Przeglądaj wg Słowo kluczowe "Bundeswehra"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Debata o odpowiedzialności Niemiec za sprawy międzynarodowe i warunkach udziału Bundeswehry w operacjach zagranicznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Malinowski, KrzysztofGermany’s active involvement in military operations is subject to the Bundestag’s approval. A special Bundestag committee has been put in charge of streamlining the decision-making process. The committee has proposed that annual reports be fi led on the Bundeswehr’s capacity to cooperate with allied armed forces and announced that Bundestag’s consent for operations will not be required to authorize the posting of soldiers in multinational command centers and staff of NATO or the EU as long as they are not located in conflict areas.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2016 (Znaczenie nowej roli międzynarodowej Niemiec dla współpracy polsko-niemieckiej w drugiej dekadzie XXI wieku)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Cziomer, Erhard; Malinowski, Krzysztof; Koszel, Bogdan; Miszczak, Krzysztof; Węc, Janusz Józef; Ambroziak, Łukasz; Molendowski, Edward; Molo, Beata; Mickiewicz, Piotr; Paterek, Anna; Munkelt, Peter; Wilk, Daniel; Czornik, Katarzyna; Lakomy, Miron; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2007 (Polska i Niemcy wobec wyzwań bezpieczeństwa międzynarodowego XXI wieku)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Zięba, Ryszard; Lasoń, Marcin; Zięba, Aleksandra; Stolarczyk, Mieczysław; Mickiewicz, Piotr; Koszel, Bogdan; Chorośnicki, Michał; Sieg, Hans Martin; Sokołowski, Adam; Zając, Justyna; Pradetto, August; Czarny, Ryszard M.; Cziomer, Erhard; Molo, Beata; Paterek, Anna; Cziomer, ErhardPozycja Organizacja dowodzenia na poziomie strategicznym i operacyjnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Kręcikij, Janusz; Lewandowski, JacekRezultaty dociekań naukowych autorów, przedstawione w niniejszej monografii, koncentrują się na aspekcie organizacyjnym, a precyzyjniej – na organizacji dowodzenia na poziomach strategicznym i operacyjnym, czyli tam, gdzie generowane są długoterminowe plany i programy oraz podejmowane są szczególnie istotne, także w zakresie konsekwencji, decyzje. Wspomniany obszar penetracji naukowej wydaje się tym bardziej ciekawy i ważny, gdyż przez dwa minione lata jesteśmy świadkami wdrażania istotnych zmian w wybranych fragmentach systemu dowodzenia Sił Zbrojnych RP, które doprowadziły do bardzo znaczących przeobrażeń w stosunku do uprzednio funkcjonujących rozwiązań w zakresie organizacji dowodzenia. Zasadniczym celem rozważań, których wyniki przedstawiono poniżej, była próba analizy i oceny tych wszystkich zmian we wskazanym wcześniej obszarze problemowym, które od roku 2014 znane są jako reforma systemu dowodzenia Sił Zbrojnych RP.Pozycja The Bundeswehr: a Parliamentary Army(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Kruk, AleksandraArtykuł omawia rolę Bundeswehry jako armii parlamentarnej i koncepcję wewnętrznego przywództwa w armii. Zwrócono uwagę na funkcje komisji ds. obrony w kontroli funkcjonowania Bundeswehry oraz szczególną rolę pełnomocnika ds. sił zbrojnych, która została określona w ustawie zasadniczej i uchwalonej w 1957 r. ustawie o pełnomocniku sił zbrojnych niemieckiego Bundestagu. Specyficzna rola Bundeswehry wynikała z kultury strategicznej Republiki Federalnej Niemiec, która po II wojnie światowej miała na celu poprawę wizerunku niemieckiej armii. Wraz z końcem zimnej wojny i zjednoczeniem Niemiec rola Bundeswehry została zmodyfikowana i polegała na przejmowaniu odpowiedzialności w ramach współpracy kolektywnej.Pozycja Uprawnienia kontrolne Bundestagu w perspektywie udziału Niemiec we Wspólnej Polityce Bezpieczeństwa i Obrony(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Malinowski, KrzysztofThe progressing military integration of the EU may become an impulse to undertake changes aimed at increasing the scope of participation of national parliaments in the Member States in decisionmaking processes concerning the delegation of armed forces. In the decision-making system in Germany, the Bundestag has clearly developed constitutional control powers, which is the result of a specific political and military culture and the still reserved attitude towards the use of military force. Member State parliaments also have additional powers of scrutiny based on their powers to scrutinize EU decision-making. The Bundestag has a limited role in scrutinizing the CSDP decision-making process in this way for a variety of reasons. Realization of the political goal of European integration in the fi eld of defense (both in the form of military operations and a defense union) would require modifying the Bundestag’s scrutiny powers. Modifying the decision-making system is important for legitimacy and pragmatic reasons if Germany intends to continue the expansion of the CSDP.Pozycja Wielonarodowy Korpus Północno-Wschodni w Szczecinie w systemie bezpieczeństwa europejskiego oraz stosunkach polsko-niemieckich (2007–2016)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Sokołowski, AdamThe article is devoted to the development of Multinational Corps Northeast (MNC NE) in the second decade of its existence. The Corps, which is based in Szczecin, has been operating since 1999 as a part of NATO’s military structures. The Corps was created by three founding countries: Denmark, Germany and Poland. In accordance with the Convention of September 5th, 1998, the aim of the corps is to plan and carry out activities for the benefi t of collective defense purposes under article 5 of the North Atlantic Treaty, as well as to participate in multinational missions and military operations. Between 2004 and 2015, the Corps was joined by other countries as “participating members”: Lithuania, Latvia and Estonia (2004), Slovakia and the Czech Republic (2005), United States of America (2006), Romania (2008), Slovenia (2009), Croatia (2012), Hungary (2013), Sweden (2014), and the UK (2015). In the second half of 2015 the corps was extended with the representatives of the Armed Forces from Turkey, France, the Kingdom of the Netherlands and Finland. The Corps headquarters in Szczecin is organized according to NATO standards. It includes the Command Group (rotationally manned by personnel from Demark, Germany and Poland) and nine functional divisions. Military units that function under the authority of the Corps (70–100 thousand soldiers) are deployed in their bases in the founding states. Up until now, the soldiers from the Corps has participated in 3 ISAF missions in Afghanistan. Decisions to strengthen signifi cantly the force of the Corps were made on 4–5 September 2014 during the NATO Summit in Newport. During the summit, the founding states also decided to raise the level of combat readiness of the Corps. Since then, the Corps has been undergoing another transformation, the most important one since its inception. In NATO, it is assumed that at the end of 2016 the Corps will reach its full readiness to command various military formations of the Alliance, including: Very High Readiness Joint Task Force (VJTF), NATO Response Force (NRF), and also NATO Force Integration Units (NFIUs) from Lithuania, Latvia, Estonia and Poland. This implies the need for further infrastructure development of the Corps and the increase of the scope of its responsibilities in the fi eld of allied defense. This task was regarded as a priority before the next NATO Summit scheduled for 8–9 July 2016 in Warsaw.