Przeglądaj wg Słowo kluczowe "przedsiębiorstwo"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 29
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Biznes odpowiedzialny wobec interesariuszy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Chodyński, Andrzej; Huczek, Marian; Piziak-Rapacz, Anna; Huszlak, Wojciech; Pasiut, Błażej; Mielus, Magdalena; Knapik, Jan; Milovanović, Vesna; Milićević, Snežana; Chodyński, AndrzejPozycja Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2006) Gałkowski, StanisławArtykuł prezentuje wartości, których nośnikiem jest przyroda (biologiczne, kulturowe, ekonomiczne). Ochrona środowiska musi odbywać się nie tylko ze względu na człowieka, ale również ze względu na samoistność wartości jaką jest ona sama, inne podejście wycinkowo odnoszące się do pewnych wybranych aspektów bardzo szybko obróci się przeciw człowiekowi. Twierdzenie to jest szczególnie ważne dla etyki przedsiębiorczości, gdyż pozwala na podejmowanie rozsądnej eksploatacji zasobów naturalnych i wykorzystanie ich dla potrzeb człowieka, a jednocześnie pokazuje granice, których człowiek w swojej działalności nie powinien przekraczać.Pozycja Edukacja i zarządzanie bezpieczeństwem w przygotowaniu kadr dla szkolnictwa i przedsiębiorczości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Ostrowska, Monika; Ziarko, Janusz; Przeciszowski, Rafał; Szkarłat, Agnieszka; Kremel, Anna; Ostrowska, Monika; Ziarko, JanuszPozycja Folia Oeconomica Cracoviensia, VoI. LI(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Polska Akademia Nauk - Oddział w Krakowie - Komisja Nauk Ekonomicznych i Statystyki, 2010) Gurgul, Henryk; Zając, Paweł; Kosiorowski, Daniel; Osiewalska, Anna; Spałek, Bartosz; Iwasiewicz, AndrzejPozycja Fulfilment of social needs as a manifestation of corporate flexibility(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Huszlak, Wojciech; Chodyński, AndrzejPozycja Funkcjonowanie organizacji społeczno-politycznych w przedsiębiorstwie (Część II — Organizacja partyjna, związkowa i młodzieżowa)(Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1973) Maciąg, ZbigniewIn his discussion of the operation of the given works or plant’s party organization the author has pointed out the specific part it has to perform within the joint-control system, resulting chiefly from its attribute of political guidance. He has analysed its workings and the function of its internal operation, as well as the trends, functions, and methods of its external operation, i. e. its action in relation to the workers’ board, the Works’ trade-union organization and youth organization, to the administration and staff. The Works’ trade-union organization, combining representation and the care taken of the staff’s interests with the striving to get the best possible effects in production, carries out activities in three main direction: in its relations with the administration, with the workers’ board, and with the staff. When examining its functions the author simultaneously points out the occasional regrettable practice when that organization is made to take on the functions of administration. The last analysed organization is the Socialist Youth Union unit at the Works. The efficiency of its operation largely depends upon its authority and the support it gets from the party organization: thence the author has cited only the most fundamental of its functions and trends of both internal and external operation. The author then proceeds to draw a division between the assignments of the workers’ board and the socio-political organizations which he has shown to overlap to a considerable extent, comprising virtually the same spheres of action, with slight differences only as to competences. This brings about the risk that the same activities may be unnecessarily doubled; thence also the urgent call for their co-ordination. The „Economic Secretary” of the Workers’ Board Conference