Stan wiedzy studentów o zasadach udzielania pierwszej pomocy i Systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego w Polsce
Ładowanie...
Data wydania
2016
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
2451-0858
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Wprowadzenie: Ratownictwo medyczne w Polsce na przestrzeni ostatniej dekady uległo
zasadniczej przemianie. Wprowadzenie Ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym
oraz rozpowszechnienie nauczania formalnego i nieformalnego podstaw udzielania
pierwszej pomocy przedmedycznej i ratownictwa doprowadziły do wzrostu świadomości
społeczeństwa oraz wiedzy w obszarze udzielania pomocy poszkodowanym. Stan
prawny w Polsce mówi o obowiązku udzielenia pierwszej pomocy. W kontekście takiej
sytuacji zasadne jest zadanie pytania o znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy
i posiadanie elementarnej wiedzy o funkcjonowaniu systemu Państwowego Ratownictwa
Medycznego wśród studentów uczelni wyższych, którzy taką edukację realizowali
w trakcie studiów.Materiał i metody: Badaniem objęto grupę 158 studentów trzeciego roku różnych kierunków
realizujących naukę w trybie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Krakowskiej
Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W celu osiągnięcia założonych celów
badawczych przeprowadzono badanie sondażowe z wykorzystaniem ankiety badawczej.
Wyniki oraz wnioski: Wiedza studentów kierunków medycznych nie jest znacząco różna
od wiedzy studentów kierunków humanistycznych i nauk o bezpieczeństwie.
Introduction: Emergency Medicine in Poland has changed a lot in the last ten years. Social
awareness and knowledge about first aid have developed due to implementation of
Emergency Medical System law and the increasing prevalence of formal and informal
first aid education. Elementary knowledge about providing first aid in emergencies and
the Emergency Medical System was surveyed among university students after first aid
education.Material and methods: The study involved 158 full and part-time third year students at
Krakow University. To accomplish the aim of the study, a diagnostic survey was carried
out based on a questionnaire designed by the author.
Results and conclusion: The level of knowledge among medical students (with the exception
of paramedic students) is not significantly different from the knowledge of humanities
students and students of security fields.
Opis
Publikacja recenzowana / Peer-reviewed publication
Tematy
Słowa kluczowe
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2016 (XVI), nr 4, s. 69-86.