Przeglądaj wg Słowo kluczowe "szkolnictwo wyższe"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 20
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo Teoria i Praktyka nr 4, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Choromańska, Agnieszka; Porwisz, Monika; Budzowski, Artur; Raźniak, Piotr; Czermińska, Małgorzata; Kozaczyński, Waldemar; Rotter, Tadeusz; Láczay, Magdolna; Stańczyk, Jerzy; Domin-Kuźma, Agnieszka; Budzowski, KlemensPozycja Ewaluacja zajęć dydaktycznych przez studentów. Teoria i praktyka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Kapiszewska, Maria; Merklinger-Gruchała, AnnaPozycja Gender na poważnie. Obecne trendy i zalecenia dla środowiska naukowego(2014-05-08) du Vall, Marta; Majorek, MartaOpracowanie dotyczy problematyki udziału kobiet w sektorze naukowo-badawczym. Analiza danych statystycznych ilustruje sytuację obserwowaną zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, gdzie kobiety, mimo że stanowią niemal połowę osób otrzymujących stopień doktora, to wśród profesorów zwyczajnych - zaledwie jedną piątą. Omawiane zagadnienie zaprezentowane zostało w ujęciu geograficznym, z podziałem na kraje Unii Europejskiej, Polski i Skandynawii. Wspólna dla nich jest sytuacja, w której naukowczynie napotykają na swojej drodze zawodowej więcej barier, aniżeli podobnie wykwalifikowani mężczyźni. Również w Polsce, mimo znaczącego wzrostu liczby kobiet studiujących na dalszych etapach kariery akademickiej sytuacja kobiet nie jest satysfakcjonująca. Ostatnia część opracowania poświęcona została polityce krajów nordyckich w zakresie eliminowania zjawiska nierówności płci w sektorze akademickim. Mimo że państwa tego regionu prowadzą własną politykę dotyczącą równowagi płci w życiu społecznym, to prowadzą daleko idące konsultacje co do wspólnych strategii w tym obszarze, a działania na rzecz równości płci w skandynawskim sektorze naukowo-badawczym bazują przede wszystkim na przepisach antydyskryminacyjnych. Rozwiązania przyjęte w tym regionie oraz wytyczne europejskich instytucji potraktowane zostaną jako swoisty punkt odniesienia dla działań na rzecz eliminowania nierówności ze względu na płeć w sektorze akademickim.Pozycja Innowacje w procesie zarządzania regionem(Oficyna Wydawnicza AFM,, 2014) Makieła, Zbigniew; Ziarko, Janusz; Kneller, Margaret; Simoncini, Gabriele; Bielecka, Paulina; Feczko, Piotr; Kucab, Piotr; Mucha, Paweł; Makieła, ZbigniewZe wstępu: Celem niniejszej publikacji jest włączenie się autorów poszczególnych rozdziałów w dynamiczny rozwój nauk empirycznych i powiązania ze sobą celów poznawczych i aplikacyjnych odnoszących się do zarządzania regionem, uwzględniając w tym zakresie zarówno uwarunkowania oraz innowacje, jak i strategie. Podział książki na dwie grupy tematyczne, tworzące zespoloną i usystematyzowaną całość, obejmującą następujące zagadnienia: – koncepcje rozwoju regionalnego, – działalność organizacji w kreowaniu innowacji. W części pierwszej autorzy podjęli tematy, które są przedmiotem zainteresowań wielu badaczy i obejmują wybrane koncepcje rozwoju regionalnego oparte na innowacyjności. W części drugiej, dotyczącej działalności organizacji w kreowaniu innowacji, wskazano na wielość organizacji wpływających na pobudzanie innowacji, powiązanej z postępem technicznym i technologicznym oraz aktywnością społeczną. Autorzy i redaktor naukowy mają świadomość, że publikacja nie wyczerpuje opisu znaczenia innowacji w procesie zarządzania regionem. Wypełnia ona jednak pewną lukę na rynku wydawniczym i może stanowić dla środowiska naukowo- badawczego punkt odniesienia do nowych przemyśleń, polemik, analiz i krytycznej dyskusji nad problematyką innowacyjności w zarządzaniu regionami w warunkach konkurencji.Pozycja Key Issues in the Higher Education of Civil Security and Property