1.2 Artykuły z wydawnictw zewnętrznych
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 1.2 Artykuły z wydawnictw zewnętrznych wg Temat "Komunikacja społeczna"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 24
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza roli gazet samorządowych w okresie sprawowania władzy i podczas kampanii wyborczej(Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2016) Piechota, GrażynaGazety samorządowe są wydawane bezpośrednio przez urzędy miasta albo przez powoływane w tym celu spół- ki miejskie. Artykuł poświęcony został analizie roli, jaką odgrywają gazety samorządowe w okresie sprawowania mandatu przez prezydenta miasta na prawach powiatu oraz w okresie trwania kampanii wyborczej. W tekście omó- wiono wyniki badań porównawczych treści gazet samorządowych wydawanych w roku 2013 i 2014 (podczas ostat- niej kampanii wyborczej). Na potrzeby badań przeprowadzono także wywiady standaryzowane z redaktorami wy- branych mediów. Ważnym wnioskiem płynącym z badań jest ustalenie, że informacje udostępniane w mediach samorządowych nie zawsze spełniają standardy rzetelności i obiektywizmu dziennikarskiego, stosowane są zarówno elementy pro- pagandy, jak i reklamy natywnej. Dokonana analiza stanowi wkład w toczącą się od wielu lat dyskusję o potrzebie istnienia mediów wydawanych przez władze samorządowe.Pozycja Antyunijne imperium ojca Rydzyka. Od Radia Maryja do Telewizji Trwam(Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2003) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaW poglądach wyrażanych na antenie Radia Maryja, Unia Europejska jest od dawna stałym tematem, tym częściej poruszanym, im bliższa stawała się akcesja Polski do niej. Zdaniem gości i słuchaczy, Unia uważana jest za najpoważniejsze zagrożenie dla polskiej tożsamości, suwerenności, kultury, religii, narodu i uosabia wszystkie grzechy współczesnego świata. Takie stwierdzenia systematycznie pojawiają się na antenie radia, wygłaszane są zarówno przez zaproszonych gości, jak i dzwoniących słuchaczy. Ich zadaniem, wejście Polski do struktur unijnych oznaczać będzie śmiertelne zagrożenie dla tradycyjnych wartości - religii, rodziny, ojczyzny i dla całego narodu.Pozycja Application of social media in political communication of local leaders in election processes (on the example of Facebook’s use by mayors of voivodship cities in Poland in the 2010 election campaign)(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011-12) Piechota, GrażynaWykorzystanie w procesach komunikacji politycznej serwisów społecznościowych (in. mediów społecznych) należy do wciąż nowych zjawisk, których rola jednak rośnie. Idea wykorzystania nowych mediów w komunikacji politycznej, to idea budowania płaszczyzny do interaktywnego dialogu, którego celem jest nie tylko informowanie otoczenia, ale także aktywizowanie go do prowadzenia debaty, zwłaszcza w aspekcie lokalnym. Opisane w artykule wykorzystanie Facebooka (najpopularniejszego zarówno na świecie – ok. 600 mln użytkowników, jak i w Polsce-ponad 5 mln użytkowników) serwisu społecznego w komunikacji politycznej, którą prowadzą lokalni liderzy – prezydenci miast wojewódzkich w Polsce, stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób z tego narzędzia korzystają liderzy lokalni w okresie kampanii wyborczej oraz podczas sprawowania mandatu. Dane pozyskane w badaniu potwierdzaj ą ogólne tendencje, iż media społecznościowe stanowią nowe narzędzie, ale zarazem kreują nową płaszczyznę do publicznej debaty. Ich efektywne wykorzystanie wymaga jednak zmian postaw tak wśród samych polityków, poprzez wykorzystywanie procesów komunikacji do prowadzenia dialogu z otoczeniem a nie tylko jednostronnego nadawania komunikatów, jak i obywateli, którzy powinni wykorzystywać te media do angażowania się w realizację zadań publicznych. Istotnym w badanym kontekście jest szukanie zależności pomiędzy aktywnością lokalnego lidera w mediach społecznościowych a uzyskiwanym poparciem wyborczym oraz wykorzystywaniem nowych mediów do debaty z otoczeniem w okresie sprawowania kadencji oraz podczas kampanii wyborczej.Pozycja Election Campaign for Local Government in the Perspective of Local Government Press(David Publishing Company, 2015-03) Piechota, GrażynaLocal government press is one of important channels of conveying information in the local space. Its functions are being constantly redefined as a result of the changing paradigm of communicating on the local level. Local government press gains particular importance during any election campaign becoming the carrier of information for local authorities seeking reelection. The following text presents the results of research carried out in selected cities with poviat rights in the last quarter of 2014, during the local government election campaign in Poland.Pozycja Emocje i manipulacje - rzecz o komunikowaniu 1 procenta podatku(Towarzystwo Studiów Dziennikarskich, Rzeszów, 2015) Piechota, GrażynaThe working paper is devoted to the analysis of messages formulated by public benefit organizations in connection with annual collection of funds from a tax deduction. The content of messages aimed at the environment was presented in such a way as to show how manipulation and emotions used in communica- tion