4.2 Nagrodzone prace dyplomowe
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 4.2 Nagrodzone prace dyplomowe wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 74
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Analiza częstości występowania prób samobójczych wśród nastolatków zgłaszających się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w czasie pandemii COVID-19(2023) Bielec, Ewa; Tomaszek, Lucyna; PielęgniarstwoWstęp: Z roku na rok systematycznie wzrasta liczba zamachów samobójczych wśród nastolatków, a także obniża się próg wiekowy osób podejmujących próby samobójcze. W Polsce samobójstwa są drugą po wypadkach przyczyną zgonów wśród dzieci i młodzieży. Wyraźnie negatywny wpływ na zdrowie psychiczne ludności na całym świecie wywarła pandemia COVID-19. Dzieci i młodzież odczuwają najwięcej psychospołecznych skutków z nią związanych. Cel pracy: Celem pracy było: (1) poznanie częstości hospitalizacji nastoletnich pacjentów z powodu prób samobójczych w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR) Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie w czasie pandemii COVID-19, (2) określenie profilu nastoletniego pacjenta podejmującego próbę samobójczą. Materiał i metoda: Analizą retrospektywną objęto, na podstawie elektronicznej dokumentacji medycznej w systemie CliniNet, dane socjodemograficzne i kliniczne pacjentów w wieku 10-18 lat z rozpoznaniem próby samobójczej. Okres obserwacji: od 20 marca 2020 roku do 16 maja 2023 roku. Wyniki: W czasie pandemii COVID-19 odnotowano 425 hospitalizacji pacjentów w wieku 11-17 lat z powodu próby samobójczej (0,7%), najwięcej (69%) w przedziale wiekowym 15-17 lat. 80% badanej grupy stanowiły dziewczynki, a 75,3% to mieszkańcy miast. Samozatrucie było najczęstszą przyczyną zamachów samobójczych (52,4%), następnie samookaleczenia (41%), powieszenie (3,2%) i skok z wysokości (2,1%). Najczęstszą substancją toksyczną w samozatruciach były leki przeciwdepresyjne i przeciwpsychotyczne oraz paracetamol. Około 70% hospitalizacji powiązanych było z występowaniem zaburzeń psychicznych u nastolatków, spośród których najczęstsza była depresja. Co dziewiętnasty hospitalizowany pacjent wymagał leczenia na Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Śmiertelność w całej badanej grupie wynosiła 0,2%. Wnioski: W czasie pandemii COVID-19 przyczyną 0,7% hospitalizacji na SOR-ze były próby samobójcze. Hospitalizowane były najczęściej: osoby płci żeńskiej, w przedziale wiekowym 15-17 lat, będące mieszkańcami miast, leczone psychiatrycznie głównie z powodu depresji.Pozycja Analiza kultury bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu(2024) Borodziuk, Gabriela; Merklinger-Gruchała, Anna; PielęgniarstwoBezpieczeństwo pacjenta jest jednym z najważniejszych aspektów opieki zdrowotnej, ma ono kluczowe znaczenie dla jakości świadczonych usług medycznych oraz zaufania pacjentów do systemu opieki zdrowotnej. Kultura bezpieczeństwa pacjenta obejmuje wszystkie działania, postawy i procedury mające na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia błędów medycznych oraz zapewnienie pacjentom najwyższego standardu opieki. Celem badania była analiza kultury bezpieczeństwa pacjenta z punktu widzenia personelu medycznego w jednym z krakowskich szpitali. Grupę badawczą stanowił personel medyczny pracujący w bezpośrednim kontakcie z pacjentem (n = 78), w tym 63 (80%) pielęgniarki i położne, a 15 (20%) lekarze. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z użyciem polskiej adaptacji kwestionariusza Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC); w wersji polskiej użyto nazwy Ankieta Szpitalnego Bezpieczeństwa Pacjenta (ASBP). Kwestionariusz składa się z 42 itemów (stwierdzeń), które tworzą 12 wymiarów. Analizę statystyczną podzielono na 7 etapów. W pierwszym etapie została wykonana statystyka opisowa, w kolejnych stosując narzędzia statystyczne przeprowadzono analizę poszczególnych wymiarów i ich wpływa na bezpieczeństwo pacjenta oraz zależności pomiędzy poszczególnymi wymiarami, a cechami ankietowanych. Badanie zostało przeanalizowane za pomocą programu Statistica 13.3, a uzyskane wyniki zostały porównane do innych badań z wykorzystaniem kwestionariusza HSOPSC i jego adaptacji. Badanie wykazało, że poziom kultury bezpieczeństwa w jednym z krakowskich szpitali, w 11 na 12 wymiarach wymaga poprawy (w danych wymiarach liczba pozytywnych odpowiedzi była niższa niż 50%), a w jednym wymiarze („Praca zespołowa na oddziale” – W1) poziom kultury bezpieczeństwa jest neutralny (odsetek pozytywnych odpowiedzi wynosił między 50% a 75%). Najniżej oceniany był wymiar 4 „Wsparcie dyrekcji na rzecz bezpieczeństwa pacjenta” (13,42% pozytywnych odpowiedzi), a w jednym ze stwierdzeń tworzących ten wymiar stwierdzono, że jedynie 9,1% respondentów uważa, że dyrekcja szpitala tworzy atmosferę pracy sprzyjającą bezpieczeństwu pacjenta. Nisko oceniany był też wymiar 12 „Pozbawiona sankcji reakcja na błędy” (20,51% pozytywnych odpowiedzi), w którym większość (62,8%) respondentów jest przekonana, że ich błędy mogą być lub będą wykorzystywane przeciwko nim. W wymiarze 8 „Częstość raportowania zdarzeń” (30,30% pozytywnych odpowiedzi) ponad 45% respondentów zaznaczyło, że popełnione błędy, ale w porę skorygowane tak aby nie wyrządziły szkody pacjentowi są zgłaszane rzadko albo nigdy. Wnioski uzyskane z tego badania mogą posłużyć do zidentyfikowania obszarów wymagających poprawy w zakresie kultury bezpieczeństw pacjenta, co w konsekwencji pozwala na wdrożenie celowanych rozwiązań zmniejszających ilości i częstości występowania zdarzeń niepożądanych, ale również może poprawić formę i proces zgłaszania błędów medycznych.Pozycja Analiza obciążeń organizmu na stanowisku pielęgniarki oddziałowej oraz sposoby ich ograniczania na przykładzie Zakładu Opieki ZdrowotnejLachowicz, Katarzyna; Piekarz, Halina; Zarządzanie; Zarządzanie firmąZe wstępu: "W każdym procesie pracy istnieją czynniki szkodliwe i/lub uciążliwe, które towarzyszą pracownikowi, a tym samym stanowią ryzyko dla jego zdrowia, a nawet życia. Nie w każdym przypadku istnieje możliwość wyeliminowania tych czynników ze środowiska pracy. Jednak zawsze należy dążyć do zmniejszenia ich ekspozycji na danym stanowisku pracy, co w konsekwencji pozwoli zminimalizować zagrożenie dla zdrowia i życia pracowników. Redukcja występujących zagrożeń przy pracy może nastąpić m.in. poprzez właściwą organizację pracy, stosowanie odpowiedniej profilaktyki, wyposażenie w środki ochrony zbiorowej i indywidualnej, a także dzięki postępowaniu zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. "(...)Pozycja Centrum Integracji Społecznej w Odessie, miejsce spotkań lokalnej społeczności wraz z ośrodkiem opieki nad osobami starszymi i kaplicą ekumeniczną(2022) Katsan, Mariia; Wróbel, Piotr; ArchitekturaŻyjemy w chaosie - pandemia, wojny, gry polityczne, niesprawiedliwość i nierówności ekonomiczne, prześladowania rasowe i etniczne, problemy z ekologią - to dzisiejsze realia ludzkości. Z każdym dniem w naszej cywilizacji pojawia się coraz więcej gniewu i nienawiści. Postęp naukowy i technologiczny dystansuje ludzi od duchowości i przesłania postrzeganie prawdziwych wartości życia. Coraz trudniej jest zachować nadzieję i chęć dążenia do czegoś lepszego. Temat mojej pracy dyplomowej - Centrum Integracji Społecznej w Odessie jako miejsce spotkań lokalnej społeczności wraz z ośrodkiem opieki nad osobami starszymi i kaplica ekumeniczną - jest bezpośrednią reakcją na wydarzenia, które stały się nową rzeczywistością dla milionów ludzi. Centrum zostało zlokalizowane w moim rodzinnym mieście, w którym się urodziłam i w którym spędziłam dzieciństwo i młodość.Pozycja Czułość i empatia w kontaktach nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym na przykładzie badań wybranych przedszkoli w województwie Małopolskim(2023) Chachlica, Justyna; Aksman, Joanna; Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolnaZe wstępu: "Edukacja przedszkolna stanowi niezwykle ważne podwaliny w późniejszym rozwoju dziecka. Elementem takowej edukacji są nie tylko dzieci, ale i nauczyciele oraz rodzice. Zarówno pierwsi, jak i drudzy pełnią niebagatelną rolę, aby proces kształcenia i wychowywania dziecka przebiegał efektywnie i przynosił zamierzone skutki. Jednym z czynników mających bezpośredni wpływ na dzieci w wieku przedszkolnym jest postawa nauczyciela. To właśnie od wychowawcy zależy, czy dziecko będzie przedmiotem, czy podmiotem procesu dydaktycznego. Empatyczna, wspierająca, czuła postawa pedagoga ma na celu rozumienie dziecka, jego potrzeb, indywidualności, zainteresowań, zdolności i słabości. Troska o drugiego człowieka, ciepło, chęć pomocy i brak obojętności to emblematy, którymi odznaczać powinni się wszyscy podejmujący zawód nauczyciela."(...)Pozycja D(EKO)TERAPIA® a rozwój emocjonalny dzieci szkolnych (Proekologiczna metoda pracy pedagoga w niepublicznej placówce Edukacyjny Handmade – Twórcza Przestrzeń Rozwoju i Terapii w Sosnowcu)(2022) Szober, Aleksandra; Zinkiewicz, Beata; Pedagogika; Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z logopediąWstęp: "Sztuka – to brzmi dumnie. Jak się jednak okazuje, nie zawsze wzbudza ona pozytywne emocje i reakcje. Moje wieloletnie obserwacje oraz rozmowy z różnymi ludźmi skłoniły mnie do refleksji, że pewna część społeczeństwa postrzega sztukę przez pryzmat wyłącznie czegoś do podziwiania – majestatycznego, elitarnego, nieosiągalnego. Samo zaś obcowanie ze sztuką (np. na etapie edukacji szkolnej), niezależnie od jej formy, niejednemu mojemu rozmówcy dostarczyło uczucia stresu i przekonania o braku umiejętności. Tymczasem sztuka (w mniejszym lub większym stopniu) jest obecna w życiu każdego człowieka. Jej różnorodne formy otaczają nas każdego dnia, wzbudzając emocje, regulując postawy i reakcje, stymulując określone działania. To bardzo naturalne zjawisko. Bowiem, jak wskazują badacze z obszaru neuronauk - sztuka “od swego zarania nie mogła mieć na celu przedstawienia świata, bo świata nie można przedstawić, można jedynie przedstawić swoje odczuwanie świata” jako wynik interpretacji wewnętrznych stanów mózgu powstałych wskutek bycia w tym świecie i potrzeby działania w nim."