Protection(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Láczay, MagdolnaPojęcie ochrony porządku publicznego w kontekście międzynarodowych porównań nie ma jednoznacznej definicji. Różnorodność napotykanych definicji sprawia, że trudno jest uwypuklić elementy bezpieczeństwa cywilnego i ochrony własności. Podczas tworzenia się koncepcji ochrony porządku publicznego mieliśmy do czynienia z łatwym do zdefiniowania i nadal aktywnym zjawiskiem, które doprowadziło do powstania dwóch odrębnych typów: klasycznego modelu kontynentalnego oraz modelu brytyjskiego. Obecnie na Węgrzech aspiruje się do tego, aby kształtować pojęcie ochrony porządku publicznego zgodnie z własnymi tradycjami. Unia Europejska zaproponowała definicję wspólnej polityki obronnej (trzeci filar), która została następnie zmodyfikowana na mocy Strategii Lizbońskiej, uwzględniając zasadę subsydiarności. Wspierane są rozmaite modele organizacyjne. Dostępne są też różne formy szkolenia. Istnieją wirtualne instytucje, takie jak Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony czy Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony, które zajmują się wyłącznie formułowaniem zasad i organizowaniem konferencji. Nowoczesne podejście daje się zaobserwować w Krakowie, pod postacią Edukacji dla Obronności i Bezpieczeństwa. Na Węgrzech definicja ochrony porządku publicznego dotyczy konkretnego obszaru administracji publicznej. Celem jest wyszkolenie zawodowych funkcjonariuszy ochrony porządku publicznego, którzy będą potrafili pogodzić normy systemów bezpieczeństwa poszczególnych państw członkowskich z normami unijnymi. Powinny to być osoby, które dobrze wykorzystają swoją wiedzę na poziomie działalności regionalnej. Ważna jest również umiejętność wypromowania upaństwowienia ochrony porządku publicznego.Pozycja Kształcenie kompetencji w biegu życia człowieka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Szyszko-Bohusz, Andrzej; Karpińska-Ochałek, Małgorzata; Obrzud, Magdalena; Skrzyp, Magdalena; Kliś, Maria; Żyłkiewicz, Emilia; Tomaszewski, Jarosław; Zinkiewicz, Beata; Pałka, Ewa; Matuska, Ewa; Figurska, Irena; Figurska, Irena; Maj, Bernard; Woźniak, Marta; Aksman, Joanna; Nieciuński, StanisławPrezentowana monografia składa się z trzech części. Jej pierwszą część, Rozwijanie kompetencji dzieci i młodzieży, otwiera tekst Andrzeja Szyszko-Bohusza, w którym autor precyzuje ogólne warunki przygotowania młodzieży do samokształcenia oraz kształtowania kompetencji w trakcie ludzkiego życia. Zdaniem autora, najważniejsze jest wytworzenie potrzeby całościowego (respective holistycznego samodoskonalenia). W następnych tekstach zamieszczonych w tej części monografi i Małgorzata Karpińska-Ochałek, Magdalena Obrzud oraz Magdalena Skrzyp poddają analizie rolę kompetencji komunikacyjnych w przygotowaniu uczniów do całożyciowego uczenia się. W pierwszym artykule autorki badają i oceniają edukacyjną wagę procesu stymulacji rozwoju mowy małych dzieci. Koncentrują się na prezentacji zagrożeń i zalet związanych z posługiwaniem się tzw. językiem nianiek. W drugim tekście autorka analizuje dydaktyczne znaczenie wprowadzonej w Polsce, eksperymentalnie, nowej metody nauczania języków obcych (Content and Language Integrated Learning). Tak M. Karpińska- Ochałek i M. Obrzud, jak i M. Skrzyp podkreślają fundamentalne znaczenie kształcenia językowego w procesie opanowywania innych niezbędnych człowiekowi kompetencji, a zarazem w dalszym rozwoju specyficznie ludzkich form psychicznej regulacji zachowania się. Na drugą część monografii, Kluczowe Kompetencje w procesie kształcenia współczesnych studentów, składa się pięć tekstów. Pierwszy z nich autorstwa Marii Kliś omawia rolę językowej komunikacji w procesie edukacji akademickiej przy czym dostarcza ważkich argumentów uzasadniających