Cele kształcenia obywatelsko-państwowego w myśli politycznej emigracyjnych narodowców (1945-1989)
Ładowanie...
Data wydania
2003
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
"Problematyka kształcenia obywatelsko-państwowego z opóźnieniem utorowała
sobie miejsce w życiu politycznym „polskiego Londynu”. Od pierwszych
lat pobytu na obczyźnie w centrum polityki emigracyjnej sytuowała się kwestia
repatriacji i pomocy żołnierzom polskim, którzy odmówili powrotu do ojczyzny.
Poza tym zagadnienie edukacji obywatelskiej znalazło się w cieniu wydarzeń międzynarodowych,
z którymi wiązano nadzieję wybuchu trzeciej wojny i którym
podporządkowano politykę polską. Żołnierze-emigranci traktowali pojałtański
porządek w Europie Środkowo-Wschodniej jako stan przejściowy, który - jak
przewidywali - nie potrwa dłużej niż dwa lub trzy lata. Z czasem, w miarę oddalania
się perspektywy zmiany sytuacji politycznej w tej części kontynentu oraz pogłębiającej
się izolacji politycznej rządu RP na arenie międzynarodowej hierarchia
celów emigracyjnej polityki ulegała wyraźnej zmianie. Za najpilniejsze zadanie
uznano zachowanie odrębności narodowej i obronę przed asymilacją. Narzędziem
realizacji tych celów miała stać się edukacja obywatelska."(...)
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2003, nr 1, s. 25-34.