(...)Pozycja Edukacja i stratyfikacja społeczna kobiet. Narracje biograficzne i implikacje edukacji uniwersyteckiejMiczołek, Agata; Węc, Klaudia; Pedagogika; Interwencja WychowawczaZe wstępu: "Spośród szerokiego spectrum problemów dostrzegalnych we współczesnym świecie, wybrałam aktywność edukacyjną kobiet, kontynuujących kształcenie po latach przerwy. Skoncentrowałam się na determinantach, wpływających na decyzję respondentek w ponowne zaangażowanie się w edukację uniwersytecką. Tematyka prezentowanej pracy oscyluje wokół biografii edukacyjnej omawianej grupy społecznej. Analiza biograficzna w postaci wywiadu narracyjnego umożliwiła mi lepsze zrozumienie motywów powrotu respondentek do nauki. Przeprowadzone badania o charakterze eksploracyjnym ukazują cząstkową historię życia kobiet, wraz z problemami jakie pojawiały się na ich drodze edukacyjnej. Celem prezentowanej pracy teoretyczno-badawczej była analiza biografii edukacyjnych kobiet w aspekcie motywacji do podjęcia kształcenia po przerwie edukacyjnej. "(...)Pozycja Etyka w działaniach zawodowych funkcjonariuszy PolicjiGąciarz, Donata; Olearczyk, Teresa; Pedagogika; Pedagogika resocjalizacyjnaZe wstępu: "Wszystkie społeczeństwa posługują się przemocą, wszystkie też organizują się przeciwko przemocy. Podstawowym zadaniem jest ochrona wewnętrznego bezpieczeństwa państwa, a zwłaszcza ochrona życia i zdrowia obywateli. Policja musi skutecznie i sprawnie działać, co z kolei nakłada na jej funkcjonariuszy obowiązek znajomości i poszanowania prawa a także jego stosowania. Zmienia się społeczeństwo, musi się też zmieniać Policja, a wraz z nią zasady etyki zawodowej . System nadrzędnych wartości stawiających na pierwszym miejscu dobro człowieka, przestrzeganie i poszanowanie norm moralnych, stanowi o etosie zawodu policjanta. Dokonując wyboru tematu chciałam przybliżyć specyfikę tego zawodu, złożoność zachowania policjanta wynikającą z dwoistości działań w odniesieniu do społeczeństwa. Broniąc dobra najwyższego jednej części społeczeństwa, policjant niejednokrotnie musi wystąpić przeciwko innej części tego społeczeństwa, co jest swoistego rodzaju sprzecznością i rodzi dylematy natury moralnej. "(...)Pozycja Ewolucja postaci Jokera w kinematografiiPalka, Hanna; Preizner, Joanna; Organizacja Produkcji Filmowej i TelewizyjnejZe wstępu: "Filmy komiksowe to fenomen współczesnej popkultury, mimo iż ich początki sięgają wiele lat wstecz. Wytwórnie filmowe nieustannie pracują nad ich tworze-niem, produkując nie tylko większość kasowych przebojów, ale również gromadząc wokół rzeszę fanów. Wśród widzów znajdują się zarówno dzieci jak i osoby dorosłe, miłośnicy historyjek obrazkowych oraz laicy. Ten rynek należy głównie do dwóch wydawnictw komiksowych, a mianowicie do DC Comics oraz Marvel Co-mics. Zdania są podzielone, które jest lepsze, albowiem każde z nich posiada swoich zwolenników. W ostatnich latach można zaobserwować wzrost zainteresowania postacią antybohatera, co spowodowane jest tym, iż widzowie oczekują coraz bardziej złożonych postaci. Antybohater nie jest ideałem, przez co wydaje się być bardziej real-ny niż superbohater czy czarny charakter. Wszak żaden człowiek nie jest ani zupeł-nie dobry, ani zupełnie zły."