appointed to this end, in practice does not fulfill this function, which makes it necessary to look for other forms of co-ordination: diverse formal and informal bodies are formed to organize the co-operation between the workers’ board, and the socio-political units at the Works. These bodies have among their members the representatives of every organization at the Works, as well as of the Workers-Board and the administration; thus virtually a fourth organization (apart from the workers’ board) of administrative- -social character is established. This sort of procedure is actually equal to the doubling of work. It gives rise to a number of negative occurrences such as: an excessive uniformity of the methods of work, an extra growth of the number of people engaged in the respective bodies, waste of effort, concentration of all functional elements on the same activities, and, above all — the fact that the formal bodies are replaced in their basic functions. All this, as well as the cumulation of posts in the hands of the same persons tend to restrict the scope of social consultation; as a result the staff tend to identify the activities of the Workers’ Board and of the socio-political organi-^- zations with the administrative ones. Upon commenting on the relatively small activity — or one may even say, passivity — of the lowest links of the joint-control system, on the formal character of the activities of the bodies which serve as the platform for wider social consultation, on the concentration of decision-taking in bodies with a comparatively small number of members, on the formal character of the control exerted by the staff over their representatives’ activities, — the author has reached the conclusion that the now evolved system does not fully carry into effect one of its principal functions according to the pre-established conception: the function which consists in ensuring the staff’s participation in the management of the enterprise. Excessively developed, the system is too little flexible and not really adapted to the current scientific and technical developments. It has been evolved, in fact, for more than a quarter of a century in a period of rapid transformations in economy, technology, and social consciousness, by occasional additions — on the spur of the moment, as it were — of various functional elements according to the current politico-economic situation, not infrequently with the omission of the initial ideas and without any real analysis of their operation and usefulness. Thence the postulate that it would be pertinent to consider the possibility of a complex preparation of a system which would comprise all its component parts as well as a more flexible working of political action so that they would ensure both their efficient operation and the employees’ actual bearing upon the decisions taken at the works.Pozycja Innowacyjność, konkurencyjność, jakość, wiedza i uczenie się komponentami rozwoju organizacji w zmiennym otoczeniu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Leśniewski, Michał Adam; Lypchuk, Vasyl; Voytovych, Nataliya; Salamaga, Marcin; Predygier, Agnieszka; Myjak, Teresa; Movsum-zada, Ulvi; Dziura, Bernadetta; Chochowska, Anna; Jasiuk, Ewa; Bonarska-Treit, Alicja; Gawron, Iwona; Marcisz, Joanna; Wiśniewska, Sylwia; Wiśniewski, Kamil; Szydło, Robert; Sołtys, Anna; Dołhasz, MagdalenaZ wprowadzenia: "Monografia składa się z trzech części. Pierwsza z nich łączy problematykę innowacyjności i konkurencyjności z rozwojem organizacji. Literatura z zakresu zarządzania odnosi się tu do kwestii rozwoju organizacji oraz wariantów tego rozwoju, mając na uwadze, w perspektywie strategicznej, uzyskanie przez organizację określonej pozycji, a także przewagi konkurencyjnej. Rozpatrywane są różne czynniki zewnętrzne i wewnętrzne tego rozwoju – jednym z istotniejszych jest innowacyjność. Jest ona postrzegana zarówno w perspektywie zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Z perspektywy zewnętrznej analizowany jest wpływ innowacji (w szczególności o charakterze przełomowym) na szanse rozwojowe firm. Często dotyczą one sposobu realizacji działalności wytwórczej czy usługowej przedsiębiorstw. Podkreśla się także znaczenie wpływu innowacji o charakterze społecznym na rozwój przedsiębiorstw. Z kolei innowacyjność wewnętrzna firm wiąże się często z realizacją własnych innowacji, najczęściej o charakterze inkrementalnym. Rozpatrywane są także różne poziomy innowacyjności: ponadnarodowy, krajowy, lokalny, wreszcie na poziomie poszczególnych organizacji. W części pierwszej opracowania odniesiono się także do problematyki innowacyjności i konkurencyjności krajów Unii Europejskiej oraz do problematyki innowacyjności przedsiębiorstw różnych branż, zwracając m.in. uwagę na rolę kapitału ludzkiego."(...)Pozycja Komunikacja marketingowa przedsiębiorstwa - pojęcie i zakres(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Dołhasz, Magdalena"Dynamiczny rozwój rynku i gospodarki zmusza przedsiębiorstwa do ciągłego poszukiwania nowych sposobów zdobywania klienta, aby osiągnąć a następnie umacniać swoją pozycję na rynku. Integralnym instrumentem w ramach kompozycji marketingowej, bez której współczesne przedsiębiorstwo nie można konkurować na dzisiejszym rynku jest promocja, rozumiana potocznie jako przekazywanie informacji klientowi o produktach czy działalności firmy - swoista „rozmowa” przedsiębiorstwa z rynkiem. Nawiązując do stanowiska J. Daweya, można stwierdzić, że przedsiębiorstwo istnieje dzięki przekazywaniu informacji i komunikowaniu się, że natura przedsiębiorstwa, i każdej organizacji, wyraża się właśnie w procesach przekazu i komunikowaniu się z otoczeniem"(...)Pozycja Koncepcje menadżerskie w zarządzaniu zmianami w przedsiębiorstwie a interesariusze(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Mielus, MagdalenaPoczątek XXI wieku charakteryzuje uczestnictwo międzynarodowych przedsiębiorstw w coraz szerszej debacie na temat celu biznesu oraz jego roli w społeczeństwie. Różnorodni interesariusze wywierają na nie ciągle rosnący nacisk, aby zapewniały zarówno zysk akcjonariuszom, jak i większą wartość społeczną. Ma to istotny wpływ na sposób, w jaki przedsiębiorstwa postrzegają swoje relacje ze społecznością oraz na programy dotacji charytatywnych i inwestycji społecznych. Zarządzanie zmianą, to jedna z kluczowych kompetencji, którą muszą posiąść menedżerowie stojący na czele nowoczesnych organizacji. W literaturze podkreśla się, iż współdziałanie podmiotów na różnych płaszczyznach będzie wymagało przyjęcia, wprowadzenia i realizacji idei partnerstwa. Jest to wynikiem założeń gospodarki opartej na wiedzy, gdzie utrzymywanie relacji partnerskich z różnymi grupami interesariuszy staje się koniecznością z punktu widzenia dalszego funkcjonowania i rozwoju. W niektórych organizacjach docenia się wartość interesariuszy i traktuje ich jako kapitał, który może decydować o regresie bądź rozwoju organizacji.Pozycja Kreowanie odpowiedzialnego biznesu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Chodyński, AndrzejPozycja Marketing(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Surówka-Marszałek, Danuta; Śmigielska, Grażyna; Smutek, Halina; Fudaliński, Janusz; Bober, Tomasz; Walas-Trębacz, Jolanta; Stobiecka, Jadwiga; Płonka, Maria; Oczkowska, Renata; Dołhasz, Magdalena; Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata; Łapczyński, Mariusz; Surówka-Marszałek, DanutaZe wstępu: Niniejsza publikacja jest zbiorem artykułów obejmujących szeroki zakres tematyczny prezentowanych zagadnień, które odnoszą się zarówno do funkcjonowania nowoczesnych przedsiębiorstw działających m.in. w formie organizacji sieciowych, jak i instytucji non-profit, a także wszelkiego rodzaju stowarzyszeń realizujących swoje zadania w warunkach gospodarki konkurencyjnej na rynkach