Przeglądaj wg Słowo kluczowe "France"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 22
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2023, nr 3 (LII) The causes, course and possible consequences of the Russian-Ukrainian war from the perspective of Poland, France and New Zealand(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Lasoń, Marcin; Issa, Alex; Johanson, Terry; Pawłuszko, Tomasz; Jureńczyk, Łukasz; Mickiewicz, Piotr; Kasprzycki, Daniel D.; Czermińska, Małgorzata; Hlebowicz, Sylwia; Młynarski, Tomasz; Kalos, Aram; Welc, Henry; Kodalazian, Carene; El-Bazzal, Nathalie; Greener, Bethan K.; Wood, Aaron; Barney, Andrew R.; Sanders, TetyanaIntroduction: "This issue of Security: Theory and Practice represents unique international cooperation among the academics of Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, ESSEC Business School, and Massey University. Three editors Marcin Lasoń (editor in chief), Alex Issa (editor in France), and Lieutenant Colonel (retired) Terence Johanson (editor in New Zealand) gathered carefully selected authors to share their expertise and personal views on the Russian-Ukrainian war."(...)Pozycja Brexit i jego następstwa dla Francji i jej członkostwa w Unii Europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Młynarski, TomaszRelacje między Francją a Wielką Brytanią kształtuje odwieczna rywalizacja regionalna i aspiracje maksymalizacji wpływów międzynarodowych, ale także bliskość i powiązania gospodarczo-polityczne związane z tymi aspiracjami. Podstawą współpracy francusko-brytyjskiej jest podobna percepcja w kwestiach strategicznych. Oba państwa podobnie rozumieją wyzwania polityczne, gospodarcze, kulturalne i są ważnymi partnerami „skazanymi” na kooperację militarną. Brexit wywołał polityczny wstrząs wśród europejskich liderów, inicjując pragmatyczną refleksję nad przyszłością UE. W Paryżu decyzję o Brexicie określono jako z jednej strony bolesną (straty gospodarcze), z drugiej jako szansę na przekształcenie UE zgodnie z francuską wizją integracji (koniec brytyjskiego weta wobec przyspieszania integracji). Niewątpliwie Brexit wzmocni w UE oś Paryż–Berlin i przyspieszy ściślejszą współpracę gospodarczą i militarną. W praktyce jednak wyjście Wielkiej Brytanii z UE osłabi realny wymiar WPBiO i może stać się źródłem długoterminowego zróżnicowania „projektu europejskiego” w oparciu o różne prędkości integracji.Pozycja Can Muslims be French Citizens? The North African Muslim Soldiers in the French Army during the Great War (1914–1918)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Zdanowski, Jerzy"North African Muslims gave their best sons to fighting for France and responded enthusiastically to France's call to join the fight against Germany. /... / They showed loyalty to the degree that amazed even the greatest Arabophobes. In this situation, we ask the French authorities: are the indigenous soldiers – conscripts and voluntary enlistments for the entire duration of the war – going to die as patriotic defenders, or are they cattle led to slaughter?" The author of these words was Lieutenant Rabah Boukabouya, an indigène from Algeria, a school teacher from Constantin, and a lieutenant in the Algerian units of the French Army. In 1915, he deserted along with 70 other soldiers and was sentenced by the French military to death as a traitor in absentia. During 1914–1918, the French Army deployed almost three hundred thousand Muslims from North Africa. The French authorities had to manage several challenges provoked by this fact. The first challenge was the cultural diversity of the newcomers. The Muslim soldiers had to eat, drink, to be healed and buried according to their tradition. The second challenge was the necessity of providing wages, enlistment bonuses, invalidity, and military pensions for soldiers and their families. At the center of the book's narrative is French authorities' third challenge, the naturalization