(...)Pozycja Ghost Gear: The Abandoned Fishing Nets Haunting World Ocean(2022) Nesina, Olena; Bednarczyk, Bogusława; International Relations; International BusinessZagubione i porzucone narzędzia połowowe przyczyniają się do poważnej katastrofy ekologicznej i społeczno-gospodarczej. To właśnie z powodu połowów rośnie liczba stworzeń morskich o niskiej płodności. Wymieranie i zmniejszanie się stad gatunków docelowych w wyniku utraty sieci rybackich ogranicza zrównoważoną produkcję zasobów rybnych, co oznacza upadek gospodarki. Najbardziej poprawną odpowiedzią na pytanie, jak uporać się z tym pozornie nierozwiązywalnym problemem, jest stworzenie ogólnego porozumienia międzynarodowego z jasnymi zobowiązaniami, normami i przepisami, które mają zapobiegać przedostawaniu się sieci rybackich do oceanu. Problem plastikowych sieci rybackich to nie tylko problem zanieczyszczenia przez nie oceanów, to kwestia naszej przyszłości, ponieważ takie aspekty jak problemy z bezpieczeństwem żywnościowym ze względu na zmniejszenie zasobów ryb i wpływ na ludzi nie mogą nas ominąć.Pozycja Gospodarka wodno-ściekowa gminy LiszkiDymek, Aldona; Chmielowski, Wojciech; Ochrona ŚrodowiskaZ wprowadzenia: "Woda jest podstawą życia. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkim żywym organizmom. Woda jest powszechnym rozpuszczalnikiem związków ustrojowych i niezbędnym uzupełnieniem pokarmu. Uczestniczy w przebiegu większości reakcji metabolicznych, stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego, np. produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów, enzymów. Reguluje temperaturę. Woda stanowi średnio 65% masy dorosłego człowieka. Woda odgrywa szczególną rolę w procesach zachodzących w ekosystemach. Jest niezbędnym abiotycznym składnikiem środowiska. Inaczej mówiąc stanowi jeden z podstawowych zasobów środowiska. Warunkuje rozwój i charakter siedlisk roślin oraz ekosystemów. Stanowi składnik kształtujący krajobraz. Wpływa na klimat na danym terenie. Spełnia wiele funkcji w gospodarce narodowej. Jest „paliwem” niezbędnym do rozwoju rolnictwa, przemysłu. Jest wykorzystywana jako odnawialne źródło energii. Stała się nieodzowna w codziennym życiu , choćby w utrzymaniu higieny. Te funkcje sprawiają, że konieczna jest nie tylko ochrona jej przed zanieczyszczeniami, ale również racjonalne, oszczędne gospodarowanie jej zasobami. "(...)Pozycja Grywalizacja-wykorzystanie mechanizmów z gier jako motywatora do zmiany zachowania ludzi. Autorski projekt zgrywalizowanych zajęć z " Psychologii reklamy i zachowań konsumenckichZłotek, Monika; Czerniak, Anna; Psychologia; Psychologia pracy, organizacji i zarządzaniaPrzedmiotem niniejszej pracy jest grywalizacja. Grywalizacja to nowe zjawisko, które wykorzystując mechanizmy z gier zmienia ludzkie zachowanie na pozytywne. Grywalizacja zmienia czynności, które są trudne lub nieprzyjemne dla ludzi w aktywności, które zachęcają do zaangażowania, tworząc dobrą zabawę z czegoś co jej nie przypomina. Celem niniejszej pracy jest ukazanie wpływu grywalizacji na zachowanie ludzi ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej wykorzystanie i wpływ w obszarze edukacji. W pracy odpowiedziano na pytanie, co stoi za skutecznością grywalizacji i co sprawia, że gry przyciągają, i tak silnie angażują użytkowników, odwołując się do teorii psychologicznych. Wykazano, możliwości wykorzystania grywalizacji w różnych obszarach życia człowieka, w biznesie, służbie zdrowia, pracy i edukacji. Przywołano szereg przykładów obrazujących wdrożone rozwiązania grywalizacyjne w wyróżnionych obszarach, ich efektywność i wpływ na zachowanie ludzi. W celu przetestowania wpływu mechanizmów grywalizacji