Przeglądaj wg Słowo kluczowe "dowodzenie"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2020, nr 2 (XXXIX) : Jednostka Wojskowa GROM jako instrument polityki bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. Jubileusz 30 lat istnienia formacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Mikłusiak, Grzegorz; Lasoń, Marcin; Wydrowski, Grzegorz; Elak, Leszek; Frącik, Krystian; Królikowski, Hubert; Jadach, Krzysztof; Bal, Andrzej; Gut, Jerzy; Kręcikij, Janusz; Orłowski, Piotr; Gąstał, Piotr; Sapierzyński, Tadeusz; Minczykowska, Katarzyna; Polko, Roman; Brochwicz, Wojciech; Borkowski, RobertZ przedmowy: "W tym roku przypada 30. rocznica powołania do życia Jednostki Wojskowej GROM. Decyzja o utworzeniu Jednostki została podjęta przez rząd premiera Tadeusza Mazowieckiego 13 lipca 1990 roku. Generał Petelicki dołożył wszelkich starań, by nowo powstała Jednostka dorównywała umiejętnościami i wyszkoleniem najlepszym jednostkom specjalnym na świecie oraz by jako równorzędny partner mogła z nimi prowadzić zadania na teatrze działań wojennych. Kolejni Dowódcy kontynuowali zamysł Generała, utrzymując najwyższy poziom wyszkolenia oraz ciągle zwiększając możliwości i zdolności bojowe Jednostki dzięki doświadczeniom nabytym podczas misji oraz licznych szkoleń w kraju i za granicą. Budowanie jednostki od początku oparte było na najlepszych praktykach i doświadczeniach zagranicznych oddziałów sił specjalnych, w szczególności tych ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii."(...)Pozycja Podstawy niemilitarnego zarządzania kryzysowego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Stęplewski, BogumiłZ wprowadzenia: "Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z podstawowych potrzeb w egzystencji człowieka. Takie poczucie bezpieczeństwa stwarza instytucja państwa demokratycznego, które poprzez swoje wyspecjalizowane instytucje i agendy to poczucie powinno zorganizować i zapewnić. Zaburzenie poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa jest zwykle w społecznym poczuciu wywoływane przez sytuacje kryzysowe, które mogą mieć zasięg ogólnospołeczny – czyli oddziaływanie makro lub dotyczyć sytuacji lokalnych, rodzinnych, indywidualnych – czyli oddziaływanie mikro. Nigdy też, jako społeczeństwo czy jednostka indywidualna, nie będziemy wolni od sytuacji pojawiania się poczucia zagrożenia bezpieczeństwa. Ten brak pewności jutra, nasilające się stany ryzyka związanego często z niepohamowaną eksploatacją przyrody, korzystania nie do końca w sposób rozważny ze zdobyczy cywilizacji (komunikacja, nowe technologie przetwórcze, chemizacja rolnictwa, ocieplanie się klimatu, itp.) rodzi nowe zagrożenia powodujące powstanie sytuacji o znamionach kryzysu, które mogą się objawiać w bezpośrednich skutkach lub być przyczyną dalekosiężnych bardzo niekorzystnych zdarzeń dla społeczeństwa."(...)Pozycja Specyfika dowodzenia jednostką specjalną na przykładzie JW GROM(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Gut, Jerzy; Kręcikij, JanuszSpecyfika dowodzenia jednostkami sił specjalnych niesie za sobą szereg wyzwań wynikających z ich przeznaczenia oraz sposobu realizacji zadań. Ze swojej natury operacje specjalne wymagają stałego wprowadzania innowacji w zakresie taktyk, technik i procedur operacyjnych. Implementację nowych rozwiązań i niekonwencjonalnego podejścia do kolejnych wyzwań mogą wprowadzać skutecznie tylko wyselekcjonowani, kreatywni dowódcy, cieszący się równocześnie wśród podwładnych autorytetem nieformalnego przywódcy. Nieodłącznym i istotnym aspektem specyfiki dowodzenia rozpatrywanej jednostki specjalnej jest także jej umiejscowienie w systemie dowodzenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.Pozycja Wojska specjalne Rzeczypospolitej Polskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Bieniek, Mieczysław; Mazur, Sławomir; Gruszka, Edward; Patalong, Piotr; Gut, Jerzy; Olbrycht, Marek; Skulimowski, Mariusz; Gulak, Stanisław; Piekarski, Tomasz; Polończyk, AgnieszkaZ wprowadzenia: "We współczesnym świecie zmniejszyło się prawdopodobieństwo klasycznego konfliktu wojennego na dużą skalę. Chociaż zagrożenie takie wciąż istnieje, to jednak częściej wybuchają konflikty lokalne, pojawia się wiele ognisk zapalnych oraz groźba ataków terrorystycznych. Dostrzeżono zatem, że w takim świecie Polska potrzebuje nie tylko nowoczesnych regularnych sił zbrojnych, zdolnych do wykonania szeregu zadań, zarówno na obszarze kraju, jak i daleko od jego granic, ale także większych sił do zadań specjalnych o wysokiej gotowości bojowej, zdolnych do wspólnych operacji z innymi armiami, zaopatrzonych w specjalne środki bojowe i wyszkolonych do działań niekonwencjonalnych, w tym w sytuacjach kryzysowych. W odpowiedzi na te potrzeby, 1 stycznia 2007 roku powołano do funkcjonowania Dowództwo Wojsk Specjalnych (DWS), a 24 maja tego samego roku Wojska Specjalne otrzymały status odrębnego czwartego rodzaju Sił Zbrojnych RP (obok Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej)."(...)Pozycja Wpływ reformy kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP na sytuację w Wojskach Specjalnych na początku 2014 roku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Lasoń, MarcinArtykuł podejmuje aktualny problem badawczy. Temat zmian i wynikających z ich skutków podejmowany jest przez badaczy, szczególnie wojskowych. Jednym z obszarów, w których konsekwencje poczynań reformatorów są najbardziej widoczne, są Wojska Specjalne. Autor stara się pokazać, jakie zmiany wprowadzono i jak wpłynęły na kształt i funkcjonowanie tego rodzaju sił zbrojnych. Dokonuje analizy krytycznej, wskazując na liczne wady przyjętych rozwiązań. Proponuje także zmiany, które pozwoliłyby na przywrócenie sprawności systemu Wojsk Specjalnych w Polsce. Traktując to jako przyczynek do dyskusji i wypracowania optymalnych rozwiązań uwzględniających polskie uwarunkowania. Tekst bazuje na materiałach źródłowych poddanych analizie i towarzyszących im ocenach i wnioskach.