influence the efficiency of collecting funds from one per cent allocation. The use of propaganda in building messages connected with one per cent allocation has also been considered, not only in the context of activities of public benefit organizations but also other entities that build their image in the context of applying for one per cent of tax.Pozycja Institutionalization of Ukraine’s information policy as a function of strategic communication(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, 2018-10) Piechota, Grażyna; Rajczyk, RobertThe paper presents the contemporary information policy implemented by the Ukrainian government. The survey answers the question about the new role of in- formation policy in the state authorities’ activities. The research focuses on the execu- tive branch of power, due to its impact on the internal and external image of Ukraine. The analysis was conducted at the strategic, institutional and operational levels, and concerned the content of messages.Pozycja Instrukcja duszpasterska Communio et progressio o środkach społecznego przekazu: Refleksje w trzydziestą rocznicę jej przyjęcia(Wydawnictwo RSW Prasa, 2000) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPozycja Kształcenie przyszłych kapłanów do pracy ze środkami społecznego komunikowania: Instrukcja Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego(Wydawnictwo RSW Prasa, 1992) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPozycja Legislation on Financing Public Benefit Activities from Tax Designation in Poland(International Center for Not-for-Profit Law, Washington, D.C., 2015-03) Piechota, GrażynaRegulations concerning public benefit activities in Poland were adopted with the Act on Public Benefit Activity and Volunteerism of April 24, 2003. In this way a special type of nongovernmental organization (NGO) was introduced into the legal system, known as the public benefit organization (PBO). PBOs had been operating in Poland long before the introduction of the Act, but it was only then that they received a special “public benefit status” that ensures legal recognition of organizations performing public benefit activities. Nongovernmental organizations of different legal forms (such as associations, foundations, and religious organizations) can get the public benefit status after meeting certain formal requirements. Such status gives them access to certain benefits reserved for PBOs. Should they lose this status, they can continue with their activities but no longer have access to these benefits. The main benefit is the right to collect a 1 percent tax designation from personal income tax. Polish taxpayers have the right to assign part of their tax liability to public benefit organizations. Other CEE countries that adopted such solutions include Hungary, Slovakia, Lithuania, and Romania.Pozycja Media in election processes(Univerzita Sv. Cyrila a Metoda Trnava, 2011) Piechota, GrażynaPozycja Media masowe i opinia publiczna w wypowiedziach Piusa XII(Wydawnictwo RSW Prasa, 1992) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPozycja Media samorządowe jako narzędzie kreacji wizerunku lokalnego lidera i jego otoczenia (Na przykładzie analizy treści publikowanych w tygodniku samorządowym „TWOJE TYCHY”)(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012) Piechota, Grażyna; Rajczyk, RobertTHE ARTICLE CONCERNS the usage of weekly magazine “Twoje Tychy” in two months period of electoral campaign before the local elections in 2010 and in two months period during the media event “Zostaw 1% podatku w Tychach” in spring 2011. According to the analysis, the weekly magazine’s content mostly consists of the mayor’s description of his public activity or his political allies or supporters in local NGOs. One of them, the chair- woman of non-governmental organisation, took part in local elections as a candidate of mayor’s electoral committee. Then in spring 2011, her NGO has been being promoted in “Twoje Tychy” in intensively way. Although the Tychy town is over 99% shareholder of the company – a publisher of “Twoje Tychy”, there is any widely-opened debate about the important local issues in magazine. Either names nor ideas of the his political opponents are not even being mentioned.Pozycja Polska telewizja publiczna jako "łup polityczny"(Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2010) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaPozycja Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika „Press”(Instytut Dziennikarstwa UW, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2001) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaThe Author has studies 12 issues of the monthly magazine from 2000. The aim of the survey is to study actual issues that journalists were involved in and the generał path followed by journalists in Poland as a professional group. The analysis focuses on the issue of professionalism of the journalists’ circles. The outcome of the study is not entirely optimistic for this professional group, however, in the author’s opinion a discussion and diagnosis of the causes are necessary to build up solidarity in the group conceming important matters.Pozycja Promoting The Image Of a Country In The International Arena. Case