krajowych bądź międzynarodowych. Znajdzie tutaj również czytelnik interesujące przekroje analizy zachowań podmiotów indywidualnych (konsumentów) ujawnianych w trakcie podejmowania ważnych decyzji rynkowych, towarzyszących ich ekonomicznym wyborom. W układzie tematycznym Zeszytu wyodrębniono dwa bloki zagadnień. Pierwszy tworzą prace z zakresu zarządzania. Druga, najliczniejsza grupa prac ukazuje istotną tematykę badawczą odnoszącą się do zakresu działalności marketingowej firm, organizacji i instytucji. Tutaj też odnotować należy wieloaspektowy nurt rozważań prezentowanych przez autorów. Szerokie spektrum zagadnień prezentowanych w kolejnym, piątym już, Zeszycie Naukowym wynika z zainteresowań i badań własnych prowadzonych przez pracowników Wydziału Ekonomii i Zarządzania, którzy przygotowali powyższą publikację.Pozycja Metody i obszary zarządzania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Carić, Marko; Hilarowicz, Agata; Janiszewska-Poszwa, Ewa; Laskowska, Jolanta; Makowiec, Marek; Potocki, Arkadiusz; Poździoch, Stefan; Staliński, Piotr; Walas-Trębacz, Jolanta; Dołhasz, Magdalena; Konstatinova, Roumiana; Magyar, Zoltán; Oczkowska, Renata; Płonka, Maria; Surówka-Marszałek, Danuta; Potocki, ArkadiuszOpracowanie poświęcone jest charakterystyce i propozycji rozwiązania wybranych problemów zarządzania. Kilka tekstów dotyczy roli mediów (a także innych instrumentów) w marketingu. Ciekawe jest opracowanie oparte na pewnej autorskiej typologii instrumentów marketingu-mix stosowych przez przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych. Druga grupa artykułów poświęcona jest nowym formom zatrudnienia, partycypacji pracowników oraz standardów ochrony pracy, które winny być stosowane przez nasze organizacje. Zatem blok ten dotyczy zagadnień organizacji pracy. Są także artykuły prezentujące konkretne metody zarządzania, począwszy od zarządzania komunikacją, przez zarządzanie strategiczne, a na systemach zarządzania produkcją skończywszy. Niektórzy Autorzy podejmują się nie tylko prezentacji, a także przedstawiają pewne rozwiązania zagadnień dotyczących niemal wszystkich obywateli. Tu przede wszystkim należy wymienić rozważania o kształtowaniu tran sportu publicznego. Ciekawe jest także studium o możliwości wykorzystania Internetu na rynku ubezpieczeń społecznych.Pozycja Ocena efektywności kadry kierowniczej w przedsiębiorstwie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Walas-Trębacz, Jolanta; Galata, Stanisław"Efektywność każdej organizacji zależy nie tylko od wydajności pracy jej poszczególnych struktur, lecz przede wszystkim od efektywnej pracy kierownika (szerzej kierownictwa organizacji), który ustala cele, przydziela zadania, przygotowuje warunki działania oraz koordynuje działania wielu podmiotów w czasie i przestrzeni."(...)Pozycja Odpowiedzialność ekologiczna w proaktywnym rozwoju przedsiębiorstw.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Chodyński, AndrzejPrzedmiotem rozważań prowadzonych w niniejszej monografii jest problematyka proaktywnego rozwoju przedsiębiorstw. Szczególną uwagę zwrócono na rolę odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw jako czynnika tego rozwoju. Odpowiedzialność ekologiczna wynika z konieczności realizacji działań związanych z ochroną coraz bardziej zagrożonego przez człowieka środowiska naturalnego. Rozwój proaktywny opiera się na przyjęciu przez przedsiębiorstwo zachowań o charakterze antycypacyjnym, wyprzedzającym możliwość wystąpienia zmian; obejmuje także działania o charakterze przedsiębiorczym. Jest to zatem przeciwieństwo działań dostosowawczych, o charakterze reaktywnym. W literaturze przedmiotu przeważa pogląd, że działania proaktywne sprzyjają sukcesom firm na rynku. Proaktywność powinna pozwolić na unikanie bądź przełamywanie sytuacji krytycznych, na jakie przedsiębiorstwo narażone jest w swoim rozwoju.Pozycja Organizacja oparta na wiedzy jako podstawa przedsiębiorczego