Przeglądaj wg Słowo kluczowe "cerebral palsy"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Postawy matek wobec dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Dębska, Grażyna; Strączek, Katarzyna; Sułek, JolantaWstęp: Występowanie nieprawidłowych postaw rodzicielskich w stosunku do dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym zwiększa ryzyko niepowodzeń w prowadzonej rehabilitacji. Celem badania była ocena postaw matek w stosunku do dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Materiał i metody: Badaniem objęto 65 matek wychowujących dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Postaw Rodzicielskich wg M. Ziemskiej. Wyniki: Postawy matek dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym są zróżnicowane. Dominują postawy niepożądane dla skal górowanie i koncentracji (odpowiednio 61,5% oraz 55,4%), a dla skal bezradność oraz dystans pozytywne (odpowiednio 55,4% oraz 70,8%). Matki, których dzieci mają umiarkowany stopień niepełnosprawności i zaburzenia mowy mają wyższy wynik stenowy dla koncentracji (odpowiednio: średnia 5,17±1,88 i 5,33±1,85, mediana 5, zakres 1–9). Natomiast matki, których dzieci mają zaburzenie wzroku mają niższy wynik stenowy dla koncentracji jako postawy rodzicielskiej (średnia 3,92 ± 1,44, mediana 4, zakres 1–6).Wnioski: Postawy matek dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym są zróżnicowane i nie są zależne od stopnia niepełnosprawności i współtowarzyszących zaburzeń. Dominują postawy niepożądane dla skal górowanie i koncentracji, a pożądane dla skal bezradność oraz dystansu.Pozycja Problemy rodzin dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Dębska, Grażyna; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; Cepuch, GrażynaCerebral palsy is a syndrome of many symptoms resulting from damage to the central nervous system. In children with this disorder occurs in addition to movement disorders such as mental retardation also other problems. The primary goal of treatment of children with cerebral palsy is to alleviate the symptoms, taking into account the damage to the brain and the individual child’s potential. Parents behave differently with respect to their disabled child. You can extract the different stages of parenting: shock, emotional crisis, virtual and constructive adaptation to the situation. Parents can show negative or positive attitudes towards their disabled children. A positive attitude is the meaning of the child’s needs, acceptance of his physical and mental capabilities. However, a negative attitude is characterized by avoidance or rejection of the child, which is most common in families pathological or disturbed in families with emotional ties. The family as a basic unit of society, is of great importance in the process of raising a child, which may affect the subsequent relationship with the environment and the possibility of a child with disabilities to overcome their weaknesses, and thus success in improving. Understanding the nature of parental attitudes towards the disabled child is, therefore, particularly important for the development of the child being with cerebral palsy.Pozycja Rodzina w zdrowiu i w chorobie. Uwarunkowania środowiskowe zdrowia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Balicka-Adamik, Luiza; Guty, Edyta; Wojtowicz, Agata; Dziechciaż, Małgorzata; Iłżecka, Joanna; Dębska, Grażyna; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy; Cepuch, Grażyna; Kadučáková, Helena; Kowalczyk-Sroka, Bogumiła; Lelonek, Barbara; Ławska, Wioletta; Kowalewska, Marta; Laurman-Jarząbek, Edyta; Szpringer, Monika; Mazur, Eliza; Marzec, Beata; Stręk, Wioletta; Moraučíková, Eva; Śpiewak, Ewa; Szeląg, Ewa; Dębska, Grażyna; Goździalska, Anna; Jaśkiewicz, Jerzy