tezę, że umiejętność werbalnego porozumiewania się warunkuje rozwój wielu innych sprawności i osiągnięć jednostek. Autorzy kolejnych tekstów, Ewa Pałka, Emilia Żyłkiewicz i Jarosław Tomaszewski, rozważają dwie pedagogiczne tezy akcentujące, że w dobie globalizacji szczególne znaczenie w procesie kształcenia studentów należy przypisywać:rozwijaniu ich umiejętności sprawnego posługiwania się językiem obcym, b. formowaniu innych kompetencji międzykulturowych. Tę część monografi i zamykają teksty Beaty Zinkiewicz, która omawia zagadnienie kompetencji absolwentów pedagogiki resocjalizacyjnej, oraz Ewy Matuskiej, prezentującej wyniki swoich badań empirycznych nad wizjami zawodowych karier studentów prowincjonalnych wyższych uczelni w rejonie Pomorza. Trzecia część przedstawianego czytelnikom opracowania Doskonalenie kompetencji pracowników składa się z tekstów poświęconych procesowi doskonalenia zawodowego oraz innym warunkom osiągania wysokiej wydajności i jakości pracy w przedsiębiorstwie. W pierwszym z nich Irena Figurska analizuje rolę rywalizacji w realizacji zadań i celów przyświecających zakładowi pracy. Ujawnia, że rywalizacja – z jednej strony – motywuje jednostki realizujące powierzone im zadania do podejmowania twórczych działań, lecz – z drugiej – w jakimś stopniu obniża wzajemną komunikacyjną otwartość pracowników i w efekcie przeszkadza we współpracy. W artykule autorka skupia się na analizie rywalizacji między pracownikami w ramach organizacji, chociaż – jak podkreśla – współzawodniczyć mogą ze sobą także jej poszczególne komórki, zespoły oraz wydziały. Dwa teksty kończące książkę, autorstwa Marty Woźniak i Bernarda Maja, poświęcono problematyce dokształcania pracowników. Autorzy rozważają w nich: 1. kwestię posługiwania się w procesie edukacji, alternatywnymi względem tradycyjnych, internetowymi formami kształcenia. 2. problemy podaży i ewaluacji jakości szkoleń antykryzysowych, zgłaszanych na polskim rynku edukacyjnym w ostatnich latach.Pozycja Metody ewidencji i analizy powiązań efektów kształcenia w ramach krajowych ram kwalifikacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Grabiński, TadeuszWdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji jest zadaniem złożonym. Stosunkowo ławo można to zrobić w skali pojedynczych kierunków studiów. W przypadku uczelni lub wydziałów prowadzących kilka kierunków kwestią o podstawowym znaczeniu jest stworzenie w miarę ujednoliconych procedur i zasad konstruowania planów studiów oraz sylabusów, tak aby były zgodne z zasadami KRK oraz ich filozofią. Brak uzgodnień dotyczących ujednoliconych zasad ewidencjonowania i sporządzania dokumentacji, kodowania efektów, modułów, treści kształcenia itp. może utrudnić a nawet uniemożliwić analizy i ocenę skutków wprowadzonych zmian. Dysponowanie metodologią prowadzenia analiz porównawczych pozwala ocenić kierunki studiów realizowane w danej uczelni na tle podobnych kierunków, prowadzonych w innych uczelniach. Celem autora jest zaproponowanie rozwiązań o charakterze proceduralno-narzędziowym, które mogą ułatwić monitoring, weryfikację i doskonalenie procesu dydaktycznego, zgodnie z zasadami wprowadzonymi w ramach KRK. Podobne przykłady analiz można znaleźć w wielu publikacjach. Przedstawione narzędzia i procedury analizy macierzy powiązań zilustrowano na przykładzie kierunku Informatyka i ekonometria prowadzonego w KA AFM na Wydziale Zarządzana i Komunikacji SpołecznejPozycja Metody i narzędzia zapisu i udostępniania danych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Bednarczyk-Płachta, Agnieszka; Urlik, Szczepan; Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, Sebastian; Gąciarz, Tomasz; Płażek, Joanna; Chmielowski, Wojciech