Wideotrening komunikacji, podejście zorientowane na rozwiązanie i program „starszy brat, starsza siostra" w pracy z rodziną z dzieckiem nadpobudliwym
Ładowanie...
Data wydania
2005
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Z wprowadzenia: "Pomoc rodzinie w trudnych sytuacjach życiowych i sposób jej realizacji przez specjalistów
osadzone są zazwyczaj w wybranym podejściu, a więc z zastosowaniem
wybranej metody oddziaływania (Czabała 2000), stosunkowo rzadziej jednak stosuje
się łączenie wielu różnych metod pracy. Fakt ten wydaje się uzasadniony potencjalnym
ryzykiem ich wzajemnej interferencji i możliwością pojawienia się
chaosu metodologicznego. Z drugiej jednak strony zwiększenie efektywności
świadczonej pomocy przez zastosowanie więcej niż jednej formy działania wydaje
się potencjalnie możliwe. Prowadzi to więc do konieczności odwołania się do celu
nadrzędnego pomocy profesjonalnej. Definiując psychoterapię, Norcross (1990,
s. 218) ujmuje ją jako „świadome i zamierzone zastosowanie metod klinicznych
i interpersonalnych zabiegów, pochodzących ze sprawdzonych twierdzeń nauk
psychologicznych, w celu towarzyszenia ludziom w modyfikacji ich zachowań,
właściwości poznawczych, emocji i/lub innych indywidualnych charakterystyk na
takie, które wydają się uczestnikom tego procesu pożądane”."(...)
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
rodzina, dziecko nadpobudliwe, wideotrening komunikacji, Video Interaction Training (VIT), psychoterapia, Plan Pomocy, podejście zorientowane na rozwiązanie, Solution-Focused Approach (SFA), program „Starszy Brat - Starsza Siostra”, Big Brothers, Big Sisters (BBBS)
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2005, nr 3, s. 193-199.