństwo uzyskuje swoje zakorzenienie i swój genetyczny wyraz w rodzącym się i rozwijającym w tym procesie życiu wewnętrznym człowieka, w którym wartości kultury i treści społeczne zostają przetwarzane w sposób niepowtarzalny na podstawie cech genetycznych organizmu, i po drugie, uzupełnienia o zweryfikowane historycznie i empirycznie twierdzenie, zgodnie z którym określone odmiany cywilizacji stwarzają na swój sposób charakterystyczne dla nich typy człowieka: typy wyróżniające się określonymi cechami mentalnymi, zachowaniami, kulturowymi itp."(...)Pozycja Catholicism in The United States: Between liberalism and conservatism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Allitt, Patrick"Harvey Mansfield has always taken the long view. As he sees it, the way to approach an American topic is to ask first what the Founding Fathers said about it, then see what Tocqueville added. In the same way, his approach to any European issue starts out with a word from Plato and Aristotle, then moves along through Augustine and Aquinas to the opinions of Machiavelli and Edmund Burke. In this sense he’s just like the Catholic Church, which has always specialized in taking the long view, while trying to avoid being paralyzed by the weight of tradition. Taking the long view means being aware of oneself as part of an extended historical process, of being indebted to the insights of earlier generations, without being blind to those generations’ limitations. It usually guards against provincialism of time and place steers us away from utopianism, while helping us to see sensible ways forward."(...)Pozycja „Chybotliwość” wartości i zasad moralnych w świecie ponowoczesnym a standardy życia społecznego i indywidualnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Szmyd, Jan"Epoka współczesna z charakterystycznymi dla niej procesami globalizacyjnymi, technologicznymi, informatycznymi oraz z rosnącymi wpływami mediów, komercjalizmu i konsumeryzmu, z większą mocą niż dotychczasowe epoki stymuluje i dynamizuje „chybotliwość” zastanych porządków i ładu w sferze podstawowych wartości i zasad etycznych oraz w dziedzinie osobowych doświadczeń, ocen i wyborów moralnych."(...)Pozycja Compassionate conservatism. A new version of the conservative welfare state?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) du Vall, Marta"The main purpose of this article is to present a new trend in political thinking – compassionate conservatism. This can be understood as a system of closely related political and philosophical views. Such views can be used as a link between the great government era – as a way of dealing with social problems – and a new era, where individuals are thought to be able to decide on their lives and welfare.2 It should be remembered that every attempt to describe American conservatism needs to take into consideration the reality of living in the United States. Despite some general problems, most visible in the content of the doctrine is the genetically and functionally basic connection between the concrete historical reality of American society and the interests of various social groups."(...)Pozycja Correlations between the contemporary ideology of the North Korean and chosen Confucjanism values(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Levi, NicolasThe main aim of this article is to analyze some aspects of the historical roots of the North Korean ideology and political system. This study argues that the North Korean ideology is to a certain extent rooted in the historical background of the Korean Peninsula but has also been purposely changed and manipulated in form to deal with at-the-time diffi culty and circumstance that the regime faced. Meanwhile what can be observed in the North Korean ideology is that there is no direct referring to the antecedents. These claims are illustrated in this article by various primary material of a propagandistic nature published in North Korea and by research articles.Pozycja Czas a moralność - czas na moralność(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Olearczyk, Teresa"Czas i moralność związane są z życiem człowieka; choć każde z nich ma inne znaczenie, to jednak wzajemnie się implikują. Czas istnieje niezależnie od człowieka, moralność jest kategorią, którą możemy odnosić do człowieka, jego działań, zachowań, które dokonują się w czasie."(...)Pozycja Czy cierpienie jest złem?