Przeglądaj wg Słowo kluczowe "kontestacja"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Kultura – media – społeczeństwo: symbiotyczne związki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Michalczyk, Tadeusz; Fiut, Ignacy S.; Loska, Krzysztof; Pletnia, Maciej; Raczek-Karcz, Marta Anna; Stawiński, Piotr; du Vall, Marta; Plebańczyk, Katarzyna; Pucek, Zbigniew; Bierówka, JoannaKultura – media – społeczeństwo. Symbiotyczne związki jest monograficznym zbiorem ośmiu rozpraw. Dwie z nich poświęcone są przede wszystkim problematyce wytwarzania rzeczywistości społecznej generalnie i w szczególnych odniesieniach do zjawisk medialnych. Problematyka ta przewija się w różnych konfiguracjach przez cały zbiór, tu jednak jest przede wszystkim przedmiotem refleksji teoretycznej. Pierwsza ze wspomnianych rozpraw, Teoretyczne aspekty stanowienia (tworzenia) rzeczywistości społecznej Tadeusza Michalczyka omawia trudności terminologiczne i teoretyczne koncepcji podmiotowego wytwarzania ludzkiego świata w toku sprawczej działalności człowieka. Autor poddaje analizie występujące w tym kontekście rozmaite terminy, takie jak stanowienie, tworzenie, stawanie się, rzeczywistość społeczna i społeczeństwo, poszukując ich teoretycznego zaplecza i tropiąc efekty poznawcze ich stosowania. Przy okazji zwraca uwagę na niejednoznaczność pojęć występujących w naukach o społeczeństwie w ogóle. Rozważania te dopełnia refleksja nad sposobami ujmowania rzeczywistości społecznej w kontekście mass mediów.Pozycja Sacrum i polityka w amerykańskim teatrze alternatywnym lat sześćdziesiątych XX wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) du Vall, MartaAutorka zaznajamia czytelnika ze zjawiskami społeczno-kulturowymi powstającymi na styku dwóch światów: kultura – ideologia/polityka. Można stwierdzić, iż związki te są tak stare, jak zaangażowanie jednostki w uprawianie polityki. Sztuka może wzmacniać przekaz ideologiczny, uatrakcyjniać go, a nawet czynić go bardziej zrozumiałym. Teatr alternatywny lat 60., to taki, który realizuje odmienne hierarchie wartości, odmienne zachowania. Jego odmienność polega na kwestionowaniu i chęci „ulepszania” zastanego świata. Przede wszystkim kwestionowana jest kultura zachodnia, kontestatorzy pragną stworzyć odmienne od współcześnie im dominujących style i formy życia społecznego. Do czasu kontestacji teatr często pozostawał w cieniu, stanowił co najwyżej bierne odbicie rzeczywistości. W latach 60. sytuacja się zmieniła, ponieważ jednym z ważniejszych i bardziej charakterystycznych pojęć dla kontestatorów było uczestnictwo – stąd teatr nie nawoływał do buntu, nie moralizował – on w buncie uczestniczył. Widzowie nie odbierali przekazu, oni uczestniczyli w spektaklu. Pozwoliło to na integracje obu stron i połączenie wszystkich w magicznym święcie rewolucji i teatru, które nie pozostało bez wpływu na główny nurt życia społecznego i politycznego Stanów Zjednoczonych.Pozycja Wyzwania komunikacyjne wobec polityki protestu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) du Vall, Marta; Walecka-Rynduch, AgnieszkaThe development of contemporary socio-political movements is marked by the use of new media by members and supporters. Twenty-first century showed the new face of political protest; a protest, on the one hand takes on a continuous basis, and on the other hand, takes place in real time. If we add to this that it can attract the interest of people in different parts of the world, of very different status and educational background, we face today’s modern rebellion and the modern rebels, who have learned to use the “technology” in the field of public relations for their own purposes. The objectives of this article is to discuss the PR strategies followed by contemporary social movements. Inasmuch interesting as members of these movements enjoy the development of new media to reach for modern tools for articulating their demands. For the analysis we have selected social movements that emerged at the beginning of the twenty-first century and which, as we tried to prove, had a huge impact on contemporary political discourse. The active use of social media such as Facebook or Twitter by their members and supporters made the protest not only the visible external articulation of the problem; it also began to exist on the network, which made it permanently up-to-date with the development of political events. Citizens and their presence (even if silent) can no longer be ignored in the modern state by those who are active in the public space. Contrary to what has been announced by many practitioners and researchers, that “Homo Politicus has died”, the present indicates the opposite. It seems that citizens are just now beginning to fully realize that people / the societies are most important element; that you need to get involved, to protest, to act.