Teaching reading to advanced foreign language learners
Loading...
Date
2016
Authors
Journal Title
item.page.issn
1643-8299
item.page.eissn
2451-0858
Volume Title
item.page.isbn
item.page.eisbn
Publisher
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstract
Tematem artykułu jest sprawność czytania, która jest ważnym elementem kompetencji
obcojęzycznej. Przedstawiono dwa podejścia stosowane w badaniach empirycznych
dotyczących czytania: perspektywę psycholingwistyczną i socjolingwistyczną, wraz
z wybranymi modelami teoretycznymi stosowanymi w każdej z perspektyw. Omówione
zostały także różne rodzaje czytania, które mogą być celem nauczania języka obcego
w warunkach szkolnych, takie jak: czytanie,,globalne’’ i czytanie,,lokalne’’ oraz czytanie
wybiórcze tekstu i czytanie,,dokładne”, polegające na bardziej wnikliwej analizie tekstu.
W dyskusji podkreślono rolę czytania krytycznego, które zdaniem autora artykułu powinno
być głównym celem w nauczaniu uczniów o zaawansowanym poziomie kompetencji
językowej. Przedstawiono zarówno przesłanki teoretyczne tego rodzaju czytania, jak
i przykłady ćwiczeń, które mogą być stosowane w pracy dydaktycznej.
Description
Artykuł recenzowany / peer-reviewed article
item.page.keyword
Keywords
sprawność czytania, czytanie krytyczne, nauczanie sprawności czytania, uczniowie na poziomie zaawansowanym
Citation
Państwo i Społeczeństwo 2016 (XVI), nr 3, s. 61-70.