of the indigènes. On November 20, 1914, Alexandre Millerand, Minister of War, proposed to create formal and legal possibilities for Algerian soldiers to choose between their current personal status and the acceptance of French citizenship (la nationalité française) as "compensation for their loyalty to us." Finally, this idea was rejected. The answer to why this happened requires explaining the historical context of the events in question, particularly the political culture of France during the Third Republic.Pozycja Condamnées à s’allier. La Pologne et la France à la fin de la Grande Guerre et dans l’immédiat après-guerre (1917–1921)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Gmurczyk-Wrońska, MałgorzataRoman Dmowski et son camp, dont Erazm Piltz, ont utilisé l’évolution de la politique étrangère française et présence du Comité national polonais à Paris pour faire pression sur le gouvernement français afin qu’il inclue l’indépendance de la Pologne dans les objectifs de guerre des Alliés. L’intérêt accru de la France pour les affaires polonaises à la fin de 1917 résulte d’une part de la perte de son allié russe et d’autre part d’un fort désir d’affaiblir l’Allemagne autant que possible. La France s’est alors mise à modifier sa politique dans l’Est européen prévoyant dans ses plans futurs la possibilité de compter les nouveaux États d’Europe centrale dans son système d’alliance. Finalement, en 1921, la France et la Pologne conclurent une alliance en deux volets : un accord politique et une convention militaire secrète. Pour la France, la Pologne n’est dans les domaines politique et militaire qu’un «allié de revers», un allié contre l’Allemagne, mais aussi un allié qui soulève de nombreuses objections au Quai d’Orsay. Elle joue également un rôle très important pour les investisseurs français. Pour la Pologne, en revanche, l’alliance avec la France en tant que puissance victorieuse était facteur essentiel dans sa politique étrangère, le pays ayant absolument besoin d’un partenaire parmi les puissances européennes.Pozycja Doświadczenia obrony terytorialnej we Francji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Młynarski, Tomasz; Thiriet, Damien; Soloch, KrzysztofHistoria francuskiej obrony terytorialnej ma swoją genezę w Gwardii Narodowej (La Garde Nationale), stworzonej przez Marie Joseph de La Fayette, 16 lipca 1789 r., aby bronić Paryż przed domniemaną reakcją króla. Na jej wzór powstały podobne siły na prowincji. Marsylianka zawdzięcza zresztą swoją nazwę gwardzistom z Marsylii, którzy ją śpiewali po ulicach Paryża latem 1792 r. Współcześnie, we Francji nie ma bezpośredniego odpowiednika polskiej Obrony Terytorialnej. Najbardziej właściwym korelatem jest francuska rezerwa operacyjna składająca się z ochotników cywilnych świadomych kwestii bezpieczeństwa i obrony, którzy gotowi są poświęcić swój czas dla sił zbrojnych.Pozycja Dylemat praw człowieka we współczesnej dyplomacji Francji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Młynarski, TomaszThis article discusses, focusing on the presidency of Nicolas Sarkozy, selected aspects of France’s foreign policy in the scope of human rights promotion. Human rights are now a permanent component of international relations and democratic states’ foreign policy, moreover their promotion and protection is a matter of the international community legitimate obligation. The author take an attempt to answer following questions: What is the share of France in the promotion and protection of human rights in the world? What place in the French diplomacy human rights take? Has France finished over with the role of “African gendarme” and became a rational player in the former colonial countries? What is the role of humanitarian interventions engagement in the French African policy?Pozycja France towards the annexation of Crimea and the conflict in the Donbas between 2014 and 