Poziom wiedzy studentek kierunku pielęgniarstwo na temat czynników ryzyka i profilaktyki raka piersi
Ładowanie...
Data wydania
2015
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
2451-0858
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Wprowadzenie: Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet.
Wiedza na temat choroby i regularne badania profilaktyczne są najistotniejszym
czynnikiem zmniejszającym ryzyko jej rozwoju. Celem pracy była ocena poziomu wiedzy
studentek kierunku pielęgniarstwo na temat czynników ryzyka, objawów klinicznych
raka piersi i zasad profilaktyki choroby oraz postaw wobec badań profilaktycznych w zależności
od etapu edukacji.
Materiał i metody: Badanie ankietowe przeprowadzono wśród studentek pierwszego
(n = 30), drugiego (n = 20) i trzeciego roku (n = 31) kierunku pielęgniarstwo na studiach
pierwszego stopnia. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. Analizę
statystyczną przeprowadzono za pomocą testów: Shapiro-Wilka, Kruskala-Wallisa,
porównań wielokrotnych, Chi2, Fishera, korelacji rang Spearmana. Przyjęto kryterium
znamienności statystycznej p < 0, 05.
Wyniki: Studentki trzeciego roku udzieliły istotnie więcej poprawnych odpowiedzi z zakresu
wiedzy na temat raka piersi niż pierwszego roku (Me 17 vs 14), a zależność pomiędzy
poziomem wiedzy i wiekiem badanych była przeciętna (r = 0,41; p < 0,05). Częściej
też wykonywały samobadanie piersi niż studentki drugiego i pierwszego roku (55% vs
15% i 55% vs 30%). W przeciągu ostatniego roku zaledwie 32% ogółu ankietowanych
miało wykonane badanie piersi przez lekarza, a 26% deklarowało, że kiedykolwiek miało
wykonane ultrasonografię lub mammografię piersi. Najczęstszym źródłem informacji
(44%) na temat profilaktyki raka piersi były broszury, prasa, ulotki oraz informacje ze
studiów.
Wnioski: Poziom wiedzy studentek kierunku pielęgniarstwo na temat profilaktyki raka
piersi, czynników ryzyka i objawów klinicznych zależy od wieku badanych oraz etapu
kształcenia i jest nadal niewystarczający. Studentki pomimo świadomości, że wczesne
wykrycie nowotworu piersi zwiększa skuteczność leczenia, wykonują badania profilaktyczne
niesystematycznie.
Introduction: Breast cancer is the most common malignant cancer among women. Knowledge
about the disease and regular checkups are a key factor in reducing the risk of its
development. The aim of the study was to assess the level of knowledge of the nursing
students about risk factors, clinical symptoms of breast cancer, disease prevention principles
and attitudes towards preventive examinations depending on the stage of education.
Material and Methods: A questionnaire survey was conducted among students of the first
(n = 30), second (n = 20) and third year (n = 31) of the nursing faculty at the undergraduate
level. The research tool was an original questionnaire (29 questions). Statistical analysis
was performed using the Shapiro-Wilk test, Kruskal-Wallis test, multiple comparison,
test after Kruskall-Wallis the Chi-square test, Fisher’s exact test, the Spearman’s rank
correlation coeficient. Results: The third-year students gave significantly more correct
answers in the field of knowledge about breast cancer than the first-year students (Me
17 vs. 14). There was a moderate correlation between the level of knowledge and age
(r = 0.41, p<0.05). The third-year students also performed breast self-examination more
often than the second and the first-year students (55% vs 15% and 55% vs 30%). Last
year only 32% of the respondents had a breast exam performed by a doctor and 26% of
them reported that they had ever made breast ultrasound or mammography. For 44% of
the students the most common source of information on breast cancer prevention were
pamphlets, newspapers, leaflets and information from college .
Conclusions: The level of knowledge of the nursing students at the undergraduate level
about breast cancer prevention, risk factors and clinical symptoms is dependent on the
age and stage of education, and is still insufficient. Despite the awareness that early detection
of breast cancer improves the effectiveness of treatment, the students do not carry out
preventive tests systematically.
Opis
Publikacja recenzowana / Peer-reviewed publication
Tematy
Słowa kluczowe
rak piersi, czynniki ryzyka, profilaktyka, wiedza, studenci pielęgniarstwa, breast cancer, risk factors, prevention, knowledge, nursing students
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2015 (XV), nr 3, s. 37-49.