Z.; Smolarek-Grzyb, Agnieszka; Uryga, Renata; Wilk-Kołodziejczyk, Dorota; Regulski, Krzysztof; Jakubiec, Adam; Krupa, Marian; Pękala, Maciej; Grabiński, Tadeusz; Wilk-Kołodziejczyk, Dorota; Woźniak-Zapór, MartaPrzekazujemy czytelnikowi kolejną monografię wydaną w ramach serii „Informatyka”, zawierającą publikacje pracowników związanych z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z obszaru problemów optymalizacji, systemów informacyjnych oraz kształcenia zdalnego. Wśród autorów niniejszej publikacji znajdują się głównie pracownicy Studium Informatyki Krakowskiej Akademii i Katedry Informatyki Stosowanej. Opublikowane artykuły są wynikiem współpracy w zespołach z pracownikami innych krakowskich uczelni. Tematyka monografii koncentruje się na metodach optymalizacji, zastosowaniach systemów informatycznych, oraz kształcenia zdalnego. Całość tematyki podzielona jest na trzy wzajemnie powiązane części. Pierwsza część zawiera trzy podrozdziały, w których podjęto kwestie kształcenia zdalnego. Druga część monografii, ujęta w kolejnych trzech podrozdziałach, prezentuje wybrane narzędzia i modele optymalizacji. Ostatnia, trzecia – przedstawia problematykę związaną z zastosowaniem systemów informatycznych w firmie.Pozycja Miejsce i rola Chin w procesie globalizacji edukacji na poziomie wyższym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Mydel, RajmundChina’s dynamic economic growth at the turn of twenty/twenty-first century is accompanied by an unprecedented development of higher education and university education. Development of economic structures of the country gave birth to a sharp increase in demand for highly qualified personnel with broad international experience. That triggered a rapidly growing process of “student emigration” to foreign universities, making China the main animator of the process of globalization of higher education. In 2007 Chinese students represented 15,1% of all international students in the world higher education system. They became largest foreign minority at the universities in the USA (16.6% of total number of foreign students), UK (14.1%), and in the case of Japan they accounted for the record 63.7% (2007). At the same time number of foreigners studying in China is dynamically growing (with 39 000 in 1970 to 195 000 in 2007). It is expected that due to the expansion of the Chinese economy and the increasing interest in the culture and art by 2020 more than half million of foreign students will undertake their education in China.Pozycja Miejsce technologii informacyjno-komunikacyjnych w rozwijaniu kompetencji pedagogicznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kozłowska, Anna"Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne wkroczyły do szkoły wraz z rozwojem techniki, stając się jednym z podstawowych elementów warsztatu współczesnego nauczyciela na wszystkich stopniach i poziomach kształcenia. Edukacja otrzymała w ten sposób zupełnie nowe narzędzia działania. Przede wszystkim uzyskała możliwości przeprowadzenia niemal rewolucyjnych zmian w sposobach prowadzenia zajęć."(...)Pozycja Naukowczynie w polskim systemie szkolnictwa wyższego - trudności i perspektywy.(Ośrodek Badań nad Wielokulturowością Mniejszościami i Wykluczeniem KAAFM, 2013-07) du Vall, Marta; Majorek, MartaArtykuł prezentuje, w pierwszej kolejności, stereotypowe, utrwalone role przyporządkowywane kobietom, które zestawiane są ze współczesnymi trendami i zmieniającymi się warunkami ich funkcjonowania i obecności w życiu społecznym i gospodarczym. Autorki przeprowadzają diagnozę obecnego stanu rzeczy, skupiając się przede wszystkim na realiach polskich i ukazując przeszkody oraz szanse jakie jawią się przed kobietami, które zdecydowały się na naukową ścieżkę kariery ze szczególnym uwzględnieniem jej akademickiego wymiaru. Jednym z zasadniczych celów artykułu jest przedstawienie inicjatyw i programów prowadzonych