„Nowy” Konfucjanizm w krajach Azji Wschodniej
Ładowanie...
Data wydania
2010
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1733-2680
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
"W zachodniej literaturze przedmiotu obecny renesans konfucjanizmu w krajach
Azji Wschodniej określa się ogólnym terminem „nowy” konfucjanizm. Jest to
pewne nieporozumienie. Takim terminem już wcześniej określano kierunek w ramach
konfucjanizmu, który pojawił się w XI w., i w stosunku do klasycznego konfucjanizmu
sprzed ponad dwu i pół tysiąca lat oczywiście był to termin zasadny,
ale nie dzisiaj. Aby uniknąć nieporozumień, nie można stosować takiego samego
terminu na określenie dwu różnych kierunków: „nowego” konfucjanizmu obecnego
i tego sprzed 10 stuleci. Dlatego najlepiej byłoby obecne próby reanimacji konfucjanizmu
w ChRL określać mianem „współczesnego, nowego konfucjanizmu”.
Chińczycy nie mają tego problemu terminologicznego: dzisiejsze próby wypełnienia
pustki ideowej po ortodoksyjnym maoizmie, polegające właśnie na sięgnięciu
do spuścizny konfucjańskiej, tępionej przez pół wieku, określają terminem dangdai
xin ruxue, czyli „nową filozofią konfucjańską obecnej epoki”. W ten sposób
dobitnie akcentują różnicę między XI-wieczną „nową nauką” (xin xue), zapoczątkowaną
przez Zhu Xi’ego i kontynuowaną przez Wang Yangminga, a obecnymi
próbami instrumentalnego potraktowania całej doktryny konfucjańskiej: od klasyki,
poprzez scholastyczny konfucjanizm hanowski, neokonfucjanizm średniowiecza,
po dysputy ChRL od połowy lat 80. Obecnie dyskusje w Chinach idą jeszcze
dalej, w kierunku ultrakonserwatywnej, totalnej rekonstrukcji konfucjanizmu. Reprezentantem
tej skrajnej, antyzachodniej tendencji jest filozof Jiang Qing, który
pozostawia „na boku” zarówno wcześniejsze koncepcje wychwalające „wartości
azjatyckie”, jak i „nowy konfucjanizm” jako zbyt prozachodnie."(...)
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
Źródło
Krakowskie Studia Międzynarodowe 2010, nr 1, s. 136-156.