zarządzania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Mielus, MagdalenaProcesy towarzyszące globalizacji sprawiają, że organizacje zmuszone są do poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań w zarządzaniu, co pozwoli im na utrzymanie się w złożonym i nieprzewidywalnym środowisku narodowym i międzynarodowym. Globalizacja, wolny rynek i rozwój społeczeństwa informacyjnego sprawiają, że organizacje gospodarcze muszą poszukiwać nowych dróg zwiększania swej konkurencyjności. Jedną z nich jest wejście w posiadanie wartościowych informacji, których to wartość przekłada się na poziom wiedzy w organizacji. Wiedza zawsze decydowała o szeroko rozumianym rozwoju i nabiera współcześnie szczególnego znaczenia. Współczesną tendencją jest przekształcanie się organizacji w kierunku tych opartych na wiedzy.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2002(Oficyna Wydawnicza AFM, 2002) Kubát, Michał; Czarny, Ryszard M.; Pietrzyk, Dorota; Horodyski, Miłosz; Grzybowski, Marian; Staszków, Jan; Maciąg, Marek; Hładij, Michał; Szczurek, Wiesław; Kornaś, Jerzy; Kloczkowski, Jacek; Szarota, Zofia; Panek, Anna; Tabora-Marcjan, Ewa; Sierankiewicz, Ewa; Paleczny, Tadeusz; Warmińska, Katarzyna; Blachnicki, Bogusław; Fatuła, Dariusz; Dołhasz, Magdalena; Kubacka, Dominika; Świerczyńska, Jowita; Boczkowska, Barbara; Seniów, Jerzy; Hadżinikołowa, Elena; Grott, Olgierd; Majchrowski, JacekPozycja Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym : uwarunkowania strategii internacjonalizacji i globalizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Oczkowska, RenataPodstawowym celem książki jest omówienie złożonej problematyki internacjonalizacji przedsiębiorstw, dokonanie analizy otoczenia międzynarodowego, a także działań marketingowych przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Książka składa się z pięciu rozdziałów teoretycznych oraz rozdziału zawierającego przykłady przedsiębiorstw działających na rynkach zagranicznych Książka jest przeznaczona dla studentów różnych kierunków studiów, tj.: zarządzania, marketingu międzynarodowego, ekonomii, stosunków międzynarodowych, a także europeistyki. Może również stanowić źródło inspiracji dla przedsiębiorców działających na rynku międzynarodowym.Pozycja Sieciowość w koncepcjach biznesu – aspekty społeczne i ekologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Chodyński, AndrzejPozycja Strategiczna Karta Wyników (Balanced Scorecard) w implementacji założeń rozwoju organizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Chodyński, Andrzej; Jabłoński, Adam; Jabłoński, MarekPozycja The Significance of the COVID-19 Pandemic for Business Management – the Perspective of Małopolska Entrepreneurs Participating in International Trade(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Świerczyńska, JowitaPandemia COVID-19 niemal z dnia na dzień zmieniła rzeczywistość. Niepewność związana z jej skutkami w różnym stopniu wpłynęła na działalność przedsiębiorstw. Celem artykułu jest wskazanie na znaczenie pandemii dla procesu zarządzania przedsiębiorstwem. Hipoteza badawcza została sformułowana następująco: zmienność, niepewność oraz niejednoznaczność otoczenia, które pojawiły się w związku z pandemią COVID-19, wymusiły na wielu przedsiębiorstwach przystosowanie się do funkcjonowania w zupełnie odmiennych warunkach – nie było to z pewnością łatwe zadanie, ale – jak pokazuje przykład przedsiębiorców uczestniczących w obrocie międzynarodowym z obszaru Małopolski – nie niemożliwe. Struktura artykułu obejmuje dwie części oraz podsumowanie. W pierwszej omówiono znaczenie pandemii COVID-19 dla procesu zarządzania biznesem, druga odnosi się do działalności przedsiębiorstw z Małopolski. W badaniach wykorzystano analizę opisową, poprzedzoną przeglądem źródeł literaturowych, metodę indukcji oraz analizę danych udostępnionych przez Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w Krakowie.