w obszarze edukacji, stworzono autorski projekt zgrywalizowanych zajęć, kursu z Psychologii reklamy i zachowań konsumenckich na IV roku psychologii, studiów stacjonarnych. Podjęto także, próbę porównania kursu zgrywalizowanego, bazującego na mechanizmach z gier, z tradycyjną formą zajęć z tego samego kursu na studiach niestacjonarnych. W wyniku ewaluacji obu kursów, nie stwierdzono aby zgrywalizowana forma zajęć była skuteczniejsza w edukowaniu, w porównaniu z tradycyjnym sposobem nauczania. Mimo, to zaznaczyć trzeba, że grywalizacja niemalże w każdym pytaniu osiągnęła lepsze oceny, nie były to różnice istotnie statystyczne. Wyniki ewaluacji wskazują, że mechanizmy grywalizacji skutecznie motywowały studentów do nauki oraz aktywności, a brak istotnych różnic wynika z faktu, że oba kursy zostały wysoko ocenione przez swoich uczestników.Pozycja Hiszpania za czasów generała FrancoWyrostek, Maria; Frątczak, Anna; Politologia; Komunikacja społecznaZe wstępu: "Hiszpania jest od Polski daleko i nie mówię tu o odległości jedynie geograficznej, ale przede wszystkim poznawczej. Potrafimy wiele powiedzieć o historii czy systemie politycznym Francji, Anglii, Niemiec, lecz pomimo, że należymy do jednej europejskiej rodziny, istnieją państwa, które stanowią dla nas obszary wciąż nie odkryte, egzotyczne, skrywające tajemnice. Taki państwami jest nie tylko Portugalia czy kraje Bałkańskie, takim krajem jest również Hiszpania. Ojczyzna Cervantesa jawi się nam jako kraina gdzie słońce i różnorodność krajobrazu co rok przyciąga rzesze turystów, jako państwo dobrze rozwinięte gospodarczo, technologicznie, gdzie szanuje się prawa człowieka a dzięki rządom socjalistów, państwo z roku na rok staje się coraz bardziej liberalne. Hiszpania dla nas to kraj Realu Madryt, Korridy, flamenco, Don Kichota, Almodovara. Mało kto jednak wie jak wyglądała ta właśnie Hiszpania przed wprowadzeniem demokracji, kiedy zamknięta była na wszelkie kontakty z zewnątrz, gdzie nie było wolności słowa, kraj borykał się z ogromnymi problemami gospodarczymi, gdzie narzucone były z góry wartości które należało wyznawać pod groźbą więzienia, gdzie człowiek czuł się zamknięty i ograniczony. Tym okresem była dyktatura generała Franco. Celem mojej pracy była próba scharakteryzowania najważniejszych zagadnień dotyczących tamtego okresu historycznego jak również próba opisu specyfiki zachowań i posunięć politycznych samego generała Franco. "(...)Pozycja Hiszpańskie prawo reklamyLampart, Małgorzata; Szwaja, Janusz; PrawoZe wstępu: "W latach sześćdziesiątych XX wieku Hiszpania znajdowała się w czołówce nowoczesnych państw europejskich pod względem przyjętych regulacji dotyczących reklamy. Na mocy Statutu Reklamy wydanego w 1964 roku, wprowadzono scentralizowany system administracyjnej kontroli nielegalnej reklamy, który następnie został zmodyfikowany, na mocy postanowień Konstytucji z 1978 roku, odbierającej niektóre uprawnienia kontrolne państwu i powierzającej je władzom lokalnym . Propozycje wspólnotowe uregulowania zagadnień dotyczących reklamy, a w szczególności Dyrektywa 84/450/EWG następnie zmodyfikowana przez Dyrektywę 97/55/WE dotycząca reklamy wprowadzającej w błąd oraz reklamy porównawczej, w pewnym stopniu wymusiły zmianę prawa hiszpańskiego. Statut z 1964 roku został uchylony przez ustawę Ogólne prawo reklamy (dalej w skrócie ustawę o reklamie) z 1988 roku, która mianem nielegalnej określa