2022(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Młynarski, TomaszThe aim of this paper is to analyse France’s actions in relation to the war in Ukraine between 2014 and 2022, based on three pillars: 1) providing support for Ukraine (ceasefire and cessation of military activities); 2) coordinating actions at the international level (TCG, UN, OSCE); 3) maintaining open channels of dialogue with Russia (Macron-Putin) as a pathway to diplomatic solutions. The paper is an attempt at assessing whether and to what extent the joint ‘agenda of trust and security’ proposed to Moscow by the President of France has influenced the policy of ‘de-escalation’ of the conflict and the reduction of Russia’s neo-imperial ambitions. What were the effects of the dialogue within the so-called Normandy Format and to what extent did it influence the implementation of the Minsk agreements? The author presents the conclusion that from the very beginning, the goal for Russia has not been so much to settle the conflict in the Donbas and restore Ukraine’s territorial integrity, but to permanently block Kiev’s aspirations for EU accession and to keep Ukraine within Russia’s sphere of influence. The references of thepaper include official documents, statements from the main decision-making centres (the Élysée Palace, the Minister of Foreign Affairs of France), recognised foreign policy journals (“Politique étrangère”), as well as analyses and studies (French Institute of International Relations, IFRI).Pozycja Francja wobec partnerstwa transatlantyckiego w drugiej dekadzie XXI w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Młynarski, Tomaszrequires a “renovation” in the face of increasing globalization and new security threats. The European Union and the United States, being the natural pillars of a multipolar world, are aware of need to revive the mutual relationship. France as a one of the traditional European powers strongly determines the shape of transatlantic cooperation. This article attempts to identify the French point of view on the transatlantic relationship. French interests and their perceptions in the security area are important and needs to be taken into account. So then, how France views transatlantic relations? What goals France wants to achieve in the context of transatlantic cooperation? Why France is not “easy” partner for the United States? The article focuses on the issue of economic cooperation liberalization in the light of the EU - the U.S. free trade agreement (under negotiation) and the political and military aspects of cooperation focused around the NATO and the “European Defense” concept.Pozycja Francja wobec wyzwań energetyczno--klimatycznych u progu trzeciej dekady XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Młynarski, TomaszThe purpose of the article is to show France as a pretender to the role of leader in the fight against climate change, very strongly involved in shaping European and global climate policy. The „Paris Agreement” became an expression of French aspirations to take global leadership in climate policy. The pro-climate attitude of France and promoting industrial and technological transformation, however, results not only from aspirations to strengthen its image of the core of the global climate diplomacy. At the same time, combating climate change and energy and ecological modernization creates an opportunity to stimulate economic growth and stimulate employment, and as a consequence increase the competitiveness of the French economy. The pursuit of goals of climate neutrality by 2050 and the goal of zero net emissions are becoming the leading factors in the French economic development strategy, with strong social support and public opinion acceptation.