Nonformal Education of Children with Special Needs from Inclusive Perspective
Ładowanie...
Data wydania
2020
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN
1643-8299
eISSN
2451-0858
Tytuł tomu
ISBN
eISBN
Wydawca
Oficyna Wydawnicza AFM
Abstrakt
Participation in nonformal education positively influences individual’s health and is dependent
on individual and environmental factors. The International Classification of Functioning, Disability
and Health (WHO, ICF: CY) in particular emphasises the social meaning of participation of pupils
with special needs. The effective participation of pupils with special needs in inclusive seting is
complicated by barriers of organisations and actors of nonformal education that is consequently
reflected in the quality of social interactions among pupils. Pupils of special schools are in a specific situation, because nonformal inclusive education is for them the primary source of social interactions with non-disabled peers in an institutionalised seting. The aim of the study is to reflecttion the social aspects of participation of pupils with special needs in the conditions of nonformal
inclusive education on the basis of the available research studies, more specifi cally the social position of a child with special needs and the nature of mutual social interactions among participants.
Uczestnictwo w edukacji nieformalnej pozytywnie wpływa na zdrowie jednostki i jest uzależnione
od czynników indywidualnych oraz środowiskowych. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania,
Niepełnosprawności i Zdrowia zwraca uwagę na szczególne znaczenie uczestnictwa w edukacji
nieformalnej uczniów o specjalnych potrzebach. Ich efektywny udział w inkluzyjnym otoczeniu
jest komplikowany przez bariery organizacyjne i podmiotowe edukacji nieformalnej, co w konsekwencji
przekłada się na jakość interakcji społecznych między uczniami. Uczniowie szkół specjalnych
znajdują się w szczególnej sytuacji, ponieważ edukacja nieformalna jest dla nich pierwotnym
źródłem interakcji społecznych z pełnosprawnymi rówieśnikami w zinstytucjonalizowanym otoczeniu.
Celem artykułu jest refleksja nad społecznymi aspektami uczestnictwa uczniów o specjalnych
potrzebach w warunkach nieformalnej edukacji inkluzyjnej na podstawie dostępnych badań,
w szczególności nad pozycją dziecka o specjalnych potrzebach i charakterem wzajemnych interakcji
społecznych między uczestnikami edukacji nieformalnej.
Opis
Tematy
Słowa kluczowe
inclusion, nonformal education, social acceptance, social interactions, children with special needs, integracja, edukacja nieformalna, akceptacja społeczna, interakcje społeczne, dzieci ze specjalnymi potrzebami
Źródło
Państwo i Społeczeństwo 2020, nr 1, s. 101-115.