przez rozmaite instytucje reprezentujące różne sektory i posiadające różnoraki zasięg. Inicjatywy te, choć nierzadko niezauważane i niedoceniane, stanowią istotny czynnik przemian prowadzących do wyrównywania szans kobiet i mężczyzn w tym obszarze.Pozycja O harmonijny rozwój człowieka. Myśl pedagogiczna Profesora Andrzeja Jaczewskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Nęcki, Zbigniew; Wojtycza, Janusz; Izdebski, Zbigniew; Perzanowski, Tadeusz; Długołęcka, Alicja; Czarkowski, Jakub Jerzy; Toczyski, Piotr; Jaczewski, Andrzej; Radomski, Jerzy; Klinik, Jerzy; Korbelak, Michał; Wiśniewska-Krauzowicz, Jolanta; Krauzowicz, Andrzej; Wojciechowski, Jan Stanisław; Mróz, Janusz; Mutrynowski, Andrzej; Leszczyński, Włodzimierz; Burda, Piotr; Piekarski, Jan; Gołos, Zbigniew; Kowalkowski, Jerzy; Nawrocki, Jacek J.; Jednorowski, TomaszZ wprowadzenia: "Andrzej Jaczewski, Profesor Honorowy Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, uczony, który we wrześniu b.r. ukończy 90. rok życia, to najstarszy i jeden z nielicznych obecnie autorytetów naukowych w dziedzinie badań nad rozwojem seksualnym dzieci i młodzieży. Jego działalność sytuuje się na pograniczu nauk medycznych i pedagogicznych."(...)Pozycja Perspektywy uczelni niepublicznych w strategiach rozwoju szkolnictwa wyższego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Waltoś, Stanisław; Woźnicki, Jerzy; Jajszczyk, Andrzej; Żmija, Janusz; Tłokiński, Waldemar; Pomianek, Tadeusz; Pawłowski, Krzysztof; Nałęcz, Daria; Chmielecka, Ewa; Koseski, Adam; Zdanowski, Mirosław; Kapiszewska, Maria; Kudrycka, Barbara; Malec, Jerzy; Malec, JerzyPozycja Procedury opiniowania kierunkowych efektów kształcenia przez studentów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Grabiński, Tadeusz; Merklinger-Gruchała, AnnaJednym z wymogów wdrożenia nowych programów kształcenia jest zasięganie opinii interesariuszy (studentów i pracodawców) na temat przydatności i poprawności kierunkowych efektów kształcenia założonych w programie studiów. Poniżej przedstawia się metody i narzędzia pozyskiwania opinii studenckich oraz generowanie na ich podstawie macierzy danych, stanowiących podstawę przeprowadzania analiz. Rozważania dotyczą opinii studenckich zebranych na wybranym kierunku i poziomie studiów (Zarządzanie, studia licencjackie). Ankietyzacja miała charakter pilotażowy i ukierunkowana była na weryfikację procedur pozyskiwania danych oraz identyfikację zagrożeń w zakresie rzetelności i wiarygodności uzyskiwanych opinii.Pozycja Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego Ukrainy w warunkach Procesu Bolońskiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Boczarowa, Ołena"System Boloński reformy szkolnictwa wyższego stał się jednym z elementów integracji europejskiej. Biorąc pod uwagę wspólnotę granic Ukrainy i Unii Europejskiej, historyczną, kulturalno-cywilizacyjną oraz terytorialną tożsamość Ukrainy, a także wejście do jednej przestrzeni edukacyjnej oraz strategię państwa ukraińskiego skierowaną na integrację z Unią Europejską, celowa i aktualna staje się kwestia zbadania procesów integracji europejskiej, a także perspektyw ich rozwoju dla Ukrainy."(...)Pozycja Struktura społeczna uniwersytetu. Wspólnota i hierarchia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Sowa, Kazimierz Z."Uniwersytet, który od setek lat jest integralnym elementem struktury instytucjonalnej społeczeństw europejskich, należy do najbardziej złożonych tworów społecznych. Złożoność ową dostrzegamy już wówczas, gdy myślimy o jego genezie. Można wskazać, jak się wydaje, trzy źródła czy też trzy tradycje, które splotły się w jego idei i kształcie. Najstarszym składnikiem tej idei były niewątpliwie starożytne szkoły fi lozofi czne, a raczej społeczna pamięć o nich, na czele z najsławniejszymi – Platońską Akademią oraz Liceum Arystotelesa."