reklamę mogącą np. wprowadzić w błąd jej odbiorców, reklamę nieuczciwą, reklamę agresywną . Tego rodzaju postępowanie uznaje się również za czyny nieuczciwej konkurencji, w ustawie z 1991 r. poświęconej tej właśnie materii, co prowadzi do niepewności, które prawo należy w danym przypadku stosować. Sądy hiszpańskie na ogół pozostawiają skarżącemu swobodę wyboru możliwych środków. To on może wybrać, która ustawa będzie miała zastosowanie. W niektórych sytuacjach reklama może zostać uznana za czyn nieuczciwej konkurencji i nieuczciwej reklamy jednocześnie, wówczas osoba skarżąca może skorzystać ze środków prawnych przewidzianych w obu ustawach. Aby łagodzić problem kolizji obu ustaw oraz skutki jakie mogą z tego powodu powstać, wprowadzono pewne zmiany do ustawy o reklamie, które obowiązują od 1 stycznia tego roku. O konsekwencjach tej nowelizacji będzie mowa w dalszej części mojej pracy"(...)Pozycja Homofobia. Studium przypadku na przykładzie PolskiKowalska, Sylwia; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Politologia; Komunikacja społecznaZe wstępu: "Homoseksualizm to pojęcie, które dla wielu ludzi niesie negatywnie skojarzenia. Przyczyną negatywnego stosunku oraz emocji, które wokół niego się pojawiają jest często brak elementarnej wiedzy na temat tego zjawiska oraz utarte i powtarzane stereotypy. Zjawisko to towarzyszyło ludziom od wieków, jednak niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, traktując homoseksualizm jako wytwór nowoczesności lub przejaw znudzenia i chęci szokowania innych ludzi. Związki homoseksualne pomiędzy mężczyznami szeroko opisywano już w starożytnej Grecji, były one stałym, a nawet niezbędnym elementem codziennego życia. ,,W wielu wypadkach starszy mężczyzna wybierał dorastającego chłopca na swojego faworyta i edukował go. "(...)Pozycja Koncepcja siebie dojrzałej kobiety w kontekście stereotypów społecznychŁaszyn, Joanna; Szarota, Zofia; Nauki o Rodzinie; Praca SocjalnaZe wstępu: "Zainteresowanie historią kobiet, gerontologią a także psychologią społeczną pozwoliło mi wybrać temat pracy, której pisanie stało się okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu „lubianych” przeze mnie dziedzin nauki. Zatem „sympatia” zarówno do wymienionych nauk społecznych, do ludzi „w ogóle”, do kobiet starszych w szczególności okazała się główną przyczyną i motorem napędowym do pracy. Wychodząc z założenia (ufam, że nie naiwnego) jakoby znajomość tego co było, pozwalała lepiej zrozumieć to, co dzieje się obecnie, postaram się, w rozdziale pierwszym, dokonać syntezy dziejów kobiet. Mimo, iż historia kobiet jest dziedziną młodą, liczącą zaledwie kilkadziesiąt lat, to jednak refleksja filozoficzno - społeczna od najwcześniejszych wieków z upodobaniem przyjmowała za podmiot swoich rozważań kobietę"(...)Pozycja Konfuzja ograniczonych praw rzeczowych(2024) Gurdek, Dominik; Biernat, Jakub; PrawoZe wstępu: "Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest konfuzja ograniczonych praw rzeczowych. Konfuzja to termin przyjęty w piśmiennictwie i judykaturze dla nazwania sposobu wygaśnięcia prawa obciążającego rzecz w chwili, gdy rzecz przejdzie na uprawnionego z tytułu ustanowionego prawa. Bywa używany także dla określenia wygaśnięcia wierzytelności na skutek połączenia wierzytelności i zobowiązania w jednej osobie. Zasada konfuzji ograniczonych praw rzeczowych została wyrażona w art. 247 k.c. Ograniczone prawa rzeczowe