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2009 (Afryka - Azja - Zachód)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kasznik-Christian, Aleksandra; Zajączkowski, Kamil; Hassanien, Karim Badr El-Din Attia; Wróblewski, Bartosz; Zajączkowski, Jakub; Barbasiewicz, Olga; Sprengel, Mieczysław; Mydel, Rajmund; Słowiński, Roman; Zaborowska, Magdalena; Tonta, Rachela; Zdanowski, Jerzy; Bakalarz, Agnieszka; al-Salimi, Abdulrahman; Irobi, Emmy; Wróblewski, Bartosz; Rudnicka-Kassem, Dorota; Sendek, Łukasz; Sendek, Łukasz; Zdanowski, JerzyPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” jest trzecim spośród dziewięciu dotychczas wydanych przez Krakowską Szkołę Wyższą (obecnie Akademię) im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, poświęconym problematyce krajów Azji i Afryki. Kontynuujemy w tym względzie tradycję zapoczątkowaną przez nieodżałowanej pamięci Profesora Andrzeja Kapiszewskiego, założyciela czasopisma i promotora interdyscyplinarnych badań nad Orientem w Polsce. Kontynuacja tradycji zapoczątkowanej przez Profesora Kapiszewskiego wyraża się także w układzie numeru. Materiały zostały dobrane w ten sposób, że tworzą dwie części: pierwsza, poświęcona procesom politycznym i stosunkom międzynarodowym, oraz druga – w której wyeksponowany został kulturowy czynnik procesów politycznych. W części pierwszej znajdują się m.in. artykuły: O. Barbasiewicz o polityce Japonii wobec Izraela, A. Christian-Kasznik o stosunkach francusko- algierskich, M. Sprengla o relacjach politycznych i gospodarczych Australii z Japonią oraz Chinami, B. Wróblewskiego o stosunkach międzynarodowych na Bliskim Wschodzie w końcowym okresie kolonializmu, J. Zajączkowskiego o stosunkach Indii z Unią Europejską oraz K. Zajączkowskiego o stosunkach między Unią Europejską a Chinami. Część druga zawiera m.in. teksty: R. Mydla o postrzeganiu obcych w Japonii, M. R. Sławińskiego o tradycyjnej kulturze Tajwanu, R. Tonty o kulturowych czynnikach mobilizacji politycznej w Libanie, M. Zaborowskiej o współczesnych interpretacjach Koranu w Iranie jako elemencie procesu podejmowania decyzji przez elitę władzy tego kraju.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2022, nr 2 (XIX), Stosunki szczególne? Zbieżność francusko-polskich interesów od czasów Francuskiej Misji Wojskowej w Polsce do wizyty Charles’a de Gaulle’a w 1967 roku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Orłowski, Tomasz; Gmurczyk-Wrońska, Małgorzata; Schramm, Tomasz; Maliszewski, Lech; Guelton, Frédéric; Dessberg, Frédéric; Davion, Isabelle; Gaymard, Hervé; Vaïsse, Maurice; Babij, Krzysztof; Jaśkowski, RafałZ wprowadzenia: "Każda publikacja z zakresu stosunków międzynarodowych powstała w 2022 r. musiała się odnieść do najważniejszego wydarzenia, jakim była rosyjska agresja na Ukrainę. Wynik tej wojny nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale pozwala na jasną ocenę, jakie są prawdziwe cele polityki zagranicznej Rosji, która jest gotowa łamać prawo międzynarodowe i humanitarne, niszczyć porządek europejski, ale także własny wizerunek i zaufanie europejskich sąsiadów oraz partnerów. Przebieg działań wojennych wskazał także na dwa inne czynniki: jak ważna jest jedność narodu pod kierunkiem wiarygodnych przywódców oraz jak przesądzające jest sojusznicze wsparcie, które daje napadniętym odczuć, że nie zostali sami w obliczu agresora. Rola przyjęta przez Wołodymira Zełeńskiego czyni z niego przeciwieństwo odcinającego się od kontaktu z rzeczywistością Putina, a szerokie poparcie międzynarodowe dla Ukrainy jest dla Rosji największym zaskoczeniem."(...)Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2 (XIV), 2017 (Kryzys funkcjonowania oraz roli międzynarodowej Unii Europejskiej w drugiej dekadzie XXI wieku : Część 2: Kontrowersje wokół rozwoju wewnętrznego i współpracy międzynarodowej)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Stolarczyk, Mieczysław; Cziomer, Erhard; Munkelt, Peter; Młynarski, Tomasz; Koszel, Bogdan; Czajkowski, Marek; Majchrowska, Elżbieta; Stępniewska, Paulina; Malinowski, Krzysztof; Tomala, Magdalena; Gawron, Dominika; Adamczyk, Natalia; Bałamut, Anna; Molo, Beata; Furgacz, Przemysław; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaZe wstępu: W 2017 r. „Krakowskie Studia Międzynarodowe” (KSM) – serii europejskiej ukazują się po raz 12. Tematyka 12. tomu koncentruje się na przedstawieniu niezwykle ważnego oraz aktualnego zagadnienia – „Przesłanki i następstwa kryzysu funkcjonowania oraz roli międzynarodowej Unii Europejskiej w drugiej dekadzie XXI wieku”. W części 1 z czerwca 2017 podjęto problem: „Zagrożenia, wyzwania i przyszłość polityki bezpieczeństwa Unii Europejskiej w dobie kryzysu”. Natomiast część 2 koncentruje się wokół „Kontrowersji wokół rozwoju wewnętrznego i współpracy międzynarodowej UE”.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2013 (Ochrona praw człowieka w polityce i prawie Rady Europy i Unii Europejskiej 1953-2013)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Czermińska, Małgorzata; Bainczyk, Magdalena; Bednarczyk, Bogusława; Kolendowska-Matejczuk, Marta; Młynarski, Tomasz; Bogucka, Anna; Szwarc, Karolina; Czaja, Jan; Kwaśniewski, Dariusz; Świerczyńska, Jowita; Kotulska, Olga; Stoczewska, Barbara; Molo, Beata; Bednarczyk, Bogusława; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3 specjalny, 2004 (Polska - świat arabski)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Mrozek-Dumanowska, Anna; Zdanowski, Jerzy; Bojko, Krzysztof; Kapiszewski, Andrzej; Bakalarz, Agnieszka; Walczuk, Tomasz; Pikulski, Andrzej; Barska, Anna; Jarecka-Stępień, Katarzyna; El-Cheikh, Ibrahim; Puchnarewicz, Elżbieta; Góra, Magdalena; Brataniec, Katarzyna; Dziewanowska, Anna; Sienkiewicz, Juliusz; Kielan-Glińska, Ilona; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2005(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Fałowski, Janusz; Grygajtis, Krzysztof; Lasoń, Marcin; Porębski, Andrzej; Kołaczek, Małgorzata; Kasznik-Christian, Aleksandra; Stankiewicz, Wojciech; Kielan-Glińska, Ilona; Jarecka-Stępień, Katarzyna; Płatek, Daniel; Płatek, Daniel; Moroń, Marek; Obirek, Stanisław; Kapiszewski, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2011 (Populizm wyzwaniem dla dobrego rządzenia i współpracy międzynarodowej)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Marczewska-Rytko, Maria; Kubiak, Hieronim; Żukrowska, Katarzyna; Cziomer, Erhard; Trzcielińska-Polus, Aleksandra; Molo, Beata; Moroska-Bonkiewicz, Aleksandra; Młynarski, Tomasz; Paterek, Anna; Lasoń, Marcin; Stolarczyk, Mieczysław; Stach, Łukasz; Kasprowicz, Dominika; Styczyńska, Natasza; Bujwid-Kurek, Ewa; Pomykalska, Beata; Diec, Joachim; Kraj, Kazimierz; Burdiak, Wira; Makar, Jurij; Chorośnicki, Michał; Paleczny, Tadeusz; Murzańska, Aleksandra; Bujwid-Kurek, Ewa; Bujwid-Kurek, Ewa; Piziak-Rapacz, Anna; Habas, Paulina; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2012 (Przesłanki i następstwa kryzysu Unii Europejskiej dla Europy i świata)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Dauderstädt, Michael; Molendowski, Edward; Stanek, Piotr; Żukrowska, Katarzyna; Cziomer, Erhard; Młynarski, Tomasz; Jakimowicz, Robert; Lasoń, Marcin; Paterek, Anna; Molo, Beata; Majchrowska, Elżbieta; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaZałożeniem niniejszego tomu jest pogłębiona refleksja nad wybranymi przesłankami kryzysu Unii Europejskiej w aspekcie regionalnym i globalnym.Pozycja Les convergences franco-polonaises de la Mission militaire française en Pologne à la visite de Charles de Gaulle en 1967(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Gaymard, HervéDepuis le XVIe siècle, la France cherchait un partenaire de confiance en Europe centrale. La Pologne semblait prédestinée à jouer ce rôle. La transformation de la convergence franco-polonaise en un destin commun sur la scène européenne était surtout redoutée par Bismarck lorsqu’il réorganisait l’Europe à son profit. Malheureusement, notre profonde connaissance mutuelle n’a que rarement été accompagnée d’une pleine compréhension mutuelle. Le retour de l’indépendance de