(...)Pozycja Uczelniany system kształcenia na odleglość a KRK(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Woźniak-Zapór, MartaNa rynku pracy najbardziej pożądana jest wiedza, umiejętności oraz kwalifikacji. KRK dla Szkolnictwa Wyższego opisują efekty kształcenia, czyli kwalifikacje jakie student zdobywa w czasie studiów. W związku z tym proces kształcenia można podzielić na bloki tematyczne służące osiąganiu określonego celu, czyli efektu kształcenia. Biorąc to pod uwagę, kierunki studiów mogłyby być rozpatrywane nie w skali wydziału, ale w skali uczelni. Dodając do tego elementy zdalnego nauczania perspektywa mogłaby być nawet poszerzona na zespół uczelni, obejmując nawet cały kraj. W artykule przedstawiono uwarunkowania kształcenia na odległość w Polsce, założenia uczelnianego sytemu kształcenia na odległość na przykładzie KAAFM, kształcenie na odległość w aspekcie KRK, a także opinie studentów na temat stosowania takiej metody kształcenia.Pozycja Uczelnie niepubliczne – sukces czy niechciany produkt wolnego rynku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kapiszewska, MariaPozycja Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji – udręka czy szansa na poprawę szkolnictwa wyższego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Kapiszewska, Maria; Potopianek, Natalia; Skulicz, Danuta; Grabiński, Tadeusz; Stoczewska, Barbara; Krawczyk, Robert; Mirecka, Jadwiga; Grabiński, Tadeusz; Merklinger-Gruchała, Anna; Kožuh, Anna; Woźniak-Zapór, Marta; Parlicki, Mariusz; Sozańska, DominikaZ wprowadzenia: "Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (stosowany skrót KRK) wprowadzone znowelizowana ustawą – Prawo o szkolnictwie wyższym 18 marca 2012 roku i wdrażane od października 2011 roku nie są jeszcze w ustawodawstwie rozdziałem zamkniętym. Niedługo wejdzie w życie kolejna nowelizacja do właśnie znowelizowanej ustawy. Oznacza to, że można założyć z dużym prawdopodobieństwem, że wiele zagadnień i wątpliwości poruszanych w tej monografii, a dotyczących tak różnych paragrafów ustawy, jak i rozporządzeń może zostać wkrótce zmienionych, bądź uzupełnionych. Jednocząca się Europa, otwierające się granice i wędrówki młodych ludzi nie tylko za pracą, ale także chcących poznawać świat i zdobywać wykształcenie w różnych miejscach kontynentu, zmusiły państwa Europy do przyglądnięcia się systemom edukacji w poszczególnych krajach. Celem było poszukiwanie wspólnego mianownika w europejskim systemie kształceniu lub jego stworzenie na bazie istniejących. Miałby on umożliwić usankcjonowanie prawne dyplomów, czy uznawanie dotychczasowo zdobytej edukacji w różnych uczelniach, w różnych europejskich krajach. Aby jednak było to możliwe, należało zdefiniować kwalifikacje, jakie powinien posiadać absolwent, aby móc legitymować się określonym dyplomem. I to właśnie ramy kwalifikacji dla określonego poziomu kształcenia, czy uzyskania dyplomu jakiegoś stopnia dla każdego studiowanego kierunku-(w każdym kraju) opisują zestaw wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, których posiadanie jest konieczne, aby ten poziom, czy dyplom uzyskać. Wszystkie te ramy są powiązane. Tak więc kwalifikacje zdobyte w jednym kraju będzie można odnieść do poziomu edukacji w innym kraju Unii Europejskiej. Będzie zatem jasne jakie kompetencje kryją się za tytułem licencjata, czy magistra danego kierunku studiów, bez względu na to, w którym kraju zostały one osiągnięte. Ułatwi to znacznie - migracje ludzi, wymianę myśli i idei, a tym samym pomoże w sprostaniu wymaganiom jednoczących się rynków ekonomicznych, systemów finansowych i komercyjnych."(...)Pozycja Zarys diagnozy jakości pracy nauczyciela akademickiego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kapiszewska, Maria; Tabora-Marcjan, Ewa