znane przez polskie prawo cywilne różnią się między sobą treścią, zakresem przedmiotowym i podmiotowym, które mogą powodować, że przytoczona zasada, ze względu na swoją ogólność, nie daje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o los prawny ograniczonego prawa rzeczowego w następstwie przekształceń podmiotowych, szczególnie problematycznych w warunkach wielopodmiotowości. Jednocześnie zaś, przepisy odnoszące się do poszczególnych ograniczonych praw rzeczowych precyzują kwestię wygaśnięcia danego prawa w sposób szczątkowy bądź wcale."(...)Pozycja Kryminalizacja narażenia na zarażenie wirusem HIV, chorobą weneryczną lub zakaźną, ciężką chorobą nieuleczalną lub realnie zagrażającą życiu(2023) Polegaj-Pasierb, Barbara; Banasik, Katarzyna; PrawoPandemia choroby COVID-19 skłania do analizy problemu przypisania odpowiedzialności karnej za narażenie na zakażenie chorobami. Penalizacja takiego czynu unormowana została m.in. w art. 161 KK. Konstrukcja tego przepisu i użyta w nim terminologia budzi jednak wątpliwości i przeradza się w pytania: czy kształt tej normy pozwala na precyzyjną, jednoznaczną ocenę czynu narażenia na zakażenie biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, mającym negatywny wpływ na zdrowie i życie jednostki, a także czy przepis spełnia swoje funkcje w praktyce stosowania prawa. Udzielenie odpowiedzi na te pytania jest głównym celem badawczym niniejszej pracy. Ponadto celem pobocznym jest przybliżenie i analiza uwarunkowań historycznych, terminologii zawartej w treści przepisu oraz elementów struktury występku zarówno dogmatycznie jak i w kontekście określonych sytuacji, w tym pandemii COVID-19. W pracy zostanie postawiony i zweryfikowany szereg hipotez badawczych pozwalających odpowiedzieć na powyższe pytania.Pozycja Kształcenie i wychowanie nieprzystosowanych społecznie dziewcząt na podstawie badań przeprowadzonych w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. Świętej Siostry Faustyny w KrakowieMaleta, Beata; Olearczyk, Teresa; Pedagogika; Pedagogika resocjalizacyjnaZe wstępu: "Proces resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie coraz częściej jest przedmiotem ostrej krytyki. Poddaje się krytyce zasadność prowadzenia działalności resocjalizacyjnej w jej aktualnym kształcie, tak organizacyjnym jak i formalnym. Jednocześnie, ze względu na protesty społeczne i brak przyzwolenia dla prowadzenia procesu resocjalizacji w warunkach wolności dozorowanej, zmniejszają się możliwości wykorzystywania walorów tkwiących w otwartych środowiskach wychowawczych."(...)Pozycja Lokalne Centrum Integracji we wsi Górno koło Rzeszowa(2023) Radomska, Aleksandra; Ingarden, Krzysztof; Urbanowicz, Piotr; Architektura; ArchitekturaZe wstępu: "Czym jest architektura bez społeczności? Kim jest architekt bez społeczności? „Istnieje wiele możliwości działania dla jednostki, by rozwinąć własną twórczość i być aktywnym jako obywatel-architekt. Przyjmij za zasadę, że problem należy zidentyfikować i próbować go rozwiązać. Możesz zająć się problemem znanym, albo wyeksponować problem przeoczony. Zrób to sam lub stwórz zespół. Możesz nie znać wszystkich odpowiedzi, i to jest w porządku; bądź tylko przygotowany do zrobienia wszystkiego czego wymaga rozwiązanie problemu. Jeśli twoje propozycje znajdą uznanie, może zaskoczyć cię ile zainteresowania i wsparcia możesz wygenerować swoim wysiłkiem.” (Peterson, 2008, s. 103)."(...)