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Szymańska, Beata"Zacznijmy od dwóch cytatów. Pierwszy z nich pochodzi z Księgi Hioba: „Człowiek zrodzony z niewiasty / krótki ma byt i bolesny / jak kwiat wyrasta i więdnie / jak cień chwilowy przemija”. Oto drugi: „Jakaż, o mnisi, jest szlachetna prawda o bolesności? Narodziny są bolesne, śmierć jest bolesna, smutek, narzekanie, przykrość, zły nastrój i rozpacz także są bolesne; nieuzyskanie tego, czego się pragnie, też jest bolesne. Krótko mówiąc, bolesne są wszystkie, w liczbie pięciu, czynniki przywiązania do czegoś. Jaka, o mnisi, jest szlachetna prawda o pochodzeniu bolesności? Taka właśnie: pragnienie wiodące do nowych narodzin, i któremu towarzyszą radość i przyjemność, to tu, to tam szukające zadowolenia, mianowicie pragnienie rozkoszy, pragnienie [nowego – przyp. autorki] istnienia, pragnienie nieistnienia. Jaka, o mnisi, jest szlachetna prawda o zniszczeniu bolesności? Otóż jest to całkowita obojętność wobec pragnienia, zniszczenie go, porzucenie go i odepchnięcie, wyzwolenie się od niego, odwrócenie się od niego. Z dróg najlepsza jest Ośmiostopniowa, z prawd – Prawda Poczwórna. Z dharm najlepsza jest beznamiętność”"(...)Pozycja Czynniki biologiczne i kulturowe we współczesnych dyskusjach socjologicznych i antropologicznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Rokicki, JarosławPozycja Człowiek a przyroda(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Trembecki, Adam Stefan"Wzajemny stosunek człowieka i przyrody jest odwiecznym problemem kształtującym byt człowieka. Jak każdy długotrwały dylemat, ulega on z biegiem czasu gruntownej ewolucji. Dotyczy ona w głównej mierze szczegółów tej symbiozy. Obiektywne ujęcie tego problemu jest szczególnie trudne dla mieszkańca dużego miasta, tam bowiem człowiek zostaje odsunięty od bezpośredniego kontaktu z przyrodą. To odsunięcie człowieka od kontaktu z przyrodą jest wynikiem m.in. dużego pośpiechu, w którym żyje on wśród pędzących samochodów, oddychając spalinami. Dlatego homo automobilicus przyroda kojarzy się z wymarzoną ciszą lasu, śpiewem ptaków, wspaniałą zielenią. Stwarza to wrażenie upragnionej harmonijnej sielanki."(...)Pozycja Dobro wspólne a prawo ochrony środowiska(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Łabno, Zbigniew"Zagadnienie dobra wspólnego, a także sposób jego stosowania w praktyce stało się aktualnie przedmiotem zainteresowania niejednej gałęzi nauki. W niniejszych rozważaniach chodzi o to, czym jest dobro wspólne w płaszczyźnie społecznej, a ściślej w dziedzinie prawa. Chwila sformułowania tego pojęcia oraz droga, jaką przeszło każe już na wstępie przyjąć, że mamy do czynienia ze zjawiskiem szczególnej wagi. Dlatego ważne jest stwierdzenie znaczenia dobra wspólnego we współczesnym świecie, a szczególnie w prawie ochrony środowiska. Jest to uzasadnione społecznym i gospodarczym znaczeniem tego prawa, a nade wszystko w dominującym poglądzie o pierwszorzędnym znaczeniu ludzkiego życia w najszerszym tego słowa znaczeniu."(...)Pozycja Dyskurs antropologiczny w procesie dekonstrukcji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Pucek, Zbigniew"Spośród wszystkich nauk o człowieku antropologia kulturowa przeżywa dzisiaj największy rozkwit i równocześnie przeżywa najgłębszy kryzys poznawczy. Jej rozkwit znajduje wyraz w gwałtownej ekspansji swoistej antropologicznej perspektywy poznawczej ugruntowującej pozycję tej nauki w szeregu innych dyscyplin, które uprawiają refleksję nad człowiekiem w kulturze. Z drugiej strony jednak antropologia traci wyraźnie dawny impet teoretyczny, dotknięta chorobą zwątpienia w zdolność wypowiedzenia o kulturze ludzkiej słowa, które mógłby wziąć do siebie każdy z nas, bez względu na oddalenie w czasie i przestrzeni."(...)Pozycja Egoizm i altruizm jako niesprzeczne motywy działań człowieka w świetle zasady wzajemności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Bierówka, Joanna"Myśliciele pochylający się nad podstawą społecznej egzystencji człowieka próbowali i próbują odpowiedzieć na fundamentalne pytanie: jaka siła, jaki mechanizm pozwala społeczeństwu trwać i rozwijać się? Konkurencja czy kooperacja, walka czy pomoc wzajemna, dążenie do realizowania interesu własnego czy preferowanie dobra ogółu, altruizm czy egoizm jest siłą napędową ludzkiej cywilizacji? Nie zamierzam bynajmniej udzielać w tym artykule odpowiedzi i już w tytule deklaruję pogląd, że tzw. prawda lokuje się niejako pośrodku. Pragnę jedynie przedstawić przegląd koncepcji, które pozwolą być może spojrzeć na poruszona kwestię właśnie z takiej perspektywy środka."(...)