la Pologne, au cours de laquelle la mission militaire française l’a aidée à former une armée, a été exceptionnelle. L’expérience polonaise a affiné la formation géopolitique de de Gaulle. C’est sa première confrontation avec la Russie, son premier jugement sur les «immuables stratégiques». Il y apprend aussi la culture géostratégique qu’il développera à l’échelle européenne comme un besoin d’armes blindées mobiles. Les chemins de la Pologne et de la France divergent avec le pacte de non-agression germano-polonais et le manque de vision des dirigeants français. De Gaulle est un homme d’histoire vivante, un homme qui sait discerner les continuités profondes sur lesquelles il s’appuie pour anticiper les perspectives d’avenir. C’est pourquoi la Pologne a été son premier engagement hors de France, puis son premier voyage officiel dans un pays sous le joug soviétique. Une visite au cours de laquelle il a rencontré 3 millions de Polonais et dans laquelle il a senti sa dernière initiative internationale. Elle combine des dimensions affectives, une proximité culturelle et intellectuelle et des intérêts politiques potentiels, mais les contraintes de la guerre froide ont dicté ses résultats modestes.Pozycja Liability of Public Authorities in England and France. Damages for Breach of EC law after Francovich and Brasserie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Tatham, Allan F.Tematem opracowania jest problem odpowiedzialności odszkodowawczej władz publicznych w Anglii i Francji, ale dotyczący odszkodowań za naruszenie prawa wspólnotowego. Ponieważ zasada odpowiedzialności odszkodowawczej za działania władzy administracyjnej i państwowej za naruszenie prawa wspólnotowego nie została wyartykułowana w prawie traktatowym, jej wyrażeniem zajmował się Europejski Trybunał Sprawiedliwości, dopracowując jej zakres w licznych orzeczeniach. Określając podstawowe warunki odpowiedzialności wpływał na zmianę zastosowania tej zasady przez sądy państw członkowskich. Przedstawione rozważania dotyczą praktyki realizacji odpowiedzialności odszkodowawczej za działania władzy publicznej w Anglii i Francji po wydaniu przełomowych orzeczeń przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie Francovich (1991 ECR I-5357) i w sprawie Brasserie (1996 ECR I-1029). W ramach tego opracowania przedstawiam również uwagi i refleksje na temat europeizacji odpowiedzialności administracyjnej.Pozycja Narodziny i pierwsze lata polityki imigracyjnej Francji (1945–1952)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Sękowski, PawełCelem niniejszego tekstu jest przedstawienie kształtowania się polityki imigracyjnej Francji w pierwszych latach po II wojnie światowej. Ważna wydaje się również refleksja nad tym, czy efekty podjętych działań były zgodne z celami, które im przyświecały. Doświadczenie masowej imigracji w okresie dwudziestolecia międzywojennego, jak również dojmująca w pierwszych latach po II wojnie światowej świadomość potrzeby uzupełnienia strat demograficznych i ekonomicznych Francji, tworzyły korzystny kontekst dla podjęcia wyzwania ustanowienia państwowego modelu polityki imigracyjnej. Taka polityka miała w założeniu regulować zasady imigracji, a następnie pobytu we Francji, podjęcia i wykonywania pracy w tym kraju przez cudzoziemców oraz promować postępującą integrację imigrantów. W artykule poruszone zostały następujące zagadnienia: geneza polityki imigracyjnej Francji, podstawy prawne powojennej polityki w tym zakresie, rola poszczególnych jednostek administracji rządowej w nowej polityce imigracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem utworzonego w 1946 r. Narodowego Urzędu Imigracyjnego (Office national d’Immigration). Cała polityka imigracyjna Francji ustanowiona w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej wpisywała się w logikę wypełniania strat demograficznych kraju. Gdy w 1974 r. imigracja została wstrzymana, Francja liczyła 3,5 mln cudzoziemców.