Study: Taiwan(Global Journal of Advanced Research (GJAR), 2015-10) Piechota, GrażynaTaiwan, as a country, despite its diplomatic isolation, participates in international relations enjoying a special interna- tional legal status. The aim of the present article is to find these elements of shaping the image of a country that are exhi- bited in Taiwan's promotion in the international arena. Particular attention in the article is paid to the analysis of influ- ence of shaping Taiwanese identity and ongoing democratic processes in the country, aimed at guaranteeing civil liber- ties, as important elements in the creation of the image of the Republic of China. A separate issue that has been analysed in the article is the image of Taiwan that emerges from materials broadcast by selected global TV channels.Pozycja Społeczeństwo obywatelskie w dobie social media(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014) Piechota, GrażynaFor many years it has been noticed that social bonds have been weakening and the activity of the traditional civil society declining. The civil society seems to be reborn in the virtual sphere where relations have a different character – temporary, task-related and existing globally. The community network activity allows to build an alternative civil society, using social media. The network civil society transfers the effects of its activities to the existing reality.Pozycja Światowe Dni Środków Komunikowania Społecznego(Wydawnictwo RSW Prasa, 1993) Ignatowicz, KatarzynaPozycja The role of intercultural communication competences in building a sustainable global society(Global Journal of Advanced Research (GJAR), 2016) Piechota, Grażyna; Rajczyk, RobertThis text is an attempt at the analysis of selected cultural codes in the context of their use in the process of communication between individuals who are members of different cultures. The level of effective communication determines the efficiency of processes going on in many areas, including management and building a varied society, where multiculturalism is becoming more and more common. As a result of current events and circumstances, many countries where the issue of multiculturalism seemed a challenge of quite a distant future must now face new problems - fast-paced globalisation that requires negotiation competences in different cultures or increasing numbers of migrants, also as employees. Analysing the issue of intercultural competences the authors concentrate on showing cultural differences as barriers in communication between individuals and on emphasising their sources for the understanding of these differences. Thus authors hope that this text will contribute to understanding the essence of communication competences in a global multicultural society, also for its sustained development. Moreover, the article shows perspectives for the application of communication processes in solving intercultural conflicts and in creating new types of intercultural relations in a global society.Pozycja The Role of Social Media During Protests on Maidan(Faculty of Mass Media Communication, University of SS Cyril and Methodius in Trnava, in Slovak Republic, 2015-11) Piechota, Grażyna; Rajczyk, RobertPolitical protests which took place in Ukraine were another example of how social and content websites were used during protests on the Independence Square (Maidan Nezalezhnosti) in Kiev – the protests started in November 2013 and ended in February 2014. This article offers presentation of the results of research that was carried out in Kiev and Lviv in May 2015 among students of two Ukrainian universities: Borys Grinchenko Kyiv University and the National University of Taras Shevchenko in Lviv. The aim of the conducted research was to establish which of the new media (social media and blogs) and in what way were used by the students during protests and if the way of using the new media influenced the engagement of students in protests. Such comparative research also made it possible to find differences in attitudes and motivations of students participating in protests in Kiev but coming from two different cities in Ukraine – Kiev and Lviv. The research results may contribute to a deepened analysis of the ways the new media are used during political and social protests with reference to differences in people’s attitudes depending on their personal or Internet engagement.Pozycja The Role of Social Media in Creating Intercultural Dialogue and Overcoming Prejudice – a Comparative Analysis of Pilot Survey Results(Hungarian Communication Studies Association, 2014-12-22) Piechota, GrażynaMulticulturalism, as a political and social phenomenon, is more and more often perceived as a challenge in the realm of studying communication processes. New media make it possible to communicate and build relations in the global dimension with a simultaneous impact on the development of horizontal communication, creating groups and communities and active support for different forms of social participation. In this context a pilot study concerning the role of new media in overcoming schemata and prejudice of students in two different cities with different levels of multiculturalism in the local community was carried out.